minkälainen välikausihaalari 1-vuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tinderella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tinderella

Vieras
Kertokaa äidit omasta kokemuksesta minkälainen välikausihaalari olisi hyvä 1-vuotiaalle?

Menin ja ostin jo hyvissä ajoin reiman fanny-vauvahaalarin. Maksoi 49 euroa. Kangas on hengittävä ja pehmeä, mutta ei pidä vettä. Sadesäällä tarvitsee siis kurahousut ja sadetakin. Jätin kauppaan saman valmistajan 90 euron haalarin (reimatec), jossa kangas olisi ollut tuulen- ja vedenpitävä. Ystäväni kävi eilen kylässä ja oli sitä mieltä, että olin säästänyt väärässä paikassa, hänen mielestään minun olisi kannattanut satsata vedenpitävään pukuun. Nyt minua alkoi sitten epäilyttään, joudunko joka tapauksessa ostamaan tytölle vedenpitävän puvun viimeistään syksyllä kun menee päiväkotiin... Ostin puvun sillä varalla, että mahtuisi nyt tänä keväänä (tyttö täyttää 1 v huhtikuussa) ja vielä ensi syksynäkin. Minkälaisia kokemuksia teillä on ko. haalareista?

Pärjäät tuolla puvulla hyvin, tarvittaessa voit laittaa kurahousut päälle:)
Meillä päiväkodissa laitamme kurahousut myös reimatec haalareiden päälle (toivomus tullut vanhemmilta).

Mä taas ostan molemmille lapsille täysin veden pitävät haalarit, eli reimatec tai Lenne tai vastaava. Mä inhoan kuravaatteita, varsinkin niiden pukemista. Kohta 1v poikakin on nyt koko talven mennyt pikkasen isossa rematecin haalarissa, konttaillut pitkin puistoja ja pihaa.
Monet ostaa halvan haalarin ja käyttää kuravaatteita. Kyse on ihan omasta mieltymyksestä.
Turha sitä on toisen valintoja haukkua, mulle ei tulisi mieleenkään!

Ei oo kokemusta kyseisestä haalarista mutta päiväkotiasiaan voin todeta et meillä ainakin laitetaan kuravaatteet Reimatecinkin päälle päivähoidossa. Jos joskus ei oo laitettu niin vanhemmat ovat kiukkuisia kun joutuvat kuraisen lapsen ottamaan autoonsa.

Toisaalta itse olin aivan ihastuksissani kun noin 1vllä oli Reimatec eikä tarvinnut kurahousujen kanssa pelleillä. Poika sai möyriä maassa mielin määrin ennen kun oppi kävelemään eikä tarvinnut pelätä alla olevien vaatteiden kastumista.

Mut jokainen tavallaan...

Onko mitään järkeä ostaa reimateciä yms., jos kuitenkin käytetään kurahousuja päällä!? Minä en ainakaan halua autooni kuraista lasta päiväkodin pihalta. On eri asia ostaa kallis puku, jos ei ole mitään väliä, mihin kuntoon se pihalla möyritään ja jos ei tarvitse autoon likapukuista lasta raahata. Silloin em. puku ajaa asiansa. Muutoin on tyhmää tuhlata kalliiseen pukuun, kun selviää halvemmalla + kurahousuilla.

Niin, tässä taitaa ratkaista se, kuka niitä kurahaalareita joutuu pukemaan. Itse en niitä jaksa käyttää, ihan tuskaa. Siksi meillä on tec-ulkovaatteet. Makukysymys. Toisaalta ei siinä nyt niin hirveästi säästä, kun ostaa kestävän, ei-vedenpitävän haalarin ja ne täydet kuravaatteet päälle.

Käyttömukavuuskin noiden välillä on lapselle eri, kuten aikuisellekin. Itse kuljin kotiäitiyten alkuvaiheet sadetakissa, aina hiki päässä. Sitten ostin teknisen kuoritakin ja kyllä silläkin välillä hikoaa, kun resuaa menemään, mutta on se mukavuus ihan eri luokkaa kuitenkin.

Minua ei juurikaan häiritse ottaa kuraisia lapsia autoon. Auton voi imuroida ja istuimien päälliset välillä pestä. Ennenkaikkea auto on kuitenkin minulle väline kulkea ja kuljettaa perhettä sellaisina kuin olemme, en jaksa sen siisteydestä erityisesti välittää. Pieni pölyharja jalkatilassa auttaa poistamaan suurimman osan haalarien irtokurasta auton ulkopuolella.

Meillä on ollut lapsilla (kolmella jo sama, ja käytettynä ostettiin) halpis-välikausihaalari , ohut kosteutta pitävä mutta ei vedenkestävä. Siinä on vasta kävelemään oppineen helppo liikkua kun ei ole kankea kuten paksummat haalarit.

Tarvittaessa päällä on käytetty kurahousuja, jotka on minusta ihan ehdottomat ainakin ison lapsikatraan kanssa. Kurahousut nimittäin on niin helppo nappaista pois kun istuttaa lapsen kärryyn tai autoon, ja ne on myös nopea pestä vain huuhdellen eivätkä vaadi ihmeellistä kuivattamista. Noita kosteuskäsiteltyjä haalareita puolestaan ei saisi käsittääkseni edes kaappikuivata yms. joten eivät ole yhtä huolettomat käytössä - sotkujahan niihinkin tulee? Jos haluaa päästä "helpolla" niin ei kannata satsata kalliisiin haalareihin mielestäni.

Mutta siksihän on vaihtoehtoja, että voi itse tehdä valintansa omien tarpeiden mukaan :)

Meillä käytössä Travallen Remu waterfree-haalarit. Ovat edullisemmat kuin reimatecit, mutta kosteuttapitävät yhtä kaikki. Mitoitus on vähän reimoja niukempi. Toinen haalari on uutena lahjaksi saatu. Toisen ostin 3e kirpparilla. Polvissa vähän karheumaa, mutta kosteus ei silti läpiasti mene, eikä tarvi yhtään sääliä tuon hintaista haalaria (; Ensi syksyksikin löysin siistin Remu-haalarin 15e:lla (= kirpparilta. Normaalisti hinta taitaa liikkua siellä 50-70e. Tampereella on tehtaanmyymälä, josta saa jonkun verran edullisemmin.

Oikein kunnon kurakeleillä kannatan minäkin perinteisiä kurahousuja, vaikka pukemista vähän enemmän onkin. Kurahousut on helppo huuhtoa hanan alla tai jos rapaisen lapsen hakee hoidosta, niin en hennoisi kyllä autoon istuttaa likaisissa haalareissa oli miten kosteussuojatut vaan (; Kurahousut on helppo napata päältä pois. Haalari/se kosteussuoja kärsii, jos alvariinsa joutuu haalareita pesemään, joten siksikin kurahousut on pop.

Eli periaatteessa pärjää vaikka tuulikankaisella halvemmalla haalarilla ja kurahousuilla vallankin, jos lapsi ei isommin pukemista vastustele.

Kommentoin vaan tuohon päiväkotiasiaan, että mulle oli tädit kiukkuisia, kun en vienyt kurahousuja vedenpitävän haalarin päälle laitettavaksi!!! Siis mitä ihmettä, itse pääsevät helpommalla, haalari on testattu kovalla rypemisellä ja sen saa laittaa kuivauskaappiin. Asiasta on keskusteltu, mutta edelleen olen ilmeistä päätellen huono äiti.
Mun mielestä kurahousut on kidutusta pukijalle ja tekevät myös taaperon olon tönköksi.

Miksi ihmeessä TEC haalarista puhuttaessa tuntuu pesuvaihtoehtoja olevan vain yksi, konepesu. Moni huuhtelee sadekamat suihkulla, miksi ette huuhtele niitä haalareita samalla tavalla? Mä en ole koko talvena laittanut toppahaalareita (Reimatecit) koneeseen vaan kurapäivän jälkeen suihkutan pahimmat liat suihkussa ja jätän kuivumaan. Tulee tolleen ihan riittävän puhdasta myös tytön haalarista.

Meillä on käytössä kahdella jo vähän isommalla lapselle Rasavilin haalarit. Ei niitä ole tarvinnut juurikaan pestä. Pahimmat kurat saa tosiaan putsattua ennen autoon lastausta harjalla ja sitten annetaan vaan kuivua. Kuivista haalareita lika irtoaa ihan itsestään tai jollain harjalla sutaisemalla. Ei siis tarvita tönkköjä kuriksia, eikä juuri pesukonetta tai suihkuakaan. Ja ainakin talvihaalarit (cordura sellaiset) ovat hyvin kestäneet kahden muksun käytön.

Meilläkin nuo tec-haalarit puhdistuu kyllä ihan suihkun alla tarvittaessa, ja kuivuvat päältä ihan yhtä nopeasti kuin kurahaalarit. Eihän niitä vuoreja tarvitse kastella. Koneessa pesen vain noin 2 kertaa kaudessa tai jos koirankakkaa tulee.

Meillä puetaan 3- ja 1½-vuotiaiden tec-haalareiden päälle kuravaatteet vain jos haalarit ovat vastapestyjä. Muuten saavat likaantua ja kulua! Okei, jälleenmyyntiarvoa ei juuri ole, mutta käytettäväksi nuo on ostettu. Ovat sattumoisin Reimatecit (tarjouksessa), halvemmatkin merkit ovat varsin hyviä.

Kuopuksella oli jo alle 1-vuotiaana tec-haalari, sillä ulkoilemme paljon, oli loskainen syksy ja hän möyri pihalla muitten mukana (mudan värisen haalarin osto kannatti!). Esikoisen kanssa olisi riittänyt ei-kosteussuojattu haalari 1-vuotiaana, sillä emme ulkoilleet samalla tavalla, oli runsasluminen talvi. Aikaa kurahousujen pukemiseen oli myös ihan eri tavalla.

Vastaus kysymykseen, kannattiko jättää kosteussuojattu haalari kauppaan, riippuu siitä miten paljon ulkoilette sekä millainen lapsi on luonteeltaan: jaksaako pukea kuravaatteet, tykkääkö remuta ulkona jne. Päiväkodin toimintatavat vaihtelevat, etkä edes tiedä mahtuuko nykyinen haalari enää syksyllä. Pidä hyvää huolta nykyisestä haalarista, niin voit aina myydä sen eteenpäin.

En itse ole ostanut kosteussuojattuja vaatteita, sillä niistä on jo muutamia vuosia puhuttu terveydelle haitallisina (ks http://www.wwf.fi/ymparisto/vaaralliset_kemikaalit/kemikaalien_haitat/terveysvaikutukset.html)

Mitä noissa Reimateceissä ja muissa on suoja-aineena?

vanhemmat ihmettelevät usein mikisi päiväkodissa laitamme märillä keleillä vedenpitävien haalarien päälle kurahousut, vaikka haalari olisi veden pitävä niin kuralta se ei suojaa. Kurahousut taas on helppo pestä jolloin haalarin käyttö ikäpitenee kun sitä ei tarvitse olla koko ajan pesemässä, päiväkodissa on myös helpompi kun kura housut voi huuhdella tai laittaa muovipussissa kotiin pestäväksi, tai kun vanhemmat hakevat kuraista lasta kotiin on helppo riisua kuravaatteet ja menn puhtain haalarein autoon.
varsinkin nyt kun on muutama vähä luminen mutta sitäkin vetisempi talvi takana on kurahousuista ollut enemmän iloa kun surua pikku leikkijöille!

Alkuperäinen kirjoittaja tinderella:
Kertokaa äidit omasta kokemuksesta minkälainen välikausihaalari olisi hyvä 1-vuotiaalle?

Menin ja ostin jo hyvissä ajoin reiman fanny-vauvahaalarin. Maksoi 49 euroa. Kangas on hengittävä ja pehmeä, mutta ei pidä vettä. Sadesäällä tarvitsee siis kurahousut ja sadetakin. Jätin kauppaan saman valmistajan 90 euron haalarin (reimatec), jossa kangas olisi ollut tuulen- ja vedenpitävä. Ystäväni kävi eilen kylässä ja oli sitä mieltä, että olin säästänyt väärässä paikassa, hänen mielestään minun olisi kannattanut satsata vedenpitävään pukuun. Nyt minua alkoi sitten epäilyttään, joudunko joka tapauksessa ostamaan tytölle vedenpitävän puvun viimeistään syksyllä kun menee päiväkotiin... Ostin puvun sillä varalla, että mahtuisi nyt tänä keväänä (tyttö täyttää 1 v huhtikuussa) ja vielä ensi syksynäkin. Minkälaisia kokemuksia teillä on ko. haalareista?

Sillä Fanny-haalarilla on varmasti käyttöä lämpöisinä päivinä, kun reimatec-tyyppinen haalari/ puku on liian kuuma, mutta ei vielä pelkissä sisävaatteissa tarkene. Itsekin olen sitä harkinnut, 1-vuotiaalle on ainakin 2-osainen puku aika hankala yhdistäminen.

Alkuperäinen kirjoittaja jiki:
vanhemmat ihmettelevät usein mikisi päiväkodissa laitamme märillä keleillä vedenpitävien haalarien päälle kurahousut, vaikka haalari olisi veden pitävä niin kuralta se ei suojaa. Kurahousut taas on helppo pestä jolloin haalarin käyttö ikäpitenee kun sitä ei tarvitse olla koko ajan pesemässä, päiväkodissa on myös helpompi kun kura housut voi huuhdella tai laittaa muovipussissa kotiin pestäväksi, tai kun vanhemmat hakevat kuraista lasta kotiin on helppo riisua kuravaatteet ja menn puhtain haalarein autoon.
varsinkin nyt kun on muutama vähä luminen mutta sitäkin vetisempi talvi takana on kurahousuista ollut enemmän iloa kun surua pikku leikkijöille!

Tuskinpa on ollut kuriksista leikkijöille yhtään mitään iloa. Vanhempien ja päiväkodin ihmisille ehkä, jos uskottelee itselleen, että kuravaatteiden huoltaminen on jotenkin helpompaa kuin hyvälaatuisten haalareiden. Meillä ainakin haalarit ostetaan käyttöön, eikä niitä tarvitse säästellä pidemmän käyttöiän toivossa.

Minä ostin juuri 1-vuotiaalle (kävelevälle) vedenpitävän puvun (Raiski, hinta 119€, alennuksessa 60€). Kurahousuja meillä ei ainakaan vielä ole, mutta olen ajatellut kyllä hankkia ainakin ne housut. Lapsi kotihoidossa, ei tarvitse stressata sillä asialla mitä päiväkodissa oltaisiin mieltä mistäkin... Jalassa on vedenpitävät lenkkarit, mutta kumisaappaat löytyvät kaapista. Tuskin teit kuitenkaan huonoa ostosta, minä olen vähän ajatellut että pitäisi ehkä vielä ostaa tuo samainen Reiman vauvahaalari tms. ostos- ym. reissuille. Myös kaksiosaista tuulipukua olen miettinyt, mutta haluaisin että housut olisivat haalarimallia, onko kokemusta? Mistä sellaisen löytää? Olen nahnyt nyt vain vyötärömallin housuja ja ne ei varmaankaan pysy hyvin jalassa, vai?

Kaipaisin vähän kokoapua. Tarkoituksena on ostaa vedenpitävä välikausihaalari (alustavasti Jonathanin vauvahaalari) pojalle, joka täyttää huhtikuussa vuoden. Onko 86 cm aivan liian iso nyt tänä keväänä? Pojalla oli 8 kk mitat 74 cm ja 10 kg. Nyt (9,5 kk) käytössä on jo 80 cm vaatteet. Toppahaalarina on tällä hetkellä Jonathanin vauvamalli kokoa 80 cm. Ja se on nyt aika hyvän kokoinen, ehkä hieman reilu.

Paras olisi tietysti sovittaa pukua (kunhan tulevat kauppoihin, heh heh), mutta paikkakunnalta ei löydy Jesper juniorin liikettä. Jonathan-haalarin omistajat, kertokaapa minkä kokoisilla lapsilla on ollut käytössä tuo 86 cm. Ja nimenomaan vauvamallinen haalari.

Minä ostin alkuun tytölle aina TECit tai vastaavat, mutta silti kaipaavat päälle märällä ilmalla kurahousut, eli kastuvat kovassa käytössä joka tapauksessa. Lisäksi jos TEC kastuu niin sitä on hirveän vaikea saada enää täysin puhtaaksi.
Lisäksi meilläkin päiväkodissa laitetaan kurahaalarit automaattisesti haalareiden päälle. Onhan ne TECit hyviä, mutta kun siihen päälle laittaa vielä kurikset niin hiostavat minusta.
Minä olen ollut tyytyväinen ihan siihen Reiman perushaalariin.... Niitä ollut nyt useampi.

Meillä oli/on nyt Lassietecin toppahaalari, halvempi kuin Reimatec. Itse olen tuosta tykännyt, mutta varmaan ostan välikausihaalarin joka ei ole tec, tai jos ostan Tecin, niin en ainakaan reimaa. sillä reimassa maksaa vain merkki. tuo puku kun meillä nyt on maksoi 60€.

Alkuperäinen kirjoittaja jiki:

- Kyllä suojaa kuralta, haalari ei takuulla päästä kuraa läpi. Käytön jälkeen liat voi huuhota pinnalta pois vesihanan alla ja laittaa odottamaan seuraavaa käyttöä. Ihan sama homma kuin kuravaatteen kanssa.

- Nyt on HYVÄLUMINEN talvi takana, joten kurahousut on olleet meillä turhat, tuolla ne ovat laput kiinni kaapissa.

No eihän se vedenpitävä haalari tietenkään päästä kuraa läpi! Haloo. Mutta kuinka moni vanhempi alkaa tarhan pihalla huuhtoa sitä haalaria ennen kuin pistää lapsen autoon (tai rattaisiin)?? Vai onko teidän autot sisältä niin likaisia ettei haittaa? Siis mielummin otatte autoon kuraisen lapsen kun annatte pukea kurahousut??

Haluaisin nähdä vanhempien ilmeet kun joku kurapäivä jätettäisiin kurikset pois ja kotiinlähtiessä pitäisikin tunkea kakarat ryvettyneissä haalareissaan autoon... =D

Meillä kyllä isketään napero suoraan kuraisena autoon Reimatecissa tai kuriksissa jos ne on tarhassa vedetty päälle, pahimmat hiekat/lumet pyyhkäisen autoharjalla. Auton penkillä on turvaistuimen edessä suojaamassa muovitettu frotee ja Gracon cosmic istuimen kangas on hyvin likaa hylkivä, kuivuneet hiekat imuroin rikkaimurilla tarvittaessa. Etupenkin selkänojaa suojaa Emman penkkisuoja. Ja auton penkit on vaaleaa nahkaa!

Yhteistyössä