Minulla uusi mies, exä ei haluaisi enää maksaa elatusmaksuja...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja entinen yh.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vilukissa:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
mun käsittääkseni 50-50 järjestelyssä kumpikaan ei ole elatusvelvollinen? ja jos sun taloudellinen tilanne on parantunut yhteen muuton takia, niin eikö olisi reilua sitten edes laskettaa ne elarit uudelleen?

juurikin näin..... ei ole velvollinen maksamaan elatusmaksua koska lapsi asuu molempien luona yhtä paljon

Höpö höpö!!
 
Ja tilannehan on siis tämä, että minun tuloni eivät ole mihinkään muuttuneet, isällä ne ovat jopa saattaneet nousta. Hänkin on siis nykyään uudessa parisuhteessa, asuu avovaimonsa omistamassa asunnossa ja luulen, että asumiskulut aika minimissä.

En minä tommosista summista sotimaan rupea, mutta taas on semmonen tunne, että isä yrittää päästä mahdollisimman vähällä. Toisaalta, jos elatusmaksu lakkautetaan, niin voinko vaatia, että hän maksaa puolet päivähoitomaksuista? Joka on siis suurempi kuin tuo elatusmaksu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja entinen yh.:
Ja tilannehan on siis tämä, että minun tuloni eivät ole mihinkään muuttuneet, isällä ne ovat jopa saattaneet nousta. Hänkin on siis nykyään uudessa parisuhteessa, asuu avovaimonsa omistamassa asunnossa ja luulen, että asumiskulut aika minimissä.

En minä tommosista summista sotimaan rupea, mutta taas on semmonen tunne, että isä yrittää päästä mahdollisimman vähällä. Toisaalta, jos elatusmaksu lakkautetaan, niin voinko vaatia, että hän maksaa puolet päivähoitomaksuista? Joka on siis suurempi kuin tuo elatusmaksu.

juu ehdottomasti kaikki kulut puoliks ja sä varmaan maksat puolet lapsilisästä ex:lle myös. melkein ainoa tapa varmistaa että jokainen sentti menee 50-50.
 
Minä olen tähänn asti maksanut päivähoitomaksut ja lapsen vakuutuksen. Valtaosan vaatteistakin olen ostanut, mutta isä onneksi osallistunut isompiin hankintoihin (harrastusvermeet sun muut)
 
Alkuperäinen kirjoittaja ||:
onpas reilua laittaa maksaa elareita, jos lapsi on vuoroviikoin vanhemmilla.. :/

Niimpä :/ kaikki mun tuntemat tapaukset joissa lasi on vuoroviikoin on niin ettei kumpikaan maksa elareita.

Mutta periaatteessa isä on elatusvelvollinen, ei äidin uusi mies.

 
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Alkuperäinen kirjoittaja akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Borkku:
Sun EXllä on oikeus lasketuttaa nyt uudelleen tuo asia lastenvalvojalla.

Mikäli sun menot on nyt huomattavasti pudonneet ja lapsi asuu teillä vuoroviikoin on mun mielestä kohtuutonta että EX joutuis edelleen maksamaan elatusmaksua. Lapsilisä ilmeisesti tulee sulle kuitenkin.

Se että uusi kumppani muuttaa saman katon alle ei poista elatusmaksuja jos ne on aikaisemmin määrätty.Uusi kumppani ei ole velvollinen elättämään vierasta lasta.Jos aikaisemmin on jo katsottu että on kohtuullista maksaa elatusmaksuja vaikka lapsi asuu puolet ja puolet siihen on ollut syynsä.
Et itsekkään antaisi exäs olla maksamatta elareita vaikka sulle muuttais miljonäärimies sinne asumaan.



Ai en antais vai.
Jos sä nyt kuitenka et pistäis sanoja mun suuhununi.

Noi maksut ku vaan oikeesti on sellasia, joita on molemmilla oikeus tarkistuttaa vaikka vuosittain ja kyllä niihin maksuihin vaan vaikuttaa, jos tuloissa tai menoissa on huomattavaa muutosta tapahtunu.
Joo,jos sen lapsen ÄIDIN tulot muuttuu huomattavasti,sillä uudella miehellä kun ei ole siihen lapseen mitään elatusvelvollisuutta mutta kinaa nyt kun mieles tekee.



En mä kinaa :)

Yleensä vaan ne asumismenot pienenee per yksilö ku talouteen tulee varsinki aikuisia lisää, mut ihan miten vaan :)
 
..; Huoli pois, en ole lapsen rahoilla päässyt mälläämään. Joka ikinen hänelle tarkoitettu sentti on varmasti hänen tarpeisiinsa mennyt.

Lähinnä mietinkin sitä, että mitä sossusta on odotettavissa. Mies on tähän asti pitänyt tiukasti huolen siitä, että asiat menevät lakipykälien mukaan. Minä aion myös niin tehdä. Oli reilua tahi ei. Kyllä me toimeen tullaan ilman elatusmaksuaki, ei se siitä ole kiinni. En vaan halua taas olla se osapuoli joka antaa periksi ja joustaa. Isä osaa sitä ominaisuutta käyttää hyväksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Alkuperäinen kirjoittaja entinen yh.:
Ja tilannehan on siis tämä, että minun tuloni eivät ole mihinkään muuttuneet, isällä ne ovat jopa saattaneet nousta. Hänkin on siis nykyään uudessa parisuhteessa, asuu avovaimonsa omistamassa asunnossa ja luulen, että asumiskulut aika minimissä.

En minä tommosista summista sotimaan rupea, mutta taas on semmonen tunne, että isä yrittää päästä mahdollisimman vähällä. Toisaalta, jos elatusmaksu lakkautetaan, niin voinko vaatia, että hän maksaa puolet päivähoitomaksuista? Joka on siis suurempi kuin tuo elatusmaksu.

juu ehdottomasti kaikki kulut puoliks ja sä varmaan maksat puolet lapsilisästä ex:lle myös. melkein ainoa tapa varmistaa että jokainen sentti menee 50-50.

käytännössä tuntuu kuitenkin menevän niin että äiti hankkii vaatteet, kengät jne vaikka kaikki kuin laitettaisiin puoliksi :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja entinen yh.:
Minä olen tähänn asti maksanut päivähoitomaksut ja lapsen vakuutuksen. Valtaosan vaatteistakin olen ostanut, mutta isä onneksi osallistunut isompiin hankintoihin (harrastusvermeet sun muut)


No on asioita jotka oikeesti kannattaa selvittää siellä lastenvalvojan luona. Kaikki lippuset ja lappuset mukaan, niin menosta kuin myös tuloista, siten se selviää et miten maksut tulee mennä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vilukissa:
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
mun käsittääkseni 50-50 järjestelyssä kumpikaan ei ole elatusvelvollinen? ja jos sun taloudellinen tilanne on parantunut yhteen muuton takia, niin eikö olisi reilua sitten edes laskettaa ne elarit uudelleen?

juurikin näin..... ei ole velvollinen maksamaan elatusmaksua koska lapsi asuu molempien luona yhtä paljon

Ei mene noin, ei. Pitäis kyllä mennä.
Mulla eräillä läheisillä se tilanne, että miehen 2 lasta asuu vuoroviikoin isällään, ja silti isä joutuu maksaa korkeimmat mahdolliset elarit äidille.
 
No minä en ole ees korkeimpia mahdollisia elareita ollut vailla. Sossussa summa laskettiin aikoinaan niiden kaavojen mukaan korkeammaksi mitä se nyt on, sillä sossun tätikin silloin totesi, että summa tuntuu aika kovalta ja sitä sitten laskettiin. Taloudellisesti ei ole ollut tarkoitus hyötyä lapsesta, ja ajoittain on ollut todella tiukkaakin, mutta aina on selvitty. Lähinnä huolestuttaa se, että kaikki lapsen laskut jäävät minun maksettavaksi. Tilipussini on edelleen yhtä laiha kuin ennenkin, mutta lapsilisä laski ja päivähoitomaksut nousivat. Uuden mieheni kanssa meillä on edelleen omat tilit ja omat rahat. Toki hän minua varmaan rahallisestikin avustaisi jos sellainen tilanne eteen tulee. Luonteeni ei vaan anna periksi pyytää toiselta rahaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja entinen yh.:
No minä en ole ees korkeimpia mahdollisia elareita ollut vailla. Sossussa summa laskettiin aikoinaan niiden kaavojen mukaan korkeammaksi mitä se nyt on, sillä sossun tätikin silloin totesi, että summa tuntuu aika kovalta ja sitä sitten laskettiin. Taloudellisesti ei ole ollut tarkoitus hyötyä lapsesta, ja ajoittain on ollut todella tiukkaakin, mutta aina on selvitty. Lähinnä huolestuttaa se, että kaikki lapsen laskut jäävät minun maksettavaksi. Tilipussini on edelleen yhtä laiha kuin ennenkin, mutta lapsilisä laski ja päivähoitomaksut nousivat. Uuden mieheni kanssa meillä on edelleen omat tilit ja omat rahat. Toki hän minua varmaan rahallisestikin avustaisi jos sellainen tilanne eteen tulee. Luonteeni ei vaan anna periksi pyytää toiselta rahaa...

Älä suostu mihinkään elareitten alentamiseen. Ja ihan vihjeenä, sinun ei tarvitse mennä tapaamaan lastenvalvojaa elariasiassa samaan aikaan kun ex on siellä. Neuvottelette vain lastenvalvojan välityksellä.
Sano että jos haluaa lähteä oikeuteen hakemaan muutosta elareihin niin se vaan passaa sinulle.
 
sun uus kumppanis ei vaikuta mitenkään teidän tilanteeseen.Ex on edelleenkin hänen toinen huoltaja ja jos teillä on elatusvelvollisuus määrätty ex:llä hän sen maksaa.
Lastenvalvojalle yhteys.ei sun tarvi ex:n kanssa siellä olla.
Toisekseen älä ole kiltti asioissa,jotka ei ole oikein.Edes sillä varjolla,että teillä pysyy hyvät välit.Ex:s käyttää tuota täysin häikäilemättömästi hyväkseen ja ns kusettaa sua.
 
Ehkä on siis parempi itse ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja kysyä neuvoa. Laskeskelin tossa, että exän nykyisin maksama elari ei riitä edes puoleen ph-maksuista. Olisiko siis jopa mahdollista, että jos sossuun asian kanssa mennään, niin elari nousee? Koska jos reiluudesta ruvetaan puhumaan, niin puolet ph-maksuista kuuluu hänen maksettavaksi.
 

Yhteistyössä