Minkä ikäsenä "hyppykiikkuun"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja likka -90
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Me laitettiin poika hyppykiikkuun ekaa kertaa 5 kk ikäisenä. Aiemminkin kai olisi voinut laittaa, mutta saatiin kiikku vasta silloin kaverilta lainaksi. Oon ymmärtänyt että kiikkuun vauvan voi laittaa sitten kun vauva kannattelee päätä hyvin ja varaa jo painoa osittain jaloille.

Olen annilinnean kanssa samaa mieltä! Meillä eka lapsi siinä oli jonkin verran, kaksi seuraavaa ei enää ollenkaan! Meillä poika on 9v ja varpaillaseisominen on ollut aivan mahdoton ongelma, se kun on takaraivossa, ei jää pois millään. Kaikenlaista on koetettu! Ei kyllä ole satavarmaa, että hyppykiikun syytä...Mutta se vekotin, ei enää käyttöön ole tullut!

No voi kiesus. Tätä palstaa ku lukee nii kaikki on kiellettyä. Hengittääkkää ei sais ettei vaan vedä myrkkyjä keuhkoihin... :p

Kengät jalkaan jos varpailla seisominen pelottaa. Hyppykiikku on vauvasta aivan mahtava! =)

Mun mielestä hyppykiikussa ei oo mitään pahaa! Päinvastoin luulen et lapsi voi oppia jopa aikasemmin käveleen, kun jalat saa harjotusta.Hyppykiikkuun voi laittaa n. puolivuotiaan. Ja aikasemminkin jos on jäntevä vauva.
Ja sen verran vielä, että mun veljen poika oli aikanaan paljon sekä hyppykiikussa, että kävelytuolissa ja silti oppi kävelemään 10 kk ikäisenä. Eikä ole varvistanut!

minä kirjoitin vaan omasta puolestani, etten oo kiikusta tykänny, koska ehkä meidän ongelmat on jatkuneet näin kauan! Mun puolesta saa kukin käyttää ihan mitä vekotinta vaan oman lapsensa kanssa. Meillä myös ekalla oli taaperokärry, kävelytuolia ei. Ja näillä kahdella vikalla 7½v ja 1v 2kk, ei ollut kummallakaan mitään. Meidän tyttö on ollu peppukiitäjä, nyt vasta nousee istumaan ja vasta vähän seisoo tukee vasten! Hidas kehitys, eikä oo mikään vaikuttanut asiaan...on ollu lattialla. Niin mulla ei oo mitään vempelettä vastaan mitään, ehkä tän kolmannen kanssa ois voinut ollakkii jotain jossain vaiheessa, on näet ollut aika viihtymätön tapaus, mutta selvitty on :wave:
nytkään ei anna mitään tehdä kun on hereillä, pitää istuu vieressä leikkimässä, en saa lukee, en olla tietokoneella. en saa vaihtaa huonetta, ellen roikota kainalossa jne...

oli poika kun siihen pääsi. Tyttö oli 5kk, koska on paljon pienempi kokoinen. Ja mahtava vekotin on =) Toimii tavallaan sitterinä meillä, syöttötuolin ohessa. Ja poika tosiaan oppi vuoden ikäsenä kävelemään ihan normaalisti, eli meillä hyppykiikusta ei ollut haittaa, pelkkää hyötyä vain :)

Se on totta ettei vauvoille enää suositella lainkaan tuota hyppykiikkua. Eräs fysioterapian ammattilainen sanoi näin. Vauva saattaa oppia juuri tuon varvastamisen siinä ja siitä on vaikea opetella pois. Itse olen kyllä pitänyt kahta vauvaa hyppykiikussa eikä kummallakaan ole ollut ongelmia varvastamisen suhteen. Aion käyttää myös pienimmälle kunhan hieman kasvaa eli puolen vuoden tienoolla varmaankin. Keskimmäinen meillä vasta oikein nauttikin hyppykiikusta n. 1.5 vuoden paikkeilla. Voi mitä loikkia siinä otti! Nyt alkaa olla liian iso hyppimään kun tulee 2v.

Jessus sentään! Kielletään vaan vauvoilta kaikki, mikä ei ole välttämätöntä ja yltiöturvallista! Unohdetaan turhat viihdykkeet ja keskitytään paapomaan vauvaa herkeämättä!

Itse käytän tervettä maalaisjärkeä ja äidin intuitiota näissä(kin) hommissa. Vauvani rakasti hyppykiikkua. Sitä käytettiin viisikuisesta puolivuotiaaksi. Sen jälkeen ei enää kiinnostanut.

Mukavia hyppyhetkiä teille molemmille!

Alkuperäinen kirjoittaja Edie:
Se on totta ettei vauvoille enää suositella lainkaan tuota hyppykiikkua. Eräs fysioterapian ammattilainen sanoi näin. Vauva saattaa oppia juuri tuon varvastamisen siinä ja siitä on vaikea opetella pois. Itse olen kyllä pitänyt kahta vauvaa hyppykiikussa eikä kummallakaan ole ollut ongelmia varvastamisen suhteen. Aion käyttää myös pienimmälle kunhan hieman kasvaa eli puolen vuoden tienoolla varmaankin. Keskimmäinen meillä vasta oikein nauttikin hyppykiikusta n. 1.5 vuoden paikkeilla. Voi mitä loikkia siinä otti! Nyt alkaa olla liian iso hyppimään kun tulee 2v.

miten mahtui siihen?? vissiin aika pienikokoinen..? meillä poika ei enää mahtunut hyppykiikkuun 8kk ikäsenä.

Minä puolestani olen jostain lukenut, että hyppykiikussa saisi pitää vauvaa 10-15 minuuttia kerrallaan. Mietin silloin, että minkähän takia noin lyhyen aikaa, kunnes kerran tajusin yhden syyn: lapsi voi väsyä. Omaa lastani pidinkin tuon suosituksen/määräyksen mukaan kun hän oli pienempi, mutta nyt kun hän jo seisoo tukea vasten ja on jämäkämpi, niin olen antanut olla kauemminkin. Mutta yksin siihen ei kannata jättää lasta! Meidän lapsi alkoi jo tosiaan köhiä yks kerta kun annoin olla varmaan liian kauan kun itse tein kotitöitä siinä sivussa (samassa huoneessa, mutta keskityin omiin hommiini kunnes kuulin köhimistä). Lapsi nimittäin roikotti päätään ja kurkku oli jotenkin sitä kankaan reunaa vasten niin että henki ei kulkenut kunnolla. Oli siis varmaan jo niin väsynyt siinä olemaan. Enpä enää pidä niin kauaa, jääkööt kotityöt vaikka tekemättä!

Alkuperäinen kirjoittaja Vivi:
No voi kiesus. Tätä palstaa ku lukee nii kaikki on kiellettyä. Hengittääkkää ei sais ettei vaan vedä myrkkyjä keuhkoihin... :p

Kengät jalkaan jos varpailla seisominen pelottaa. Hyppykiikku on vauvasta aivan mahtava! =)

Jep,samaa mieltä.
Hyppykiikku pitää olla tarpeeksi matalalla että lapsi saa laitettua jalan kantapäätä myöden maahan,on tyhmää laittaa lapsi ennen tämän taidon oppimista siihen kiikkuun.Sama homma kävelytuolissa.
JOs lapsi ei tee tätä on liian pieni näihin härveleihin. Ei munkaan kolmella vanhimmalla ole näitä ollut mutta päässyt nauttimaan niistä mun siskon luona,tälle nuorimmalle olen hankkinut oman kiikun ja kävelytuoli hankinta listalla.

Meille sanottiin neuvolassa, että vauvan voi laittaa hyppykiikkuun 4kk, kunhan on jäntevä. Ja vauva saa olla kiikussa sen aikaa kun viihtyy, tai ei jaksa enään kunnolla kannatella päätään.
Että reilusti vaan vauvat hyppykiikkuun, niin minäkin ajattelin kohta tehdä. =)

no ystäväni hoitoalalla ja kertoilee ja varoittelee kaikista asioista.. :whistle: sanoi hyppykiikusta ja kävelytuolistakin erinnäisiä asioita ja omia opetusmetodeitaan mutta annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Maalaisjärjellä ajateltuna vauva ei kauaa jaksaisikaan minun mielestäni mm hyppykiikussa venkoilla ainakaan meitin poika.. hyvä ko viihtyy siinä edes hikistä 10 minuuttia :D

Toinen juttu on taas kävelytuoli, Alpertti kun ei ryömi etiä ja hätäseen taaksepäin on tuo mahtava juttu hänelle. Sillä pikkumies dominoi suurinta osaa huushollia ja vetää ko Kovalainen pitkin kämppää ;) en meinaa vessaan päästä pakoon kun jyrää perässä sinnekin *jos ovi ei ois kiinni :) * ja puhettakaan yltämisestä tasoille.. uh jouduttu jo liinat ja maljakot siirtämään pois, kun normisti se tehdään kun lapsi oppii tasoja pitkin menemään. Tämähän nykäsee alta aika yksikön jo mikronkin johdon pois seinästä.. seisoi vaan johto kädessä yks halvattu päivä :D mut kyllä poika nauttii silminnähden itsekin ja ilmoittaa kyllä kun on asiaan tas kyllästynyt... ja kukkuu leikki nurkan takaa sai aivan uuden käänteen, ja kyllä kissa parkakin saa pistellä menemään jalkojensa kanssa ko poika mellastaa sen perässä :whistle:

Meillä ei ole ollut hyppykiikkua lainkaan käytössä. Itse en sitä tarpeellisena pitänyt. Eihän se hyppykiikku varmastikaan vaarallinen ole, jos sitä todellakin käyttää vain lyhyitä aikoja kerrallaan eikä ole lapsen päätoiminen viiihdytyskeskus. Oman ammattini puolesta tiedän, ettei hyppykiikkua tai kävelytuolia suositella lapselle, jolla on motorisia ongelmia, kehitys hidasta tai pysähtynyttä tai diagnosoitua tai epäiltyä kehitys- tai liikuntavammaa. Terveelläkään lapsella, jonka motorinen kehitys on hidasta tai on muuten aihetta epäillä, että kaikki ei ole ihan kohdallaan, ei hyppykiikku ole hyväksi. Suurin osa lapsistahan kehittyy ns. normaalisti omaan tahtiin, mutta aina ei tiedetä, jos taustalla onkin jotain poikkeavaa.

Ja minusta on hassua sanoa, että "lapseni oikein nauttii hyppykiikussa olemisesta", eihän lapsi itse tiedä, mikä hänelle on parasta! Vanhemmat sen päättävät ja ovat vastuussa! Kyllä meidänkin poika rakastaisi ja nauttisi monista asioista ja jutuista, mutta kyllä me vanhemmat päätämme, mikä hänelle on hyväksi ja mitä hän saa tehdä tai leikkiä tai syödä yms.

Mutta lapselle pitää olla myös nautintoja vai pitääkö niiden odottaa joka asiassa että on täysi ikäinen niin tylsät äidit ei voi enään määrillä.

Minä ainakin haluun että lapseni nauttii lapsuudetsaan täysinrinnoin ja niihin nautintoihin kuuluu myös joitakin sellaisia asioita jotka nyt ei sitten ole välttämättä niin terveellisiä tai vastaavia.

Meillä lapset saavat lauantaisin namit ja joskus tosin harvoin käydään mäkkärissä,leffassa,jätskillä ja pidetään vauvaa hyppykiikussa.
Elämästä pitää tehdä kivaa koska koskaan ei tiedä mikä päivä on se viimeinen.
sen perusteella me eletään ja tehdään päätöksiä,mutta kumminkin järkevissä määrin.

Pieni pimatsumme ei silloin joskus tiennyt että jalkoja voi taivuttaa... Siis 2kk vanhana seisoi pitäen vaan sormista kiinni. 5kk hyppykiikuun ja johan alkoi kintut taipumaan!! Kävelytuolilla ollaan saatu askellus toimimaan. Joten on näistä vempeleistä hyötyäkin! Ja mahtavana lisänä on se että vauvalla on KIVAA!!! Neiti on juuri täyttänyt 9kk ja ottaa jo varovaisia askelia ilman tukia, joten ei noilla vekottimilla "normaalia" kehitystä olla estetty. :D

Yhteistyössä