Hae Anna.fi-sivustolta

minne juoksemaan?

Viestiketju osiossa 'Kreikka ja Kypros' , käynnistäjänä Nukkumatti, 21.06.2005.

1. Nukkumatti Vierailija

Mitä matkakohdetta suosittet lenkkeilijälle? Vaatimuksena olisi liikenteeltä rauhalliset maastot, eikä kovia mäkiäkään tarvitsisi juuri olla. Kos tuli tänä vuonna testatuksi, minne ensi vuonna?

2. Maratoonari Vierailija

Mulla on hyvät kokemukset Plataniaksesta. Juoksin sisämaahan päin, viljelysten keskellä. Suoraan mereen uimaan lenkin jälkeen. Piti lähteä aamulla klo 7 maissa , silloin oli sopivan viileää.

3. tm Vierailija

Viime kesänä olin Mallorcalla, Alcudiassa kesäkuun alkupuolella. Juoksin 5-6 kertaa viikossa. Aamu on parasta lenkkiaikaa, päivällä liian kuuma. Ja aamulla on muutenkin rauhallisempaa. Reittejä löytyi monia, pitkin kaupungin katuja ja teiden varsia. Pisimmät lenkit oli n. 15 km. Alcudiasta rannikkoa pitkin voi juosta joko Can PIcafortiin päin tai Port Pollencaan päin. Tien reunassa on aika leveä kevyen liikenteen kaista. Tiet on hyväkuntoisia ja jalkakäytävät kaupunkialueella myös. Alcudiassa on myös luonnonsuojelualue, jossa on reittejä, mutta siellä en käynyt juoksemassa. Alcudian seutu on tasaista.
    Tänä kesänä olin Albufeirassa. Juoksin samoin 5-6 kertaa viikossa, pisin lenkki yli 20 km. Siellä on aika mäkistä, mutta ei se minua kyllä haitannut yhtään. Reittejä löytyi niin kaupungilta kuin maaseudulle päinkin. Tien reunassa pystyi hyvin juoksemaan, mutta varsinaisia lenkkipolkuja siellä ei ollut. Aamuisin liikenne oli rauhallista, kun lähti ennen seitsemää. Kymmeneltä alkoi jo olla aika kuuma. Ja juomapullo ehdottomasti mukaan, vaikka kävisi vain tunnin lenkin.
    Kreetalla Haniassa olin viitisen vuotta sitten. Siellä tiet olivat minusta ahtaampia eikä jalkakäytäviä tai kevyenliikenteen väyliä ollut. Tosin en juossut Haniasta maaseudulle päin, jossa olisi ollut kauniita maisemia ja varmasti rauhallisempaa.

4. hiirus Vierailija

No kukaan järki-ihminen ei kyllä haniaan tai plataniakseen lähde liikuntalomalle!!

5. Kouros Vierailija

Ei todellakaan kukaan järkkäri lähde Haniaan JUOKSEMAAN. Hulluinta mitä olen kuullut. Siellä ajellaan autolla paikasta toiseen, niinkuin A:sta B:hen ja niin edelleen. Kaikki suunnitellaan valmiiksi etukäteen vaikkapa vierailemalla OIKEILLA Kreikka-foorumeilla, eikä koikkelehditä reisitaskuhousuissa ja Kalevala-pipossa Kreetan kauniin luonnon keskellä!

6. aino Vierailija

Ainoa hyyppä joka örveltää kreetan pusikoissa reisitaskuhousuissa on ite ""hanialainen"".

7. satupekka Vierailija

hyvä kysymys, sillä lenkkeily minun käymieni kreikan lomakohteiden lähettyvillä on aina ollut hankalaa. toisaalta, lenkki siellä on aina hauska seikkailu ja maastot taatusti uusia.

usein joutuu juoksemaan vilkasliikenteisen tien laitaa, jossa ei todellakaan ole jalankulkuväyliin satsattu.

paras paikka on ollut kassandran niemimaan pohjoisosa halkidikissa (ei matkoja tänä vuonna). siellä on paljon kumpuilevaa viljelymaastoa sekä leveitä hiekkateitä ja polkuja. lähinnä paikalliset putputtavat niillä teillä ja lenkkeilijää katsellaan ihmetellen.

itse muuten käyn lenkit yleensä kuumimpaan aikaan iltapäivällä. hulluahan se on, mutta revähdysvaara ainakin on pieni. annan mennä sen puoli tuntia kahden vesipullon voimalla (toinen ulkoisesti, toinen sisäisesti) ja ai että muu juoma ja uinti maistuu sen jälkeen. suomessa saa sitten painaa pakkasessa pitempiä lenkkejä.

8. timo Vierailija

itse kyllä tykäsin juosta rannalla plataniaksen kupeessa agia marinassa. agia marinasta hanian suuntaan oli mulavasti kovaa hiekapohjaa rannala ja mikäs sen mukavmpaa kuin aaulla käydä pieellä lenkilä, rauhallista, ei vielä hillittömän kuuma

ei sinä tietysti mitää puolimaratonia pysty vetämän, mutta hyvä yläpitävän peruslenkin ainakin.

9. Kouros Vierailija

Jos SINULLA on hyvä KUNTO, voi sinä tietenkin juosta Haniassa, Plataniaksessa tai missä ihan vain haluat. Uskon kuitenkin, että useinpien suomalaisten kunto ei riitä edes yläportaiden kiipeämiseen yöspäin.

Kannattaa siis harkita juoksemisen jättämistä kokonaan pois lomakohteen ohjelmasta ja sijoittaa vähät rahansa auton vuokraamiseen. Auton vuokra hanian alueella on tosi ystävällistä meille suomalaisille. Riittää pienenpikin panos! Ja muistakaa, että kun nousette ajamaan hyvin varhain aamulla ja ajatte myöhään iltaan on sijoitus HYVÄ. Koska vuokra on vuorokausiviokra!

Muutenkin juokseminen herättää ikävää huomiota alkuasukkaiden joukoissa; luulevat, että pakenette jotain maksamatonta laskua; siis älkää juosko, vaan kävelkää arvokkaasti, jollette voi ajaa autolla!

10. Sirius Vierailija

Itsellenikin tuli mieleen Halkidiki ainoana paikkana jossa olen ollut ja jossa voi järkevästi harrastaa lenkkeilyä. Kreikan manner yleensäkin, sieltä löytyy lenkkeilymaastoa parhaiten ja paikkoja myös muihin ulkoiluaktiviteetteihin. Pulmana tietysti se ettei valmismatkoja sinne juurikaan järjestetä, lomailu kun kulkee nimellä ""rantalomailu"".

11. niin Vierailija

Kääntäen totean: kreikkalainen ei viitsi juosta ja jos juoksee, se pakenee maksamatonta laskua tai jotain muuta rikosta!!

12. Kouros Vierailija

Kreikan kansassa on vähemmän kiinniotettuja rikollisia kuin suomen kansassa! Ne jotka Kreikassa on otettu kiinni ovat vankiloissa. Heitä ei ole otettu kiinni juoksemalla, vaan rohkeiden poliisien jännittävän ja seikkailurikkaan autolla-ajon jälkeen!

13. Nike Vierailija

Portugali, Monte Gorde, 18 km, pitkä hiekkaranta.
    Aamulla simpukankerääjät seurassasi, laskuveden aikaan parempaa juoksupaikkaa tuskin löydät.
    Iltapäivällä samassa paikassa uidaan,.
    Vuorovesi vaihtelu melkoinen.
    No, tämä nyt tuki mieleeen kun kävelin toukokuussa siellä.
    Laskuveden aikaan ajoivat myös polkupyörillä rannalla.

14. Kosilla juoksemassa Vierailija

Miten muuten meni Kosin lenkit. Mä yritin käydä aamulenkillä Kosilla muutama vuosi sitten, mut piti kääntyä pois,kun perässä alko olla liuta koiria. Kävikö sulle samoin? Pyörällä sit käytiin lenkillä, siihen vauhtiin ei koirat kerenneet.

Kyproksella oli hyvä käydä lenkillä sekä Limassolissa että Pafoksessa. Vaikka ei siellä sinällään mitään rauhallisia maastopolkuja löytynyt. Hyviä jalkakäytäviä ja rantakävelyteitä kylläkin.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri