Minkä ikäiset lapset voi oikeasti jättää yöksi keskenään kotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysymys

Vieras
Siis on ääripäitä, jotka eivät jätä 14-vuotiasta tuntia pidemmäksi kotiin ja näitä, joiden 6-vuotiaat on baari-illan kotona keskenään. MUTTA, mistä tiedän, minkä ikäiset oikeesti on ok jättää?

Minulla on ammatti, jossa on hyvin vaikea löytää päivätyötä. Kaikki työkokemus myös tukee vuorotyöpaikkoja, mitä tällä suunnalla on tarjolla. Kauempaa voisi ehkä onnistaa, mutta silloin työmatkaan menisi ainakin 3t päivässä (joka taas lisää lasten yksinoloaikaa)

Lapset siis nyt 7v, 9v, 10v ja 15v. Kaikki järkeviä, vastuuntuntoisia, ns. kilttejä lapsia. Yhdellä on astma, joka on hyvin lääkityksellä kurissa, heti flunssan aikana aletaan antaa tupla-annosta ja itse kohtauslääkettä tarvitsee tosi harvoin, silloin isosisko sen osaa antaa (on antanut joskus ja tiedän, että osaa, on helppo juttu)

Ovat olleet keskenään nyt max 5 tuntia, kaikki on aina mennyt hyvin.

Olen nyt ollut osittaisella, eli tehnyt 60% työaikaa ja saanut jotenkin junailtua työkavereiden kanssa työvuorot niin, että olen ollut viimeistään klo 19 kotona. Alkaa vaan käymään haastavaksi + taloudellisesti olisi viimeistään(!!) vuoden päästä pakko alkaa tekemään täyttä työaikaa.

Mitä tässä voi tehdä?

Ja milloin lapset olisi "luvallista" jättää keskenään koko illaksi (22 asti) / yöksi?
Joko he ensi syksynä pärjäisivät?

Mä en tiedä mikä on virallinen tai oikea vastaus mutta itse olin jo 14v usein lapsenvaahtina pienemmillekin. Siis niin että aikuiset oli yön poissa..

Jos 15v on vastuullinen ja normaali niin..

Noin isot lapset voi mielestäni jättää. Vanhin on kuitenkin jo 15 eikä kukaan ole vauva tai taapero, ja nukkuvathan ne yöllä. Laitat vain kännyköihin ja paperille numerot, joihin voivat soittaa jos on hätä.

15 vuotiashan voi jo muuttaa omilleen, eli saa ihan laillisesti asua omassa asunnossa, nukkua yönsä yksin ja muuta. Tietysti vanhemmalal sillonkin velvollisuus huolehtia ja katsoa, että kaikki sujuu hyvin.

Eli eiköhän 14 vee ole viimeistään sen ikäinen, joka pärjää yönsä yksin. Alle 12 vuotias tai jopa vanhempi ei välttämättä taas uskalla jäädä yöksi yksin. Jos taas on sisaruksia, niin yksin olemisen pelosta tuskin pelkoa.

mutta laista en tiedä. Riippuu varmaan vähän lapsesta, että miten voi jättää. Alle 10 vuotiasta nyt ei ainakaan koko yön yli.

Eihän laissa siitä mitään määritelmää ole, joten mun mielestä voit jättää, jos 15v on kykeneväinen tilanteen tuomaan vastuuseen.

Niin ja toisaalta riippuu ihan lapsesta. Vanhemmilla kun on velvollisuus huolehtia lapsista ja jos lapsi jää kiinni vaikka kännissä viranomaisille liian monta kertaa niin huostaanotto iskee. Yhdestäkin kerrasta tulee keskustelua lastensuojeluviranomaisten kanssa, että mikä vikana kun lapsi löytyi kännissä. Tietenkään sellaisia teinejä, jotka ihan varmasti pitävät bileet kämpässä, voi jättää kotiin yöksi, varsinkaan jos haluaa tulla ehjään kotiin takaisin. Laki varmaan sallii tuon siihen asti, kunnes kaikki pysyy hyvin ja lapsi on kunnolla.

Mä olin 12 ja sisko 15, kun isä jäi yksinhuoltajaksi ja hänellä oli jonkin verran ulkomaan työmatkoja. En nyt muista, kuinka pitkään hän niitä pystyi välttämään. Ekan matkan aikana muistelen, että täti tuli meille yöksi. Myöhemmin oltiin sitten keskenämme yöt, mutta aina isä/täti soitti illalla kuulumiset. En muista, että olisi erityisemmin pelätty. Ehkä joskus saatettiin pelätä jonkun tulevan parvekkeelta tai jotain muuta yhtä hassua, mutta ei niistä mitään traumoja jäänyt. Me asuttiin siis kerrostalossa.

[QUOTE="vieras";28219885] Laki varmaan sallii tuon siihen asti, kunnes kaikki pysyy hyvin ja lapsi on kunnolla.[/QUOTE]

Tämä oli kyllä hyvin sanottu, koska lastensuojelulaki määrittää, että jos kasvuolosuhteet vaarantavat tai eivät turvaa lapsen terveyttä tai kehitystä taikka jos lapsi käyttäytymisellään vaarantaa terveyttään tai kehitystään.

No jos se vanhin lapsi ja muutkin on järkeviä niin kyllä syksyllä jo vois jättää ihan hyvin, luulisin. Varsinkin jos se lapsille itselleen sopii.
Itse olen ajatellut että omat lapset vois ehkä olla yksin yön kotona sit kun nuorin on 10v ja muut 12v ja 14v, siihen nyt on vielä 5v aikaa. Riippuu ehkä vähän asuinpaikastakin, me asutaan maalla jossa lähimpään naapuriin 200m, seuraaviin kilometri. Eli jos tulis joku hätä niin aikuista apua ei ihan helpolla olis saatavilla. Mut kerrostalossa/taajamassa naapurit lähempänä jos jotain hätää tulis.

Mun mielestä tuon ikäiset fiksut, vastuulliset ja "kunnolliset" lapset voivat olla keskenään klo 22 asti.
Olettaen, et toimivat sovitun mukaan: iltapalat, -pesut, nukkumaanmeno jne...

Mä mietin, että kuinka tuo 15-vuotias kokee sen että on vastuussa pienemmistään. Kuitenkin hän on murkkuikäinen/nuori ja mun mielestä vastuun pitäisi olla loppupeleissä aikuisella.
Jos on pakkotilanne, niin lykkää vielä vuodella ja kysy nuoren mielipidettä. Varmaan jonkunlainen rahallinen korvauskin olisi ihan kohtuullista saada.

Riippuu lapsista. Miten 15-vuotias kokee vastuun nuorimmista? Kuinka usein lapset olisivat keskenään illan/yön? Satunnaisesti ok, mikäli se kaikista lapsista tuntuu turvalliselta. Säännöllisesti (useita kertoja viikossa) olisi ehkä liian suuri vastuu erikoisella, hänellä on oikeus myös omiin menoihin ja harrastuksiin iltaisin, eikä vastuuta pikkusisarista voi laittaa vain hänen harteilleen.

Yhteistyössä