minkälaista on synnyttää perätilassa oleva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
jos tää ei käänny niin pitäis miettiä miten synnyttää. mulla on ponnistusvaihe juuri se mitä pelkään ja jännitän. kaksi olen synnyttänyt normaalisti alakautta. olen miettinyt että haluanko kuitenkin perätilan vuoksi sektion. saako sen kuinka helposti tässä tilanteessa? varmasti vaikea päätös tulee oleen mikäli pikkuinen ei käänny. ulkokäännöstä en halua,koska koen jo nyt kamalaa kipua.

Mää olin niin nörtti, että valitsin perätilassa olevan vauvan kanssa sektion.
Kääntöyrityksessä käytiin, mutta ei kääntynyt.
Sain valita synnytänkö alakautta vai leikataanko.

Mulla oli osastolla huonekaverina perätilavauvan alakautta synnyttänyt. Ja itseasiassa tämä oli hänen toinen perätilavauva. Molemmista synnytyksistä hänellä oli hyvät fiilikset, ja kaikki oli mennyt tosi hyvin. Synnytyksessä on läsnä tavallista enemmän henkilökuntaa, ja ponnistaa saa vain yhdessä asennossa (eli jalat tukien päällä). tarkkaan lasketaan että vauva mahtuu tulemaan lantion läpi.
Veikkaan kyllä että saat sektionkin tuolla perusteella, mutta jos "tilaa riittää" niin älä tyrmää ajatusta alasynnytyksestä, se on hieno kokemus. Ja vauvan tilaa tarkkaillaan kyllä koko synnytyksen ajan, joten jos ongelmia ilmenee niin sitten tehdään sektio.

Minä synnytin esikoisen perätilalla ja alakautta.Eka synnytys enkä osannut mitään pelätä.Synytys sujui normaalisti.synnytys käynnistyi otona lapsiveden lähdöllä ja näin ollen jouduin lähtemään ambulanssilla sairaalaan.Itse olen myös syntynyt perätilassa ja syöksy synnytyksellä.Me käytiin kääntö yrityksessä muttei kääntynyt.Sektio aika oli varattu, mutta synnytys lähti siis käyntiin lapsivesien menolla kotona.synnytys kesti 7h 45min ja oikein jäi hyvät muistot jäi synnytyksestä

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Mulla oli osastolla huonekaverina perätilavauvan alakautta synnyttänyt. Ja itseasiassa tämä oli hänen toinen perätilavauva. Molemmista synnytyksistä hänellä oli hyvät fiilikset, ja kaikki oli mennyt tosi hyvin. Synnytyksessä on läsnä tavallista enemmän henkilökuntaa, ja ponnistaa saa vain yhdessä asennossa (eli jalat tukien päällä). tarkkaan lasketaan että vauva mahtuu tulemaan lantion läpi.
Veikkaan kyllä että saat sektionkin tuolla perusteella, mutta jos "tilaa riittää" niin älä tyrmää ajatusta alasynnytyksestä, se on hieno kokemus. Ja vauvan tilaa tarkkaillaan kyllä koko synnytyksen ajan, joten jos ongelmia ilmenee niin sitten tehdään sektio.

sen hienouden oon kokenut kaksi kertaa ja sen kamalaksi kokenut. onhan se lapselle parempi kun leikkaus ja varmasti mullekin. mutta pelko on kuitenkin kova vaikka lapsi tulis pää edellä.

eikös perätilavauva pidä ponnistaa tosi nopeesti ulos? kun taas normaalissa synnytyksessä voi ponnistella ja pitää taukojakin.

Multa ainakin otettiin tarkat mitat että mahtuuko... Yksi mitta ei ollu tarpeeks iso joten sektio oli ainut vaihtoehto. Esikoinen oli kyseessä ja todennäköisesti ois sektioon päädytty vaikka ois mahtunu tulee koska ei aiempaa kokemusta synnytyksestä. Lääkärin mielestä ei ois kannattanu edes yrittää...Liian suuret riskit.

Pakko tulla tähän ketjuun vaikka en ole perätilasynnytystä kokenut. Mulla nimittäin ens viikon torstaina neuvola ja jos vauva ei oo vieläkään kääntynyt, niin lähden seuraavaksi Tyksiin synnytystapa-arvioon. Ja jännittää ihan hirveesti :/

Mulle sanoi lääkäri synnytystapa-arviossa ekan vauvan kohdalla, että täältä tulis vaikka 5 kilonen, sen verran tilavat paikat. Ja kakkosta kun oottelin ja oli puhetta perätilasta niin mulle tuumattiin, että sektio taitais olla aika turha kun tulis pylly edelläkin ihan reilusti. Varmaan just ton tilavan lantion takia mulla ponnistusvaiheet ollukki sitte ihan mitättömät ja kerralla ulos.

mietin sitä ponnistusvaihetta paljon koska pelkään sitä ihan hirveesti,vaikka oon kokenutkin sen jo kahdesti. haluisin tietää miten ponnistetaan ja miten se mahtaa erota normaalista synnytyksestä? olen kuullut vaan että perätilaponnituksen pitäis olla nopeeta ja vauvan siis nopeesti ulkona. kun taas rt vauvan kohdalla voi pitää hengähdystaukoja..ja ponnistaa vaikka tunnin.

elkää jännittäkö suotta.mulla oli vuosi sitten päätös edessä.tyttö oli koko raskauden istumassa ja painoarvio oli 4kg joka sai mut päätymään sektioon.olin liian raukka synnyttämään isoa lasta väärin päin.ajattelin vaan lasta et jos sille käy jotain synnytyksessä.eli sektioon päädyin,ei ollu kellään sanomista enää sitten kun tein päätöksen.tyttö syntyi 4218kg.yleensä pienikokoisia eli n.3kg on synnytetty väärinpäin.tai ainakin kun mä selasin kaikkia keskusteluita vuosi sitten läpi.

no mun tilanteessa lapsenpaino ei paljoa vaikuta..edelliset olleet 3,2kg ja 3,4kg ja tän painoarvio olis 3,3kg mutta sillei ookkaan väliä,tiän että mahtuu. pähkäilyn aiheeni oonkin jo monesti kirjottanut. ois kiva saada niihin vastauksia.

mitä itse olen perätilasynnytyksestä lukenut, niin ponnistus vaiheessa vauva tulee aika pitkälti "itsekseen" ulos, eli sanovat, että ponnistus olisi helpompi.
Käsittääkseni se, mikä on tärkeää, on, ettei vauvaan kosketa, ennenkuin hartiat ovat syntyneet (ettei säikähdä ja levitä käsiään) ja myös pää saa syntyä itsekseen, eli silloin ei ponnisteta.

Aiheesta kyllä löytyy synnytyspuolelta haulla muutamia keskusteluja, joko olet niitä katsonut?

Itsellä esikoinen oli perätilassa, ja halusin sektion. Toinen lapsi syntyi normaalisti raivotarjonnassa alakautta. Tämä kolmas oli pitkään perätilassa myös, ja nyt olisin jo uskaltanut alakauttakin synnyttää perätilavauvan, mutta vauva on nyt kääntynyt raivotarjontaan.

Yhteistyössä