Minkä ikäisenä lapsi kasvot menosuuntaan autossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Eli siinäpä kysymys jo otsikossa...
Meillä poika 1.v10kk ja olen miettinyt että jokohan sitä arvais kääntää kasvot menosuuntaan istuimessa.
Suositus taitaa olla 3.v tai muistaakseni 13kg painava. Meidän poistsulla on painoa jo 15kg.

Nyt mielelläni kuulisin muitten mielipiteitä miten ja missä vaiheessa olette kääntäneet.

kiitollinen vastauksista

Suositus vähintään 3v, enkä ole kuullutkaan ettän paino vaikuttaisi asiaan. Törmäystilnateessa alle 3-vuotiaan niskat eivät kestä rasitusta, koska pää on vielä niin suuri suhteessa muuhun ruumiiseen.

Mä pitäisin 3 vuoteen jos ois mahdollista selkä menosuuntaan. Yksi meidän lapsista piti kyllä siirtää jo alle vuoden vanhana toisin päin, kun kärsi niin pahasta matkapahoinvoinnista. Ja kääntäminen helpotti, loppui ainainen oksentelu(esim. kauppareissulla).

Meillä kohta 2 vee ja painoa 14,5kg. Käännetään istuin täs kohta kun poika joutuu istuu polvet koukussa ja etenkin siks kun kärsii matkapahoinvoinnista (oksentaa syliinsä usein :( ).

Alkuperäinen kirjoittaja ´´:
jos on PAKKO saada naama menosuuntaan niin suosittelen ostamaan semmoisen palkki-istuimen niinkuin mekin tehtiin ja tyytyväisiä ollaan!

Anteeksi tymyyteni, mutta mikä tai millainen on palkki-istuin?

Mun poika istuu kasvot menosuuntaan, ikää 1v4kk. On istunut jo pari kuukautta.
Etupenkille ei mahdu muuten kunnolla aikuinen istumaan.
Se ei ole syy aikaiseen kääntämiseen, vaan se että epäilin pahoinvointia selkä menosuuntaan matkustaessa, kun aina alkoi kitinä vähän ajan ajon jälkeen. Ei kylläkään oksentanut ikinä. Matkat muuttuivat iloisiksi, sitä paitsi poika on utelias ja tykkää katsella vastaantulevia kuormaautoja, busseja, piipaaautoja jne.. =)

Kysyin lastentarvikeliikkeestä asiasta mielipidettä, ja he kertoivat, että 7/10 kääntää kasvot menosuuntaan noin yksivuotiaana.
Näin Espoossa.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Se ei ole syy aikaiseen kääntämiseen, vaan se että epäilin pahoinvointia selkä menosuuntaan matkustaessa, kun aina alkoi kitinä vähän ajan ajon jälkeen. Ei kylläkään oksentanut ikinä. Matkat muuttuivat iloisiksi, sitä paitsi poika on utelias ja tykkää katsella vastaantulevia kuormaautoja, busseja, piipaaautoja jne.. =)

Kysyin lastentarvikeliikkeestä asiasta mielipidettä, ja he kertoivat, että 7/10 kääntää kasvot menosuuntaan noin yksivuotiaana.
Näin Espoossa.

Sun mielestä toi on sit turvallinen syy antaa tuon ikäisen olla kasvot menosuuntaan? Ei se tee niskoista yhtään kestävämpiä jos 7/10 vanhemmista on välinpitämättömiä!

Meidän poika siirtyi suoraan turvakaukalosta kasvot menosuuntaan olevaan turvaistuimeen, ikää oli tuolloin 12 kk. Poika viihtyi huomattavasti paremmin niin päin, ja oli jotenkin kivempi kun etupenkiltäkin näki, mitä takapenkillä tapahtui. Tiedän toki, että selkä menosuuntaan olis turvallisempi, mutta me tehtiin näin.

Alkuperäinen kirjoittaja :(:

Näin Espoossa.

Sun mielestä toi on sit turvallinen syy antaa tuon ikäisen olla kasvot menosuuntaan? Ei se tee niskoista yhtään kestävämpiä jos 7/10 vanhemmista on välinpitämättömiä!

Aika harvoin noita kolareita tapahtuu. Ainahan voi jossitella. Itse kuitenkin annan lapseni mieluummin matkustaa mukavasti (todella monella lapsella on matkapahoinvointia, mutta vanhemmat eivät välitä vaan haluavat väen vängällä pitää lapsensa selkä menosuuntaan). Ei oo kivaa kellään, kun lapsi kitisee ja yrjöää takapenkillä, siinä jos missä on kolarin vaara kun vanhemmat keskittyminen häiriintyy.

Minusta on pääasia, että lapsella ylipäänsä on se turvaistuin. Ja mielellään autokin saa olla suht koht uusi ja turvallinen.

Me emme asu Suomessa ja täällä kaikki siirtävät lapset kaukalon jälkeen kasvot menosuuntaan. Lastentarvikeliikkeissä ei edes myydä selkämenosuuntaan-istuimia.

Miksiköhän Suomessa on eri suositukset kuin muualla esim. euroopassa?

Näin Espoossa.

Lastentarvikeliikkeessä Espoossa mulle kyllä ehdottomasti suositeltiin selkämenosuuntaan olevaa istuinta... Puhuukohan nää myyjät aina niin kuin olettavat asiakkaan haluavan? Mun myyjä nimittäin kyllä tiesi että olin selkämenosuuntaan olevan istuimen kannalla....

siis tuo palkki otetaan ensin pois, sitten muksu istumaan istuimeen ja palkki takaisin syliin ja vyö vaan siitä päältä kiinni.

Ok. En ole koskaan nähnyt levenä tuollaista istuinta. Pitää varmaan joskus käydä katsomassa.... Tykkääkö lapsi tai haittaako lasta se sylissä oleva palkki?

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
siis tuo palkki otetaan ensin pois, sitten muksu istumaan istuimeen ja palkki takaisin syliin ja vyö vaan siitä päältä kiinni.

Ok. En ole koskaan nähnyt levenä tuollaista istuinta. Pitää varmaan joskus käydä katsomassa.... Tykkääkö lapsi tai haittaako lasta se sylissä oleva palkki?

Ei noteeraa enää mitenkään. On siis ihan "normaalisti", parilla ekalla kertaa meinas kyllä muksulla hermot mennä kun ihmetteli että mikäs tää nyt sitten on. Meillä oli siis Gracon cosmic istuin tätä ennen (joka testeissäkin saanut huonot arvot) ja en sitten oikeesti halunnut pitää muksuani naama menosuuntaan niin ostettiin tämä. Tätä siis kun kuuluu pitää naama menosuuntaan.Kato autoliiton sivuilta arvosteluita ja video tästä palkki-istuimesta kolaritilanteessa niin ymmärrät miksi tätä voi pitää näin päin eikä niskat katkea :)

Me vaihdettiin just turvakaukalosta kasvot menosuuntaan istuimeen ja ikää tytöllä 11kk.Toki ne suosittelee 3v asti selkä menosuuntaan, mutta lastentarvikeliikkeen myyjäkin sanoi että ei kauhean kiva lapsella istua jalat kippurassa selkänojaa vasten.Puhutaan että nokkakolarit ovat yleisempiä ja silloin jos lapsi kasvot menosuuntaan niin tietenkin rasitus niskaan kovempi kuin selkämenosuuntaan matkustettaessa, mutta jos tuleekin peräänajo niin silloin kasvot menosuuntaan matkustettaessa kuormitus niskaan pienempi.Ja aika harva selkämenosuuntaan istuin on pärjännyt turvallisuustesteissä kauhean hyvin, paremmin on pärjännyt kasvot menosuuntaan istuimet.Esim,jenkeissä lähes kaikki istuimet on kasvot menosuuntaan.

Uusimmat

Yhteistyössä