Minua surettaa suomen lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullista

Vieras
Siksi, että lapsettomat ja muut ovat heti valittamassa, jos pienet lapset eivät ole koko ajan hiljaa.

Ja siksi, että taas pienten lasten perheet ovat heti valitamassa vähän isommille lapsille, ihan sama mitä tekevät.

suomessahan ei esim. 7-10-vuotiaat koululaiset liiku läheskään niin paljon kuin muualla (tällä viikolla reiman tutkimus) . Enkä ihmettele, pikkulapsiperheet eivät salli isompien leikkiä puistoissa, heti ollaan huutamassa ja valittamassa vähn raisummista leikeistä. Ja kaupungeissa on pihat pienet, joten sitä mahdollisuutta leikkiä ja liikkua on isommilla tosi vähän. Sellaiset taaperot mahtuvat pienemmässäkin tilassa liikkua, mutta juuri isommat lapset tarvitsisivat ne puistot.

Ja jostain syystä suomessa on alemmat ikärajat kuin muualla kaikkiin leikkipaikkoihin.

Miksi suomessa lapset joutuvat aikuisten käskystä lopettaa leikkimisen ja liikkumisen varhain?

Olen eri mieltä apn kanssa. Kyllä täällä on tilaa temmeltää ja kaikkien rakastamat Reimahaalarithan kuuluvat ihan jokalapsenoikeuksiin. Ne saavat ryvettyä.
Se miksi lapset eivät liiku onkin jo ihan toinen juttu, vanhempien esimerkki ja laiskuus varmasti osasyynä . Tietokone ja telkku ovat hyviä lapsenvahteja.

Mitä lapsettomien ja ulkopuolisten valituksiin lasten hiljaisuudesta tulee niin sitä tapahtunee joka maassa, Suomessa varmaan keskimääräistä vähemmin koska täällä asutaan vielä omakotitaloissa aika paljon ja maa on suht harvaan asuttua jos ei oteta lukuun pääkaupunkiseutua. Vastapainoksi pk-seudulla on ihan helkkaristi mahdollisuuksia leikkiä puistoissa, urheilla , uida ja peuhata vesipuistoissa ja luonnonpuistoissa.

Uskallan väittää että ap ei tiedä mistä puhuu :-)

Alkuperäinen kirjoittaja bdt:
Olen eri mieltä apn kanssa. Kyllä täällä on tilaa temmeltää ja kaikkien rakastamat Reimahaalarithan kuuluvat ihan jokalapsenoikeuksiin. Ne saavat ryvettyä.
Se miksi lapset eivät liiku onkin jo ihan toinen juttu, vanhempien esimerkki ja laiskuus varmasti osasyynä . Tietokone ja telkku ovat hyviä lapsenvahteja.

Mitä lapsettomien ja ulkopuolisten valituksiin lasten hiljaisuudesta tulee niin sitä tapahtunee joka maassa, Suomessa varmaan keskimääräistä vähemmin koska täällä asutaan vielä omakotitaloissa aika paljon ja maa on suht harvaan asuttua jos ei oteta lukuun pääkaupunkiseutua. Vastapainoksi pk-seudulla on ihan helkkaristi mahdollisuuksia leikkiä puistoissa, urheilla , uida ja peuhata vesipuistoissa ja luonnonpuistoissa.

Uskallan väittää että ap ei tiedä mistä puhuu :-)

No en minä tuota itse keksinyt tuota tutkimustulosta, että suomessa 7-10v lapset liikkuvat vähemmän.
Noihin uimaloihin ja vesipuistoihin ja luonnonpuistoihin pitää vanhempien viedä autolla, yleensä ne ovat kaukana.

Alkuperäinen kirjoittaja marjaana:
Meilläpäin puistoihin on ainakin mahtunu hyvässä sovussa kaiken ikäiset lapset.

Mutta suomessa lokeroidutaan niin, että sallitaan vaan juuri samanikäiset kuin omat lapset ovat.
Itse ainakin pienten äitin pystyin jutella murkuille ja teineille ja ymmärsin että lapsia hekin ovat.
En vaatinut että he käyttäytyvät kuin aikuiset ja vaan pienet saa olla lapsia ja leikkiä.

Just tänään katselin leikkipuistossa, että mun 1, 2.5 ja 3.5-vuotiaat muksut oli puiston nuorimpia. Muut käyttäjät oli 5-9-vuotiaita, ja lapsia puistossa oli parhaimmillaan 10kpl yhteensä. Tuo on vielä ihan pieni puisto, yksi kiipeilypaikka on, jossa on samassa myös liukumäki, siinä oli kaikki muut lapset, paitsi tuo 1-vuotias, joka istui hiekkalaatikolla.

Eikä kukaan jäänyt jalkoihin, ja samalla lailla nuo mun muksut riehui ja kiipeili, kuin isommatkin.

Me asutaan vieläpä maalla, joten lapset pääsee puistoon tosi harvoin.

Kyllä kai lasten pitäisi sovussa puistoon mahtua...

Yhteistyössä