Minne voi tehdä valituksen hätänumeron palvelusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järkyttynyt

Vieras
Siis siitä, joka siellä puhelimeen vastaa?

Soitin eilen poliisit, kun kaverin mies rupesi taas riehumaan, uhkasi tappaa, heitteli tavaroita yms. Lapset kotona (nukkumassa kylläkin, tosin, kerran jo säntäsi uhkaillen lastenhuoneeseen). On aiemminkin riehunut ja kaveria hakannut ihan kunnolla, joten tiesin, mihin tilanne johtaa, jonka takia olisin toivonut poliisin paikalle.

Hätänumerosta naurettiin minulle, kysyi, mitä poliisit siellä tekisivät, ei niillä ole aikaa. Ihan oikeesti nauroi puhelimeen. Puhui vankilasta, kysyi, enkai halua miestä vankilaan jne. :o

Minä sanoin, että eikai sitten, jos hänestä siltä tuntuu, ettei tarvitse poliisia tänne... Soitan, kun on jotain oikeesti tapahtunut, lapsille tai aikuisille.

Yhteensä 5 kertaa soitin, kunnes suostuivat apua lähettämään. Tällä välillä mies riehui, uhkaili, käyttäyti erittäin aggressiivisesti, hyökkäili ja jahtasi, kävi toisen kaverin päälle, piti väkisin alle 2-vuotiasta sylissä, eikä antanut pois, heitti 75kg television lattialle niin, että räjähti (lapset heräsi). Kolmannen tai neljännen puhelun kohdalla mies lähti ovet paukkuen (naapurit ylä- ja alakerrasta ja vierestä tulivat katsomaan, mitä oikein tapahtuu). Mies tuli kuitenkin takaisin riehumaan. Oltiin sillä aikaa kun oli poissa, saatu puettua lapset ja kerättyä jotain kamoja kasaan, lopulta päästiin miehen ohi ja ulos asunnosta, mies jäi tuhoamaan asuntoa, järjetön meteli, pisti koko paikkaa kasaan.

Pihalta soitin sen viidennen kerran hätänumeroon, kysyin tältä uudelta ihmiseltä sen edellisen vastaajan nimeä, jotta voisin tehdä hänestä valituksen, niin asiattomasti mielestäni käyttäytyi. Nimiä ei kuulemma anneta. Kysyi, soitinko kiukutellakseni vai tarvitaanko sitä apua. Sanoin, että oltais tarvittu jo heti sillä enismmäisellä kerralla niin oltais vältytty kaikelta siltä, mitä ehti jo tapahtua.

Poliisit vihdoin suostuttiin lähettämään, hakivat miehen putkaan, sanoivat, että kämppä on hurjassa kunnossa. Mies päästetään putkasta 6-7 välillä, muuta eivät tee.

Nyt on pelko persuksessa, eikä tiedetä, mitä pitäis tehdä. Oon järkyttynyt, siitä, mitä tapahtui ja siitä, ettei apua pyydettäessä sitä saa :( Vaan sinulle nauretaan ja vittuillaan! Kysyin tältä vastajalta itseltäänkin nimeä, johon huusi minulle: kuka vittu sinä olet?!? :o Kyllähän sillä mun nimi oli, puhelimen tiedoista oli tietenkin saanut ja sen kerran jo varmistanutkin.

Ei ne voi hakea ihmistä pois omasta kodistaan ennen kuin on oikeasti tapahtunut jotain. Näin mulle hätäkeskuksessa joskus sanottiin. Eri asia jos riehuu vieraassa paikassa mutta omat tavarat saa tuhota jos lystää. Sinänsä aika vittumainen tilanne, ymmärrän hyvin. Itsellä ollut vähän saman kaltainen tilanne (tosin lievempänä ) eikä poliisia suostuttu lähettämään. Niin ja ei tietenkään ne hätänumeroon vastaavat saa alkaa vittuilemaan. Valitusta vaan pistät.

Kannattaa ensinnäkin marssia poliisilaitokselle ja hakea lähestymiskieltoa. Sillä sen miehen saa pysymään poissa. Kamansa saa hakea, siihen voi saada poliisilta tai sosiaalitoimistosta virka-apua. Siis, että tulevat viereen seisomaan kun mies hakee tavaransa, ei saa yksin tulla sinne kämppään. Kun se lähestymiskielto on päällä, niin hätäkeskuksesta saa aina nopeammin apua kun hätä iskee. Todellakin asiatonta toimintaa. Toivottavasti löytyy paikka, mihin valittaa. Mulle kanssa on poliisit kerran naureskelleet etteivät sekaannu näihin perheriitoihin, kun mies, jonka kanssa asuin asumuserossa, murtautui meille riehumaan ja minua kuristamaan. :o Käsittämätön asenne. :o Onneksi yleensä sain heiltä ja hätäkeskukselta vastaavassa tilanteessa tosi hyvää palvelua.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Asiatonta touhua, todellakin asiaa eteenpäin, en vain itsekään tiedä mihin :/ Eikö poliisit tienneet?

Ei me ehditty poliisien kanssa kauaa rupatella, en siis ehtinyt heiltä kysymään :(

Tuli vähän sellainen olo, että joku keskenkasvuinen pojankloppi siellä vastaili, tosiaankin puhelimeen nauroi ja *vttuili* :o Sen tiedän, että puhelut nauhoitetaan, joten tallessa ne on ja sieltä kuulee, mitä täämä vastaaja on sanonut ja miten käyttäytynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Malikka:
Ei ne voi hakea ihmistä pois omasta kodistaan ennen kuin on oikeasti tapahtunut jotain. Näin mulle hätäkeskuksessa joskus sanottiin. Eri asia jos riehuu vieraassa paikassa mutta omat tavarat saa tuhota jos lystää. Sinänsä aika vittumainen tilanne, ymmärrän hyvin. Itsellä ollut vähän saman kaltainen tilanne (tosin lievempänä ) eikä poliisia suostuttu lähettämään. Niin ja ei tietenkään ne hätänumeroon vastaavat saa alkaa vittuilemaan. Valitusta vaan pistät.

Perheväkivallalle ei siis tehdä mitään? :o Uhkailee tappaa ja talossa 2 alle 4-vuotiasta? Herranjestas. Onneksi mies kuitenkin haettiin sieltä asunnosta putkaan, vaikka me oltiinkin päästy jo karkuun-

Mä olen kyllä taas saanut aina apua hätäkeskuksesta miehen riehumiseen, pelkkä ihmisen uhkailukin on kyllä rikos.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Perheväkivallalle ei siis tehdä mitään? :o Uhkailee tappaa ja talossa 2 alle 4-vuotiasta? Herranjestas. Onneksi mies kuitenkin haettiin sieltä asunnosta putkaan, vaikka me oltiinkin päästy jo karkuun-

No sitten kuulemma hakevat kun on turpaan vetänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kyllä perheväkivalta tosiaankin on rikos. Ihmisiin ei saa koskea eikä uhkailla, se on ihan fakta. Kannattaa kyllä tehdä rikosilmoitus, hakea lähestymiskielto ja painua vaikka turvakotiin. Ei tosiaankaan kuulosta kauhean terveeltä noi elinolosuhteet.

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:

Mä olen kyllä taas saanut aina apua hätäkeskuksesta miehen riehumiseen, pelkkä ihmisen uhkailukin on kyllä rikos.

Ne vissiin itse arvioi koska on riittävän vakava tilanne. Meillä kävi aikanaan (kun olin exän kanssa) poliisit kun äijä mätki minua. Poliisit kysyi vaan mieheltä onko kaikki ok, vastasi että akka skitsoilee ja poliisit lähti pois. Oli tosi kiva olo kun eivät multa edes kysyneet saati auttaneet vaikka näkivät kyllä etten ollut kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Asiatonta touhua, todellakin asiaa eteenpäin, en vain itsekään tiedä mihin :/ Eikö poliisit tienneet?

Poliisit taitavat järjestelmällisesti kieltäytyä ensin vastaanottamasta valitusta ja sitten sen käsittelemisestä.

Todennäköisesti menet valittamaan, jolloin toteavat, että ei kannata. Kun jaksat aikasi tapella, niin ne suotuvat kirjaamaan tapauksen, mutta se unohtuu jonnekin lojumaan. Kun kymmenen kertaa potkit niitä perseelle, niin luovutat. Jos et luovuta, niin ne uhkailevat.

Kauheeta :O
Mitä jos jotain vielä kamalempaa ois ehtinyt sattua sen takia kun joku idiootti hätäkeskuksessa vaan vittuilee eikä suostu lähettämään poliisia paikalle. :(

Tee tuo hallintokantelu mitä joku tuossa edellä ehdotti.

Mutta muuten ei voi auttaa jos ei itse halua.. Mistä veto niin perhe on taas yhdessä alta kahden vuorokauden kun mies kuitenkin niin rakastaa.

Palaute hätäilmoituksesta

Palautteenne on vastaanotettu ja se on käsittelyssä.

10022 ei tosiaan ole enää käytössä. 112 soitin. Palautteen siis laitoin ja pistin siihen yhteystietoni, ottavat minuun yhteyttä. Haluan varmistua siitä, että palaute tosiaan on mennyt perille.

Yhteistyössä