minkäkokoisia vauvat 1-v. iässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äityliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äityliini

Vieras
Mua alko nyt kiinnostaa, että miten eri kokoisia vauvat voikaan olla ja miten eri tahtiin kasvavat. Itellä 4kk poika jtn 66cm ja 8kg, ja mietin, minkäkokoiseksi mahtaakaan vuoden ikään mennessä kasvaa...

Kertokaas nyt érityisesti isojen vauvojen äidit, kuinka iso se teidän vauva olikaan vuoden iässä? Ja pienten vauvojen äidit, kuinka pieni? Mua kiinnostaa nää hurjat vaihtelut ihan tosissaan.Onhan näitä samoja ketjuja miljoona ja yks, mut kertokaa silti. :)

Mun vauva 10kk on nyt 78 ( tai 78,5 ) cm ja otti eilen ensi askeleen ilman tukea. Menisi koon puolesta ja motoriikan puolesta vuoden ikäisestä. Veikkaan että vajaat 80cm kun vuoden.

Meillä toi kuopus oli syntyessään 46cm ja 2675g ja vuoden iässä 77cm ja 12,7kg :laugh: Eli pienestä vauvasta isoksi taaperoksi :D 1v 3kk mitat olikin sit 81cm ja 11,7kg eli on kovasti hoikistunut niin kuin arveltiinkin käyvän.

Alkuperäinen kirjoittaja oliskohan ollut:
Esikoinen, tyttö, aika keksikokoinen: 74cm, reilu 10kg.
Kuopus, poika, pienehkö, 73cm, noin 8,5kg.

No nii, en ihan väärässä ollut kun uumoilin, että jotkut pikkuiset pirpanat ne on vasta vuoden iässä samanpainoisia mitä meillä jo 4 kk. :D Tosi hurjaa! Ei ihme että osa ihmisistä (lue: pienten lasten äideistä) ihmettelee meidän pojan kokoa. Vaikka on niitä isompiakin. Eli varmaan meilläkin mennään vuoden iässä pitkälle toisella kymmenellä painossa. Pituuttakin tuntuu tulevan, kun bodyt jatkuvasti kiristää ja saa isompaa kokoa ottamassa kehiin...

Ahaa, isot vauvat/taaperot voivat siis jopa suorastaan laihtua ja se on ihan ok? Mä luulin, ettei ns. "ylipainoisetkaan" pikkulapset saisi oikein laihtua vaan hoikistumisen pitäisi tapahtua pituuskasvun ja hitaamman painon kertymisen myötä. Niin no, eihän lapset kasva oppikirjojen mukaan tietenkään, höh. Tää on vaan kaikki niin uutta mulle. Kaikki varmaan jo tajusikin, että esikoinen kyseessä... :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja oliskohan ollut:
Esikoinen, tyttö, aika keksikokoinen: 74cm, reilu 10kg.
Kuopus, poika, pienehkö, 73cm, noin 8,5kg.

No nii, en ihan väärässä ollut kun uumoilin, että jotkut pikkuiset pirpanat ne on vasta vuoden iässä samanpainoisia mitä meillä jo 4 kk. :D Tosi hurjaa! Ei ihme että osa ihmisistä (lue: pienten lasten äideistä) ihmettelee meidän pojan kokoa. Vaikka on niitä isompiakin. Eli varmaan meilläkin mennään vuoden iässä pitkälle toisella kymmenellä painossa. Pituuttakin tuntuu tulevan, kun bodyt jatkuvasti kiristää ja saa isompaa kokoa ottamassa kehiin...

Juu, meidän kuopuksella neuvolakortissa suurinpiirtein joka kerta teksti "siro poika". Mutta kasvaa tyytyväisenä omaa miinuskäyräänsä. Nyt 1,5v ja pituutta 79cm ja painossakin huima 10kg rikki! Moni luulee vielä vauvaksi, jos poika istuu rattaissa tai esim. ollaan uimassa niin, ettei näe kävelyä ja juoksua. Käyttää housuissa vaatekokoa 74, koska isommat eivät pysy vielä ylhäällä... Ja syö kuin aikamies, että siitä ei ole kiinni.

Mulla tyttö päivää vaille 6kk, ei olla käyty vielä 6kk neuvolas, mut 5kk neuvolassa mitat 69cm ja 8340g ja taatusti on siitä taas kasvanu.. Huvitti vaan, ku oltiin vauvajumpas ja siin vieres suunnilleen saman mittanen, mut paljon hoikempi tyttö jo käveli!!! Ja mun "pienokainen" makaili hylkeenä matolla=D Ois tehny mieli sille äidille sanoa, et ku se vähän ihmeissään katteli, et ei tää oo mitenkään motorisesti lahjaton, se vaan on viel niin nuori:)

Meidän poika oli 5kk neuvolassa yhtä jo painava kuin vuoden ikäisenä, vajaa 10 kg. Pituutta tuli kyllä reilusti lisää, en muista 5kk lukuja mutta vuoden iässä 76 cm.

Yhteistyössä