Hae Anna.fi-sivustolta

Minne matka?

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä iäkäs elli, 03.02.2010.

1. iäkäs elli Vierailija

Nyt kun meillä eläkeläisillä on aikaa - toivottavasti - tehdä kaikkea sitä mitä huvittaa, niin vieläkö reissujalka vipattaa?

Kävin hakemassa nivaskan matkaoppaita, kun niitä on paljon mukavampi selata vaikkapa illalla sängyssä kuin istua tässä koneella ruudun ääressä. Kohteita on paljon ja voisihan sitä netistäkin vain varata matkan ja lähteä.

Tällä kertaa ajatus suuntautuu Marokon kiertomatkalle. Samaten Israelin kierros olisi mielenkiintoinen, mutta kun osassa paikoista olen käynyt, on tuhlausta mennä samoihin maisemiin, kun näkemättömiä kohteita on kovin paljon.

Etelä-Afrikkaan olisin myös valmis lähtemään, mutta kun lento on niin turkasen pitkä, että kysyy voimia. Ehkä keväällä suuntaan vain jonnekin Prahaan, kun siellä on huikea musiikkitarjonta ja sitten syksyllä sinne Marokkoon.

Mihin teidän muiden matkasuunnitelmat ja mikä kiehtoo?

2. ikikukka Vierailija

Minullahan matka on aina mielessä, paikkoja vaan on niin paljon, että on valitsemisen vaikeus. Keväämmällä pitäisi jonnekin päästä ennen Suomeen lähtöä, kunhan vaan nuo meidän koivet parantuisivat siihen mennessä. Matkoilla tarvitsee jalkoja ja terveitä sittenkin, että jaksaa kulkea nähtävyyksiä tiirailemassa.

Pitkää lentoa en nyt suunnittele, jonnekin Euroopan kaupunkiin ilmeisesti, jonne olisi täältä suora lento. Täältä ei ole ollenkaan niin helppoa lentää ympäriinsä kuin Suomesta, sieltähän pääsee suorilla lennoilla Eurooppaan melkeinpä minne tahansa.

Mulla olisi haaveene Etelä- ja Väli-Amerikka enkä ole käynyt Pohjois-Amerikassakaan. Ehkäpä ensi talvena pääsisi sinne saakka.

3. 67 v Vierailija

Menojalka vipattaisi vaikka minne, mutta taisi syksyinen Intian matka olla meidän viimeinen. Isännällä on dementia, ja pahaksi päässyt, ennenkuin huomattiin, nii etten kahden hänen kanssaan minnekään enää uskalla.
    Mutta ennätettiinhän tässä kymmenen vuotta reissata. Kun lapset oli pieniä, ei ollut rahaa matkustaa, sitten ne olivat suuria ja oli vielä vähemmän varaa matkustaa, sitten ne opiskelivat...Sitten ne valmistuivat ja rahaa jäi yllättäen säästöön ja matkusteluun. No, nyt se on loppu. Aika aikansa kutakin, sanoi pässi, kun päätä leikattiin.

ps. Se harmittaa, kun Azorit jäivät näkemättä.

4. ikikukka Vierailija

Voisithan matkustaa ilman miestäsi. Voisitko saada hänet viikoksi-pariksi johonkin hoitokotiin ja saada itsellesi aikaa?

5. iäkäs elli Vierailija

"Se harmittaa, kun Azorit jäivät näkemättä."

Jos olet käynyt Madeiralla, niin Azorien luonnossa on paljon samaa, mutta vielä vehreämpää. Luonto siellä pääasia onkin.

6. 67 v Vierailija

Ei hän sellaisessa kunnossa ole, että mihinkään hoitokotiin lähtisi, mutta ei ehkä yksinkään tulisi kotrona toimeen. Eikä antaisi ikinä anteeksi, jos minä yksin reissaisin. Se vain pelottaa, että eksyy lentoasemalla tai vieraassa paikassa. Ja entäs jos minulle sattuisi jotakin? Ei osaisi ottaa rahoja kassakaapista, tai matkalippuja, ei tietäisi, miten saada mistään apua.Jäisi avuttomana kuin nalli kalliolle.

7. Pienellä rahalla Vierailija

Minä olen nykyään tällainen pienen rahan matkaaja. Bongailen netistä halpoja reissuja, nythän on helppo lähteä kun on tuota aikaa ja voi hyödyntää nämä sesonkien ulkopuoliset ajat. Sillä ei ole niin väliä, mihin sitä lähtee, kunhan lähtee ja hinta on kohtuullinen. Lähinnä sitä tulee nykyään reissattua linjalla Kanaria, Egypti, Thaimaa, Turkki ja Bulgaria. Eli hienohelmojen mukaan kaikki junttikohteet tulee käytyä.

Yhtään huonoa reissua en ole kuitenkaan tehnyt. Kun lähtee hyvällä ja avoimella mielellä matkaan, niin hyvin menee. Kyllä tämänikäinen ihminen jo osaa laittaa asiat arvojärjestykseen, nauttii hyvistä puolista ja sivuuttaa huonot.

Pidempien matkojen lomassa suuntaan Tukholmaan tai Viroon aina kun hinta on hävyttömän halpa. Tai kotimaan kohteisiin. Mukavaa vaihtelua arkeen. Kesällä voikin sitten rauhassa rentoutua Saimaan rannalla. Kolme kuukautta Savossa ja jo taas tekee mieli reissuun!

8. ikikukka Vierailija

Juuri noin pitäisikin tehdä, kuten "pienellä rahalla" matkailee. Jos ei ole väliä mihin lähtee ja milloin lähtee, silloin voi hyödyntää noita viimehetken tarjouksia. Ja tosiaan, hienohelmojen karttamista turistikohteista voi lähteä kiertelemään seutua yksikseen tai samanhenkisen ihmisen kanssa ja löytää aivan erilaisen maailman. Lykkyä tykö!

9. Jutut pidentyneet ja matkat lyhentyneet, kiertomatkoja koti-ruokakauppa-apteekki-kirjasto-lääkäri ja välin toisin päin.
    Useimpina päivinä ei mihinkään.

10. näin Vierailija

Minä lähden huhtikuun loppupuolella Azoreille. Se on sellainen luontomatka, 4 retkipäivää ja 3 vapaapäivää. Meistä ei ole rannalla auringossa makailijoiksi, siksipä useimmat matkamme ovat olleet opastettuja matkoja,

Viimekesänä olimme Unkarissa, kävimme Balatonjärvellä, Pustalla, Egerissä joka on kylpyläkaupunki jne. ihan mukava matka.

Pyrimme tekemään yhden pitemmän matkan vuodessa ja sitten näitä piipahduksia naapurimaihin.

11. vm52 Vierailija

Keväämmällä Tukholmaan tai Tallinnaan, jos saan koiran hoitoon johonkin.
    Riippuu monesta seikasta, haaveet pitemmistä lomista on pitänyt unohtaa.
    Jos en koiraa saa hoitoon, niin sitten kesällä Viron kiertomatkalle omalla autolla koiran kanssa, kun saan sille hankituksi matkustusasiakirjat ja muut vaadittavat.
    Kaupunkilomalla katselen vanhaa kaupunkia, käyn syömässä hyvin ja edullisesti, kuuntelen laivalla karaokea jne.
    En ostele alkoholia enkä tupakoita, kun en niitä käytä.
    Lentomatkoja en enää edes suunnittele.

12. PMa Vierailija

Laivalle mekin lähdemme ja kotimaassa kiertelemme. Lentomatkat eivät enää houkuttele, varsinkaan se odottelu kentillä. Pienet matkasuunnitelmat pitävät kuitenkin vireänä ja paljon on Suomessakin nähtävää, ensi kesänä suuntaamme ainakin Naantaliin ja Turkuun, syksyllä Lappiin.

13. ikikukka Vierailija

Minusta taas lentokentällä on mukava seurata kanssaihmisiä, viihdyn siellä ihan hyvin nelisen tuntia vaikkapa koneenvaihdon yhteydessä. Lentämisestä itsestään en sitten pidäkään.

14. evine Vierailija

Olin marraskuussa viikon Kööpenhaminassa ja nyt olen tilannut kevätmatkan Budapestiin. Tänään kävin kirjastossa lainaamassa pari matkakirjaa. Ihanaa suunnitella uutta matkaa.

15. kuutamouimari Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olemme harrastaneet omatoimimatkoja Euroopassa, nyt viimeiset 5 kertaa Ranskassa, kuudes kerta kesäkuussa. Majoitus vuokratalossa, pieni auto ja eikun menoksi. Lennot ovat edullisia, joten esim. neljän reissu ei maksa enempää kuin valmismatka. Aikaa netissä kuluu sopivan talon etsintään, mutta aikaahan on. Ranskankielen taito ei välttämätön. Vuokratalon isäntä ja emäntä ovat avuliaita, parasta on että voi itse päättää retkensä, ruokansa ja muutenkin matkan sisällön. Saksa, Itävalta, Irlanti ja Italia kokeiltiin, Ranska vei sydämen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri