minkä ikäiset lapset pyyhkivät itse pyllynsä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Minkä ikäiset lapset alkavat harjoitella pyyhkiä itse pyllyään kakan jälkeen?
Minä pyyhin vielä 5-vuotiaan lapseni pyllyn ison hädän jälkeen, mutta pissan jälkeen hän pyyhkii sen itse.

Kohta alkaa tarha ja epäilen ettei siellä enää pyyhitä tuon ikäisten pyllyjä?
Miten teillä muilla on mennyt?

Meitin ihan just 6v poika ei suostu edes yrittään ite... aikarajaks annoin nuo 6v synttärit ja sitten aletaan reenaan. Eskariin kun menee, niin sais jo ite. Tosin tuumas, ettei hoidossa käy kakalla..

Meidän 6,5-vuotias on varmaan reilun vuoden pyyhkinyt aina itse. Päiväkodin aloitti vajaa 5-vuotiaana ja siellä kuulemma ei apua koskaan pyydellyt. Mutta kotona vielä tuolloin pyysi.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma-Onni:
Meitin ihan just 6v poika ei suostu edes yrittään ite... aikarajaks annoin nuo 6v synttärit ja sitten aletaan reenaan. Eskariin kun menee, niin sais jo ite. Tosin tuumas, ettei hoidossa käy kakalla..

Tää on kyllä hyvä :) ei käy hoidossa kakalla..:)

Alkuperäinen kirjoittaja eikä:

Tää on kyllä hyvä :) ei käy hoidossa kakalla..:)

Oikeestaan aika huono. Muistan että yläasteikäisenä välttelin koulun vessoja (lukot rikki, jätkät saattoi tulla potkimaan ovia vaikka kopissa oli joku jne). Kävin vessassa koulussa vaan jos oli ihan pakko.

meillä poika aloittaa eskarin syksyllä ja vielä huutelee äitiä pyyhkimään.Vuosi sitten vasu-keskustelussa tarhan ope sanoi että ei vielä kiirettä, kunhan eskarivuonna oppii itsenäisesti hoitamaan vessakäynnit.Harjoteltu on kotona pyyhimistä, mutta meillä poika tuumas että mulla on liian lyhyt käsi, ei ylety...

Meillä 6,5v poika (eskariin lähdössä) harjoittelee. Kakka vaan on sellaista sotkua, että rullallinen paperia menee :(

Tyttö, kohta 5v. pyyhkii itse halutessaan. Paperiin ei jää mitään jälkeä :O Helppo siis antaakin pyyhkiä B)

Monet lapset eivät muuten käy hoidossa kakalla vaan pihtaavat sen ison hädän kotiin. Itse kysyin eskaritutustumisessa, että pitääkö osata pyyhkiä itse; sanoivat että pyyhkivät kyllä, jos lapsi kokee sen tarpeelliseksi. Suosivat toki oma-aloitteisuutta tässäkin asiassa.

Kyllä ne lapset oppivat aikanaan. Viimeistään silloin kun murrosikä tulee. Omalta erityislapselta jouduin pesemään pyllyä vielä 9-vuotiaana, mutta hänkin alkoi hoitamaan lopulta itse itsensä ilman, että tarvitsi edes painostaa. Tavalliset lapset oppivat wc-asiat itse aivan varmasti jossain vaiheessa.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
Meillä 6,5v poika (eskariin lähdössä) harjoittelee. Kakka vaan on sellaista sotkua, että rullallinen paperia menee :(

Tyttö, kohta 5v. pyyhkii itse halutessaan. Paperiin ei jää mitään jälkeä :O Helppo siis antaakin pyyhkiä B)

Monet lapset eivät muuten käy hoidossa kakalla vaan pihtaavat sen ison hädän kotiin. Itse kysyin eskaritutustumisessa, että pitääkö osata pyyhkiä itse; sanoivat että pyyhkivät kyllä, jos lapsi kokee sen tarpeelliseksi. Suosivat toki oma-aloitteisuutta tässäkin asiassa.

Onko eskari päiväkodin yhteydessä? Tuskin kyläkoulussa tulevat pyyhkimään. Siellä oltava niin mahdottoman iso ja pärjäävä. Aivan kuin koululainen.

Alkuperäinen kirjoittaja 3 lasta:
quote]

Meilläkin alkuun paperinkulutus oli melkoista ja melkein meni pönttökin tukkoon. Mutta kyllä se siitä tasaantui :)

Kannattaa opetella vaikka niin että, lapsi tekee tarpeensa pyyhkii itse ja sitten pyytää aikuisen tuleen tarkistamaan eli aikuinen pyyhkii vielä jos jotain on jäänyt. Näin minun veljeni (nyt 5v) on harjoitellut ja kuukaudessa oppi itse pyyhkimään ja oli aina innoissaan kun aikuisen paperiin ei jäänytkään mitään vaan oli itse osannut pyyhkiä. :)

hyvä tietää miten muilla on mennyt. Ei kai tässä sitten niin kiire ole vielä.
Ite pelästyin että hupsis meillä on 3 vko aikaa opetella jos tarhassa ei pyyhitä...:(

Mutta annan tilanteen nyt mennä omalla tasapainollaan enkä hoputa, lapsikin jo vähän
"pelästy" kun aiemmin mainitsin että pitäisi opetella itse.

Alkuperäinen kirjoittaja guess:
Kannattaa opetella vaikka niin että, lapsi tekee tarpeensa pyyhkii itse ja sitten pyytää aikuisen tuleen tarkistamaan eli aikuinen pyyhkii vielä jos jotain on jäänyt. Näin minun veljeni (nyt 5v) on harjoitellut ja kuukaudessa oppi itse pyyhkimään ja oli aina innoissaan kun aikuisen paperiin ei jäänytkään mitään vaan oli itse osannut pyyhkiä. :)

Tää oli hyvä vinkki!

esikko kohta 7v on jo pari vuotta pyyhkinyt itse ja kakkonen on alkanut haluamaan itse pyyhkiä, hän kohta 4v..tarkastellaan kyllä jos hän itse on pyyhkinyt, monesti kyllä vielä huutelee pyyhkimään. en kyllä enää 6v suostuisi pyyhkimään ja tuskin suostuu moni eskariopekaan!

Minä pakotin lapsen opettelemaan tuon asian siinä n. 5 vuotiaana. Hyvin on pyykinyt siitä lähtien, alkuun käytiin tarkistamassa. Nyt pitäis sit vielä opettaa, että pienempikin paperimäärä riittää. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja guess:

Tää oli hyvä vinkki!

Tätä mä olen ehdottanut, mutta eieiei...

Palstan innoittamana kohta 5 v tyttöni aloitti tänään kakan pyyhintä harjoittelut. Ensimmäinen kerta sujui mallikkaasti. Minä tarkistan jonkin aikaa ja teen varmistuspyyhkimisen.

Ihme, kun poika täytti 6v, niin samana päivänä alkoi pyyhkimään itse! Käyn tarkistamassa ja joskus tarvii vielä pyyhkästä. Olipas helppoa!!

Yhteistyössä