Minkä ikäisenä vauva on alkanut mennä nukkumaan ennen taaperoa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "anna."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"anna."

Vieras
Tulen hulluksi tämän nukuttamisen kanssa! Tunti mennyt ja taapero vain hilluu huoneessaan, kun yritän vauvan kanssa nukuttaa. Vauva on tikkana pystyssä eikä viihdy kuin sylissä. Mulla loppuu keinot. Vauvan "rytmi" siis sellainen, että käy nukkumaan 22-23 ja taapero 1v 8kk pitäis saada nukkumaan noin klo.20 ettei ole kärttyinen ja kiukkuinen koko seuraavaa päivää, kun herää joka tapauksessa klo.06.

Kaikki iltarutiinit on ollu vaikka kuinka pitkään, olosuhteet nukkumiselle on hyvät viileine huoneineen ja pimennysverhoineen, on syöty, käyty potalla, luettu sadut jne. mutta lapsi ei tunnu rauhoittuvan.

Milloin teidän vauvat on menneet aiemmin nukkumaan kuin taapero? Tai onko vinkkejä tähän tilanteeseen?

Kiitos asiallisista vastauksista :)

Kuulostaapa tutulta, onneksi kaukaiselta ajalta :D. Mutta joo, meillä ei koskaan mennyt vauva ennen isompaa lasta nukkumaan. Ensin oli juuri noin niinkuin kuvailit ja kun myöhemmin tuli pienelle rytmiä elämään, niin menivät samaan aikaan yöunille, eri huoneisiin kyllä. Siinä vaiheessa vanhempi jo pysyi suht kiltisti sängyssään unta odottelemassa ja vauvakin asettui pinnikseen välillä jopa itsekseen, siinä sai kahen sängyn väliä suhata;). Tsemppiä! Nyt reilu pari vuotta myöhemmin just oottelevat kiltisti unta molemmat kerrossängyssään, enää ei tarvii tikkaitakaan repiä nukahtamisen ajaksi irti:D!

Meillä lapsilla ikäeroa 1v8kk ja vauvan olen n. 2kk asti laittanut nukkumaan samaan aikaan kuin isomman. Alusta asti molempien kanssa iltapesut ja yöpuvun pukemiset tehty ns. normiaikaan. Aluksi tietty vauva sen jälkeen ollut hereilä, mutta hyvin nopeasti oppineet nukkuma-aikoihin. Toki heränneet sitten syömään jo ennen kuin itse olen edes mennyt nukkumaan.

Eli meillä ei vauva oqle koskaan mennyt ennen isompaa nukkumaan, vaan myöhempään ja sitten samaan aikaan.

Vaikeeta se yksin onkin jos ei lasten isä oo maisemissa. Auttaisko kantoreppu jos vauva pysyis siinä rauhallisena?

Vauva on meillä ruvennu menee ajoissa nukkuu silloinku on siirtyny kaksiin uniin eli 7-8kk iässä.

Kiitos vastauksista :)

Yleensä mies onkin auttamassa mutta kesällä on yhtä sun toista työtä, jotka on tehtävä tiettyyn aikaan. Eaim. rehun teko ja heinän teko :)

Meillä ikäeroa 1v8kk ja kuopus on nyt 5,5 kk:n ikäinen. Molemmat ovat menneet yhtäaikaa yöunille siitä lähtien kun kuopus oli 1 kk:n ikäinen ja yö-/päivärytmi tuli säännölliseksi. Molemmat heräävät kuudelta aamulla.. Ja ilman herätyskelloa. Esikoisen opetin menemään yöunille omaan sänkyyn ja rauhoittumaan unille yksin jo ennen kuopuksen syntymää. Luetaan toki iltasatu yms. ilta jutut ennen sänkyyn menoa. On minulla mieskin apuna iltahommissa, mutta olen järjestänyt asiat niinnettä saan hoidettua yksinkin iltarutiinit helposti kun mies on työmatkoilla. Kun kasilta esikoinen menee huoneeseensa ja peittelen ja pusuttelen niin sen jälkeen menen meidän vanhempien makkariin imettämään ja nukuttamaan kuopusta meidän sänkyyn.. Nukahtaa n. kymmenessä minuutissa. Siihen mennessä on esikoinenkin nukahtanut.

Meilläkin kuopus meni ennen nukkumaan helposti. Siis omaan huoneeseen omaan sänkyyn nukahti itsekseen. Kunnes tuli joku tällainen vaihe? Ja meni nukkumaanmeno ihan sekaisin. Ollaan yritetty jatkaa sinnikkäästi tuota nukuttamista kuten ennen, mutta jos lapsi itkee, niin menen kyllä hänen ovelleen istumaan, että näkee mut. Siihen loppuu itkut. Mutta ei meinaa nukahtaa. Väsynyt on kyllä. Monta kertaa sanoo itse jo ennen seitsemää, että "nukkuu", mutta kun puolikasilta saan muksun sänkyyn, niin ei nukahda.

Vauvan rytmi nyt vain on tälläinen ja koen, ettei siihen voi vielä vaikuttaa kovin paljon, kun on vasta 6 vkoa vanha.

Meillä vauvasta on tullut jo taapero eikä vieläkään mene ennen esikoista nukkumaan. 4v. Menee yleensä n. 21 ja pienemmän 1v1kk nukutus alkaa samaan aikaan mutta nukahtaa vasta 23-24. Onneksi on iso ikäero ja edes toinen nukahtaa itsekseen. Vinkkejä en osaa antaa. Kaikki ei vaan nuku vaikka mitä tekis.

Meillä lapset nukutetaan yhtaikaa. 2,5 -vuotias pyörii sängyssä, itse istun vauvan kanssa sängyn laidalla. Imetän jos tarve, tai sit vauva nukahtaa lattiallekin välillä, jos ei halua välttämättä olla sylissä. Joskus vauvan nukahtaa ensin, joskus isompi.

Yleensä meillä kyllä vauva nukahtaa ensin, herääkin sit tosin jo kuudelta...

Joku jo tuolla aiemmin sanoi, et siinävaiheessa alkoi meneen "ihmisten aikaan" nukkuun kun jätti kolmannet päikkärit pois 7-8kk iässä. Meillä IHAN sama juttu. En saanu vauvan rytmiä muutettua, vaikka olisin päälläni seissyt, ennen tuota 7kk ikää. Siihen saakka piti olla kolmet päikyt ja yöunet oli klo 23.30-8.30. Jos yritti venyttää, et ei ois nukkunut ku kahet päikyt ja klo 21 yöunille, niin otti tavallaan silloin ne kolmannet päikkärit eli nukku vain puoli tuntia ja oli sit tikkana hereillä, jolloinka jaksoi taas hyvin valvoo vaikka yli puolen yön :)
Ja meilläki taapero heräs klo 6, joten kovin ei yöunia mammalle tullut, omasta ajasta saattoi vain haaveilla.
Nyt kun vauva on 8kk ja nukkuu kahdet päikkärit lapset menee yhtä aikaa illalla nukkumaan klo 20.30. Meillä on vielä se tilanne, et molemmat vaatii nukutusta, joten hankalaa on jos yksin joutuu nukuttamaan. Vauvan sain vasta opetettua siihen, ettei tarvi sylissä nukuttaa vaan suostuu jäämään omaan sänkyyn. Aikuisen pitää olla vieressä ja sivellä selästä, siihen nukahtaa.
Meillä myös on taaperolla tuota samaa, ettei illalla meinaa uni tarttua silmään ja pörrää sängyssä. Ikää on 2v2kk. Meillä vaikuttaa se jos hän nukkuu liian pitkät päikkärit, semmonen tunti max kärsii nukkua, muuten ollaan illalla vaikeuksissa :)
En osaa muuten auttaa, mutta aika tekee tehtävänsä ja rytmin saa kohdilleen. Eihän noin pieneltä voi mitään päiväunia vielä rueta rajoittaan. Tsemppiä teille, hyvin on muistissa, et raskasta oli tuo vaihe!

Tais olla 6kk ikänen, vaikka nukku tosiaan edelleen kolmet unet. Ikäeroa lapsilla 1v 9kk. Helpotti se että esikoinen oli suht helppo nukahtaan ja kuopus tarvi paljo unta joten nukahti vauvanakin aika aikasin. Minä oon myös "opettanu" lapsia nukahtaan itekseen enkä ns.anna vaihtoehtoja vaan "nyt nukutaan" myös vauvan rutiinit olleet alusta asti samanlaiset ja aikaan kuin esikoisella. Kun mielestä esikoisen tärkeä saada ymmärtääm että myös vauva menee nukkuun eikä pidä hauskaa äitin kans :) musta tuntu että 4kk jälkeen alko saada hommaa hallintaan. Voitko esim laittaa vauvan sitteriin toisessa huoneessa jottei häiritse esikoista?

Yhteistyössä