Minkälaisen istuimen tarvitsee 4-6 v. lapsi autoon? Ja kumman ottaisit BS plus II vai Maxi Cosi -kaukalon?

Kärppänä heinälatoon

Tunnettu jäsen
27.04.2007
14 912
42
48
Eli siis millaisia istuimia on ton ikäisille? Kiddy Discovery yksi (se mulle jo vinkattiin), onko tuo halvimmasta päästä? Minkälaisia teillä on? Ja mihin ikään asti ylipäätään tarvitaan istuinta autossa?

Samaan syssyyn tuo toinen kysymys eli kumpi teidän kokemuksella on parempi Baby Safe plus II -istuin vai maxi cosin cabriofix?

Innostuin tuosta jälkimmäisestä siitä syystä, että saisin sen kiinni helposti suoraan meidän tuleviin rattaisiin... :D (joskaan en ihan oikeasti tiiä, tarviinko tota ominaisuutta)

Turvavyöistuin 4 v alkaen niin pitkään kuin mahtuu. Meillä on Gracon istuin ja Britaxin Evolva ja isovanhempien autossa Brio Caro. Onhan noita ihan ok istuimia monella merkillä, hinnat välillä 89-179 euroa.

Meillä 4-v ja 5,5-v istuvat Britaxin turvavyöistuimessa. Painonsa puolesta molemmat saisivat olla korokkeella, mutta mun mielestä se on liian turvaton vaihtoehto, kun siinä ei ole minkäänlaista sivusuojaa tai niskatukea. Kumpikin on käyttänyt 5-pistevöitä 18 kg asti ja sen jälkeen siirtyneet turvavyöistuimeen.

Turvavyöistuin 4 v alkaen niin pitkään kuin mahtuu. Meillä on Gracon istuin ja Britaxin Evolva ja isovanhempien autossa Brio Caro. Onhan noita ihan ok istuimia monella merkillä, hinnat välillä 89-179 euroa.

Eli tuo Kiddy olikin itse asiassa tuossa vaiheessa kalliimmasta päästä. :)

Hmm, pitäsköhän tehdä sitten niin. Toukkikselle tuliskin maxi cosin kaukalo ja sen jälkeen Pearl-istuin. Sit peris siskonsa Kiddyn ja sisko sais uuden (semmosen, mikä sille sitten siinä vaiheessa sopii parhaiten. Lienee tuon 4-6 v. vanha tuolloin).

Maxi cosi lienee ihan hyvä istuin kuitenkin myös käytössä (testeissä joo, mut entä todellisuus?)? Mun toinen vaihtoehto on Britaxin Babysafe plus II.

[QUOTE="vieras";22467246]Meillä 4-v ja 5,5-v istuvat Britaxin turvavyöistuimessa. Painonsa puolesta molemmat saisivat olla korokkeella, mutta mun mielestä se on liian turvaton vaihtoehto, kun siinä ei ole minkäänlaista sivusuojaa tai niskatukea. Kumpikin on käyttänyt 5-pistevöitä 18 kg asti ja sen jälkeen siirtyneet turvavyöistuimeen.[/QUOTE]

Hetko siis kuinka pitkään teillä meni tuo 18 kg istuin? :)

Toi Pearl, joka toukkikselle näillä näkymin tulis sit kaukalon jälkeen, on tuolla painorajalla. Joten siks mietin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22467287:

Toi Pearl, joka toukkikselle näillä näkymin tulis sit kaukalon jälkeen, on tuolla painorajalla. Joten siks mietin. :)

Muistelisin että meillä painoi poika 18 kg kun oli noin 4-vuotias.

Meillä käytössä istuin (en muista merkkiä), joka nyt on omilla vöillään vielä, mutta josta saa omat vyöt + osan pehmusteista poistamalla turvavyöistuimen. Meidän istuimessa selkänojan korkeutta sekä kallistuskulmaa saa säädettyä, mikä on hyvä kun lapsi vieläkin välillä nukkuu autossa. Meillä siis reilu 4 vee ja painoa himpun verran päälle 15 kg. Taitaa vielä mennä tämän talven noissa 5-pistevöissä ja sitten siirrymme käyttämään auton turvavyötä. En halua siirtyä kovin aikaisin tuohon normiturvavyöhön, kun sitä lapsi saa itse venyteltyä vääriin kohtiin kulkemaan sekä sen kanssa liikkuu istuimessa vapaammin, mikä ei ole minusta riittävän turvallista.

Meillä on Cabriofix-kaukalo ja se on kyllä ollut hyvä. Ainut, mikä harmittaa, on ettei Maxi-Cosilla ole selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta, joka olisi mennyt Familyfix-jalustaan. Siksi ostimme seuraavaksi istuimeksi Britaxin Multitechin.

Meillä on Cabriofix-kaukalo ja se on kyllä ollut hyvä. Ainut, mikä harmittaa, on ettei Maxi-Cosilla ole selkä menosuuntaan asennettavaa turvaistuinta, joka olisi mennyt Familyfix-jalustaan. Siksi ostimme seuraavaksi istuimeksi Britaxin Multitechin.

No mä just kans aloin lukemaan, että eikö tuota saakaan selkämenosuuntaan?

Voin kyllä laittaa palkki-istuimeen lapsen kasvot menosuuntaan, mutta en tommoseen istuimeen. =) Eli siihen kyllä kaatuu tämä suunnitelma, jos näin on...

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22467287:

Toinen painoi neuvolan 4-v tarkastuksessa 18,jotain kiloa ja toinen vähän yli 17 kg eli suunnilleen neljä vuotiaina on jätetty 5-pistevyöt ja turvaistuin pois ja siirrytty vyöistuimeen. Mut se on aika yksilöllistä. Jotkut 4-v painaa alle 15 kg, joka on turvavyöistuimessa vähimmäispaino. Yleensä vyöistuimet on 15-36 kg

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22467521:
No mä just kans aloin lukemaan, että eikö tuota saakaan selkämenosuuntaan?

Juurikin näin. Meillä oli kyllä tiedossa tuo asia jo ostovaiheessa, mutta päädyttiin silti Cabriofixiin. On tosi iso kaukalo, poika nyt 8 kk ja jotain 70 cm ja reilu 9 kg (huomenna neuvola, sitten olen viisaampi...). Nyt toppavaatteiden kanssa vielä justiin mahtuu. Pituuden puolesta voisi istua siinä vielä paljonkin pidempään, mutta leveys alkaa tehdä tiukkaa toppavaatteissa.

Yhteistyössä