Minkä takia mun kalvot puhkaistiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja omena
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

omena

Vieras
Mulla oli muutenkin ensisynnyttäjäksi aika nopea synnytys 7h. Ihmettelen että miksi kun olin vasta 3cm auki ( aukesin reilun sentin tunnissa siihen asti ) mentiin saliin ja kalvot puhkaistiin. Miksi ihmeessä kätilö näki tarpeen? Nopeuttaa synnytystäkö? Siitä ne helv....set kivut alkoi.
Miksikähän synnytyksen ei annettu edetä luonnollisesti?
En huomannut tätä silloin kysyä, nyt myöhemmin olen tätä jäänyt miettimään.....

Jokin syy siihen varmaan on ollut. Paha sanoa, kun mun kokemus kalvojen puhkaisusta liittyi siihen että piti saada pinnit pojan päähän ja verikoe samalla, kun meni vähän vaikeaksi.

En osaa sanoo, miks sun tapaukses laitettiin.

Mulla kätilö teki kalvoihin reiän, kun se tuli semmosena nestepussina pihalle ja olin ihan varma et se pussi repii mut kahtia. Ja pinniä oli kans laittamas lapsen päähän, mut kun kalvo puhkastiin niin perässä seuras lapsen pää, eikä pinniä sit keritty laittaa.

Nii-in eihän sitä oiskaan voinu tietää kauanko ois kestäny, mutta siihen astihan mä olin jo avautun nopsaa joten ei kyllä ollut mitään merkkejä siitä että synnytys oli pitkittynyt...

juu oli...kyl ne sen pinnin laitto, mutta siis miks. Kyllähän sen vauvan hyvinvoinnin muutenkin näkee...eikä sykkeis eikä mis muuskaa siihen mennes ollu mitään normista poikkeavaa..

mulla puhkastiin kalvot synnytyssalissa,synnytys oli käynnistetty ja saliin mennessä oli jo lähes auki..mun käsityksen mukaan ne puhkastiin siksi,että vauvan päähän saatiin ne pinnit..ei mua ainakaan haitannu yhtään..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
juu oli...kyl ne sen pinnin laitto, mutta siis miks. Kyllähän sen vauvan hyvinvoinnin muutenkin näkee...eikä sykkeis eikä mis muuskaa siihen mennes ollu mitään normista poikkeavaa..

Sen pinnin ku laittaa, niin kaikki tieto tulee suoraan lapsesta, ei mahan läpi, eli ne saa siitä varmemmin. Siis sykkeet ja noin. Mulla oli pinnit just sen takia, et oltiin koko ajan valmiudessa ottamaan poika ulos jos heittelee sydänäänet pahemmin. Ja verikoe otettiin myös pojalta, ku nousi salissa vajaan 40 asteen kuume, niin tulehduksen varalta. Sinuna mä en tarttuis tuohon, koska kuitenkin yleensä asiat salissa tapahtuu lasta ja lapsen oloja silmällä pitäen, tietenkään äitiä unohtamatta. (unohdetaan nyt se fakta, et mä sain kauheet traumat ja pelot sieltä salista) :D

Vaikee sanoa. Eihän kalvoja sais puhkaista ilman hyvää syytä (esim. että synnytys ei edisty tms.) Mulla puhkastiin ekassa sen takia että epiduraali pysäytti synnytyksen ja siitä tosiaan alko se kipuhelvetti kun supistuksiin ei tullu edes hetken hengitystaukoa vaan uus tuli heti kun edellinen oli vasta laantumassa...
Toisessa synnytyksessä en halunnu epiduraalia ja kielsin kalvojen puhkaisun, puhkastiin sit ihan lopussa just ennen ponnistamista.

Minulla kalvoon oli oli tullut reikä sinne jonnekin ylemmäs ja tihkuttelin lapsivettä oletettavasti, koska kalvo kuitenkin tuntui kohdunsuulla niin ei oltu varmoja väheneekö lapsivesi koko ajan. Synnytys käynnistyi itsestään, mutta lääkäri päätti kuitenkin että sikiö pitää saada monitoriin, ihan hyvä, että puhkaisi kalvot, lapsivesi oli päässyt sen verran jo muutamassa tunnissa vähenemään, että olikin sitten vihreää.

Yhteistyössä