Hae Anna.fi-sivustolta

Minkä ikäistä kissaa saa nostaa niskasta?

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä kuri ja järjestys, 27.09.2008.

1. kuri ja järjestys Vierailija

Mulla on kaksi 3 kuukauden ikäistä kissaa, joita joutuu päivystään aika paljon. Aika hyvin olen saanut niitä koulutettuja tiettyjen juttujen suhteen nostamalla esim. pöydältä pois niskasta ja torumalla.

Rupesin nyt miettimään, että minkä ikäiseksi kissaa voi nostaa niskasta. Aikuista kissaahan ei käsittääkseni enää saakaan nostella, mutta koska pennun nostaminen niskasta on syytä lopettaa?

Ja tuo niskasta nappaaminenhan ei ole mitään rajua vaan yhtä hellästi kuin emo nostaa :)

2. Helmi1 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei minkään. Käytä muita konsteja, mm. vettä suihkepullosta. Ja sitäkin säästellen. Sinun kätesi ei ole yhtä kuin emon suu.

3. 4 kissan emäntä Vierailija

Kyllä meillä nostetaan kissoja vieläkin niskasta, tosin jalkojen alta aina tukien. Nuorin kissa on yli 5-vuotias.

4. No ei:/ Vierailija

Minä otan kissan kokonaan syliini,kun haluan siirtää sitä tms.En edes ilkeä tarttua sitä niskasta!

5. Kit Vierailija

Kissaa ei saa nostaa niskasta! En oikein ymmärrä miksi koet tarvetta nostaa kissaasi niskasta? Paljon helpomminkin kissan saa nostettua. Niskasta nostaessa kissan koko paino kohdistuu yhteen kohtaan ja varmaan kun hiukan mietit, niin ymmärrät sen kiristävän kissan kaulaa haitaten hengitystä ja venyttävän nahkaa kiristäen silmissä asti.

Kissaemon pentujensa hoito on aivan eri asia, ja sitäpaitsi emo kantaa pentujaan niskasta vain muutaman ensimmäisen elinviikon aikana. Emo ei käytä niskasta kantamista rangaistuksena pennuilleen, vaan silloin, kun haluaa siirtää pennut toiseen paikkaan.

KIssaa voit torua ja kieltää esim. käyttämällä johdonmukaisesti napakasti lausuttua "EI!"-komentoa, nostamalla sen pois paikasta minne sen et halua menevän tai nostamalla sen alas pöydältä tukevalla otteella. Samoin Helmi1:n neuvo suihkepullosta toimii monille kissoille.

Kun olet ottanut kissoja lemmikeiksesi kannattaa yrittää ymmärtää niitä ja niiden tapoja. Kissojen luonteeseen kuuluu kiipeily. Ne eivät elä vain lattiapinnalla, vaan haluavat seikkailla ylempänä. Hanki kissoillesi kiipeilypuu, jossa on tasoja lattiaa korkeammalla. Samoin kissat tykkäävät katsella pihan tapahtumia ikkunasta, joten kannattaa huolehtia, että niillä on paikka josta näkee ulos. Mikäli et halua kissojesi katselevan ulos pöydällä istuen, kannattanee siirtää pöytä pois ikkunan edestä ja laittaa kiipeilypuu tilalle...

6. Minä otan torumistilanteessa aina niskasta kiinni ja sanon ei. En siis nosta mutta otan kiinni. Kissa tuntuu tajuavan tilanteen paljon paremmin kun ottaa niskasta kiinni, sen näkee jo ilmeestä että o-ou, nyt tuli tehtyä jotain väärin. Ehkä se johtuu siitä että kissa aikuisenakin assosioi tilanteen sellaiseksi, mitä vain emo tekee.

7. kuri ja järjestys Vierailija

Tässä näköjään riittää monenlaista koulukuntaa :) Nämä eivät ole ensimmäisiä kissojani ja entiset olen saanut koulutettua pentuina niskaotteella, komentamisella ja suihkepullolla. Hellästä niskaotteesta ei ole ainakaan entisille kissoille aiheutunut mitään ongelmia.

Tiedän kyllä, että aikuista kissaa ei saa niskasta nostaa. Eikä pentuakaan pidä roikottaa pitkään kuin joku hullu. Pennun olen nostanut esim. kukkaruukusta hellällä niskaotteella nopeasti lattialle eli niskaoteaikaa kertyy ehkä 2-3 sekuntia.

Kissallani on kiipeilypuu ja leikitän sitä paljon. Se saa myös kiipeillä suht vapaasti huonekaluilla ja portaissa. Sen sijaan ikkunalaudat, kukkaruukut tai ruokapöytä ovat kiellettyjä alueita ja se tuntuu kyllä selkeästi sen tietävän, mutta kunhan testailee välillä rajoja. Esim. ruokapöydästä se tietää jo selvästi kun tulen ruokailuhuoneeseen, että nyt jäi kiinni kielletystä paikasta ja hyppää sieltä alas. Jos kissa ehtii tosiaan pois jo kielletystä kohteesta, niin torun sitä vain ilman niskaotetta. Mutta jos se on pöydällä ja saan sen itse teosta kiinni, niin nostautan sen niskasta alas ja sanon "ei". Näin olen toiminut aiempienkin kissojeni kohdalla ja ne ovat tavoille oppineet.

Voisitteko laittaa asiantuntevia linkkejä tuosta niskaotteen vaarallisuudesta. En tietystikään tahdo rakkaita kissojani rääkätä. Mutta nämä opetustoimet olen aikoinani lemmikkioppaista lukenut ensimmäisten kissojeni kohdalla ja ne ovat kyllä toimineet ja kissat ovat olleet hyvinvoivia ja pitkäikäisiä.

8. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Aikuista kissaa ei tosiaankaan saa nostaa niskasta. Aikuisen kissan niskanahka ei kestä kissan painoa.

9. sohfvfis Vierailija

Nollasta sataan vuoteen asti voi kissaa nostaa niskasta.Ottaa riittävän leveev otteen ettei kissa tunne kipua.Ei tämän vaikeempaa.

10. No onkait se parempi ottaa kissa syliin kokonaan.Mitä hittoa sitä repimään niskasta!

11. huh huh Vierailija

Arvasin, että tästä tulee kissatappelu. Minä yritin kollia pikkasen opettaa pentuna, mutta eihän siitä mitään tullut.
    Nyt on tilanne se että meillä on herra talossa joka tekee mitä lystää, herättää kello 3-5 aikaan, (talvella kello viisi) raapimalla komeron ovea, tyrkkimällä kynnellä paljasta pintaa peiton raosta, hyypäämällä korkealta paikalta täysillä peiton päälle, naukumalla ja moruamalla, kunnes herään ja täytän kupin.

Kun lehti tulee moruaa, että se on nostettava pöydälle, kun haluaa parvekkeelle ei mene ensimäisellä oven avauksella vaan ehkä kolmannella, huutaa heti takaisin, mutta toisinaan jää vähäksi aikaa.
    Ajattelin ettei ole somaa, että koluaa tiskipöydällä mutta kyllä se vaan sielläkin luuraa.

Kun luen lehteä kolli venyttää itsensä lehden päälle, lue siinä sitten. Voileivän päältä se vaatii siivun kalkkunaa ja on ronkeli ruan kanssa, vaikka päätin pennusta opettaa kaikkiruokaiseksi.
    Jos katson televisiota, kolli änkeää syliin ja alkaa leipomaan kynnet ihossa kiinni. Kun puhun kännykkään kolli näykkii, koska luulee että puhun hänelle.
    En uskaltanut kouluttaa tuon enempää koska töissä monilla on ongelmakissoja, pissivät ja kakkivat minne sattuu ja raapivat kaikki huonekalut piloille.
    Tämä meidän killi ei ole ikinä tehnyt pissia tai kakkaa muualle kuin hiekkalaatikolle, ei tee tuhoja muutenkaan. Siispä kestän sitä tuollaisena kuin se on, ei se ole sekopää vaan persoonallinen :D

12. 4 kissan emäntä Vierailija

Kerrothan tuon myös eläinlääkäreille?

13. iäkäs elli Vierailija

Minkä ihmeen takia kissaa pitäisi nostaa niskasta? Kun meillä oli kissoja, ei niiden kanssa ollut mitään ongelmia, että olisi pitänyt tuollaista tehdä. Ei niitä sen kummemmin tarvinnut kouluttaa ja ihan hyvin tultiin toimeen. Niillä oli tietty ikkuna, jonka ääressä olevalla kukkapöydällä istuivat, jos pöydälle päästä piti. Siinä vahtasivat lintuja ulkona olevalle lintulaudalle. Muutaman kerran nuorena posahtivat ikkunaan, mutta oppivat nopeasti, ettei se kannata.

14. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Tieto on tullut aikoinaan juuri eläinlääkäriltä. Siis aikuista kissaa ei saa nostaa ilmaan pelkästään niskanahasta, kuten pientä pentua.

15. sohwfvis Vierailija

Isommat kisut ottavat pentunsa niskasta kiinni hampaisiinsa ja siirtävät vaistonsa,vai älynsä mukaan johonkin paikkaan.Tarkoitan näillä isoilla kissoilla leijonia ja muita sellasia isoja.Miksihän ihminen käyttää niistä nimitystä,petoeläin?Eivät ne ole läheskään niin pahoja kuin ihmiset.Eläimetkin tarviivat ruokaa pysyäkseen hengissä.Ihminen on sellainen peto ettei sille pelkkä ruoka riitä.Jonkun luovuttava elämästään että toinen voi elää.Karsee todellisuus.

16. SAMAA MIELTä!

17. 4 kissan emäntä Vierailija

Ja minä sanoin tuolla heti ekassa viestissäni näin "Kyllä meillä nostetaan kissoja vieläkin niskasta, tosin jalkojen alta aina tukien."

18. kuri ja järjestys Vierailija

No saisko vielä jostain sitä faktaa, MITEN varovainen niskasta nostaminen vahingoittaa pentua?

19. äippä66 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Niin sanoit! Ja minä tarkensin vain että pelkästään niskasta ei saa nostaa.

20. Vesimies -70 Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    1 907
    Liitänpä tähän mitä kirjoitin toiseen ketjuun:

"Meillä -80 luvulla yks ronskinpuoleinen sukulaismies nosti yhtäkkiä systerin ihan aikuisen kissan niskasta todennäköisesti ihan siitä just oikeesta paikasta, josta emokin pentuna nosti. Kissa ei välittäny mitää, tyytyväisenä siinä vaan ympärilleen katteli. Ei mitään hätiä. Tosi rentona oli. Mun täytyy kyllä sanoa, että mua hirvitti. Itte en uskaltais." Enkä muutenkaan viittis. Ihan normaalisti sylissä meillä mun kotona ja systerin luona on kissat pois luvattomilta paikoilta nostettu. Eikä oo mitenkään erityisesti koulutettu muuten ku tarpeet tekemään hiekkalaatikkoon tai ulos. Ja hyvin on menny.

Sitten vielä toinen lainaus mun tekstissä tuolta toisesta ketjusta:

"Joskus tuntuu siltä, että samoin kun nykyään on usein lasten ja nuorten kans, että niille ei uskalleta pitää kuria kun luullaan että ne järkyttyy henkisesti niin samoin kissojen ja koirien kans on joillakin. Saavat tehdä mitä tahansa. Samoin kun lapset ja nuoret tarvii rajoja ja rakkautta, samoin kissat ja koirat. Ei ne rajoista rikki mee. Päinvastoin, voi mennä rikki jos ei oo rajoja."

Sanon tähän sitten vielä selvennökseksi, että niskasta en kyllä MINÄ hennoisi enkä uskaltaisi nostella, oli minkä ikäinen kissa tahansa.

21. atyss Vierailija

Kissan niskasta nostaminenhan on luonnollisin tapa nostaa kissa. Kissaa ei todellakaan satu (normaalipainoinen) kun sitä nostaa oikein niskasta!!!!

22. niskasta kii Vierailija

Minä olen ainakin joutunut, siis joutunut ottamaan kissan pois komerosta niskasta kantaen... Jos koittaa normaaliin tapaan nostaa, niin saa kynnet ja hampaat näpeilleen, jos kissa on syvällä komerossa tavaroiden keskellä ja kantamisesta tykkäämätön. Minulla on ollut tämä kyseinen kissa ainoastaan hoidosta, joten en ole voinut kouluttaa sitä pois komerovierailuista, ja aluksi se saattaa hyvinkin luikahtaa vaatekomeroon piiloon kun vielä vähän vierastaa ja jännittää. Silloin se myös puree tai nappaa kynsillä jos koittaa liian tuttavalliseksi ruveta eli nostaa normaaliin tapaan jostain ahtaasta paikasta.

23. Naamiokissa Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllä mie ainaki vielä nostan kissaani niskasta kiinni vaikkakin jo yli 3 vuotias.
    Niin kuin tolla aikaisemmin mainittiin niin levee ote ja se on tietty kohta kissan niskasta jolloin se vetää ittensä veltoks.
    - ennen vanhaan nostettiin kissoja niskasta. En koe sitä että tekee väärin nostaessa kissaa niskasta. ;__;

24. älkää arvailko Vierailija

Se että sinä niin teet ja "et koe että se on väärin" ei tarkoita etteikö se olisi väärin. Voihan sitä kissaa vaikka potkaista joku idiootti joka ei koe että se on väärin.

Kissaa ei pidä nostaa niskasta. Piste.

Ja että muka kissa tajuaa paremmin kun ottaa niskasta kiinni kuten joku täällä aiemmin kirjoitti. Kissa jähmettyy kun sitä ottaa niskasta kiinni koska se on geeneissä. Paritellessahan kollikissa ottaa naarasta niskasta kiinni hampailla että tämä pysyisi paikallaan.

25. huh Vierailija

Ootteko kysnyny kissalta, että miltä se tuntuu. Kissoja on moneen lähtöön myös se tulisi tajuta. Kaikki tekevät niin kun parhaaksi näkevät. Uskomatonta, että koska "minun kissani" sitä sun tätä niin tehkää näin kaikille kissoille. Kaikille toimii eri keinot, jos kissa on esimerkiksi agressiivinen ja kynsii omistajaansa esimerkiksi jos sitä siirretään kuljetuskoppaan niin niskaotteella kissa lamaantuu ja siirtäminen on turvallista myös omistajalleen. Ei se kissaa tapa....

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri