Minun mielestä jotenkin "ÄLLÖTTÄVÄÄ" !!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annette-79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Siitä pelistä mä en tiedä mitään, meillä rankimmat pelit ovat k8-luokkaa ja lapset pelaavat mieluiten jo kolmivuotiaille sallittuja Mariopelejä.

eivätkä ole Bondejakaan katsoneet. Halusin vain huomauttaa, etteivät ne mulle ainakaan ihmeitä tehneet, vaikka jo pieninä niitä (vanhemmilta salaa) katsottiin.

Ei välttämättä sinulle, mutta kas, tässäkin asiassa on tapauskohtaisia eroja ihan sen mukaan minkä luontoinen lapsi on.

Ei ne nelosen lastenohjelmat nyt niin kauheita ole. Ehkä olet hieman tiukkapipo mutta jokainen kasvattaa lapsensa kuten haluaa. Itse en ole antanut tyttöni 10v katsoa esim. Harry Potter tai pirates of the carribbean elokuvia. Tiedän kyllä että ikäisensä kaverit niitä katsovat.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
No... lapsiakin on ilmeisesti erilaisia. Itse katselin telkusta sitä, mitä halusin 8-vuotiaana. Ainoastaan pienempänä äiti rajoitti katselua, mutta silloin menin nukkumaankin 8 aikaan illalla eli kaikki siihen mennessä tulleet ohjelmat oli ok. Bondit oli mun mielestä just parhaita.

Mitä musta tuli? FM yksityisyrittäjä, yks pysäköintisakko on tullut, kun en ollut pysäköintikieltomerkkiä huomannut. Terve parisuhde ja muutenkin normaali sosiaalielämä.

Kannattaa ehkä ottaa sekin huomioon, että television ohjelmatarjonta on kuitenkin muuttunut jo aika paljon siitä, kun me ollaan oltu pieniä. Määrällisesti ja sisällöllisesti. (Ohjelmat muuttuneet siis, toki mekin ollaan silloin oltu määrällisesti ja sisällöllisesti pieniä :xmas: )

Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Ei olekaan vaan k-15 kuten jo ensimmäisessä viestissäni kerroin... kannattaa varmaan lukea tarkemmin ;) Mutta onko sillä väliä kun on kyseessä 8 v, joka niitä katsoo; pitäis olla melkein tuplasti ikää enemmän... mutta sillähän ei ole mitään väliä.

Nämä on nämä ikärajat sellaisia, että pitää ymmärtää mistä ne kumpuavat. Muistaakseni oli niin, että jos ihminen tapetaan, niin se on automatic K-15. Tai jos tissi/peppu vilahtaa ja/tai leffassa hommaillaan "aikuisten juttuja" niin sekin päräyttää heti K-15 leiman. Se on sitten tenavasta kiinni, miten kykenee käsittelemään moisia juttuja... valitettavasti ihmisen tappaminen on niin arkipäiväistä telkkarissa kuin olla vaan voi, sen kyllä tavan normimuksu ymmärtää selvästi fiktioksi.

Jännä juttu muuten, että telkkarissa saa ampua ihmisiä oikein urakalla, mutta koiraa ei saa potkaista. Kertoo paljon kulttuuristamme.

Sinänsä kyllä olen sitä mieltä, että Bondeja enemmän skeidaa on jotkut Salkkarit ihan kuus-nolla. Niistä vasta saakin todella oudon kuvan ihmissuhteista.

Alkuperäinen kirjoittaja siperia:
No... lapsiakin on ilmeisesti erilaisia. Itse katselin telkusta sitä, mitä halusin 8-vuotiaana. Ainoastaan pienempänä äiti rajoitti katselua, mutta silloin menin nukkumaankin 8 aikaan illalla eli kaikki siihen mennessä tulleet ohjelmat oli ok. Bondit oli mun mielestä just parhaita.

Mitä musta tuli? FM yksityisyrittäjä, yks pysäköintisakko on tullut, kun en ollut pysäköintikieltomerkkiä huomannut. Terve parisuhde ja muutenkin normaali sosiaalielämä.

Kannattaa ehkä ottaa sekin huomioon, että television ohjelmatarjonta on kuitenkin muuttunut jo aika paljon siitä, kun me ollaan oltu pieniä. Määrällisesti ja sisällöllisesti. (Ohjelmat muuttuneet siis, toki mekin ollaan silloin oltu määrällisesti ja sisällöllisesti pieniä :xmas: )

Mun näkökulmasta ei. Meillä kun oli kotona elokuvakanava Filmnet, jonka tarjonta oli varsin "monipuolista" jo tuolloin. :)

Mutta joo, nämä on taas näitä asioita. Jokainen vanhempi päättäköön, mikä omalle lapselle sopii, mikä ei.

Kannattaa ehkä ottaa sekin huomioon, että television ohjelmatarjonta on kuitenkin muuttunut jo aika paljon siitä, kun me ollaan oltu pieniä. Määrällisesti ja sisällöllisesti.

Näimpä, eikä ainakaan parempaan suuntaan.
Sitten mietitään ja kauhistellaan nuorison agressiivista käytöstä,mistä lie johtuu... mutta tuskin tuollaisen räiskintäleffat, tappamiselokuvat ym. ainakaan sen lapsen mielikuvaa tästä maailmasta / tai etenkään toisista ihmisistä parantaa. Mutta sehän on hyvä tietysti, että eletään sen mukaan, että ei ne minuakaan vahingoittaneet/ ihan hyvä musta tuli- periaatteella. Mahtavaa!

Turtles, Prätkähiiret, Batman, Spiderman jne...kyllä mä antaisin kahdeksanvuotiaan niitä katsoa, ja viisivuotiaanikin saisi katsoa mutta ei häntä kiinnosta.

K-15 ja K-18 leffat, tietokonepelit yms onkin sitten ihan eri juttu. Niitä ei ole tarkoitettu lapsille, toisin kuin näitä turtleseja yms.

Mä katsoin lapsena aina Tom&Jerryä, Tipiä ja Sylvesteriä, Maantiekiitäjiä yms. Ne on itse asiassa aika väkivaltaisia, niissä vahingoitetaan pelkästä vahingoittamisen ilosta, toisin kuin näissä piirretyissä missä hyvikset taistelee pahiksia vastaan. Ei minusta sosiopaattia tullut.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
valitettavasti ihmisen tappaminen on niin arkipäiväistä telkkarissa kuin olla vaan voi, sen kyllä tavan normimuksu ymmärtää selvästi fiktioksi.

Toisaalta, kuulemma, vasta 12-vuotias kykenee esimerksiki katsomaan mainoksia niin, että oikeasti ymmärtää sen sisällön ja sen funktion, ja suhtautumaan siihen kriittisesti.

En heittänyt tätä hatusta, se oli mainittu jutussa joka käsitteli lapsille suunnattuun mainontaan erikoistunutta toimistoa.

Kuinka moni muuten kertoo lapsille, jos lapset näkevät esimerkiksi tappamista televisiossa tai muuta väkivaltaa, että mitkä ne seuraukset oikeasti olisivat? Tai kertoo erikseen, että televisiossa näkyvät asiat eivät ole useinkaan oikeasti tapahtuvia, vaan näyteltyjä tai esimerkiksi tietokoneella tehtyjä? (Tämä ei nyt ollut retorinen kysymys, vaan ihan oikeasti kiinnostaa kuulla vastauksia :D )

Sitten mietitään ja kauhistellaan nuorison agressiivista käytöstä,mistä lie johtuu... mutta tuskin tuollaisen räiskintäleffat, tappamiselokuvat ym. ainakaan sen lapsen mielikuvaa tästä maailmasta / tai etenkään toisista ihmisistä parantaa. Mutta sehän on hyvä tietysti, että eletään sen mukaan, että ei ne minuakaan vahingoittaneet/ ihan hyvä musta tuli- periaatteella. Mahtavaa!

Tuskin nämä leffat yksinään lapsen mieltä sotkee. Tervepäinen kakara kyllä osaa ymmärtää, että kysymyksessä on fiktio, joka ei sovellu tähän todelliseen maailmaan.

Mutta jos kakaran pää on jo valmiiksi sekaisin, niin kyllähän noista VOI imeä joitain epäterveitä käytösmalleja.

Ei olekaan vaan k-15 kuten jo ensimmäisessä viestissäni kerroin... kannattaa varmaan lukea tarkemmin ;) Mutta onko sillä väliä kun on kyseessä 8 v, joka niitä katsoo; pitäis olla melkein tuplasti ikää enemmän... mutta sillähän ei ole mitään väliä.

Nämä on nämä ikärajat sellaisia, että pitää ymmärtää mistä ne kumpuavat. Muistaakseni oli niin, että jos ihminen tapetaan, niin se on automatic K-15. Tai jos tissi/peppu vilahtaa ja/tai leffassa hommaillaan "aikuisten juttuja" niin sekin päräyttää heti K-15 leiman. Se on sitten tenavasta kiinni, miten kykenee käsittelemään moisia juttuja... valitettavasti ihmisen tappaminen on niin arkipäiväistä telkkarissa kuin olla vaan voi, sen kyllä tavan normimuksu ymmärtää selvästi fiktioksi.

Jännä juttu muuten, että telkkarissa saa ampua ihmisiä oikein urakalla, mutta koiraa ei saa potkaista. Kertoo paljon kulttuuristamme.

Sinänsä kyllä olen sitä mieltä, että Bondeja enemmän skeidaa on jotkut Salkkarit ihan kuus-nolla. Niistä vasta saakin todella oudon kuvan ihmissuhteista.

Olet siis sitä mieltä, että 8 v. on oiva ikä katsomaan ja hänen ajatusmaailmansa on kypsä käsittelemmään "aikuisten juttuja".

Näissä kaikissa on tosi paljon merkitystä minkä ikäisen tasolla lapsi on! En, kyllä koskaan antaisi poikani 9v. katsoa k-18 elokuvia, mutta jotku pleikkapelit jotka on esim. k-12 on ihan ok. Mutta aina kannattaa vähän olla vieressä ja tutustua itekkin peliin.

Tuskin nämä leffat yksinään lapsen mieltä sotkee. Tervepäinen kakara kyllä osaa ymmärtää, että kysymyksessä on fiktio, joka ei sovellu tähän todelliseen maailmaan.

Mutta jos kakaran pää on jo valmiiksi sekaisin, niin kyllähän noista VOI imeä joitain epäterveitä käytösmalleja.

Ja mistähän sinä tai kukaan osaa 8 vuotiaasta vielä varmuudella sanoa, että on tervepäinen? Kyllä se murrosikä on suurimmaksi osaksi se ikä joka ihmisestä muokkaa itsensälaisen ja silloin kehittyy ihmisen omakuva. Meinaatko, ettei siihen vaikuta mikään mitä on ennen sitä kokenut?

Olet siis sitä mieltä, että 8 v. on oiva ikä katsomaan ja hänen ajatusmaailmansa on kypsä käsittelemmään "aikuisten juttuja".

HÄ? Mistä sä tömmoisen ajatuskehitelmän oikein repäsit? :o

Suoraan krjoituksistasi. Sanoit, että Bondit on pliisuja... niissähän ei ole mitään "aikuisten juttuja" ???

valitettavasti ihmisen tappaminen on niin arkipäiväistä telkkarissa kuin olla vaan voi, sen kyllä tavan normimuksu ymmärtää selvästi fiktioksi.

Toisaalta, kuulemma, vasta 12-vuotias kykenee esimerksiki katsomaan mainoksia niin, että oikeasti ymmärtää sen sisällön ja sen funktion, ja suhtautumaan siihen kriittisesti.

En heittänyt tätä hatusta, se oli mainittu jutussa joka käsitteli lapsille suunnattuun mainontaan erikoistunutta toimistoa.

Kuinka moni muuten kertoo lapsille, jos lapset näkevät esimerkiksi tappamista televisiossa tai muuta väkivaltaa, että mitkä ne seuraukset oikeasti olisivat? Tai kertoo erikseen, että televisiossa näkyvät asiat eivät ole useinkaan oikeasti tapahtuvia, vaan näyteltyjä tai esimerkiksi tietokoneella tehtyjä? (Tämä ei nyt ollut retorinen kysymys, vaan ihan oikeasti kiinnostaa kuulla vastauksia :D )

Omalta kohdaltani vastaan, että vaikka noita leffoja katselinkin, mulla ei ollut mitään ongelmia ikinä erottaa todellisuutta fiktiosta. Mulla henkilökohtaisesti ei koskaan hämärtynyt esim. voimankäytön rajat: ei epäröityttänyt, mitä käy, jos teen näin ja näin toiselle. Eli en tullut noiden väkivaltaisten elokuvien vuoksi yhtään sen väkivaltaisemmaksi enkä myöskään alkanut käyttää huumeita, vaikka näin telkussa niidenkin käyttöä käsitteleviä elokuvia. En tullut teiniäidiksi, vaikka semmoisiakin elokuvia katsoin. Liekö ihme, että itse olen sitä mieltä, että nämä asiat riippuvat myös siitä lapsesta itsestään.

Sen sijaan jos ihan oikeasti pitää katsoa jotain, mitä vaikutusta tuolla oli, niin sillä oli suora vaikutus mun koulumenestykseen kielten oppimisen kannalta. Kielitaito oli huomattavasti ikäistäni parempi, samoin kielten idioomien hallinta. ...ja suoraan sanottuna ihan vain siksi, että katselin ja kuuntelin kielen "arkikäyttöä" telkusta niin paljon kaikelta laidalta.

HÄ? Mistä sä tömmoisen ajatuskehitelmän oikein repäsit? :o

Suoraan krjoituksistasi. Sanoit, että Bondit on pliisuja... niissähän ei ole mitään "aikuisten juttuja" ???

No en muuten tasan ole sanonut mitään tuommoista |O

Nojoo, kyllä 8v eli kakkosluokkalainen voi jo minun mielestäni Bondeja katsoa. Aika pliisua kamaahan nuo 007:t oikeastaan on. Varsinkin jos katsoo aikuisessa seuraassa, tai vähintäänkin niin, että aikuinen on siinä tavoitettavissa. Yksin ei taas ole hyvä katsoa.
Ai et sanonut :kieh:

Kannattaa ehkä ottaa sekin huomioon, että television ohjelmatarjonta on kuitenkin muuttunut jo aika paljon siitä, kun me ollaan oltu pieniä. Määrällisesti ja sisällöllisesti.

[b/]Näimpä, eikä ainakaan parempaan suuntaan[/b].

Luethan myös sen vastauksen, jonka laitoin ennen tätä sun kirjoitusta. :)

Omalta kohdaltani vastaan, että vaikka noita leffoja katselinkin, mulla ei ollut mitään ongelmia ikinä erottaa todellisuutta fiktiosta.

Sen sijaan jos ihan oikeasti pitää katsoa jotain, mitä vaikutusta tuolla oli, niin sillä oli suora vaikutus mun koulumenestykseen kielten oppimisen kannalta. Kielitaito oli huomattavasti ikäistäni parempi, samoin kielten idioomien hallinta. ...ja suoraan sanottuna ihan vain siksi, että katselin ja kuuntelin kielen "arkikäyttöä" telkusta niin paljon kaikelta laidalta.

En mä nyt ajanutkaan sitä takaa, että hämärtyisi se fiktion ja todellisuuden raja siinä omassa elämässä. Vaan sitä, että kuinka pieni kykenee ymmärtämään sen, että se mitä katsoo siellä televisiossa, ei tapahdu oikeasti, se on näyteltyä. Tai että minkä ikäinen osaa erottaa sen, että mikä voi oikeastikin tapahtua ja mikä ei. Se, että pieni lapsi ei sitä kykene vielä erottamaan, ei tarkoita sitä että hän skitsahtaisi sen vuoksi.

Kielten hallintaahan oppii kyllä muistakin, kuin ikätasolle sopimattomista ohjelmista, eiväthän kaikki elokuvat tai sarjat ole K-merkittyjä.

Muutenkin tuntuu siltä, että ihmiset kärjistävät tässäkin. Joko ei ole yhtään mitään haittaa mistään (paitsi niille luonnostaan mielenvikaisille) tai sitten muuttuu sosiopaatiksi, joka pieksee kaiken mikä tielle sattuu käymään.

[b/]Näimpä, eikä ainakaan parempaan suuntaan[/b].

Luethan myös sen vastauksen, jonka laitoin ennen tätä sun kirjoitusta. :)

Olen aika monessa kohtaa sanonut, että ihmisiä on niin monenlaisia. Mutta kukaan ei voi varmuudella sanoa mitä meidän tai teidän 8 vuotiaasta "isona" tulee, sai hän katsoa telkusta mitätahansa tai ei. Mutta suoranaisesti uskon, että sillä on merkitystä mitä sieltä itseensä imee.

Mutta hei , kertokaa mulle: oliko näillä kouluampujilla ihan terve kuva maailmasta? Oliko? Onko näiden tapahtumien jälkeen korostettu, että olivat kiinnostuneita väkivaltaisista peleistä tms? Onko?

Mutta hei, eihän sillä ole mitään väliä.. eihän niissäkään tapauksissa kuollut kuin viattomia ihmisiä... mitäs väliä heillä meille on?

Mä olen itse aika tarkka noissa ikäsuosituksissa..tai meidän vanhin lapsista vasta on 4v, joten ei niin orjallisesti ole tarvinnut vielä noudattaa, mutta kuitenkin eivät saa katsoa tuollaisia lasten ohjelmia jotka ovat mielestäni väkivaltaisia tai kielenkäyttö on liian rumaa :)
Muistan kun itse olin yläasteikäisenä lastenhoitajana satunnaisesti yhdessä perheessä, niin siellä lapset (6v & ja 3½v.) sai pelata K-18 räiskintäpelejä, missä veri lensi vähän väliä.. Musta se oli järkyttävää kun pieni poika huutaa silmät kiiluen: kuole. Ja miten sen ikäinen edes osaa pelata ja noin hyvin koko masiinalla, saatii tuollaisia pelejä. Heti kun vanhemmat posituvat talosta, kyllä pelikone sulkeutui. Samoin myös mieheni kummipoika on saanut pienestä pitäen katsoa jurassic parkia ja muita vastaavia, koska pitää dinosauruksista. Muutenkaan hänen television katselua ei tietääkseni rajoiteta, ja minusta se näkyy pojan käytöksessäkin (on aika väkivaltainen tapaus 5-vuotiaaksi). Mutta enpä minä ole puuttumaan muiden lasten ohjelmien sisältöön, jokainen vanhempi on itse vastuussa siitä ja asettaa rajat. Tietenkin meillä olessa, noudatetaan meidän perheen sääntöjä, joten sellaista ei katsota. Vaikka lapsieni kaverit saisivat tulevaisuudessa katsoakkin jotain, niin meillä ei, jos me ollaan sitä mieltä ettei se sovi lapsillemme. Onneksi tuo vaihe ei ole ihan heti edessä :)

Entäpä nämä vanhemmat tappajat? Vasta Oulussa isä tappoi perheensä.. Taisi kuunnella Kari tapioo?
Ja nuo vielä vanhemmat tapaukset, silloin ei ollu mitään ärsykettä. Jotku vaan kasvaa kieroon.

Mutta hei , kertokaa mulle: oliko näillä kouluampujilla ihan terve kuva maailmasta? Oliko? Onko näiden tapahtumien jälkeen korostettu, että olivat kiinnostuneita väkivaltaisista peleistä tms? Onko?

Mutta hei, eihän sillä ole mitään väliä.. eihän niissäkään tapauksissa kuollut kuin viattomia ihmisiä... mitäs väliä heillä meille on?

Vaan voitko todistaa, ettei heistä ois tullut sellaisia sekopoltseja kuin tuli, vaikka olisivat katsoneet vain muumeja täysi-ikään asti?

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että tässäkin asiassa on vain niin helppo vetää se syy sinne väkivaltaisiin ohjelmiin/peleihin ja poistaa se vastuu henkilöltä itseltään. Kun loppupelissä, jos kymmenen katsoo ja yksi skitsahtaa, onko se pelien/elokuvien syy? Olisiko tuossa yhdessä voinut olla jotain vikaa muutenkin?

Toki niillä voi noihin valmiiksi skitsahdusalttiisiin olla vaikutusta. Mutta ei kaikkiin. Siksi jokainen vanhempi päättäköön näistä asioista omien lapsiensa kohdalta itse.

Siperialle: En varmastikaan käsittänyt kaikkea, mitä näin. En tiedä, vaikuttiko se minuun, mutta näin suoralta kädeltä en voi sanoa, että olisi suuremmin vaikuttanut. Tiettyjä asioita tajusin sitten vanhemmiten, mitä ne oikeasti merkitsivät. Siihen asti mulle niillä ei joko ollut inin väliä (ohitin ne) tai sitten tulkitsin ne omalla tavallani (huomattavasti lapsekkaammalta kannalta). Tarkennan vielä (vaikkei se tähän suoranaisesti liity), että lapsenakin, vaikka sain katsoa, mitä halusin, jotain skriinausta käytin silti itse. Jos jokin pelotti liikaa, en sitä katsonut, vaan vaihdoin kanavaa. Se pelottava juttu sieltä ei silti MULLA jäänyt sen kummemmin mieleen kummittelemaan (joskaan edelleenkään en tahdo katsoa Stephen Kingin Se-leffoja ;) ).