Minun ja ystävän lapset eivät tule toimeen keskenään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt erittäin harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt erittäin harmaana

Vieras
Mulla on 1,5 vuotias lapsi, ystävälläni on 3 ja 2 vuotiaat lapset. Nämä ystäväni lapset ovat muuten aivan ihania, mutta aivan jatkuvasti kiusaavat minun lastani!! Vanhempi yllyttää pienempää kiusaamaan, repimään tukasta ja heittelemään leluilla lastani päin. Ja pienempihän tekee, koska vanhempi käskee.. Olen sanonut todella kovasti näille lapsille, ystäväni on sanonut kovasti ja silti vaan jatkuu!! Silloin kun minun lapseni ja ystäväni nuorin pääsevät leikkimään kahdestaan, niin silloin heidän leikit menevät kuin tanssi, halivat ja pussaavaat toisiaan eivätkä taistele mistään!! Mutta sitten yleensä minun lapseni on kiusattu, häntä tönitään, potkitaan ja revitään tukasta, heitellään lelukoreilla päin ja lapseni istuu itkien sylissäni... Mitä minä teen? Onko muilla tapahtunut vastaavaa??

Sori, en osaa vastata. Mutta minunkin mielestäni tuollaiset tilanteet on ihan kamalia. En tiennyt, että äidin sydäntä raastaa niin kovasti tuo lasten julmuus toisiaan kohtaan. Oma pikkuinen 2v hymyilee leveästi kun naapurin 5v lällättelee hänelle. Ja minä voisin purskahtaa itkuun. Kaipa tuohon auttaa parhaiten aika, eli se että lapset hiukan kasvavat.

Alkuperäinen kirjoittaja juujuu:
Se isompi on mustis pikkusisaruksestaan eikä halua hänelle muita kavereita, ihan selvä kuvio.

Haa, hyvä että jollain on asiantuntemusta! Auttaisko tuohon se, että 3v:lle yrittäisi selittää, että te kaikki voitte leikkiä yhdessä ja että ei tämä 1,5v ole viemässä pikkusisarusta häneltä. Tai jotenkin silleen kivasti selittää isommalle, miten voi leikkiä ja auttaa tätä pikkuista, antaa siis vaihtoehtoisia toimintatapoja kiusaamiselle ja sitten kehua kovasti, kuinka kivasti 3v on myös tämän 1,5v:n kaveri.

Hmmm... olettaako ihmiset saavansa enemmän vastauksia jos pistävät harmaana nimimerkiksi "Nyt erittäin harmaana" tia "Tällä kertaa harmaana" tai "Nyt en uskalla kirjautua"? Sillä perusteellako että enemmän vastattaisiin jos kuvitellaan että ap on joku vakkari?

Mikäköhän tässäkin muka olisi sellaista, että nyt pitäisi olla "erittäin harmaana"?

Alkuperäinen kirjoittaja Nyt pikkusen harmaana:
Mikäköhän tässäkin muka olisi sellaista, että nyt pitäisi olla "erittäin harmaana"?

Se, että tuo kyseinen kaveri tietää vakkarin nimimerkin, eikä vakkari halua hänelle paljastua... arvaan?

Isompi pois leikkisessioista tai hänelle omaa tekemistä, aikuiset mukaan opettamaan fiksumpia leikinmuotoja kimittämisen sijaan, menkää jonnekin julkiseen tilaan jossa lapset voivat opetelle ei-kenenkään-maalla vuorovaikutustaitoja

Mulla ei kokemusta mutta sanoisin että älä salli kiusaamista yhtään. Jos ei leikit suju niin sitten lapset ei leiki keskenään. Vaikea tilanne.

Yhteistyössä