Minkälainen työaika on paras?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kävin haastattelussa uuteen työhön, mahdollisuuteni päästä sinne ovat hyvät ja nyt mietin otanko paikan jos saan. Nykyisessä työssä työaikani on 7-15:30, matkoihin menee tunti päivässä. Uusi työ olisi kaikinpuolin muuten parempi mutta työaika 9-17:30, työmatka siihen päälle niin olisin kotona hieman kuuden jälkeen. Jääkö illalla aikaa tehdä mitään? Haluaisin kuulla kokemuksia ja mielipiteitä minkälainen työaika on teidän mielestä paras.

Riippuu tilanteesta.
Jos ei lapsia olisi ja olet enemmän iltaihmisiä, niin ihan ok aika. Jos lapsia tai olet aamuvirkku, niin ei mikään optimaalinen työaika.

On lapsi ja olen myös itse aamuvirkku. Sitä mietinkin kun menen nukkumaan yhdeksän jälkeen, että kovin paljon ei iltoihin jää aikaa.
No ei jää, mutta monella on sama tilanne. Oma mies menee aamuvuoroviikolla nukkumaan 20-21 ja herää klo:3.45. Töihin on vähä yli tunnin matka. Kotona on vähän ennen neljää. Eipä siinä paljoa oo aikaa olla kotona hereillä töiden jälkeen.

Aina ihmetellyt kuinka ihmiset jaksaa/viitsi matkata töihin tunnin tai enemmän? Aivan typerää. Se on omasta ajasta pois, tunnin matka venyttää työajan 10.5 tuntiin. Eihän siinä jää aikaa ollenkaan itselle.
Itse muuttanut aina työpaikan perässä 10km säteelle jos mahdollista. Vuosia oli 2km työmatka jonka jälkeen pidentyi 10km. Se tuntui jo pitkältä, nyt on 7km. Joillakin työkavereilla yli tunnin työmatka jo ollut 20v samassa työpaikassa! Itse en ymmärä tuota kulkemista kun olis nahdollisuus muutta lähemmäksi tai vaihtaa työpaikkaa.

Muutamat kommentoivat työmatkan pituutta, kotoa viereiseen kaupunkiin jossa työt ovat on 30 kilometria. Mielelläni kuljen tuon matkan ja asun rauhallisella alueella uudessa isossa talossa. Samalla hinnalla olisimme saaneet tuolta kaupungista jonkun vanhan rivitaloasunnon, joten ei todellakaan muuteta vaikka molemmat tuo sama matka töihin kuljetaan.
- Aloittaja

Aina ihmetellyt kuinka ihmiset jaksaa/viitsi matkata töihin tunnin tai enemmän? Aivan typerää. Se on omasta ajasta pois, tunnin matka venyttää työajan 10.5 tuntiin. Eihän siinä jää aikaa ollenkaan itselle.
Itse muuttanut aina työpaikan perässä 10km säteelle jos mahdollista. Vuosia oli 2km työmatka jonka jälkeen pidentyi 10km. Se tuntui jo pitkältä, nyt on 7km. Joillakin työkavereilla yli tunnin työmatka jo ollut 20v samassa työpaikassa! Itse en ymmärä tuota kulkemista kun olis nahdollisuus muutta lähemmäksi tai vaihtaa työpaikkaa.
Ainahan on toki se mahdollisuus, että jää työttömänä kotiin makaamaan.
Pääkaupunkiseudulla on mahdottomuus, että kaikki onnistuisivat asumaan niin, että töihin selviäisi alle puolessa tunnissa.
Yleensä myös puolisoiden työpaikat sijaitsevat eri puolella kaupunkia, joten joku kompromissi on välttämätön.

Se kai riippuu siitä, mitä haluaa. Ostanko kartanon perheelleni ja ajan päivittäin 30 km töihin vai ostanko komion kerrostalosta samalla rahalla?

Mulla on työpaikka muuttanut useammin kuin minä.
Ensimmäinen työpaikkani muutti pari vuotta siellä oltuani kolmenkymmenen kilsan päähän teollisuusalueelle. Teollisuusalueelta on vähän vaikee löytää asuntoja.
Kun vaihdoin työnantajaa niin olin vuoden toisella teollisuusalueella. Siitä minut siirrettiinkin kantakaupungin konttoriin. Joka muutti seuraavana vuonna muualle. No en mä siellä ollut minuuttiakaan kun mut kutsuttiin tarkastushommiin kolmenkymmenen kilsan päähän. Se toimisto muuten muutti vuoden päästä. Sit minut kutsuttiin asiantuntijahommiin pääkonttoriin ja taas työoven osoite heilahti semmoiset kymmenen kilsaa.

Asunnossa pitää asua kaks vuotta voidakseen myydä sen verovapaasti. Ei niit niin vaan myydä ja ostella tai vuokrata kävelymatkan päästä.

Toinen vaihtoehto on olla työtön. Moni tältä paikkakunnalta käy muualla töissä koska ei kaikille oo täällä töitä. Jos puoliso on töis tällä paikkakunnalla, on oma talo, tukiverkko täällä, lasten koulut jne., niin ei haluta muuttaa. Pahimmas tapaukses toinen ei löydä uudelta paikkakunnalta töitä, ei saada vanhaa taloa myytyä.

Me ei oltaasi ikinä löydetty tälläästä taloa tällä hintaa siltä paikkakunnalta missä mies käy töis. Ei saisi kaupungista 140 neliön taloa 1800 neliön tontilla 75 000 eurolla. Eikä oo tämä talo rapistunu murju vaikka vanha talo onki.

Miehellä reilun tunnin työmatka, mulla noin vartin. 10km ei oo pitkä työmatka täällä maaseudulla.