Minkä ikäsen vauvan voi viedä hoitoon? Ja miten ilmasta hoitajalle tietyt "säännöt" loukkaamatta?

RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni

Aktiivinen jäsen
09.09.2007
5 194
0
36
Poika täyttää tänään kuukauden ja mietin, milloin voi viedä mummolaan hoitoon...?

Mulla itellä ei oo mitään hinkua poikaa viedä, en tiedä mitä sillä aikaa edes tekisin (mitä en poika mukana vois tehä ), mut anoppilassa kovasti jo odotetaan. Kuinka pitkäks aikaa ensin jätetään? Kylässä ollaan yhessä jo useemman kerran oltu, ni mummu on pojalleki jo tuttu.

Ja kysymys b) sitte joku kaunis päivä, ku omille vanhemmille uskon vauvan hoitoon, miten saan tehtyä selväks, ettei silloin juoda alkoholia ku on vauva hoidossa?

Satuin kerran käymään, ku mun veljen tyttö oli yökylässä ja mun äiti vaan äyski sille, ku oli jo niin huppelissa (ei humalassa sentään). Mä en todellakaan halua, et se huteloi vauvan hoidossa koska on ottanu pari, tai et vauvalla on turvaton olo nousuhumalasen mummon otteissa. Musta kuitenki tuntuu, et jos asiasta äitille sanon, se vaan vähättelee koko juttua tai nauraa mulle päin naamaa. Miten siis ilmasen asian, et menee jakeluun? (Ei oo alkoholisti, mut viikonloppusin tuntuu maistuvan...)

Näin taas tyhmä uus äiti kyselee... :ashamed:

No en mä nyt kuukauden ikäistä hoitoon vielä lykkäis, ehkä lyhyen kaupassakäynnin ajaksi korkeintaan. Pidemmäksi aikaa (muutamaksi tunniksi) noin 8-10kk iässä vasta.

No tota...viet sitten kun itse haluat viedä hoitoon. Odottakoot rauhassa.
Jos nyt tuollaisen 1-2kk viet niin ehkä muutamaksi tunniksi ( menette itse leffaan tms. )

Ja mitä tota kiertelemään.
Sanot että kun lapses on siellä niin ei alkoholia. Jos äitis ei kunnioita tätä pyyntöäsi niin et sitten sinne viekään.

vauvan rytmin kirjoitin paperille, samoin ruokaohjeita jne. Helpottaa kaikkien olemista. Tuollaiset juomiseen liittyvät säännöt sanoin suoraa. Tosin, esim juuri tuo juominen, oli kaikille jo itsestään selvyys.

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Poika täyttää tänään kuukauden ja mietin, milloin voi viedä mummolaan hoitoon...?

Mulla itellä ei oo mitään hinkua poikaa viedä, en tiedä mitä sillä aikaa edes tekisin (mitä en poika mukana vois tehä ), mut anoppilassa kovasti jo odotetaan. Kuinka pitkäks aikaa ensin jätetään? Kylässä ollaan yhessä jo useemman kerran oltu, ni mummu on pojalleki jo tuttu.

Ja kysymys b) sitte joku kaunis päivä, ku omille vanhemmille uskon vauvan hoitoon, miten saan tehtyä selväks, ettei silloin juoda alkoholia ku on vauva hoidossa?

Satuin kerran käymään, ku mun veljen tyttö oli yökylässä ja mun äiti vaan äyski sille, ku oli jo niin huppelissa (ei humalassa sentään). Mä en todellakaan halua, et se huteloi vauvan hoidossa koska on ottanu pari, tai et vauvalla on turvaton olo nousuhumalasen mummon otteissa. Musta kuitenki tuntuu, et jos asiasta äitille sanon, se vaan vähättelee koko juttua tai nauraa mulle päin naamaa. Miten siis ilmasen asian, et menee jakeluun? (Ei oo alkoholisti, mut viikonloppusin tuntuu maistuvan...)

Näin taas tyhmä uus äiti kyselee... :ashamed:

Sillon alussa taisin olla pois syöttövälin kerrallaan eli pari tuntia. Enempää en raskinut. Ja ikää pojalla 1-2kk. Sen verran että pääsin kauppaan, vaikka kirjastoon jne välillä yksin. Mitä tulee alkoholiin niin sanoisin aivan suoraan että se ja vauva eivät kuulu yhteen. Jos ei mee perille niin ei vauvaakaan saa. Ja jos on ennekin ollut huppelissa hoitoaikana niin en varmaan antaisi ollenkaan ilman että olen itse paikalla. Ei ollenkaan tyhmää miettiä lapsensa hoitopaikkaa ja hoitajia mitä tulee kykyyn hoitaa jne.

Ihanaa, että on innokkaat isovanhemmat. Mutta eiköhän ne ehdi hoitaa lasta myöhemminkin. Meillä isovanhemmat kärttävät lapsia hoitoonsa useinkin. Välillä viedään ja välillä ei. Esikoista kaipasivat jo 2viikkosena. Toisen kohdalla osasivat ottaa asian puheeksi vasta vuoden päästä ;). Mutta ihanaa näin päin. Eikä meillä mummokaan kauaa kiukuttele, vaikka kiellän jonkun kyläreissun.

Meidän eka poika oli 5kk kun oli mummon luona yhden yön. Ja nyt toinen poika 8kk kun oli veljensä kanssa mummon luona kaksi yötä peräkkäin. Ja kaikki meni tosi hyvin.

Hei,,

Suosittelen että opettelet kuuntelemaan omaa sydäntäsi. Mitä se sinulle kertoo tästä asiasta? Se on fakta et itsensä kanssa täytyy elää sovussa koko elämä muista viis myös omista vanhemmista tai appivanhemmista.

Mä itse en luovuttais sekunniksikaan lastani jos ois tiedossa, että hoitaja saattaa maistella alkoholia, enemmän tai vähemmän. Me enemmin palkattas lastenhoitaja ja tehtäis verotuksessa siitä kotitalousvähennykset. Niin kuin laki sallii. Verottajan mukaan kotiäidin työaika on ma-pe 8-16. Eli jos sen ulkopuolella palkkaa hoitajan voi tehdä ko. vähennykset.

todennäköisesti vanhempasi eivät kuuntele tai kunnioita pyyntöjäsi. Jotka haluavat läträtä viinalla ne tekee sen silloin kun se niille sopii on hoidokkeja tai ei. Ei kannata pettyä vaikket saisi viestejäsi heille jakeluun. tuskin nääs menee perille.

Me ollaankin kerran viikossa palkattu hoitaja mll:n kautta siitä lähtien kun vaavi oli 8kk... siihen asti vuoroteltiin miehen kanssa menojamme.

Toinen jota itse olemme toteuttaneet on ollut, että olemme vauvaryhmissä, asukaspuistoissa tmv tutustuneet samanikäisiin ja tehneet ns. hoitorinkejä eli noin 1krt/kk hoidamme muiden muksuja illan ja pääsemme vastaavasti 1krt/kk itse iltavapaalle....

Mut ennenkaikkea kuuntele sydäntäsi. Viet lapsesi sit hoitoon kun olet siihen itse valmis.

Itse jouduin pakonedessä tottumaan Mlln hoitajiin. Se tais olla kaikille osapuolille paras mahdollinen vaihtoehto

Miksei äitisi sitten pysty olemaan juomatta sitä aikaa kun siellä lapsia on jos kerran niin toivoo niitä sinne hoitoonsa?? Vai onko hänelle ero sinun ja toisten lapsilla?

Itse en noin pientä jättäisi kun kauppareissun ajaksi korkeintaan vaikka selvä hoitaja olisikin. Enkä ole jättänytkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiitu:
Miksei äitisi sitten pysty olemaan juomatta sitä aikaa kun siellä lapsia on jos kerran niin toivoo niitä sinne hoitoonsa?? Vai onko hänelle ero sinun ja toisten lapsilla?

Itse en noin pientä jättäisi kun kauppareissun ajaksi korkeintaan vaikka selvä hoitaja olisikin. Enkä ole jättänytkään.

En tiedä onko veli pyytänykään olemaan juomatta. Mulla on aika tissuttelevan sorttista tää suku...

Kiitos kaikille vastauksista! Mulla ei tosiaan itellä oo mitään kiirettä "päästä vauvasta eroon", mut haluun kuitenki laselle hyvän suhteen isovanhempiinsa. :) Ja miehen vanhemmat on kyllä luotettavia, sitä en epäile hetkeäkään (ja asuu sitäpaitsi melkein naapurissa).

Lisää kommenttia luen kuitenki mieluusti! :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja rypäle:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiitu:

En tiedä onko veli pyytänykään olemaan juomatta. Mulla on aika tissuttelevan sorttista tää suku...

Kiitos kaikille vastauksista! Mulla ei tosiaan itellä oo mitään kiirettä "päästä vauvasta eroon", mut haluun kuitenki laselle hyvän suhteen isovanhempiinsa. :) Ja miehen vanhemmat on kyllä luotettavia, sitä en epäile hetkeäkään (ja asuu sitäpaitsi melkein naapurissa).

Noh, järkevältä isovanhemmalta ei tarvitse asiaa edes pyytää.

Lisää kommenttia luen kuitenki mieluusti! :wave:

Mie en varmaan veis ollenkaan semmoiseen paikkaan hoitoon, jos en vois olla 100% varma, että porukka on siel selvinpäin. En ees vaikka lapsi olis jo isompi.. :whistle: Vaikka toki ite voin ottaa pari vaikka lapsi oliskin kotona, mut itse tiiän kuitenkin kuntoni/lapsenhoitokykyni. Siitä ei sitten voikaan olla ihan niin varma, että mitä se jonkun toisen ihmisen "pari kaljaa" tarkoittaa :snotty:

Ja mitä tuohon hoitoon viemiseen tulee, niin meillä aloiteltiin ihan lyhyillä ajoilla hoidossa, esim. 2h, että pyörhähdin kaupungilla jne. Nyt on pian 7kk, eikä oo vieläkään yötä ollu hoidossa, mut koko päivän on ollu muutaman kerran, eli jotain 8h :)

Voi hyvänen aika.Miksi noin pieni vauva pitäis viedä hoitoon?Siks koska sukulaiset haluaa?!Kyllä isovanhemmille ja vauvalle ehtii hyvät välit tulla vaikka et heti lykkäis vauvaa hoitoon.
Ton ikäinen luulee olevansa vielä yhtä sun kanssa,eikä ymmärrä olevansa erillinen olento äidistä.Säälittää pieni jos nyt jo pakko viedä vieraille ihmisille. /:

Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen!:
Voi hyvänen aika.Miksi noin pieni vauva pitäis viedä hoitoon?Siks koska sukulaiset haluaa?!Kyllä isovanhemmille ja vauvalle ehtii hyvät välit tulla vaikka et heti lykkäis vauvaa hoitoon.
Ton ikäinen luulee olevansa vielä yhtä sun kanssa,eikä ymmärrä olevansa erillinen olento äidistä.Säälittää pieni jos nyt jo pakko viedä vieraille ihmisille. /:

:attn:

mielummin sinun valvonnassasi isovanhempien luona ja mukava muisto mummolasta kuin se että pienenä humppumummun luona hoidossa :(

oma mutsi on alkoholisti ja ikinä en jättäisi hoitoon hänen luokseen, siellä ravaa ihmejengiä ja jos hoitaa meilläkin yksin niin tops 3 tuntia olen poissa.. meillä ei sentää kehtaa dokaa mutta on viinanhajuisena tulltu käymään hoitaakseen mutta sovin että jäänkin kotiin ja puolisoni meni vain vaikk alkunperin molempien piti mennä asioille..

Eli alkkiksille "vaikka pari vaan ottanut" siltikin.. jos saatana ei kestä tunteja ilman viinaa niin sitten kestää olla ilman !!!

Öö.Mä en kyllä paljon miettis että miten teen säännöt selväksi loukkaamatta.Onhan se nyt selvää ettei juoda sillon kun vauva on hoidossa!Jos suku on "tissutelevaa sorttia",niin en antais ollenkaan,jos epäily ettei kykene olemaan selvinpäin.
Enkä kyllä noin pientä antaiskaan hoitoon.Ja vauvaa tuskin kiinnostaa tässä vaiheessa paskan vertaa isovanhemmat.Se side luodaan myöhemmin!

Lapsi voi rakentaa hyvän suhteen isovanhempiinsa vaikka sinä olisitkin samassa talossa paikalla. Käykää kylässä ja kyläreissujen ajan innokas isoäiti voi hoitaa vaipanvaihdot, syöttämiset (ellei rintaruokinnalla), lellimiset ja tuudittelut. Noita kaikkia asioita voi tehdä sinunkin ollessasi paikalla.

Älä jätä pikkuruista lastasi hoitoon ketään muuta miellyttääksesi jos itsestäsi ei tunnu hyvältä. Et tarvitse mitään perustelua sille ettet jätä vastasyntynyttä hoitoon muuten vain. Sanot ettet halua ja se riittää. Lapsesi ehtii vielä moneen kertaan mummollekin yksin hoitoon - kunhan vähän kasvaa.

Yhteistyössä