Minkä ikäsenä teidän lapset on jättäneet päiväunet kokonaan pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hilma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hilma"

Vieras
Eli tuossapa se kysymys jo tulikin. :) Meillä nyt sellainen tilanne, että lapsi 2v1kk ja päiväunille meno alkanut olla hankalaa ja sitten kun vihdoin nukahtaa, herää tosi helposti. Tänäänkin nukkui 10 minuutin pätkän ja heräsi kun yritin riisua haalaria. Oltiin siis ulkoa tulossa ja nukahti rattaisiin. Yleensä on saanut ihan rauhassa riisua ja nostaa kaverin sänkyyn, mutta viime aikoina on alkanut heräämään siihen, eikä sitten enää uudelleen nukahda. Jotenkin olen kuvitellut, että tuon ikäisenä vielä päiväunet olis tarpeen?

Kotihoidossa 2,5-vuotiaana. Päiväkodissa vielä eskarilaisena nukahti.

Teilläkin taitaa pikkuhiljaa olla päikyt jäämässä pois. Tuntuisi kuitenkin, että vielä muutaman kuukauden edes saisi nukkua. Tossa tilanteessa kannattaa rauhottaa se nukkuminen. Nukutat sisällä, jos nukkuu niin tai sitten ulkona rattaissa, mutta häiritseehän sinuakin, jos kesken unien menneään nykimään! Ei siis mitään siirtelyitä saati vaatteiden riisumisia enää.

eskariin lähtiessä kaks ekaa, kolmas viisivuotiaana ja nuorimmat 2v3kk tarvivat vielä pitkään, välillä nuokahtavat lounaspöytään. heräävät siis n 6.30 ja ja yhdeltätoista ovat ihan väsyneitä.

Toki jos aamulla joutuu herää aikaisin ni pakkoha se on sit laittaa päiväunille mut meil riittänyt et jos nukkuu 8-9 ni jaksaa iltaan. Toki 4-5 välillä tulee se hetki et meinaa kiukuttaa ku väsytttää mut sit vaikka ulos. Turha sitä on tapella jos ei meinaa onnistua päiväunet

Meillä 3v7kk nukkuu vieläkin. Tosin pärjää ilmankin jossei herännyt tosi aikaisin. Jos herää n. 7 aikoihin, eikä nuku päikkäreitä ni menee unille jo iltaseiskalta.

eskari keväänä eivät enää nukkuneet päikkäreitä.

Miksi riisut lapsen? miksi se ei voi nukkua pihalla niitä unia loppuunkin?

Ihan itsekkäistä syistä. ;) Olen nimittäin tottunut itsekin ottamaan pikku torkut samalla kun lapsi nukkuu sängyssään. Lapsi aina nukkunut pitempään ja paremmin, jos minä olen vieressä. Jos jättää rattaisiin nukkumaan, herää ensimmäiseen havahdukseen kunnolla, mutta sängyssä kun näkee minut nukkumassa, jatkaakin vielä unia. Nukuttaisin mielellään suoraan sänkyyn, mutta kun ei suostu nukahtamaan päikyille muuta kuin rattaisiin niin, että kävellään lenkki.