Minulta loppuu ymmärrys nyt.. imetykseen liittyen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Kaksi ensimmäistä lasta imetin lähes 2-vuotiaiksi asti. Maitoa riitti yli oman tarpeenkin.

Mutta nyt kolmannen ja neljännen kanssa oma maito ei tahdo millään riittää. Kolmannelle lapselle jouduin antamaan lisämaitoa jo 2viikon ikäisenä kun paino ei lähtenyt nousuun. Annoin rintaa ja loput pullosta. Noin 2kk ikäisenä alkoi kauheat rintaraivarit johon ei auttanut mikään konsti. Lopulta ei ollut muuta vaihtoehtoa kun lopettaa imetys. Toki oma maidonmäärä oli jo kärsinyt siitä kun meni useita päiviä ettei huolinut rintaa. Pumppasin mutta mulla ei pumpulla irtoa juuri mitään.

Nyt neljäs lapsi ja sama homma. Vauvalla ei lähtenyt paino nousuun ensimmäisten viikkojen aikana ja lisämaidolle jouduttiin laittaa. Nyt vauva pian 4kk ja näyttää siltä että alkaa kieltäytyä rinnasta. Maidon määrä on jo vähentynyt. Huomasin senkin että heruminen kestää todella pitkään vauva ehtii hermostumaan eikä sitten enää suostu ottamaan rintaa ollenkaan. Pumppaamalla tai käsilypsyllä ei tuu oikein mitään eikä sillä saa herumista käyntiin..

Mikä mun elimistöä vaivaa ku se ei onnistu enää tässä imetys hommassa? Oonko liian vanha vai mikä? Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta mutta jälkitarkastuksessa arvot oli hyvät. Toki siitä nyt on aikaa sen 2kk että olisko ne voinut mennä huonoksi nyt sitten.. vai vaikuttaako sellainen edes maidon tuloon..?

Stressaaminenkin voi vaikuttaa maidon herumiseen. Ja olethan muistanut juoda riittävästi sekä syödä monipuolisesti? Jos haluat imettää, niin tarjoa vain rintaa usein ja ensimmäisenä ennen lisämaitoa. Lypsäminenkin stimuloi ja kiihdyttää maidontuotantoa. Tai niin ainakin itselläni tapahtui.
Tosin yksilöitähän me kaikki ollaan. Jos oma maitosi ei riitä, niin sitten se ei riitä. Ei siitä tarvitse syyllistyä eikä varsinkaan huonommuutta tai viallisuutta tuntea. Lapsi saa maitoa siitä huolimatta, vaikkei sitä rinnoistasi tulekaan, sekä tärkeää läheisyystankkausta. Ei äitiys ole kiinni tissi- tai pullomaidosta, joten huoli pois.