Minulla olisi unelma. Haluaisin ensihoitajaksi. Kuinka pitkä tie minulla tulisi olemaan edessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Unelma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Unelma"

Vieras
Onko täällä paikalla ensihoitajia. Kertokaa hieman työstänne. Mitä vaatii henkilöltä joka aikoo ja haluaa ensihoitajaksi?
Kuinka hyvässä kunnossa ensihoitajan tulee fyysisesti olla?

Minun suuri unelmani on pikkulikasta asti ollut poliisi tai ensihoitaja. Nyt kuitenkin ensihoitaja vienyt voiton. Ja meillä perheessä jo yksi poliisi löytyy joten se riittäköön.

Nyt kun omat lapset jo vähän isompia ja ne kunnialla kasvatettu siihen pisteeseen että ovat hoidossa ja eskarissa, on minun vuoroni. Olen viimeiset seitsemän vuotta miettinyt mitä todella haluan. Miksi haluaisin tulla isona. Mikä olisi työ jossa viihtyisin loppuelämäni.
Haluaisin työhön jossa saan tehdä fyysistä työtä, auttaa toisia ja ennen kaikkea työn jossa jokainen päivä on erilainen etkä koskaan tiedä mitä seuraava tuo tullessaan.

Mutta olen "jo" 27v. Ja aloitan vasta lähihoitajan opinnot. Joten ihan alussa vasta ollaan. Alan töissä olen ollut nyt vuoden, ammatillinen koulutus puuttuu. Tulen valmistumaan n. puolessatoista vuodessa.

Kuinka pitkä matka minulla vielä olisi ensihoitajan työhön? Onko järkeä enää tässä iässä? Mitä ja mihin minun kannattaisi keskittyä myös lähihoitajan opinnoissa että niistä olisi hyötyä jatkoa ajatellen? Mihin lähihoitajan opintojen jälkeen? Kauanko ne kestää?
Kiitos jo etukäteen teille jotka vastaatte.

[QUOTE="jaa-a";29404188]Takoitatko ambulanssiin hoitajaksi? Taitaa nykyään heistä suurin osa olla sairaanhoitajia, eli kannattaa mieluummin aloittaa sh kuin lh-opinnot.[/QUOTE]

Tarkoitan. Opinnot alkavat jo joten ne aloitan.

Jos sinulla on jo joku toinen toisen asteen koulu käytynynä niin ehdottomasti kannattaa jo nyt keväällä hakea ammattikorkean puolelle lukemaan sairaanhoitajaksi. Ethän välttämättä pääse ekalla sisälle ja pääset ainakin näkemään millaiset ne pääsykokeet ovat.

Jos sinulla on jo joku toinen toisen asteen koulu käytynynä niin ehdottomasti kannattaa jo nyt keväällä hakea ammattikorkean puolelle lukemaan sairaanhoitajaksi. Ethän välttämättä pääse ekalla sisälle ja pääset ainakin näkemään millaiset ne pääsykokeet ovat.

Sepä tässä on kun minulla ei vielä ole toisenasteen koulutusta. Joten ihan nollasta lähden. Mutta silti kovasti haluaisin unelmani toteuttaa. Ja koskaan ikinä mulla ei ole ollut tälläistä intoa ja paloa koulua ja opiskelua kohtaan. Ei koskaan. Välissä koitin saada taloushallinnon opinnot loppuun, mutta ne ei pätkääkään innostaneet. Joten tein vaihdon. Onkohan tilanteeni ihan toivoton, siltä se tässä kirjoittaessa tuntuu.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29404292:
lähihoitaja voi suuntautjua myös ensihoitoon, jotka työskentelee ambulanssissa ja ensiavussa

Tälläinen mielikuva minullakin on, mutta mitään faktaa tai kenenkään kokemusta asiasta en ole kuullut. Tähän saakka olen kuullut vain lyttäystä lähihoitajia kohtaan.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29404292:
lähihoitaja voi suuntautjua myös ensihoitoon, jotka työskentelee ambulanssissa ja ensiavussa

Ainakaan täällä ei pääse ensihoitolh ambulanssiin vaan kaikki ovat sairaanhoitajia...

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin;29404321:
Ainakaan täällä ei pääse ensihoitolh ambulanssiin vaan kaikki ovat sairaanhoitajia...

No mutta jos sen koulutuksen käy lh:na, niin ainakin on paremmat mahdolisuudet päästä opiskelemaan ensihoitoa AMK:hon.

Täällä meillä päin on myös ensihoitoon suuntautuneita lähihoitajia perustason ambulanssissa töissä. Vinkkinä sen verran, että ihmisen anatomia kannattaa opetella hyvin.

Suuntaa lh-opinnoissa ensihoitoon ja pyri käymään mahd.paljon harjoitteluita ambulanssissa, niin sinulla on paremmat mahdollisuudet päästä ambulanssiin töihin. Lh-tutkinnon jälkeen hae suoraan ensihoitaja AMK-koulutukseen, saat samalla sairaanhoitajan pätevyyden ,AMK- opinnot kestävät yhteensä n.4 vuotta. Kannattaa samalla kun hakee ensihoitaja AMK-koulutukseen niin hakea myös sairaanhoitaja AMK-koulutukseen, minne on huomattavasti helpompi päästä. Sairaanhoitajatutkinnollakin voi päästä ambulanssiin töihin kun suuntaa akuuttihoitotyöhön ja hakeutuu harjoitteluihin ambulanssiin, etenkin, jos on jo lh-tutkinnolla työskennellyt ambulanssissa edes jonkin verran. Tsemppiä koulutuksiin ja rohkeasti kohti unelmia vaan!

Täällä 'meillä' lähihoitajia on lanssissa- kuljettajina tai siirtolansseissa.
Lh vaikka olisikin suuntautunut ensihoitoon, ei ainakaan täälläpäin kanyloi ja lääkitse yhtään sen enempää mitä muutkaan lähihoitajat.

Sairaanhoitajan koulutusta minäkin suosittelisin, niin ei ole kädet sitten kovin 'sidotut.

Mun ystävä aloitti lh opinnot samanikäisenä kuin sinä olet. Valmistu parissa vuodessa. Nyt suorittaa päälle jotain vuoden kestävää koulua ja tähtää ensihoitoon. Samalla työskentelee ambulanssissa parhaillaan. Juuri siirtoja tekee pääasiassa tällä hetkellä. Tsemppiä sulle. Et todella ole liian vanha! :)

Minulla lähipiirissä alitti opiskelun saman ikäsenä tosin SH, mutta ei siis ensihoitaja. Alussa töissä lanssissa ja nyt muualla kun halusi kokemusta. Opiskelet lh ja pyrit töihin kansain tai akuuttihoitoon. Sitte voit vaikka työn ohella opiskella eteenpäin. Töitä riittää joten eteen päin vaan, eikä kannata kauhistus sitä edessä olevaa uurastusta ja aikaa, jonka se vie. Nauti myös opiskeluista ja koko "matkasta"- liian moni kauhistuu ikää tai työn määrää, ja jää junnaamaan paikalleen.

Mun ystävä aloitti lh opinnot samanikäisenä kuin sinä olet. Valmistu parissa vuodessa. Nyt suorittaa päälle jotain vuoden kestävää koulua ja tähtää ensihoitoon. Samalla työskentelee ambulanssissa parhaillaan. Juuri siirtoja tekee pääasiassa tällä hetkellä. Tsemppiä sulle. Et todella ole liian vanha! :)

Kiva kuulla! Tsemppiä sinun kaverillesi!
Todella aijon tehdä kaikkeni tämän asian eteen. :)

Yhteistyössä