Jos ei ole luonteeltaan järjestelmällinen, niin töihinpaluu voi olla yhtä tuskaa. Itse olen onneksi organisointikykyinen, joten meillä töihinpaluu on sujunut ihan kivasti. Meillä on se tilanne, että minä vien aamuisin lapset tarhaan ja mies hakee lapset iltaisin. Arjen sujuvuuden vuoksi meillä on esim. omat kuravaatteet päiväkodissa ja toiset kotona (mökkeilemme ja käymme metsässä sekä myös muuten ulkoilemme säästä riippumatta). Myös hyviin ulkoiluvaatteisiin (esim. GoreTex-kengät, ReimaTec-puvut) olemme panostaneet, vaikka tietysti ilman niitäkin pärjäisi.
Viikonlopusta uhraan (yleensä sunnuntaiaamu heti, kun herään) 2-3 tuntia ruoanlaittoon, jolloin teen pakastimeen valmiiksi erilaisia ruokia, joten arkisin ei meillä käytetä ruoanlaittoon juuri ollenkaan aikaa, mitä nyt tehdään salaattia/raastetta ja keitetään perunat/riisi/pasta. Runsaasti kasviksia sisältäviä pataruokia suosin paljon, koska niihin ei edes tarvitse mitään lisukkeita, vaan pelkkä mikrossa/pannulla lämmittäminen riittää.
Minusta töihin paluuta suunnitellessa kannattaa panostaa siihen, että lapsen nukkuminen ja potatus ovat hyvällä mallilla. Jos lapsi herättää yhdenkin kerran yössä, se voi aiheuttaa aikuisessa kroonista väsymystä. Lapsihan saa nukkua päiväunet, mutta harvemmin aikuinen voi tehdä niin työpäivän aikana...
Meillä kesäloma-aikana on ollut mahdollisuus siihen, että lapset ovat pois päiväkodista sekä kesä- että heinäkuun. Tähän pystymme jaksottamalla miehen kanssa lomat sekä hyödyntämällä isovanhempia. Esimerkiksi lapset kävivät isovanhempien kanssa uimakoulun (2 viikkoa), joten oli tosi iso apu siitä, että lapset saivat uimataitoon kohennusta ja kuitenkaan omaa lomaa ei tarvinnut siihen käyttää. Pitkien välimatkojen vuoksi lapset eivät kovin usein muuten pysty käymään isovanhemmillaan, joten onneksi pitkät lomat kompensoivat asiaa.
Arki-iltaisin en oikeastaan kaipaa kavereita. Onneksi työpaikalla on kivat tyypit. Toisaalta omat kaverit ymmärtävät tilanteen, koska ovat itsekin samassa jamassa. Kavereita tulee nähtyä harvakseltaan (1-2 kertaa vuodessa) ellei sitten välimatkaa ole vähän, jolloin kyläillään koko perhe vuoroin vieraissa.
Esikoisen kohdalla menin töihin, kun hän oli vain 11 kk vanha. Olin välillä töissä ja aika pian jäin uudelleen äippälomalle. Onneksi asuntolainaa on saatu kivasti lyhennettyä, joten tarkoitus on tehdä 4 päiväistä työviikkoa, kun esikoinen menee kouluun. Todennäköisesti teen lyhennettyä työaikaa noin 3 vuotta, jotta kumpikin lapsista pääsee nauttimaan äidin lisääntyneestä vapaa-ajasta.
Minä en ole kokenut töihin paluuta rankkana. Aika lasten kanssa menee niin nopeasti, että olen ihan vapaaehtoisesti tinkinyt omista harrastuksista ja yhteydenpidosta kavereihin. Iltaisin lasten mentyä nukkumaan tai aamulla ennen lasten heräämistä poljen raivokkaasti kuntopyörää tai käyn lenkillä, joten omiin harrastuksiin ei mene rahaa eikä se ole aikatauluun sidottua. Lasten kanssa käydään uimassa, pyöräillään ja käydään kävelyllä yms, jota voidaan tehdä yhdessä perheenä.