Hae Anna.fi-sivustolta

Minua vaivaa syyllisyys viime hoidosta

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä vieras, 04.05.2011.

1. vieras Vierailija

Olenko tosiaan syyllinen viime hoidon epäonnistumiseen? Tapahtui seuraavaa: alkion siirron jälkeen vuoto alkoi viikon päästä siirrosta. Vuoto tuli viikon liian ajoissa ollakseen kuukautisvuotoa, mutta kesto oli monta päivää. Olin varma hoidon epäonnistumisesta ja tinttasin oitis pari drinkkiä viinaa schweppesillä laimennettuna. Seuraavana päivänä otin myös samanlaisia drinkkejä, ehkä 5 kappaletta. Vuoto oli kivulias ja söin särkylääkkeitä, enkä katsonut yhtään mitä särkylääkettä eli ei Panadolia kuten olisi pitänyt ja lisäksi otin puolikkaan nukahtamislääkkeen kivun takia monta tuntia juomisen lopetettuani.

Seuraavalla viikolla otin punaviiniä kahtena iltana kaksi annosta ja kolme annosta. Sitten tein raskaustestin ja se olikin positiivinen! En sen jälkeen enää juonut eikä ollut tarvetta enää lääkkeitäkään käyttää. Sitten tuli taas vuotoa ja menin veritestiin ja siellä selvisi raskaushäiriö.

Nyt syytän itseäni raskaushäiriöstä, syntyikö häiriö tuon ensimmäisen vuodon aikaan kun otin särkylääkkeitä ja join alkoholia? Vastatkaa pliis.

2. ?? Vierailija

3. vieras Vierailija

En ole varma, mitä tarkoitit tuolla, mutta raskaushäiriö on kuulemma kyseessä jos vuotoa tulee raskauden aikana.

4. tyhmää Vierailija

Jos yrittää raskautua niin EHKÄPÄ kannattaisi olla juomatta viinaa.
    Nyt saat sitten koko raskauden ajan huolehtia teitkö lapsellesi jotain hallaa. Aika tyhmää.

5. vieras Vierailija

Luulen, että asiat olivat pielessä raskautesi kohdalla heti alusta lähtien ja olisi ollut yhtä lailla ilman juomistasi. Sitähän ei kuitenkaan kukaan varmaksi pysty sanomaan. Kannattaa jutella lääkärin tai hoitajan kanssa asiasta, ettei asia ala vainoamaan sinua myöhemmin :( Tämä on ihan tarpeeksi raskasta ilman syyllistymistä ja syyllistämistä.

6. ?? Vierailija

Raskaushäiriö tarkoittaa mm. raskausdiabetestä tai raskausmyrkytystä. Mutta ei todellakaan sitä, jos alkuraskaudessa tulee hieman vuotoa. Sehän on äärimmäisen yleistä ja hoidoilla alkaneissa raskauksissa vielä yleisempää. Vuoto voi myös johtua jostain ikävämmästä, mutta silloin on kyseessä keskenmeno, ei raskaushäiriö. Vaikea uskoa, että lääkäri olisi käyttänyt noita sanoja. Mitä veritestissä siis tarkkaan ottaen selvisi eli mikä oli verikoe?

Eihän sitä kukaan voi tietää, oletko aiheuttanut jotain vai et. Se selviää ajan kanssa, loppuraskausaika kannattaa varmaan elää rauhallisemmin.

7. Vieras Vierailija

Ehkäpä kannattaisi lukea viestini kunnolla. Siinä luki, että minulle tuli neljän päivän vuoto ja pidin sitä keskenmenona, joten ajattelin, että en ollut siis raskaana lainkaan! Lisäksi ilmoitin viestissäni juomani määrät annoksina ja olisin kaivannut kommenttia, että voiko noin vähäisillä annoksilla saada vahinkoa aikaan?, ja siis korostan, otin alkoholia vasta kun vuoto oli kestänyt jo toista päivää ja olin varma epäonnistumisesta. Vuodon mukana tuli myös kudospalasia ja kova kipu, joten näin jälkeenpäin ajatellen keskenmeno se taisi ollakin.

8. Vieras Vierailija

Kyllä häiriöstä lääkäri puhui ja hän on aikaisemmin sanonut myös että vuoto raskauden alussa on erittäin harvinaista. En tiedä, mistä olet nuo tietosi saanut. Verikokeen arvo oli liian pieni viikkoihin nähden.

9. vieras Vierailija

Hieman vuotoa, minä kirjoitin viestissäni, että vuoto kesti monta päivää ja oli niin kivulias, että jouduin turvautumaan särkylääkkeisiin. Siksi pidin epäonnistumista varmana, koska vuoto muistutti keskenmenoa.

10. tyhmää Vierailija

Mutta SILTI, vaikka tulisikin vuotoa, jos on ylipäänsä yrittämässä raskautta,niin ei kannattaisi juoda alkoholia! Siis jollei ole 100%:n varma ettei ole raskaana.
    Itse kyllä jättäisin viinan kanssa läträämisen kokonaan jos yrittäisin raskautua.

11. ?? Vierailija

Minä puolestaan ihmettelen sinun lääkärisi kommenttia siitä, että vuoto raskaudessa olisi harvinaista. Kyllä se on ihan yleistä, valitettavasti.

Ja KUKAAN ei pysty sanomaan sinulle onko millä juomamäärällä haitallisia vaikutuksia vai. Siksi raskauden aikana on suositus olla juomatta yhtään, koska turvallista rajaa on vaikea määritellä.

Jos sinulla on hcg matala tarkoittaa se, että raskaus on varmaankin menossa/mennyt kesken. Mutta matala hcg ei ole sama kuin raskaushäiriö. Missähän ihmeen puoskarilla olet käynyt??

12. vieras Vierailija

Keskenmeno se kuitenkin oli, koska raskauden aikana tulee korkeintaan pientä tuhruvuotoa ja minulla oli kudoksen palasia ja kovaa kipua, kuten keskenmenossa. Kun vuoto alkoi, en ollut muuten juonut mitään moneen viikkoon. Muutenkaan en juo humalahakuisesti.

Vastauksistanne ei muuten ollut mitään hyötyä, samanlaista keskittymistä epäolennaiseen ja siitä väittämistä kuten tällä palstalla aikaisemminkin olen huomannut.

13. vieras Vierailija

Onhan se sama, raskaushäiriöitähän aletaan juuri epäillä matalan hcg:n takia.

14. vieras Vierailija

Therapia Fennica: Fertiili-ikäisen naisen kivuliaan ylimääräisen vuodon takana tulee muistaa raskaushäiriö (keskenmeno, kohdunulkoinen raskaus).

15. turhaa syytöstä Vierailija

Naisen ja alkion verenkierrot on yhteydessä vasta rv5-6 lähtien joten tätä ennen on käytännössä mahdotonta aiheuttaa alkoholilla, lääkkeillä tms. lapselle mitään vaurioita.

16. kummahumma Vierailija

Mutta miksi sitten kyselit? On kai ihan selvää, että ihmiset kysyvät tarkentavia kysymyksiä, jos eivät ymmärrä. Raskaushäiriö on kai terminä monelle aika tuntematon. Jos haluat vapauttavia mielipiteitä tai kommentteja, niin tämä palsta tai mikä tahansa palsta on todennäköisesti väärä paikka niitä hakea. Lääketieteellinen osaaminen tuskin kellään täällä antaa mahdollisuutta luotettavasti sanoa mitään eksaktia käyttämiesi aineiden teratogeenisuudesta noilla viikoilla. Jos haluat ihan oikeasti pohtia noita asioita, sinun kannattaisi varmaan jutella lääkärisi kanssa tai soittaa HUSin teratogeeniseen tietopalveluun.

17. lapseton Vierailija

Kuule kun lasta yrittää vuosia ja taas vuosia niin kyllä sitä on pakko elää normaalia elämää myös alkoholin suhteen.

18. ?? Vierailija

Niin, vaikeaa täällä on kenenkään ottaa mitään kantaa, koska varmaa tietoa noista asioista ei ole. Jos haluat rauhoittaa itseäsi, niin voithan sopia itsesi kanssa että alkiossa ja/tai kiinnittymisessä oli alunperinkin vikaa. Se on ihan hyvin mahdollista. Tai sitten juomilla on ollut jotain merkitystä. Itse uskon enemmän ensimmäiseen vaihtoehtoon, koska yhteistä verenkiertoa ei tuossa vaiheessa ole juurikaan vielä ollut.

Lapsettoman kanssa olen samaa mieltä, että normaalia elämääkin pitää yrittää elää, mutta hoidon ollessa käynnissä kannattaa se malttaa katsoa loppuun asti eikä vain olettaa että tämä oli tässä. Vuotoa kun tulee niin usein, sanoipa ap:n lääkäri mitä tahansa. Ja jos alkioita olisi siirretty esim. kaksi, on ihan mahdollista, että toinen vuotaa pois mutta toinen kiinnittyykin. Näitäkin tarinoita on maailman sivu pullollaan.

Raskaushäiriö on sinänsä terminä tuttu, mutta ei kyllä tuossa tilanteessa. Ap:n ensimmäinen viesti oli ainakin minusta hieman liian epäselvä, että olisin saanut edes selvää kuvaa "tuomiosta", joka sitten olikin matala hcg. Tuossa vaiheessa mielestäni raskaus ei ollut vielä edes kunnolla alkanut, joten itse miellän tuon enemmän varhaiseksi keskenmenoksi, jos nyt pilkkua halutaan viilata.

Tsemppiä ap:lle tuleviin koitoksiin! Suosittelen jatkossa hoitamaan hermoja ja pettymyksiä hoidon ollessa käynnissä muilla tavoin ;)

19. välikommentti Vierailija

On tutkittu ettei hoitojen aikana kannattaisi juoda pisaraakaan alkoholia, sillä alkoholilla voi olla negatiivinen vaikutus hoidon onnistumiseen. Sen sijaan jos kiinnittymine on tapahtunut, niin itse alkioon ei vauriota tule, jos on parin ekan viikon aikana alkoholia nauttinut.

En puhuisi tuossa tapauksessa kuitenkaan vielä keskenmenosta. Ilmeisesti on ollut kyseessä kiinnittymisyritys mikä sitten epäonnistunut. Itselläni eka alkion siirto päättyi juuri niin, että rajut menkat alkoivat ennen aikojaan, ja tuli vaikka mitä hyytymiä, sillä limakalvoja oli extrakasvatettu.

20. xxxxxxxxxxxxxxxxxxx Vierailija

Niinpä, suomalaiset ajattelevat näin, että alkoholinkäyttö on runsaanakin normaalia. 5 annosta illassa on jo melko paljon, ja on tutkittu, että jo 3 annosta viikossa pienentää raskaaksi tulon mahdollisuutta.
    Joillekin normaalia elämää on se, ettei tarvitse käyttää alkoholia lainkaan.

21. tepi Vierailija

Sanoisin, että jos noilla määrillä pystyy aiheuttamaan itse raskauden keskeytyksen, niin niitä olisi siinä tapauksessa aikamoinen määrä tässä maassa.

Eli turhaan syyllistät itseäsi. Sinullahan oli jo neljän päivän vuoto, joten todennäköisesti jotain oli jo alunperinkin pielessä.

22. Olen itse elämästä nauttija, kaikista vastoinkäymisistä huolimatta. En usko mustavalkoiseen ajatteluun, itse käytän silloin tällöin alkoholia kohtuullisissa määrin eli toisin kuin "xxxxxxx" kirjoittaa, voi sitäkin käyttää kohtuudella. Ja tilannekohtaisesti.

Elämä on muutenkin välillä aika raskasta, lapsettomuudesta kärsiessä etenkin, joten jos vain pystyy kannattaa yrittää olla syyllistämättä itseään.

23. tht Vierailija

Tulin lukemaan juttuja vanhasta uteliaisuudesta, nimittäin omat IVF-hoitoni aikoinaan onnistuivat ja lapsi tuli. Huomio kiinnittyi tuohon, että normaaliin raskauteen ei kuulu runsasta vuotoa. Ehkei kuulu yleensä, mutta ei silti kannata luopua toivosta.

Minulla oli 3 kk ajan viikon välein todella runsasta vuotoa ja jopa tuli ulos istukan palasiakin. Siis yhtäkkiä vain ruokaa laittaessa saattoi veret syöksähtää reisille ja vaatteet yltäpäältä märkinä-tyyppistä jättivuotoa. Se olikin koko ajan kiikun kaakun, että tuleeko keskenmeno, ja välillä luulin niin ja neuvolan hoitaja lähetti kaavintaan... Loppujen lopuksi siitä sitten tulikin siis lapsi.

Ymmärrän hyvin, että tekee mieli ottaa lohdutukseksi pari drinkkiä, mutta kannattaa muistaa, että keskenmeno ei ole kirkossa kuulutettu, ennen kuin ultran jälkeen. Minulla jopa sairaalan verikoe (!) näytti keskenmenoa, mutta ei ollut sittenkään.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri