Minkä ikäiset voi jättää ihan laillisesti yksin kotiin hetkeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
Onko tästä edes mitään lakia olemassa?
Tuttavallamme on 10kk ja 3v ikäiset lapset ja hän jättää heidät hetkeksi yksin kotiin jos käy koiran pissattaa. Siis ei toki mitään pitkää lenkkiä, ihan vaan että koira saa pissattua ja kakattua.
Itse en uskaltaisi jättää... Siis pienemmän nukuttaa ensin ja isompi kattoo sen aikaa jotain videota. Mut voihan se pieni tietysti herätä vaikka heti kun ovi on suljettu ja itkee sit koko ajan kun ovat keskenään...

En nyt sentään tuon ikäisiä jättäisi. Kuusivuotias voisi olla jo sen ikäinen, että voisi jo luottaa hetken yksin pärjäämiseen. Olettaen siis, että lapsi itse haluaa ja on terve.

Eskarilaiset meillä on alkaneet harjoitella yksin kotona oloa.
Mutta kyllä mä roskapussin vien tai postin haen laatikosta niin että 1v ja 4v ovat sen aikaa sisällä.

Kyllä mä (ja pari tuntemaani) olen pissattanut koiran koko sen ajan mitä mulla lapsia ollut! Ei se ole laitonta eikä vaarallista jos koti turvallinen ja lapset opetettu siihen. Vai luuletko että ihmiset lopettaa koiransa aina kun lapsi tulee ja jos ei ole toista puolisoa paikalla pissattamassa??? Huh hei.

Niin, mitäköhän ton ap:n koiran pissatus tarkoittaa?
Ei se varmaan tarkoita kunnon lenkkiäkään. Ehkä jotain 5 min ulkona. Sen aikaa kyllä voi olla huoletta. Ja ei se vauva kuole siihen huutoon vaikka huutaiskin ton ajan...

Mä oon ainakin käynyt postilaatikolla, nostamassa lipun salkoon, josksu siihen menee aikaa tosi paljon kun narut jäässä ym ja pojat on olleet vahtimatta sisällä...

Jos lapsi on nukkumassa pinnasängyssä, eihän se sieltä pääse vaikka heräisi?? Ja aika epätodennäköisesti herää just sen 5 min aikana. Ja ei se kuole vaikka heräisi.

Kyllä mäkin pojan 3wee jätän siks aikaa kotiin ku käytän koiran. joo, oven lukko voi mennä rikki enkä saa sitä auki, no sen takia meillä on 2 muuta oveaki josta voin mennä, vara avainki löytyy jos sattus unohtuu, tai ainahan voin pojan huudella aukasemaan. Voin liukastua ulkona, mut samalla tavalla voin liukastua vaikka suihkussa. Mut ei meilläkään poika kauaa yksin ole. eikä ikinä oo ollu hätä et mitähän se siellä tekee tms. Turvallinen koti ja fiksu poika. :) Ja toinen lapsi on meille tulossa niin sit vauva vaan jää pinnikseen nukkumaan siks aikaa ja jos sattuu herää niin mitä sitten??? kauemmin mulla suihkussa menee, enkä kyllä sieltäkään kesken pois lähde-

Minusta se raja menee jossain 5 v:ssä, ei aiemmin. Siis jos poistuu kokonaan näköpiiristä, ei ole pihalla tms. Ajattelen asiaa siltä kantilta että minkä ikäinen hätääntyy eikä osaa esimerkiksi hakea apua naapurista, jos siellä lenkillä sattuu jotain eli meneekin pidempään, syttyy tulipalo tms.
Viidessä tai kymmenessä minuutissa ehtii sattua vaikka mitä. En ole kuitenkaan asian suhteen hysteerinen.

Kyllä mä (ja pari tuntemaani) olen pissattanut koiran koko sen ajan mitä mulla lapsia ollut! Ei se ole laitonta eikä vaarallista jos koti turvallinen ja lapset opetettu siihen. Vai luuletko että ihmiset lopettaa koiransa aina kun lapsi tulee ja jos ei ole toista puolisoa paikalla pissattamassa??? Huh hei.

Mä otan lapset mukaan pissattaa koiraa tai sit jos pitää nopeesti asia hoitaa käy koira ihan vaan pihalla pissalla. Mut ei meillä jää ton ikäiset yksin kotiin, lapset kärryihin ja pihalle.

[QUOTE="koirallinen";22485719]Mä otan lapset mukaan pissattaa koiraa tai sit jos pitää nopeesti asia hoitaa käy koira ihan vaan pihalla pissalla. Mut ei meillä jää ton ikäiset yksin kotiin, lapset kärryihin ja pihalle.[/QUOTE]

Vaikka viisi kertaa yössä jos koiralle iskee ripuli? Lapset sängystä ja kärryihin?

Meidän viisivuotias (alkuvuodesta kuusi) jää aamuisin hetkeksi yksin, kun mies käy koiran kanssa pikapissalla. Eli herättää lapsen, pistää aamuohjelmat pyörimään ja lähtee koiran kanssa. On poissa 10-20 minuuttia. Mies lähettää mulle joka aamu viestin, kun on vienyt tytön päiväkotiin. Sillä lailla tiedän, että kaikki on ok. Voihan hän vaikka liukastua ja lyödä päänsä ulkona, tai jäädä auton alle tms. Jos viestiä ei tule, voin soittaa vanhemmilleni ja he käyvät tarkistamassa tilanteen.

Yhteistyössä