Minkälaisia pikkujouluja teillä oli koulussa lapsena?

HuliHumppanpuli

Aktiivinen jäsen
12.09.2005
4 540
0
36
Jos siis oli edes. Meillä oli ala-asteella tosi kivoja aina, kuunneltiin joululauluja, oli kynttilöitä, ohjelmaa ja esityksiä. Joka kerta me jopa itse keksittiin pikku näytelmä ohjelmaksi. Sit sai tietysti viedä herkkuja ja pikkulahjan. Kivat muistot jääny niistä.

Esikoinen on nyt siinä samassa koulussa 4. luokalla ja olin hieman hämmentynyt, kun niiden pikkujouluissa ei ollut yhtään mitään ohjelmaa, ei edes niitä joululauluja kuunneltu. Olivat vaan syöneet herkkuja ja vaihtaneet paketit, siinä se. Erikoista ?

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:
Jos siis oli edes. Meillä oli ala-asteella tosi kivoja aina, kuunneltiin joululauluja, oli kynttilöitä, ohjelmaa ja esityksiä. Joka kerta me jopa itse keksittiin pikku näytelmä ohjelmaksi. Sit sai tietysti viedä herkkuja ja pikkulahjan. Kivat muistot jääny niistä.

Esikoinen on nyt siinä samassa koulussa 4. luokalla ja olin hieman hämmentynyt, kun niiden pikkujouluissa ei ollut yhtään mitään ohjelmaa, ei edes niitä joululauluja kuunneltu. Olivat vaan syöneet herkkuja ja vaihtaneet paketit, siinä se. Erikoista ?

meillä oli ihan samanlaiset kuin sinulla...hetken jo ajattelin oltiinkohan samassa koulussa, mutta mun koulu on jo lopetettu :(

Meidän kolmasluokkalaisella ei varsinaista ohjelmaa ollut, mutta joululauluja kuuntelivat, herkuttelivat ja leipoivat pipareita. Kakkosluokkalaiseni pikkujouluissa ei herkuteltu, mutta olivat leikkineet, laulaneet joululauluja koulun henkilökunnalle ja sitten saaneet pipareita ja mehua keittiöstä...molemmat tavat mielestäni ihan ok...
Nämä pikkujoulut ja muutkin juhlat on vuosien varrella muuttuneet niin paljon, että eihän ne toki pysy samanlaisena sukupolvesta toiseen...Kouluissa on haloween partyja (jotka ovat taas mielestäni ihan turha ja älytön juhla...joka ei kuulu suomeen...) no hyppäs aiheesta...niin ja kyllähän se riippuu ihan opettajasta,oppilaista ja ns. luokkahengestä millaset pikkujoulut luokka saa järjestettyä.

Niin mä vähän kritisoin kyllä tällä opettajaakin, eikö muka mitään ohjelmaa ois voinu kehitellä :whistle:

Meillä oli ala-asteella ihana opettaja ja näihin juhliin (muihinkin kuin pikkujouluihin ) panostettiin aina tosissaan. Se oli mukavaa vastapainoa sille arjen aherrukselle.

Eka ja tokaluokalla oli koulun yhteinen joulujuhla, missä tokaluokkalaiset esitti joulukuvaelman aaseineen, marioineen ja jeesuslapsineen päivineen, ekaluokkalaiset jonkun tonttu-hyppely-tanssijutun. Sit kolmannesta lähtien olin musiikkiluokalla, ja 3.-6. luokalla esitettiin kirkossa ala-asteen ison kuoron ja yläasteen orkesterin kans joulukantaatti (siis missä kerrotaan jouluevankeliumi osin laulaen, osin kertojien lukemana ). Yläasteella pidettiin kuoron kans sitten ihka oikea joulukonsertti. Muita joulujuhlia ei meillä ollu, koska noi kuorohommat vei niin paljon aikaa, ja koko luokka oli aina siis mukana.

Juu, ymmärrän toki, että ajan saatossa asiat muuttuu ja kehittyy =) Eikä poika ainakaan tuntunut kaipaavan sen kummenpaa, mua jäi vaan mietityttään :snotty:

En halunnut kuulostaa ikävältä ihmiseltä, mutta tarkotin siis sitä, että kun kaikki muuttuu...tavat ja ihmiset...MIKSI opet ei jaksa kehitellä ohjelmaa, ja Miksi luokka ei voisi itse kehitellä ohjelmaa???? Kaikki ovat niin väsyneitä ja turhaantuneita ilmeisesti...pelkkää suorituspainetta täynnä opettajien ja lastenkin päivät...Olen toki itse miettinyt samaa, miksi joulujuhlat ei tunnu MILTÄÄN vaikka oma lapsi on esittämässä...???Ei muka ole tarpeeksi juhlavaa jne...se on kai se lapsen usko ja mielikuvitus, jouluntaika, mikä sai meidätkin kaiken tuntumaan niin ihanalta ja mahtavalta...ei nuo meiän muksut näytä asiaa pohtivan, ovat tyytyväisiä siihen mitä tarjotaan!

Meillä oli kans alaasteella samanlaiset. Tais olla sillei että ruokailun jälkeen alotettiin ne pikkujoulutouhut. Ja ne aina arvottiin, että kuka ostaa kellekin pikkujoululahjan. Ja se oli hirmu jännää, jos piti ostaa jollekin pojalle.

Yhteistyössä