Minkä kokoisia ruoka-annoksia päiväkodissa antavat alle 3-vuotiaille? Voiko pyytää vähentämään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ruokailusta..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

ruokailusta..

Vieras
Neuvollassa oli puhetta, että aletaan vähän tarkkailemaan lapsen syömistä. Minä kun olen aikas isoja annoksia antanut - enkä ole älynnyt pienentää, kun lapsi syö kaiken hyvällä ruokahalulla ja on lisääkin vailla. Mutta paino on jo ihan yläkärien yäpuolella, joten pitää vähän pienentää annoksia.

Neuvolassa oli terkkari sitä mieltä, että päiväkodin ruoka-annokset ovat muutenkin sen verran pieniä, ettei kannata mainita asiasta siellä -lähinnä siis vain tarkkailla syömistä kotona, koska ongelma on mitä luultavimmin kotona syömisestä peräisin.

Olen kuitenkin alkanut miettimään, että pitäisikö asia ottaa puheeksi päiväkodissa. Pelottaa, että jos annokset ovat muutenkin jo pienet ja lapselle tulee päivän aikana nälkä, kun vielä pienentävät... Toisaalta sanovat aina pk:lla, että hyvin syö ja on lisääkin vailla... Eli olisko kuitenkin vara vähentää..??

Minusta asiasta ei kannata mainita päiväkodissa. Olisi kamalaa, jos lapsella olisi nälkä esimerkiksi iltapäivällä siksi, että ei saa riittävästi lounasta. Herkut minimiin ja paljon liikuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
en kyllä tuon ikäiseltä vähentäisi ihan ruoasta. Syö sen minkä tarttee. Ennemmin huomio välipaloihin, laatuun ja määrään.

Tämä on neuvolan ohje. Asiasta oli aiemminkin puhetta, mutta minusta tuntui pahalta pienentää annoksia tai olle antamatta lisää. Ja nyt jo meinasia terkkari passittaa ravitsemusterapeutille, kun paino vaan nousee. Herkkuja syödään harvoin ja muutenkin ihan perusruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Minusta asiasta ei kannata mainita päiväkodissa. Olisi kamalaa, jos lapsella olisi nälkä esimerkiksi iltapäivällä siksi, että ei saa riittävästi lounasta. Herkut minimiin ja paljon liikuntaa.

Minäkin ajattelin, etten puhu päiväkodilla mitään, kun neuvolassakin sitä suosittelivat. Ja päiväkodissahan on terveellistä ruokaa eikä herkkuja. Kotona siis vaan tarkempi linja.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minäkin ajattelin, etten puhu päiväkodilla mitään, kun neuvolassakin sitä suosittelivat. Ja päiväkodissahan on terveellistä ruokaa eikä herkkuja. Kotona siis vaan tarkempi linja.

Itse asiassa hämmästelen sitä jälkkäreiden ja herkkujen määrää, mitä päiväkodissa on tarjolla. Poika aina kertoo kotiin palattuaan, mitä on ollut. On pizzaa, mustikkapiirakkaa kermavaahdolla jnejne. Minusta hämmentävän usein on jotain epäterveellistä välipalaksi.

Mä en ymmärrä miksi ne on neuvolassa koko ajan niin täpeenä tuon painon nousun kanssa! Meillä on tyttö hieman pyöreä ja saa vielä ollakin, onhan hän vasta viisi vuotias, kyllä minulla on maalaisjärkeä sen verran että jos paino alkaa mahdottomia nousemaan nin sit tsekataan ruokavalio uusiksi.

Jos lapsella ei mitään sairautta minkä takia ahmisi liikoja, ei minun mielestäni ole oikein pitää lasta nälässä! Sitten kevyempää ruokaa ja enemmän kasv iksia jos itseä huolettaa.

Outo ohje neuvolasta, ettei päiväkodissa mitään puhuttaisi! Vaikkeivät siellä pienentäisi, niin ehkä tietäisivät olla LISÄÄMÄTTÄ lapsen ruokaa siellä... alkavat vielä ihmettelemään eikö kotona saa ruokaa, jos käykin niin, että hoidossa alkaa pyytää lisää, jos kotona ei saa.

Meillä taitaa päiväkodissa saada melkoisen pieniä annoksia. Alussa taisi olla vähän hankaluuksia meiän tytöllä, meni vain toisten lasten perässä ja pyysi vähän - ja näiden vähän puuroa on tosiaan ehkä 2 rkl! Onneksi nyt osaa itse hakea lisää ja pyytää paljon.

niillä päiväkodin annoksilla lapsesi ei taatusti liho, sen verran pieniä ovat. lisää siellä toki tarjotaan, jos tuntuu maistuvan, joten kannattaa varmasti mainita että yksi annos riittää lapsellesi.

Tilanteessasi minä itse kyllä mainitsisin päiväkodissa teidän "dieetistä", että tietäisivät vähän missä mennään ja antaa vaikkapa vain yhden annoksen herkkua välipalalla.

minkä verran lapsesi sitten syö ruokaa, välipaloja tms. Monta ruokaa siis syötte päivässä ja minkäkokoisia annoksia... esim.monta perunaa lapsesi syö, jos on esim.perunoita ja jauhelihakastiketta. Minkä ikäinen lapsi on? Syökö itse vai syötättekö? Itse mainitsisin asiasta myös päiväkodissa, jotteivat anna lapselle lisää, vaan sen jonka tiedetään riittävän annokseksi juuri hänen ikäiselleen. Joskus ikävä kyllä lapsen painoa on hyvä tarkkailla, mutta nälässä ei todellakaan voi pitää. Ruoan laatuun panostaisin jos ongelmia painon kanssa... paljon kasviksia.

voithan pk:ssa sanoa että antavat kunnon ekan annoksen ja sitten ei enää lisää tai pelkkää salaattia lisää.
olisko mahotonta... tarttis kyllä tietää minkä kokoisen annoksen antavat

Itse asiassa hämmästelen sitä jälkkäreiden ja herkkujen määrää, mitä päiväkodissa on tarjolla. Poika aina kertoo kotiin palattuaan, mitä on ollut. On pizzaa, mustikkapiirakkaa kermavaahdolla jnejne. Minusta hämmentävän usein on jotain epäterveellistä välipalaksi.
/quote]

Mitä epäterveellistä noissa on välipalana? Suurin osa lapsista on kuitenkin hoidossa 16 - 17 asti, eli seuraava ruoka on kotona vasta 3 - 4 tunnin päästä. Tuossa ajassa ehtii kyllä kulua yhden välipalan kalorit, kun päiväkodissa kuitenkin lähtevät ulos klo 15 jälkeen. Oletko muuten kysynyt mitä esim. pizzapäivänä on ollut lounaana? Päivän kokonaiskulutus on tärkeämpää kuin yksittäisen aterian kalorit tai "epäterveellisyys".

On ihan hyvä olla huolissaan ja tietoinen lasten syömisistä, mutta jos normaalit marjapiirakan syömisetkin kerran viikossa alkaa olla jo pahasta, menee yli mun ymmärryksen.

harmi jos lapsella on ongelmia painon kanssa jo noin pienenä. Miten muun perheen ruokatottumukset... onko muu perhe mahd.ylipainoisia? Jos näin niin koko perheen ruokatottumukset uusiksi... eikä se ravitsemusterapeutille pääsy huonolta kuulosta... kannattaisihan sellaisella käydä jos tarjotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
/quote]

***Mitä epäterveellistä noissa on välipalana? Suurin osa lapsista on kuitenkin hoidossa 16 - 17 asti, eli seuraava ruoka on kotona vasta 3 - 4 tunnin päästä. Tuossa ajassa ehtii kyllä kulua yhden välipalan kalorit, kun päiväkodissa kuitenkin lähtevät ulos klo 15 jälkeen. Oletko muuten kysynyt mitä esim. pizzapäivänä on ollut lounaana? Päivän kokonaiskulutus on tärkeämpää kuin yksittäisen aterian kalorit tai "epäterveellisyys".

On ihan hyvä olla huolissaan ja tietoinen lasten syömisistä, mutta jos normaalit marjapiirakan syömisetkin kerran viikossa alkaa olla jo pahasta, menee yli mun ymmärryksen.

Menipä sit lainaukset päin P:tä.... *** eteenpäin mun kommentti :)

meijän 3v ainakin sanoo päiväkodin ruuasta mitä vaan esim. pelkkää puuroo, koko päivänä ei ollut muutakuin puuroo, tai sit oli näkkäriä tai sit ei muista ;)
Mä juttelisin päiväkodissa neuvolan terveiset, ehkä sitten lisäisivät vaikka kasvisten määrää ruokailussa, koska jos kotona pienenät niin voipi olla että alkaa päiväkodissa syödä enempi ja jos et oo puhunu niin mistä siellä tiedetään.

/quote]

***Mitä epäterveellistä noissa on välipalana? Suurin osa lapsista on kuitenkin hoidossa 16 - 17 asti, eli seuraava ruoka on kotona vasta 3 - 4 tunnin päästä. Tuossa ajassa ehtii kyllä kulua yhden välipalan kalorit, kun päiväkodissa kuitenkin lähtevät ulos klo 15 jälkeen. Oletko muuten kysynyt mitä esim. pizzapäivänä on ollut lounaana? Päivän kokonaiskulutus on tärkeämpää kuin yksittäisen aterian kalorit tai "epäterveellisyys".

Menipä sit lainaukset päin P:tä.... *** eteenpäin mun kommentti :)

Mitä pahaa olisi esimerkiksi ruisleivässä välipalana sen mustikkapiirakan ja kermavaahdon sijaan? Tai juureksissa/hedelmissä? Ja pizza on epäterveellistä höttöä. Ei niinkään se kalorimäärä, vaan ravintoaineiden puute ja tarpeeton sokeri, joka itseäni ihmetyttää.

Tunnetko moniakin perheitä, joissa iltaruoka syödään vasta klo klo 20? Kaikissa tuntemissani perheissä lapsi saa ruuan melko pian kotiin tultua eli noin klo 18. Näin meilläkin. Monethan menevät nukkumaan jo klo 19.30-20 ja meillä ainakin syödään vielä iltapala ennen nukkumaan menoa noin klo 19.30.

Mä en päiväkotiin mitään ilmoittelis. Päiväkodissa kuitenkin tarjotaan tavallista perusruokaa eikä niitä jälkkäreitä yms. herkumpia juttuja rajoittamattomasti saa. Ei lapselta kuitenkaan voi kaikkea hyvääkään kieltää. Enemmän tarkkailua kotona syötäviin juttuihin ja karkit ja limut ja tuollaiset tarkkailuun. Mä olen kans huomannut neuvolassa hiukan vainoharhaisuutta lapsen painon seurannan suhteen enkä itse ole ottanut siitä mitään stressiä, koska lapsi on ihan sopusuhtainen ja pituuteensa nähden sopivat vaatteet on hyvät päällä niin ei sitä painoa voi paljoa liikaa olla. Kai ne meinaa että kun äiti on lihava niin lapsikin syö vaan hampurilaisia. Viime vuoden neuvolassa käskettiin tarkkailla ja nyt oli taas ihan ok vaikka mitään en ole muuttanut. Ja talvella kun ollaan enemmän sisällä niin liikuntaa tulee vähemmän kuin kesäaikaan niin painokin voi olla korkeampi. Nyt vaan kevättä kohti uusia liikunnallisia harrastuksia niin painokin vähenee itsestään.

Olen ihan varma, että päiväkodissa saa niin paljon ruokaa, kuin lapsi syö ja pyytää lisää. Ainakin meillä kyllä raportoidaan usein, että ruoka kelpasi ja lisää pyydettiin. Erityisesti makkarapäivänä taitaa mennä paljon... Joten kysyisin ruuan määrästä päiväkodissa. Mutta myös liikunnan määrä toki pitää olla myös kunnossa.

Mä kyllä en ymmärrä sitä, että päiväkodin herkuista voidaan olla huolissaan. Kun määrärahat ovat pieniä, niin herkkuja ei voi olla järjettömiä määriä päiväkodissa. Pitsa ei ole yhtään sen huonompi vaihtoehto, kuin valkoinen leipä, peruna ja lihakastike. Varsinkin jos salaatti jää välistä.

Mutta toki jos asia huolestuttaa, kannattaa kieltää herkut päiväkodissa ja muistuttaa että meidän Jessicalle annetaan vain tummaa leipää.

Enemmän vaan kasviksia peliin! Anna lapselle ennen ruokaa lautasellinen salaattia "alkusalaatiksi" ja sen jälkeen ruokaa sen verran, kun enää jaksaa syödä (vähemmän!). Jälkkäriksi vielä pari juurespalaa ja hedelmä, niin varmasti on masu täynnä.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Mutta toki jos asia huolestuttaa, kannattaa kieltää herkut päiväkodissa ja muistuttaa että meidän Jessicalle annetaan vain tummaa leipää.

Jospa en nyt kumminkaan kärjistäisi.
Ap vaan oli sitä mieltä, että päiväkodissa tarjotaan pelkästään terveellistä ruokaa. Ja näinhän se ei suinkaan ole. Määrärahojen vähetessä ja kilpailutuksen myötä on kiusaus siirtyä halvempaan ja epäterveellisempään eli makkaraan, eineksiin ja valkoiseen leipään ja unohtaa ne kalliimmat ruisleivät ja kokolihat jne.
Tämä on ihan faktaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Jospa en nyt kumminkaan kärjistäisi.
Ap vaan oli sitä mieltä, että päiväkodissa tarjotaan pelkästään terveellistä ruokaa. Ja näinhän se ei suinkaan ole. Määrärahojen vähetessä ja kilpailutuksen myötä on kiusaus siirtyä halvempaan ja epäterveellisempään eli makkaraan, eineksiin ja valkoiseen leipään ja unohtaa ne kalliimmat ruisleivät ja kokolihat jne.
Tämä on ihan faktaa.

Niin piti siis kirjoittaa että jopa ET kärjistäisi...

Mä taas sanoisin päiväkodissa. Oman lapseni ryhmässä on yksi ylipainoinen lapsi ja oma lapseni on kertonut, että **** ei saa ottaa lisää ruokaa. Pakkohan se joka paikassa pienentää annoksia, hyvä asia hoitaa ajoissa, eikä sitten kun on 13-vuotias reilusti ylipainoinen teini, jota kiusataan koulussa. Ja minä tiedän, olen ollut lihava lapsi ja kärsinyt.

Yhteistyössä