Minkä verran harrastuksia pienen lapsen vanhemmilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joopajoo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joopajoo"

Vieras
eli kysymys olikin jo otsikossa.. Minulla (äidillä) on liikuntaharrastus, joka ei nyt kuitenkaan niin hirveästi sido, pari kertaa viikossa tunnin verran. Lasten isä taas mielestäni harrastaa liikaa, joka ilta olisi olevinaan jotain. Ja minä kun en tahdo jaksaa olla vielä iltojakin vaan lasten keskenään.. EN silti halua olla kamala komenteleva akka joka miestä kieltää harrastamasta.. Mutta missä kulkee raja, minkä verran pitäisi olla yhdessä vietettyä laatuaikaa? Kerro mielipitees..

Et voi tietenkään miehelle sanoa, että vähentäisi harrastamista, jos selvästi haluaa, mutta kyllähän tuo paljon on. Vai onko kyse välillä myös jostain parista tunnista? Jos taas on kyse siitä että on töiden jälkeen koko illan pois eikä vietä lasten kanssa aikaa niin joku on vialla. Kyllästynyt perheelämään tai muuta. Lapsille surullista.

Mutta on siis kyllä ihan normaalia jos vaikka viideltä on kotona ja vaikka 19-21 harrastaa ihan päivittäinkin, jos kuitenkin myös sulle annetaan tarpeeksi harrastaa. Et voi olettaa että mies olisi se seuranpitäjä...sitä varten voi pyytää vaikka tuttuja kylään. Tietysti aika miehen kanssa välillä on tärkeää parisuhteen takia.

Kyllä mun mielestä harrastukset pitää harkita niin, ettei toisen tarvitse olla lasten kanssa liikaa yksin. Yksi (eneintään kaksi) oma harrastus riittää kun lapset ovat pieniä, että perheelle jää yhteistäkin aikaa eikä toinen uuvu kotitöiden ja lastenhoidon alle kokonaan.

[QUOTE="vieras";28982528]Et voi tietenkään miehelle sanoa, että vähentäisi harrastamista, jos selvästi haluaa, mutta kyllähän tuo paljon on. Vai onko kyse välillä myös jostain parista tunnista? Jos taas on kyse siitä että on töiden jälkeen koko illan pois eikä vietä lasten kanssa aikaa niin joku on vialla. Kyllästynyt perheelämään tai muuta. Lapsille surullista.

Mutta on siis kyllä ihan normaalia jos vaikka viideltä on kotona ja vaikka 19-21 harrastaa ihan päivittäinkin, jos kuitenkin myös sulle annetaan tarpeeksi harrastaa. Et voi olettaa että mies olisi se seuranpitäjä...sitä varten voi pyytää vaikka tuttuja kylään. Tietysti aika miehen kanssa välillä on tärkeää parisuhteen takia.[/QUOTE]

Eikö tuo 19-21 ole ihan hirveän paljon? Missä vaiheessa tehdään kaikki kotityöt, joita ainakin meillä on aika paljon. Mua ainakin ärsyttää jos joudun tekemään omien hommien lisäks vielä ns "miesten työt", koska miehellä on niin paljon omia juttuja ettei muka ehdi. Ja kutsuuko muka ihmiset tuollaiseen aikaan vielä vieraita? Meillä ainakin tehdään iltapuuhia, siinä voi ketään ylimääräistä olla kestittävänä..

Meillä on kummallakin yksi säännöllinen 1,5 tunnin liikuntaharrastus viikossa. Jos aikaa on, mä käyn lisäksi viikottain kerran kirpparilla ja kerran juoksemassa. Mies käy töissä ja harrastaa työmatkaliikuntaa. Muut menot ja harrastukset hoidetaan niin, että on lapsi/lapset mukana.

Lapsia kaksi, 2,5 v ja vauva. Eikä kummallakaan vanhemmalla ole koskaan mitään menoja klo 21, koska silloin kummallakin on ipana kainalossa iltapesulla.

Näin mennään nyt, sitten kun lapset ovat isompia, harrastetaan enemmän ja monipuolisemmin, esim. kulttuuria.

[QUOTE="vieras";28982528]Et voi tietenkään miehelle sanoa, että vähentäisi harrastamista, jos selvästi haluaa, mutta kyllähän tuo paljon on

Et voi olettaa että mies olisi se seuranpitäjä...sitä varten voi pyytää vaikka tuttuja kylään. Tietysti aika miehen kanssa välillä on tärkeää parisuhteen takia.[/QUOTE]

öh.. Kyllä minä miehelleni voin ja mielestäni minun pitääkin sanoa mitä mieltä olen. ja sama toisinpäin. on huonoa parisuhteen hoitamista, jos olettaa, että asiat hoituvat ihan vaan telepaattisesti, eikä koskaan sanota mitä mieltä oikeasti ollaan.

ja kyllä, minusta parisuhteessa juuri se pari on se pääasiallinen 'seuranpitäjä'. jos molemmat mieluummin etsivät selvästi suurimman aikaa seuransa muualta ja perhe & koti on se paikka, jota vain (epäreiluissa) vuoroissa ylläpidetään, ollaan aika kaukana hyvästä suhteesta. :D

[QUOTE="vieras";28982528] Mutta on siis kyllä ihan normaalia jos vaikka viideltä on kotona ja vaikka 19-21 harrastaa ihan päivittäinkin, jos kuitenkin myös sulle annetaan tarpeeksi harrastaa. Et voi olettaa että mies olisi se seuranpitäjä...sitä varten voi pyytää vaikka tuttuja kylään. Tietysti aika miehen kanssa välillä on tärkeää parisuhteen takia.[/QUOTE]

Tuttuja kylään arki-iltaisin klo 19-21?

Perheelliset taitavat tuohon aikaan tehdä iltatoimiaan. Ja perheettömillä on toivottavasti muutakin harrastusta kuin mennä kylään katsomaan lapsiperheiden iltatoimia.

Mitä kotitöitä teillä on, jos niihin menee kaksi tuntia parasta harrastusaikaa joka ilta?

Kaikki eivät asu helsingin keskustassa pienessä kaksiossa. Suomi ulottuu hangosta kilpisjärvelle. Toisilla isot talot, puutyöt, nurmikot, lumityöt, lämmitykset jne... Toisille nekin ovat kotitöitä, ei pelkästään astianpesukoneen tai pyykinpesukoneen päälle laittaminen.

[QUOTE="kaffe";28982686]

ja kyllä, minusta parisuhteessa juuri se pari on se pääasiallinen 'seuranpitäjä'. jos molemmat mieluummin etsivät selvästi suurimman aikaa seuransa muualta ja perhe & koti on se paikka, jota vain (epäreiluissa) vuoroissa ylläpidetään, ollaan aika kaukana hyvästä suhteesta. :D[/QUOTE]

Tosi hyvin sanottu! Olen kotona lasten kanssa ja 2-vuotias on tällähetkellä on tosi hankala, joten mulla rupee jaksaminen olemaan tosi finaalissa jos joudun vielä illatkin hoitamaan yksin kun mies lipeää harrastuksiin.. Ja on periaatteessa ihan hyvä isä, mutta en silti jaksa hoitaa lapsia yksin. Ja kyllä tuo lasten hoito ja esim. nukkumaanlaittaminen käy ihan työstä, ei siinä mitään seuranpitäjiä tarvita.. mut mietin vaan ihan konkreettisiä määriä, minkäverran esim. muissa perheissä harrastetaan, että kun alan miehelle tästä nalkuttaa (huoh) niin tietää mitä alkaa vaatia. Lisäks meillä on lumityöt, ruohonleikkuut, puutyöt, lämmitys yms, jotka vievät aikaa. Lumitöihinkin menee helposti talvella muutama tunti joka ilta, puut kaadetaan omasta metsästä, siellä menee kesällä kaikki viikonloput, talvella pitää lämmittää joka päivä et eikös noita kotitöitä tuossa olis.. Haluaisin lastenkin kanssa harrastaa koko perhe mutta tuntuu ettei ole aikaa yhtään tämmösiin "ylimääräsiin" ;)

Mä käyn ryhmäliikuntatunneilla 3krt/vko ja siihen menee matkoineen 2-3h/krt. Mies pelaa jalkapalloa. Kesällä pelaa 2 joukkueessa, ja pelejä/treenejä on 3-5krt/vko (arki-iltaisin ja vkoloppuisin päivisin). Talvisin treenaa aamupäivisin 2krt/vko. Lisäksi mies tekee pitkää päivää töissä.

Meillä arkea helpottaa tuttavaperheen tyttö, joka käy lasta hoitamassa parina iltana viikossa. Muuten ei saataisi millään aikatauluja sopimaan yhteen (eikä nähtäis ikinä toisiamme...).

Meillä ihan sama tilanne, eli harrastuksiin kuluvasta ajasta väännetään. Minä todellakin sanoin miehelleni että nyt saa luvan tuo oma harrastaminen vähentyä. Etten jaksa olla kaikkia iltojakin vielä lasten kanssa porukalla. Sovittiin että parina iltana viikossa voi käydä harrastuksissaan kun niihin menee matkoineen sellainen 3t/ kerta. Miehellä matkatyö ja pitkiä päiviä tekee, ei voi loppuja harrastaa tai sitten voi siirtyä totuttelemaan poikamiehen eloon...

Kyllä jos liikunnasta tahtoo jotain hyötyäkin olevan, sitä on oltava vähintään kolme-neljä kertaa viikossa. Mitä järkeä on käydä vaikkapa kerran viikossa jossain jumpassa tai salilla? Yhtä hyvin voi sitten vaikka lukea tai meditoida, oman ajan takia.

[QUOTE="kaffe";28982686]öh.. Kyllä minä miehelleni voin ja mielestäni minun pitääkin sanoa mitä mieltä olen. ja sama toisinpäin. on huonoa parisuhteen hoitamista, jos olettaa, että asiat hoituvat ihan vaan telepaattisesti, eikä koskaan sanota mitä mieltä oikeasti ollaan.

ja kyllä, minusta parisuhteessa juuri se pari on se pääasiallinen 'seuranpitäjä'. jos molemmat mieluummin etsivät selvästi suurimman aikaa seuransa muualta ja perhe & koti on se paikka, jota vain (epäreiluissa) vuoroissa ylläpidetään, ollaan aika kaukana hyvästä suhteesta. :D[/QUOTE]

Siis en tarkoittanut tässä, että ei puhuta tai keskustella asiasta, mutta jos mies on itse sitä mieltä, että haluaa tuon verran harrastaa, aiheuttaa vaan riitaa tai pahimmassa tapauksessa eron, jos mies kokee tuon itselleen tarpeelliseksi. Tottakai puolisolle kuuluu voida sanoa, ettei ole tyytyväinen tilanteeseen, mutta ei niin, että "et voi harrastaa joka päivä, koska haluan että vietät aikaa kanssani enemmän". Musta tuo tarve pitää tulla miehen puolesta, että itse tajuaa, kun liika on liikaa. Tietysti kuuluu sanoa, että "voitko miettiä".

[QUOTE="Heippa";28982700]Tuttuja kylään arki-iltaisin klo 19-21?

Perheelliset taitavat tuohon aikaan tehdä iltatoimiaan. Ja perheettömillä on toivottavasti muutakin harrastusta kuin mennä kylään katsomaan lapsiperheiden iltatoimia.[/QUOTE]

Ei kai niitä tuttuja ole tuohon aikaan pakko pyytää...meilläkin lapsi menee nukkumaan jo 19-20 aikaa. Ap sanoi vaan, että haluaa muutakin seuraa kun ne lapset. Tarkoitin, että voisi sitten pyytää sitä seuraa kotiin siihen aikaan kun itselle on hyvä. Lasten nukkumaanmenonkin jälkeen voi pyytää vaikka ainakin viikonloppuisin jonkun ystävän viettämään iltaa, jos on tylsää. Tosin harva varmaan lähtee, ainakin ne joilla lapsia on. Musta vaan ei voi olettaa, että se mies on se kenen pitää sitä tekemistä keksiä itselle. Tietysti haluaisin miehen, joka haluaa mahdollisimman paljon viettää aikaa kanssani ja joka ei harrasta liikaa, mutta jokainen valitsee miehensä. Jos sillä miehellä ei ole tarvetta yhtä suureen yhdessäoloon, niin en painostaisi sitä miestä siihen liikaa. Joskus voi olla kausia, kun haluaa olla enemmän yksinään ja vähemmän sen puolison kanssa. Tai mistä minä tiedän, ei mulla sellasta tarvetta ole, mutta uskon, että monella välillä on. antaisin siis harrastaa jos niin haluaa. Toki kertoisin mielipiteeni.

Meillä miehellä on kerran viikossa harrastus ja samoin minulla. Meillä toimii hyvin näin. Jää kotihommien lisäksi sitten koko perheen yhdessäoloaikaa, joka on meille tosi tärkeää.

Paljolta tuntuu miehesi harrastusmäärä minun mielestäni.

Kyllä jos liikunnasta tahtoo jotain hyötyäkin olevan, sitä on oltava vähintään kolme-neljä kertaa viikossa. Mitä järkeä on käydä vaikkapa kerran viikossa jossain jumpassa tai salilla? Yhtä hyvin voi sitten vaikka lukea tai meditoida, oman ajan takia.

Vaikka siksi, että tykkää käydä jumpalla, mutta pistää hetkellisesti harrastuksensa perheen takia minimiin. Silti ei halua siitä kokonana luopua. Ja kivalta se liikunta tuntuu vähäisemmässäkin määrin. Kiva myös välillä käydä kodin ulkopuolella ja nähdä ihmisiä.

[QUOTE="joopajoo";28982731]Tosi hyvin sanottu! Olen kotona lasten kanssa ja 2-vuotias on tällähetkellä on tosi hankala, joten mulla rupee jaksaminen olemaan tosi finaalissa jos joudun vielä illatkin hoitamaan yksin kun mies lipeää harrastuksiin.. Ja on periaatteessa ihan hyvä isä, mutta en silti jaksa hoitaa lapsia yksin. Ja kyllä tuo lasten hoito ja esim. nukkumaanlaittaminen käy ihan työstä, ei siinä mitään seuranpitäjiä tarvita.. mut mietin vaan ihan konkreettisiä määriä, minkäverran esim. muissa perheissä harrastetaan, että kun alan miehelle tästä nalkuttaa (huoh) niin tietää mitä alkaa vaatia. Lisäks meillä on lumityöt, ruohonleikkuut, puutyöt, lämmitys yms, jotka vievät aikaa. Lumitöihinkin menee helposti talvella muutama tunti joka ilta, puut kaadetaan omasta metsästä, siellä menee kesällä kaikki viikonloput, talvella pitää lämmittää joka päivä et eikös noita kotitöitä tuossa olis.. Haluaisin lastenkin kanssa harrastaa koko perhe mutta tuntuu ettei ole aikaa yhtään tämmösiin "ylimääräsiin" ;)[/QUOTE]

Tottakai harrastuksia on liikaa, jos arkijuttu ei ehdi tekemään. Tarkoitinkin, että jos kyse on jostain tunnista-parista illassa. Moni istuu sen ajan tietokoneellakin. Ihan sama mulle olis, jos mies olisi jossain salilla sen saman ajan. Sitä tarkoitin.

Tottakai ei ole mukavaa jos olet ainoa nukkumaanlaittaja. Sanoisin sille miehelle, että tarvitset enemmän apua lasten kanssa. Nalkuttaminen ei vaan ole koskaan mukavaa. Itse ajattelen asiat aina niin, että jos mies ei sanomisista huolimatta halua muuttaa tapana, niin se on sitten ero tai sen kestäminen. Onko pahempi, että huolehdin kaikesta yksin vai että kestän niin asioita joita en ymmärrä ja saan itse myös harrastaa kun haluan. Sitä vaan tarkoitin. En halua astua kenenkään päälle vaan parisuhteessa on oltava onnellinen. Joskus toinen osapuoli kärsii toisen itsekkyydestä, mutta monesti ratkaisuna on ainoastaan ero, kun toinen ei koe, että on itsekäs.

Ehkä tästä paistaa läpi vähän "huono parisuhde" ja niin meillä tällä hetkellä onkin. Olen tällä hetkellä yhdessä mieheni kanssa, koska no...en tällä hetkellä jaksa eroa, koen esimerkiksi yksin kaupassa käymisen vapauttavana, haluan harrastaa, voida jättää lapset miehelle...ja no...kyllä sitä rakkauttakin löytyy. Silti miehelläni on samanlaisia huonoja asioita, joiden takia olen ihan suoraan sanonutkin haluavani nyt eron, etten ole onnellinen. Mies lupaa muuttua, ei halua erota ja nyt en vaan jaksa ajatella asiaa ja annan miehen tehdä kuten haluaa.

Meillä myös esimerkiksi minä olen ainoa nukkumaan laittaja. On se mies välillä parantanut ja jopa laittanut lapsen nukkumaan. Olen myös ainoa joka laittaa ruokaa...tuntuu että huolehdin välillä kuin ylimääräisestä lapsesta.

Huomaan kyllä ap että teillä on selvästikin huono tilanne parisuhteessa ja mies tekee itsekkäästi, mutta en alkaisi miestä vaatimaan mitään tekemään jos ei itse halua. Joskus se perhe-elämä alkaa tuntua paremmalta, kun toinen ei ole siihen painostanut ja on saanut hetken elää enemmän sitä omaa. Tietysti sanoisin miehellesi, että mitä mieltä sinä olet asiasta.

Meillä on useampi alle kouluikäinen lapsi. Olemme järjestäneet asiat niin, että me molemmat vanhemmat pääsemme vaikkapa joka päivä omiin harrastuksiimme. Itse käyn salilla/jumpissa n. 5 krt viikossa ja viikonloppuisin saatan lisäksi tehdä vielä tunnin parin kävelylenkit siihen päälle. Mies käy käsittääkseni myös n. 5 krt viikossa omissa liikuntaharrastuksissaan.

[QUOTE="kaffe";28982686]öh.. Kyllä minä miehelleni voin ja mielestäni minun pitääkin sanoa mitä mieltä olen. ja sama toisinpäin. on huonoa parisuhteen hoitamista, jos olettaa, että asiat hoituvat ihan vaan telepaattisesti, eikä koskaan sanota mitä mieltä oikeasti ollaan.

Samaa mieltä. Totta kai pitää pystyä avaamaan suu, jos perhe-elämässä joku rassaa. Ihan vajaata olisi olettaa, että mies tajuaa sanomattakin kuinka hänen toivotaan aikansa jakavan. Tai vielä kahjompaa, jos miehen menoista ei saisi huomauttaa ettei äijän vapaudenkaipuuseen puututa ja siten ahdisteta äijäparkaa tylsillä perheen velvoitteilla.

Minusta harrastusmääriin vaikuttaa se, ovatko lapset kotona vai päivähoidossa. Kotiäiti- ja isäaikoina oli meillä ihan ok, jos se kotonaoleva osapuoli haluasi iltaisin harrastamaan vaikkapa 3 krt viikossa. Nyt kun ollaan molemmat töissä ja lapsia näkee iltaisin niin vähän aikaa, ei kumpikaan halua harrastaa kuin yhtenä arki-iltana viikossa. Ja sen luulisi olevan itsestäänselvää, että harrastusmäärät jaetaan tasan. En keksi yhtäkään perustelua, miksi toinen olisi oikeutettu neljään harastusiltaan viikossa ja toinen saisi vain yhden. Yhteiset lapset, yhteinen vastuu.

[QUOTE="Lili";28983935]Meillä on useampi alle kouluikäinen lapsi. Olemme järjestäneet asiat niin, että me molemmat vanhemmat pääsemme vaikkapa joka päivä omiin harrastuksiimme. Itse käyn salilla/jumpissa n. 5 krt viikossa ja viikonloppuisin saatan lisäksi tehdä vielä tunnin parin kävelylenkit siihen päälle. Mies käy käsittääkseni myös n. 5 krt viikossa omissa liikuntaharrastuksissaan.[/QUOTE]

Miten tuo käytännössä tapahtuu? Käyttekö töissä ja saatteko kotiin hoitajan tms?

Miten tuo käytännössä tapahtuu? Käyttekö töissä ja saatteko kotiin hoitajan tms?

Onnistuu niin, että itse herään 5.30 ja lähden salille kun muu perhe vielä nukkuu. Tulen takaisin ja mies lähtee suurin piirtein samalla ovenavauksella töihin. Mies puolestaan käy työpäivän aikana tai heti sen jälkeen omissaan ja tulee suoraan kotiin. Itse olen lasten kanssa kotona ja iltaisin on reilusti vielä koko perheen yhteistä aikaa. Viikonloppuisin mennään vuoron perään miehn kanssa ja välillä esim. niin, että mennään lasten kanssa puistoilemaan ja siitä sitten kumpikin käy vuorotellen esim. juoksemassa, mäkitreeniä, kahvakuulaa tms.

[QUOTE="vieras";28982711] Toisilla isot talot, puutyöt, nurmikot, lumityöt, lämmitykset jne... Toisille nekin ovat kotitöitä, ei pelkästään astianpesukoneen tai pyykinpesukoneen päälle laittaminen.[/QUOTE]Huh. Kaipa nuo sitten täytyy hyväksyä, jos se oma omakotitaloidylli sitä vaatii. Itse keksisin kyllä helpostikin mielekkäämpää tekemistä kuin nurmikon ajaminen. Kukin tavallaan toki.

Mun harrastukseni eivät ole sidottuja mihinkään aikatauluihin. Joidenkin mielestä harrastuksen kriteerinä on jollakin tapaa maksullisuus ja se, että toiminta on ohjattua. Eli jos joku vaikka joogaa joka päivä matolla kotonaan, sitä ei pidetä harrastuksena mutta jos sen sijaan käy kerran viikossa työväenopistolla joogatunnilla, on oikeutettua sanoa harrastavansa joogaa.

Minä pidän harrastusta sellaisena vapaa-ajan toimintana, joka on omaehtoista, vie ajatukset pois arjesta ja tuo tyydytystä. Itse lenkkeilen useana päivänä viikossa ja luen pari kolme romaania viikon aikana etenkin näin kesäisin. Lisäksi teen käsitöitä, tuunailen vanhoja huonekaluja ja ylläpidän erästä ryhmää facebookissa. Ja tietysti sen ryhmän ylläpito ei rajoitu siihen fb-touhuun, vaan järjestän tapaamisia säännöllisesti meillä. Näitä asioita voisin sanoa harrastuksiksini, koska ne ovat omia juttujani ja olen tehnyt niitä säännöllisesti vuosia.

Yhteistyössä