Hae Anna.fi-sivustolta

Minkä ikäisenä korvakorut tyttärelle ?

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä Mirja, 09.12.2005.

1. Mirja Vierailija

6 -v. vuotias tyttäreni haluaisi saada korvakorut,mutta mieheni vastustaa asiaa kovasti. Itse olen sitä mieltä,että tytölle voisi vaikka joululahjaksi antaa korut,mutta mieheni kanta mietityttää. Minkä ikäisenä olette lapsillenne laittaneet korut. Itse olin 10-v, kun sain korut ja nyt minulla on 3 toisessa ja 2 toisessa korvassa. Neuvokaa,mitä teen. Ystävättäreni tytär, 5-v. sai jo korut.

2. halinalle Vierailija

Näkyy tytön kerhokavereilla (4-5v) aika monella olevan korvikset. Itse en ole ajatellut koko asiaa, mutta minusta tyttömme on ihana söpöliini muutenkin. Jos kouluiässä itse niitä haluaa, niin katotaan sitten. Ei ole varmaan mitään syytä, miksei eskarilaiselle voisi laittaa. Itse sain viisivuotiaana ja minulle jäi kammo.

3. 2*äiti Vierailija

Meillä molemmat saivat 5-vuotis lahjaksi korvakorut ja isompi 10-vuotislahjaksi jo toiset.

Kummallekaan ei ole jäänyt mitään kammoa, tämä asia on varmasti ihan yksiöllinen. Tiedän tytön joka sai korvikset myös 5 vuotiaana ja vielä 10 vuotta jälkikäteen sanoo ettei koskaan ota lisää.

4. mn Vierailija

Laitatin tyttärellemme korvikset 3-vuotiaana, eikä koruista ole koskaan ollut mitään ongelmaa. Pienellä tytöllä tietysti kannattaa pitää vain pikkuruisia nappeja, ei renkaita tms. jotka voivat tarttua vaatteisiin tai leikin tiimellyksessä vaikkapa kaverin sormeen.

Kunhan hoidat reikiä huolella jotta eivät pääse tulehtumaan, en näe mitään syytä olla laittamatta tytölle korviksia. Miehet nyt ovat miehiä, eivätkä tietenkään näe tätä(kään) asiaa samalta kantilta kuin me äidit.

Itse sain korvikset vasta 15-vuotiaana enkä vieläkään käsitä, miksi piti odottaa niin kauan! Toisaalta, aika oli silloin toinen - nykyäänhän jo 10-vuotiaat saattavat tulla kouluun täydessä iltameikissä.

Oma nyt 10-vuotiaani keikistelee innokkaasti kaikenlaisissa mitä villeimmissä korvakilluttimissa, mutta on vielä suosiolla jättänyt meikkaamisen vanhemmille, kun olemme selkeästi selittäneet, mitkä asiat kuuluvat lasten maailmaan ja mitkä teinien.

Muualla maailmassa näkee tosi usein korviksia ihan jo sylivauvoilla - kuulunee heillä kulttuuriin. Eri asia sitten, miten tarpeellista tai järkevää se on. Tai no, eipä se tietysti sen järkevämpi tai tarpeellinen asia ole vielä 3- tai 30-vuotiaallekaan :)

5. Minä vaan Vierailija

Itse hankin lävistykset vasta 18-vuotiaana ylioppilaana. Pärjäsin ihan hyvin ilman niitä siihen asti ja olisin pärjännyt pitempääkin, mutta sain lahjaksi lävistyskorut. Minulla on kolme ystävää, joilla ei ole vielä tänä päivänäkään korviksia, vaikka ollaan jo yli kaksikymppisiä. Tosin olen nähnyt, että lävistyksiä on jo aika pienilläkin. Minä suosittelisin, että odottaisitte vielä pari vuotta. Mikäli tyttönne vielä sittenkin haluaa korviksia, miettikää sitä sitten. Voihan olla, että se on joku ohimenevä halu. Monesti lasten kanssa kannattaa odottaa jokunen vuosi noissa haluamisasioissa, sillä lapsi voi haluta jotakin todella paljon, eikä sitten parin vuoden päästä enää haluakaan. Kannattaa myös miettiä sitä lävistysten puhtaana pitoa ja sellaisia koruja, jotka eivät ole leikissä vaarallisia. Minun mieheni haluaa nyt 2-vuotiaalle tyttärellemme lävistykset vasta aikaisintaan 12-vuotiaana, kun rajummat pihaleikit on taakse jäänyttä elämää. Asumme maalla, ja leikit voivat täällä olla aika rajuja.

6. mr Vierailija

Minä sanoin tytölle, että reikien tekeminen sattuu mutta sitten kun olet valmis kestämään sen niin sitten laitetaan, eskarilaisena ne sitten laitettiin. Tosin nyt ei ole käyttänyt korviksia moneen vuoteen kun harrastuksessa ei saa käyttää mitään koruja koska ne ovat vaaraksi ja reiät ovat varmasti jo umpeutuneetkin.

7. M&M&M Vierailija

Meillä laitettiin tytölle korvikset 2-vuotiaana. Toiset reiät laitettiin 12-vuotiaana. Mitään tulehduksia tms. ei ole koskaan ollut ja korut ovat aina olleet aitoja tai ainakin allergiatestattuja.

8. Minä Vierailija

Olin 18 v. kun omilla rahoillani ne hankin. 6 v. on aivan liian nuori saamaan korvikset.

9. Mutsi Vierailija

3 vuotiaana. Lisäreikiä yhteen korvaan sen jälkeen 2, ikävuosina 6v ja 7v.

10. Starbuck Vierailija

Meidän 9-vuotiaalle laitettiin pari kuukautta sitten. On hän niitä ruinannut varmaan jo pari vuotta, mutta varsinkin isä oli kovasti vastaan ja kun näin jälkeenpäin ajattelee, ihan hyvä että oli. Joka tapauksessa alle kouluikäiselle on mielestäni tosi turhamaista laitattaa korvikset. Tuleekin mieleen, että ehkä enemmän äiti niitä killuttimia himoitsee kuin lapsi. Asumme pienessä maaseutukaupungissa ja tyttären ikäluokassakaan suuremmalla osalla ei ole vielä korviksia joten kiirettä ei olisi vielä varmaan ollut meilläkään, mutta kun tytär sai puhuttua isänsä ympäri. Itse olin 12v. kun omani sain, yläsateella sitten piti itse rei'ittää pari lisää toiseen korvaan. Muita lävistyksiä tuskin ikinä tulee, ainakaan minulle itselleni, ja tytöllekin tehtiin selväksi että lupaa ei sitten muihin tipu, aikuisena tehköön sitten mitä lystää.

11. kahden äiti Vierailija

Meillä on samanikäinen lapsi, joka ei ole pyytänyt vielä korvakoruja.

En itse ymmärrä minkä periaatteen mukaan noissa asioissa mennään, miksi lapsilla ei voi olla korvakoruja. Siis minulla on periaatteita paljon, mutta koskevat ihan muita asioita, kuin korvakorujen ikärajaa.

Olisi kiva kuulla, miksi esim. alle 18-vuotiaan ei kannata laittaa korvakoruja (paitsi jos leikit rajuja vielä pienillä tytöillä).

12. maalainen Vierailija

Mielestäni silloin, kun hän itse osaa huolehtia hygieniasta. Vasta laitettuja reikiähän pitää puhdistaa ja pyöritellä koruja jne. Eli sen ikäisenä kun nämä välttämättömät hoitotoimenpiteet onnistuvat.

13. uskis Vierailija

Minusta on ihanan näköistä kun jollakin ulkomaalaisella tosi pienellä tytällä on kultaiset korvakorut.

Myös oli ihana huomata että ystävälläni ei niitä ollut vielä aikuisenakaan. Hänellä ei ollut edes reikiä korvissa, aika kauniit korvanlehdet ilmankin koruja!(aika erikoistakin, kun nykyään on kaikilla lävistyksiä ja tatuointeja.)

14. . Vierailija

No en varmasti laitattaisi lapselle lävistyksiä!! Ehkä siinä vaiheessa antaisin oman lapseni laittaa korvakorut kun pääsee ripille. Mua yleensäkin arvelluttaa sellainen menetelmä että annetaan aina periksi ja kaikki minkä lapsi haluaa... Mieti onko ne korvakorut ihan välttämätöntä vielä tässä vaiheessa...

15. juuli Vierailija

mielestäni sitten kun lapsi on tarpeeksi vanha itse niistä huolehtimaan, eli itse puhdistaa. itse sain korvakorut kymmenen vuotiaana, yläasteella otin sitten lisää ja korvissa on nyt yhteensä kahdeksan korua ja lisäksi 17-vuotiaana otin kielilävistyksen. onhan noita lävistyksiä tullut otettua, mutta en kadu enkä varmaan enää osaisi olla ilman koruja.

16. Äiti x 3 Vierailija

Mitä järkeä on laittaa korvakoruja 2-3-vuotiaalle, joka ei taatusti itse niitä halua? Äitien turhamaisuutta? Erikoisuuden tavoittelua?

Joka tapauksessa turhaa kipua pienelle. Entä jos hän vanhempana ihannoisikin ehjää, lävistämätöntä ihoa?

17. Omat korvat Vierailija

Sain itse laittaa reijät 15-vuotiaana ja samoin annoin tehdä omalle tyttärelleni. Kyllä niitä korvakoruja ehtii käyttää monta vuotta, vaikka saakin ne tuon ikäisenä. Minusta on julmaa, kun vanhemmat reijittävät lapsensa korvat, vaikka lapsi ei vielä tiedä mitä haluaa tai luulee tietävänsä. Ne korvat ovat lapsen omat ja hän saa päättää laitetaanko niihin reijät vai ei. Se päätös ei saisi olla vanhemman. Miksi ei sitten tatuointiakin tehtäisi pienelle lapselle. Vanhemmat haluaisivat, että lapsen käsivarressa lukisi äidin tai isän kulta. Voi kuinka herttaista! Se on sentään kiellettyä, mutta yhtä hyvin reijitys voisi olla sitä, vaikka 18 ikävuoteen asti.

Miksi niin monella on hirveä hinku antaa lapselle kaikki liian aikaisin. Esim. alkoholia ostetaan alle 18-vuotiaalle jo vuosia ennen täysi-ikäisyyttä ja kun lapsi vihdoin saavuttaa täysi-ikäisyytensä, mitään uutta ei saakaan kokea. Miltä se täysi-ikäisyys tuntuu, kun kaikki on saatu jo aiemmin? Myös korvien reijityksen voisi jättää pikkukoululaisilla tuonnemmaksi. Silloin nämä ""pikkupimut"" vähenisivät ja lapset näyttäisivät aidosti lapsilta ja aikuiset aikuisilta.

Kyllä niitä haluamisia tulee muitakin, mutta aikuisen pitää olla se, joka ajattelee lapsen parasta ja se ei todellakaan ole lapsen korvien reijitys.

18. Mirja Vierailija

Kiitos mielipiteistä. Meillä päätettiin odottaa korviksien kanssa vielä vuosi. Tytär sanoi,ettei haluakaan, vaikka oltiin jo liikkeessä valitsemassa koruja myyjättären kanssa. Mies oli tyytyväinen, kun palasimme kotiin ja ei ollut koruja tyttären korvissa. Otin sen sijaan itse kaksi reikää lisää - siitä mies oli tyytyväinen myöskin.

19. Pooh Vierailija

Miksi niin monet haluavat lapselle korvikset jo kun tämä on vielä ihan täys kakara, mutta yläasteikäisen, joka pystyy jo huolehtimaan hygieniasta ja tajuaa mistä on kysymys ei kuitenkaan anneta laittaa nenä-, napa-, kieli-, huuli- tai kulmakorua eikä madonnaa noista vähän erikoisemmista lävistyksistä puhumattakaan? Reikä kuin reikä.

20. Mutsi Vierailija

Se, mitä meidän perheessä päätetään turhamaisuuden vuoksi tai ihan minkä vuoksi vaan ei oikeastaan teille ihmettelijöille kuulu. Ihmisillä on erillaisia tapoja katsoa ja kohdata elämänsä ja teitä sormen heristelijöitä riittää.

Itse koen lapsenkasvatuksessa paljon tärkeämpänä sen, että tyttärestäni kasvaa yhteiskuntakelpoinen aikuinen, rajoilla ja rakkaudella kasvatettu ja muut huomioon ottava. Väittäsin että ihmisyyden mittana on esim. noi ominaisuudet kumminkin tärkeämpiä kuin se, koska korvakorut on laitettu.

sitä paitsi, suomalainen kulttuurihan näkee, ettei koreilla sovi. Esim. Espanjassa tytöille laitetaan reijät synnytyssalissa. Koska te ette tätä hyväksy on espanjalainen kulttuuri sitten roskaa? Itse näen, että korvikset on just se tyttöjen juttu.

Näkemyksiä saa kaikilla olla, se miten ne julkituo onkin sitten jo eri juttu.

t. turhamainen äiti (?), joka reijitti lapsensa korvat hänen ollessa 3v.

21. Ittelläni on mm. kielessä, kulmakarvoissa, napakorukin löytyy ja nyt haluaisin laittaa 4-vuotiaalle tyttärelleni kanssa samanlaisen napakorun kun on aina niin kiinnostunut omastani. Onko turhan aikaista?

22. Saara Vierailija

Itse olen 24 vuotta ja korvakoruton. Joskus pienenä olisin halunnut korut, mutta äiti käski odottamaan 15-vuotiaaksi, perinteiseen rippikouluikään. Äitiä itseään on nimittäin ikänsä harmittanut reikänsä, kun vaikka tehty reikä umpeutuisi, ei korvanlehti jää kuitenkaan sileäksi, vaan siihen jää tuntumaan kova ""patti"". Jos äiti voisi palata menneisyyteen, ei hän reikiä korviinsa haluaisi (joskus pienenä äitinsä ne hänelle laitattanut). Ja kappas, kun olin 15, olin sitä mieltä, etten halua minäkään. Enkä halua edelleenkään, ja olisi kurjaa, jos ne olisi minulle joku vasten tahtoani pistänyt! Pehmeät rei'ittämättömät korvalehdet tuntuvat ja näyttävät kivoilta ja sopivat tyyliini. Eli ok jos 10-vuotias tyttö tahtoo korut, lävistykset ovat mielestäni muilla nättejä, mutta eikö edes vauvoja voisi säästää päättämään myöhemmin itse ruumiistaan!

23. tÄH Vierailija

Et varmaankaan ole tosissasi, että nelivuotiaalle napalävistys.. Voi lapsi parkaa.

24. Äiti x 3 Vierailija

Voi Saara, olet niin oikeassa! Antakaa hyvät äidit lapsillenne itse mahdollisuus päättää omasta ruumiistaan, älkääkä turhamaisuuttaanne rei´ittäkö lapsianne.

25. Saila Vierailija

Ystävällinen neuvo: älä laita 4-vuotiaalle tyttärellesi napakorua. Hän on vielä niin todella pieni. Itse tiedät, miten se sattuu ja miten sitä pitää varoa ainakin alussa.

Minusta 4-vuotiaan mielenkiinto kuuluuu suunnata ihan muihin asioihin kuin lävistyksiin tai ylipäätäänkiin omaan kehoon. Sitäpaitsi noin pienen lapsen mielihalut vaihtelevat tiheään. Jos kaikille haluamisille annat periksi, joudut aikamoiseen hullunmyllyyn.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri