Minkä ikäisenä lapsi oppii juomaan mukista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietinpä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän tää viimeisin joka nayt 1v2vkoa ei osaa juoda nokkamukista ollenkaan,juo suoraan lasista.Aikaisemmat juoneet itse nokkamukista joskus 1v3kuisina ja lasista 1v6kk ikäisenä....

Nokkamukista n. 8kk ikäisenä. Nyt lapsi on 1,5v ja juo kyllä tavallisestakin mukista, mutta juotavaa ei saa olla paljon ja joskus se vähäkin loiskuu ympäriinsä, välillä taas sujuu oikein mallikkaasti. Osaisi varmaan paremmin jos antaisin useammin harjoitella, mutta olen laiska ja päädyn usein vähemmän sotkevaan eli nokkamukiin :)

Kysyin ihan siksi, että oma lapseni oppi kallistamaan mukia vasta 2 vuotiaana. Käsittääkseni on ihan normaali lapsi ja olen vain aina ihmetellyt mistä moinen voi johtua. Jouduin laittamaan lapsen aina ruuan jälkeen sohvalle makoilemaan ja annoin nokkamukin käteen. Vain vaakatasossa osasi siis juoda. Tai pystyasennossa niin, että itse kallistin mukia.

Meillä alettiin heti juoman lasista. Taisi olla 1v. Nyt 1v8kk ja hienosti juo itse. Juotavaa ei vaan saa olla kuin sentti pohjalla!!! Meillä nimittäin RAKASTETAAN kipata juoma ruokaan tai pöydälle...ja siis ihan tahalleen!

Nokkamukin ja taikamukien kanssa lapsi ei opi kallistamista. Siksi loiskuu ja läiskyy. esim. shottilasit sopivat hyvin pienen käteen ja oppivat varmasti yhtä nopeasti juomaan siitä kuin nokkamukistakin. Säästyy vaan yksi välivaihe siinä opettelussa kun skippaa suoraan kaikki noi kannelliset härpäkkeet.

Nokkamukista joi n. 7-8kk iässä itse ja mukiin siirryttiin kun se alkoi sujumaan alle 1v..?

Joskus pistää ihmettelemään, kun hoitoon tulee 1.5-2v lapsi jolla on tuttipullo mukana... :O En oo kyllä kertaakaan käyttänyt yli vuoden ikäisellä lapsella mukana ollutta tuttipulloa.. :whistle:

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja mietinpä;26448378:
Meillä heitettiin tuttipullot reilun vuoden ikäisenä pois, mutta niiden kanssa oli aivan sama juttu, lapsi ei niitäkään osannut kallistaa :)
Tuli tuosta kallistamisesta mieleen vielä...

Meillä on toinen lapsi ollut pulloruokinnalla 2 vkosta asti. Otti jo pienestä pitäen (en tarkkaan muista olisiko ollu jotain alle 3kk???) kiinni itse siitä pullosta ja oppi sen miten sieltä saa maidon tulemaan.Nokkamukiin siirtyminen kävi helposti ja muki oli jo entuudestaan tuttu vain se liika kallistaminen tuotti alkuun ongelmia ja maitoja nenässä :D Toinen taas oli rintaruokinnalla 7kk asti, ei koskaan opetettu pulloon, ei sitä huolinut -> siirryttiin suoraan nokkamukiin ja melkein heti sitten pelkkään mukiin..

Yhteistyössä