minkä ikäisenä teidän lapsenne ovat oppineet...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jepulis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jepulis"

Vieras
Esim polkemaan pyörää, luistelemaan ja hiihtämään?
Oletko ollut kateellinen jollekin tutullesi, jonka lapsi on oppinut aikaisemmin kyseiset asiat kuin oma lapsesi?

Mulla 5 vuotias lapsi, ei ole vielä innostunut polkemaan itse pyörää eikä osaa vielä luistella.

Mun yhen tutun puol vuotta vanhempi poika oppi noi samat jutut jo viime kesänä ja talvena.

Välillä mullakin ollu sellanen olo, että miksei meidän poikakin jo osaa, mutta olen asennoitunut nykyisin siihen sillä tavalla, että jokainen lapsi kehittyy omassa tahdissaan. Että ei stressiä.

Mitä teidän 5v lapsenne jo osaavat ja eivät osaa?

Ketjuvetoista kolmipyörää oppi tyttö polkemaan 2,5-vuotiaana, nyt 4-vuotiaana sai tavallisen pyörän ja apupyörillä sillä ajaa. Tarkoitus oli opetella tänä kesänä pois appareista, mutta kun kesäkuussa murtui käsi ja elokuussa sitten sama käsi vielä uudestaan, niin jäi pyöräilyt aika vähälle.

Viime talvena ostettiin luistimet mutta tytöllä ei ollut lainkaan kiinnostusta siihen hommaan, 5-10min jaksoi olla luistimet jalassa ja sitten alkoi valitus ja halusi kengät, niillä sitten ''luisteli''. Tänä vuonna uus yritys. Suksia ei olla edes kokeiltu.

Kesällä oppi uimaan olkavarteen laitettavien kellukkeiden avulla, se oli hieno juttu! Elämässä pärjää, vaikkei luistella ja hiihtää osaakaan, mutta uimataito voi joskus jopa pelastaa hengen.

Tyttö siis täyttää alkuvuodesta 5.

Meidän esikoinen tulee ensi kuussa 4,5v. Polkupyörää oppi polkemaan alle 3 vuotiaana. Nyt kesällä (eli 4v) oppi ajamaan ilman apupyöriä. Luistimia kokeili viime talvena, ei osannut eikä halunnut uudestaan kokeilla. Hiihtämistä ja luistelua kokeillaan siis tänä talvena.
Meidän kuopus on nyt reilu 2,5v eikä oikein osaa vielä polkea ja ohjata yhtäaikaa. Erikseen sujuu, muttei yhdessä. potkupyörällä osaa kyllä tasapainoilla.

Eli erilaisia ovat.

Pyörää polki 2v, luisteli hiukan 4v ja hiihti 3v. Apparit jäi 4v. En oo ollu katellinen esim tosta luistelusta vaikka moni oppii nuorempana ja helpommin kun mun tenava joka 5v hiffasi asian kunnolla. Lapset kun ovat yksilöitä ja pääasia että oppii sekä yrittää.

Yhteistyössä