Minkälaisia rytmihäiriöitä paniikkihäiriö voi aiheuttaa ja missä määrin?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja auttakaa jos suinkin voitte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

auttakaa jos suinkin voitte

Vieras
Minulla on ollut paniikkihäiriö 13 vuotta, tänään aloitin siihen lääkityksen, ensimmäistä kertaa. Vaikka olisin tarvinnut jo paljon aiemmin.

Rytmihäiriöistä olen kärsinyt ensimmäisestä raskaudestani lähtien, eli vuodesta 2000, kun odotin esikoistani.
Tämän jälkeen rytmihäiriöt ovat kiusanneet lähinnä raskausaikoina, joskus muulloinkin.

Nyt olen raskaana ja rytmihäiriöt kiusaavat todella! Aivan kamalaa. Olen hyvin väsynyt vaativasta elämäntilanteesta johtuen ja ehkä juuri tästä syystä paniikkihäiriökin on pahentunut ja siksi siihen aloitinkin viimein lääkityksen!

Kysymys kuuluu: Voiko nämä ikävät muljuamiset johtua "vain" paniikkihäiriöstä? Jos olen joku päivä vielä entistä väsyneempi, muljuaminen on takuuvarmaa ja tulee tässä tilassa aina jos jotain rehkin tai kumartelen. Siis jos olen hyvin, hyvin väsynyt ja rehkin jotain, se tietää muljuamista välittömästi! Väsyneenä olen myös ahdistuneempi ja en sitten osaa sanoa, kumpi näistä saa sydämen oireilemaan vai mistä nämä kaikki johtuu...
Minulta on sydän ultrattu 2001, eikä siellä näkynyt mitään outoa.
EKG:ssä olen aikoinani rampannut monet, monet kerrat ja rytmihäiriöt todettiin silloin vaarattomiksi lisälyönneiksi.
Nämä tuntuvat edelleen samoilta, kuin aiemmin, tosin en muista onko näin paljon ollut milloinkaan...voiko olla "vain" paniikkihäiriötä??

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Rytmihäiriöitä on kaikilla, jotkut ei vaan huomaa sitä. Kahvjuonti, tupakointi, väsymys ym lisäävät niitä. Jos on häiritsevää niin lääkitystä saa.

Minun ei varmaan ikinä olisi pitänyt juoda kahvia, olen niin herkkä saamaan rytmihäiriötä ja se pahentaa paniikkihäiriötäkin, silti yhä vain juon...*nolona* Jotenkin en vaan pääse siitä irti. Pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ihan todella!

Siis oletko nyt varma että kyseessä on RYTMIHÄIRIÖ. Onko lääkäri ihan diagnosoinut?
Paniikki aiheuttaa sen kaltaisia tuntemuksia. Mutta kys. ei ole mikään sydänvika, eikä rytmihäiriö. Paniikki voi saada sydämen tykyttämään, muljahtelemaan, huonoa oloa, hengitysvaikeuksia ja vaikka mitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Rytmihäiriöitä on kaikilla, jotkut ei vaan huomaa sitä. Kahvjuonti, tupakointi, väsymys ym lisäävät niitä. Jos on häiritsevää niin lääkitystä saa.

Minun ei varmaan ikinä olisi pitänyt juoda kahvia, olen niin herkkä saamaan rytmihäiriötä ja se pahentaa paniikkihäiriötäkin, silti yhä vain juon...*nolona* Jotenkin en vaan pääse siitä irti. Pitäisi ottaa itseä niskasta kiinni ihan todella!

Kahvi voi aiheuttaa paniikkikohtauksia, pahentaa niitä. Mitään sydänvikaa se ei tee.

SUURIN osa rytmihäiriöistä ovat ihan vaarattomia. Toisaalta rytmihäiriön yllättäessä hermostuu itsekin niin, että se vaan pahenee. Onko sulta tutkittu kilpirauhasarvoja? Itsellä liikatoimiva kilppari aiheuttaa muljahtelua. Beetasalpaajia saa syödä raskauden aikana, onko sulla jo käytössä?

Siis minulla ei ole todettu mitään sydänvikaa.
Nämä sydämen muljuamiset on diagnosoitu hyvänlaatuisiksi lisälyönneiksi silloin 2001.
Selkeää syytä asiaan ei ole löydetty. Paniikkihäiriö minulla on ja se on selvästi pahentunut viimeaikoina.

Kaikki mahdolliset verikokeet on olettu "miljoona" kertaa ja ainoastaan kalium-arvo tapaa heitellä. Sekihän voi tehdä rytmihäiriöitä ja olenkin saanut joskus tähän vaivaan avun kaliumin syönnistä. Nyt kuitenkin sekin arvo on ok ja sydän muljuaa.

Näihin muljuamisiin liittyy yleensä sellainen puristuksen tunne rinnassa ja jonkinlaisia hengitysvaikeuksia. Jos nukun vaikka päikkärit, niin nämä oireet menevät yleensä ohi.

Oliko sulla b-salpaajat jo käytössä? Ne auttavat melko tehokkaasti. Ja paniikkihäiriö VOI laukaista rytmihäiriön. Olet varmaan jo miljoona neuvoa saanut vaivaasi, mutta yksi on juoda iso tuopillinen vettä kun alkaa tuntumaan jumputusta sydämestä. Juo hitaasti ja mene lepäämään jos vaan voit.

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:
Oliko sulla b-salpaajat jo käytössä? Ne auttavat melko tehokkaasti. Ja paniikkihäiriö VOI laukaista rytmihäiriön. Olet varmaan jo miljoona neuvoa saanut vaivaasi, mutta yksi on juoda iso tuopillinen vettä kun alkaa tuntumaan jumputusta sydämestä. Juo hitaasti ja mene lepäämään jos vaan voit.

Tapaan juoda vettä aina kun alkaa muljuaan ja menen makuulle. Tuota vettäkään vaan ei voi juoda kovin nopeasti, sillä ei kestä pidättää hengitystä, niinku juodessa täytyy, varsinkin jos nopeasti juo. Jos pidätän, sydän muljahtelee sitten kahta kauheammin. Hullua?
Eikä minulla ole mitään lääkitystä tähän vaivaan, paitsi että paniikkihäiriö-lääkityksen aloitin tänään.

Ok... Voimia vaan paljon, ja jaksamista. Jos tuo muljaaminen oikein alkaa häiritsemään, kysy lääkäriltä jos voisi kirjoittaa lisäksi Propralia, vaikka ihan miedoimpaa tablettia. Voimahali sinulle! :hug: Toivottavasti oireet helpottavat! Muista, että sydän on tutkittu moneen kertaan, vikaa ei ole löytynyt ja muljaukset EIVÄT ole kuolemaksi ja ne menevät aina ohi.

Kyllä paniikkihäiriö aiheuttaa vaikka minkälaisia sydäntuntemuksia ja niitä todellakin voi väsymys, kahvinjuonti, stressi ym. pahentaa. Neuvoisin odottamaan lääkityksen vaikutusta vaivaan - minun sydänoireeni loppuivat Zoloftilla (mielialalääke, jota syön paniikkihäiriöön..)

Voimia raskauteen ja tähän sairauteen! Yritä levätä mahdollisimman paljon.

Kiitos kaikille! :hug: Jos tämä paniikkihäiriölääkitys ei auta näihin muljuamisiin, kysyn lääkäriltä, voisko rinnalle ottaa sitten vielä Propralia. Sitä olen syönyt ekassa ja tokassa raskaudessa rytmihäiriöihin, jäi sanomatta. Se auttoi todella hyvin.

mä olen nyt 19v ja kärsinyt paniikkihäiriöstä nyt 12v. Eli olin ala-asteella kun kohtaukset alkoivat häiritä elämääni. Virallisesti se todettiin kun olin 11vuotias ja lääkkeet ja psykiatrista hoitoa sain 14-15vuotiaana, kun se todella alkoi häiritä elämääni. Yläasteella alkoivat (ainakin ensimmäiset muistan yläasteelta) oudot muljahtelut sydämmessä, joita ei silloin sen tarkemmin mietitty. Kun olin 16v sain oudon sydämen tykytys kohtauksen koulussa, ja taju oli lähteä. Tätä toistui useasti ja lääkäri lähetti mut isompiin tutkimuksiin helsingin meilahden sairaalaan. Siellä tehtiin paljon tutkimuksia, joissa todettiin että mulla on sydämen "sähköradoissa" jotain häikkää, mikä oudot tykytykset aiheuttavat. Ne ovat täysin vaarattomia, vaikkakin erittäin ikäviä..

Yhteistyössä