Minkä ikäisenä lapsi soittotunneille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jesi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jesi

Vieras
Ennen ku lapsen sain, ajattelin laittaa sen kolmevuotiaana pianotunneille (tietty jos lasta kiinnostaa) ja nyt meillä on 2-vuotias tyttö, joka on kyllä innostunut soittamaan pianoa. Mut minkä ikäisenä sen vois laittaa soittotunneille? Minkä ikäisiä sinne yleensä otetaan? Minkä ikäisenä teidän lapset on alottanu soittotunnit ja mitä soitinta soittaa? Tuntuuhan tuo tyttö ainaki vielä niin kovin pieneltä, mutta jotenki silti ois kiva, jos sen mahollisimman aikasin alottas...

no kyllä 2-vuotias on aivan liian pieni soittotunnteille! toki pienten kanssa opettelu on lähinnä leikkimistä, mutta siltikin... itse olen ehtinyt ihan hyvin,kun olen 1-luokalla aloittanut.

Minusta silloin on oikea aika, kun lapsi on itse kiinnostunut ja innostunut! En muista olinko 3 vai 4 kun aloin soittaa viulua, omasta tahdostani. Aika pian kävi ilmi, ettei minulla ollut viuluun vaadittavaa pitkäjänteisyyttä (viulu on kuitenkin tosi haastava instrumentti). Sitten vaihdoin pianoon ehkä 5-vuotiaana ja jatkoin soittotunneilla 15-vuotiaaksi.

Meidän poika lähti 6 vuotiaana. Ja kävi itse itsensä ilmottamassa. Pianoa lähti soittaan vaikka meillä ei omaa pianoa vielä edes ole. Mummolassa käy harjoitteleen. Ja innostusta kyllä riittää.

Alkuperäinen kirjoittaja kultsi:
Minusta silloin on oikea aika, kun lapsi on itse kiinnostunut ja innostunut! En muista olinko 3 vai 4 kun aloin soittaa viulua, omasta tahdostani. Aika pian kävi ilmi, ettei minulla ollut viuluun vaadittavaa pitkäjänteisyyttä (viulu on kuitenkin tosi haastava instrumentti). Sitten vaihdoin pianoon ehkä 5-vuotiaana ja jatkoin soittotunneilla 15-vuotiaaksi.

Voi olla iästäkin kiinni tuo pitkäjänteisyyden puute. Nykyään aika monet opettajat suosittelevat, että nuo 3-4-vuotiaat odottaisivat muutaman vuoden.

Ala-asteella olin kaverin luona ja söin siellä semmoista kaupan hampurilaista ja oksensin. Vieläkään en pysty tuollaista syömään oksentamatta. hajukin saa yökkäämään.

Meillä lapset ovat olleet 1-2 luokilla musiikkivalmennuksessa (koulun kerhomuotoista toimintaa) ja kolmannella musiikkiluokalla ollessaan aloittaneet varsinaiset soittotunnit omalla instrumentillaan.

Yhteistyössä