Minkä kokoisia asunto lainoja olette saaneet vastaavilla netto tuloilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lainaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lainaaja

Vieras
Taloa oltaisiin rakentamassa ja ollaan haettu laina lupauksia/ tarjouksia nyt vasta kahdesta pankista. Ihan uteliaisuuttani ja vertailua varten haluaisin tietää, millaisia lainoja muut ovat saaneet vastaavilla tuloilla....

Meitä on siis 2 aikuista ja kaksi lasta, joista saadaan lapsilisät 210?/ kk, keskimääräiset kk. tulot mulla on 1200? ja miehellä n. 2100? eli yhteensä käytettävissä olevat netto tulot ovat n. 3500?/kk. Muita lainoja ei ole lainkaan.

Osuus Pankissa meille sanottiin, että olemme niin köyhiä (:o) ettei missään tapauksessa enempää kuin 160 000?, sillä rahalla saattaisi juuri ja juuri saada vuokratontille halvimman älvsby talon, mutta ei mitään muuta, edes autotallia. Olemmeko muiden mielestä köyhiä? Onko kukaan saanut muualta vastaavilla tuloilla enemmän lainaa?

Kuulostaa todella realistiselta toiminnalta pankin puolelta. Mulla on asuntolainaa yksin 80000 eur ja nettotulot kuussa 1700 eur. Silti mulla on pitkä laina-aika ja aika pieni kuukausierä koska en halua vetää rahatilannettani liian tiukille.

Uuden rakentamiseenhan pankit yleisesti ottaen myöntää isompia lainoja, kuin vanhan talon ostamiseen.
Mutta meillä kävi samanlainen flaksi OP:n kanssa, hätäseen 100 000e, n. 6-7v sitten.
Sampopankki myönsi sen, mitä pyydettiin/tarvittiin eikä ongelmia takaisinmaksussa ole ollut.

Meillä on miehen kanssa suurinpiirtein tuollaisilla tuloilla lainaa n.130t?, oltaisiin saatu Sampo pankista enemmänkin mutta ei haluttu ottaa. Aluksi kyseltiin juuri tuollaista n.160t?:n lainaa

4400? nettotuloilla 180t. En olisi enempää ottanut, vaikka hyvinä vuosina lainaa olisi myönnetty hövelisti paljon enemmän. Yli 200t lainoihin minusta nettojen pitäisi alkaa vähintään vitosella.

Laina on kohdillaan jos asumismenoihin menee max. kolmasosa tuloista, puolet on jo liikaa ja riskit kasvavat. Myös yli 25 vuoden maksuajat ovat järjettömiä.

siis..mulle OP:n täti olis halunnut myöntää just sen summan,kuin mitä laskin tekeväni remppaa seuraavan vuoden aikana..Helmipankki myönsi samantien suuremman lainan,koska halusin jättää liikkumavaraa..

..siirryin OP:ltä pois..

Alkuperäinen kirjoittaja sinkun näkemys:
Kuulostaa todella realistiselta toiminnalta pankin puolelta. Mulla on asuntolainaa yksin 80000 eur ja nettotulot kuussa 1700 eur. Silti mulla on pitkä laina-aika ja aika pieni kuukausierä koska en halua vetää rahatilannettani liian tiukille.

Ja mulla on tuplatuloilla vähemmä ja yhtään enenmpää ei tarttis olla. Eihän sitä jää rahaa elämiseen, asumiseen, vanhan talon remppaan.

Pitkä laina-aika on hanurista, koska talo nielee rahaa aina. Jos nyt ei voi maksaa, niin myöskään ei ole rahaa myöhemminkään korjata julkisivua tai kattoa. Parempi maksaa pian pois, että voi ottaa lisää lainaa remppoja varten kun se aika on.

Alkuperäinen kirjoittaja Lainaaja:
Taloa oltaisiin rakentamassa ja ollaan haettu laina lupauksia/ tarjouksia nyt vasta kahdesta pankista. Ihan uteliaisuuttani ja vertailua varten haluaisin tietää, millaisia lainoja muut ovat saaneet vastaavilla tuloilla....

Meitä on siis 2 aikuista ja kaksi lasta, joista saadaan lapsilisät 210?/ kk, keskimääräiset kk. tulot mulla on 1200? ja miehellä n. 2100? eli yhteensä käytettävissä olevat netto tulot ovat n. 3500?/kk. Muita lainoja ei ole lainkaan.

Osuus Pankissa meille sanottiin, että olemme niin köyhiä (:o) ettei missään tapauksessa enempää kuin 160 000?, sillä rahalla saattaisi juuri ja juuri saada vuokratontille halvimman älvsby talon, mutta ei mitään muuta, edes autotallia. Olemmeko muiden mielestä köyhiä? Onko kukaan saanut muualta vastaavilla tuloilla enemmän lainaa?

No just joo. Mä sain yksin lainatarjouksen 145 000 ilman käsirahaa. Mun tulot on n. 2400E/kk.

Eniten mua harmittaa se, että sanoivat ihan päin naamaa, että ollaan köyhiä. Ei ihan asiakaspalvelua minun mielestäni. Tulotkin ovat pian nousemassa kun palaan mammalomalta töihin vakipaikkaani, mutta sillä ei kuulemma ole merkitystä kun tulot ovat kuitenkin niin pienet, meillä molemmilla. Eikä me kuitenkaan oltu hakemassa mitään jättilainaa vaan n. 185 000 - 200 000?

Alkuperäinen kirjoittaja G:
Ootte köyhiä ja köyhien lainaajien ansiota on tämä lama .

Ihan sinulle tiedoksi, että meillä on ollut asuntolainaa ennekin eikä koskaan ole ollut ongelmia maksaa sitä, vaan olemme osanneet säästääkin rahaa.

Alkuperäinen kirjoittaja talonomistaja:
Alkuperäinen kirjoittaja sinkun näkemys:

Ja mulla on tuplatuloilla vähemmä ja yhtään enenmpää ei tarttis olla. Eihän sitä jää rahaa elämiseen, asumiseen, vanhan talon remppaan.

Pitkä laina-aika on hanurista, koska talo nielee rahaa aina. Jos nyt ei voi maksaa, niin myöskään ei ole rahaa myöhemminkään korjata julkisivua tai kattoa. Parempi maksaa pian pois, että voi ottaa lisää lainaa remppoja varten kun se aika on.

Kerrostalo-osakkeessa ei ehkä tule niin paljon remppaa kuin vanhassa talossa. Koitan säästääkin koko ajan että on jotain hätävaraa jos tarvitsee.

Pankit ovat nyt tiukempia noitten lainojen kanssa. Vielä pari vuotta sitten lainaa sai "melkein kuka vaan ja tuloilla ei ollu niin väliä"... Ja sen kyllä huomaa... Nyt on moni ihminen ihmeissään isojen lainojensa kanssa kun tulee lomautuksia ja talot ovat maksaneet järjettömiä summia...
Nyt pankit vetää nyörejään tiukemmalle (vahingosta viisastuneena ) ja niinpä te olette heidän silmissään "köyhiä".

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Eniten mua harmittaa se, että sanoivat ihan päin naamaa, että ollaan köyhiä. Ei ihan asiakaspalvelua minun mielestäni. Tulotkin ovat pian nousemassa kun palaan mammalomalta töihin vakipaikkaani, mutta sillä ei kuulemma ole merkitystä kun tulot ovat kuitenkin niin pienet, meillä molemmilla. Eikä me kuitenkaan oltu hakemassa mitään jättilainaa vaan n. 185 000 - 200 000?

200 000 on aika paljon. hyvä vain kun pankit tiukempia

Alkuperäinen kirjoittaja Lumiina:
Pankit ovat nyt tiukempia noitten lainojen kanssa. Vielä pari vuotta sitten lainaa sai "melkein kuka vaan ja tuloilla ei ollu niin väliä"... Ja sen kyllä huomaa... Nyt on moni ihminen ihmeissään isojen lainojensa kanssa kun tulee lomautuksia ja talot ovat maksaneet järjettömiä summia...
Nyt pankit vetää nyörejään tiukemmalle (vahingosta viisastuneena ) ja niinpä te olette heidän silmissään "köyhiä".

Meidän kaverit, joilla on paljon pienemmät tulot (vain toinen töissä ja tämän nettotulot n. 1500?) saivat kuitenkin saman lainalupauksen kuin me :o Minun mielestäni siinä ei ole mitään järkeä.

Ap, onko sinulla laput silmillä vai etkö ole seurannut talouden tilannetta?

Minusta tuo teidän pankista saama tarjous on realistinen. Meillä tuloja paljon enemmän kuin teillä ja meistä kuitenkin jo 100 000 laina on paljon.

Meidän kaverit, joilla on paljon pienemmät tulot (vain toinen töissä ja tämän nettotulot n. 1500?) saivat kuitenkin saman lainalupauksen kuin me :o Minun mielestäni siinä ei ole mitään järkeä.

Kannattaa lähteä omasta maksukyvystä ja terveestä järjestä liikenteeseen, ei siitä kuinka paljon on maksimissaan mahdollista saada tai mitä muut ovat saaneet. Tuollaisilla 1500? nettotuloilla yli 150t laina ei paljoa lyhene.

Lainalupauksen vaikuttaa paljon muutkin asiat kuin nettotulot. Esim. käytettävissä oleva oma raha asunnon pohjalle pienentää riskejä huomattavasti verrattuna tilanteeseen, jossa koko asunto tulee velaksi.

Paljonko teillä tulisi 200t velalle maksuaikaa? Minusta se kuulostaa kovalta lainalta tuloihin nähden. Nyt korot ovat alhaalla, mutta eivät ne siellä ikuisuuksia pysy. Tällöin joko laina-aika pitenee tai kk-erät kasvavat.

Ehkäpä heillä on hyvät vakuudet ja takaajat. ;)
Nytkö he sen lainalupauksen saivat?

Kyllähän toiset pankit vieläkin varmaan myöntävät ylisuuria lainoja, ja jotkin hullut niitä ottaakin...

Mun kavereille oli sanottu, kun he lainaa hakivat, että lainaa saa 35-40% bruttotuloista. (siis, että kuukausi erä ois sillon tuon 35-40% bruttotuloista ) Mikä on mun mielestä ihan mieletön summa pistää lainan maksuun kuukaudessa! :o

Yhteistyössä