Minun mielestä jotenkin "ÄLLÖTTÄVÄÄ" !!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Annette-79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tää keskustelu on rönsyilyt.. Mutta tosiaan, jos leffa on k-15 niin missään nimessä sitä ei anneta katsoa? Entäs jos on piirretty? maantiekiitäjät? Jokuhan tuossa sanoi, että nämä tälläiset on pahimpia.. Näin myös minun mielestä. Lapsen kehitystasoa myötäillen annan katsoa myös 'järkympiä'

Tietenkään 8-veelle ei pidä näyttää kaikkea paskaa!
Hitto miksi oi miksi on aina pakko vetää ääripäästä toiseen??? Onhan TÄSSÄKIN asiassa aina välimuoto olemassa.
:headwall:

[/quote]

etkö sä vielä ole huomannut ettei täällä palstalla voi olla kultaista keskitietä,sen verran mustavalkoista porukkaa täällä pyörii=)
Meillä lapset katselee mitä milloinkin,mutta ei saa leikkiä ateisien,homojen,lesbojen,romanien eikä muiden etnisten ryhmien perheiden kanssa;)

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja Valon kantaja:
Lapsia saa ja pitää suojella. Onhan niillä nyt aikaa tajuta ettei se maailma olekaan ihan niin ruusuinen paikka. Mut sen ehtii tajuamaan vanhempanakin. Jos annettas lasten olla niitä lapsia sen aikaa kun ne on..

Tottakait näin. Minusta vaan sitä "maailman pahuutta" pitää tuoda lapselle pikkuhiljaa, ehdottomasti lapsen kehitystaso huomioiden.

Lähtökohtaisesti jo se fakta pitää osata pienenä, että kaikki aikuiset eivät tarkoita hyvää. Namusedät ja -tädit kun on olemassa... :/

Tottakai ja tosiaan kehitystaso huomioiden. Mutta tohon tappamiseen ja muuhun kamaluuten ehtii sitten myöhemminkin. Siinä olen samaa mieltä, et kouluikäsen on tiedettävä, se et kaikki ihmiset ei oo "kivoja"

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Joo, ja meidän ekaluokkailainen kertoi että hänen luokkatoveri seuraa pakoaja aina sitte koulussa kertoo että ketä siinä on tapettu :o .

Miehen lemppari sarja ja aina katsoo sen ja sanoi mulle että luokkatoverin sepostukset pitää paikkansa..huh huh..

Minun kummipoijan palaverissa nostettiin esiin mm pojan televiion katsominen. Poika oli antanut tarkkoja selostuksia myöhäisillan televio-ohjelmista koulussa.
Tosiasiassa poika oli ollut ohjelmien tuloaikaan nukkumassa huoneessa jossa ei televisiota. Talon aikuisetkaan ei kyseisiä ohjelmia seuraa, joten ei ole voinut kurkkia salaakaan. Kuullut sitten ihan vaan isommilta pojilta koulumatkalla :whistle: .

Sen olen oppinut äitinä, ettei kaikki asiat ole läheskään aina niin kuin näyttää. Varsinkin silloin kun puhutaan siitä mitä kaverit saa tehdä ja mitä ei. Kaikki on hyvin suhteellista "kaikki kaverit" on yleensä korkeintaan yksi ja lopulta ei sielläkään niin luvan kanssa. Luvalliset filmit todellisuudessa onkin salaakatsottuja, luvatut jutut on asioita mitä lapsi on pyytänyt, mutta todellisuudessa vanhemmat ei ole luvannut mitään jne.

Itse en tuomitsisi kaverin perhettä pelkästään lapsen puheen mukaan. Meillä on aina keskusteltu paljon. Minulle onkin tärkeää, että lapsi/nuori voi kertoa kotona, on hän tehnyt tai kokenut sitten ihan mitä vaan. Toki tämän avoimuuden saavuttaminen on vaatinut minulta kasvattajana myös periksi antamista ja joustamista. Minulle on kuitenkin ollut tärkeää tietää mitä lapseni oikeasti tekee. Parempi se, että lapsi kertoo jos esim nähnyt jonkun pelottavan kuvan, jolloin kuvan anti ja herättämät tunteet voidaan käydä läpi, kuin että ruokkisin omalla asenteellani salaa katsomista, jolloin se kokemus jää lapsen sisään.

Toki ikärajat ovat tärkeitä ja niitä kuuluisi noudattaa! Omassa ympäristössäni olen kuitenkin huomannut, ettei se lopulta ole niin vaarallista mitä lapsi on päässyt näkemään tai pelamaan, vaan sillä on suuri merkitys miten koettu asia käsitellään kotona!

meillä saa pojat 7 ja 8v katsoa k11 leffoja. Esim spiderman on tällainen. mutta k-18 leffaa meillä ei saa katsoa kuin vasta täysi-ikäisenä, eikä myöskään pelata kyseisiä pelejä.

Esim pleikarila on star wars peli jossa on ikäraja k-12, mutta sitä saa pelata jos kiinnosta,koska leffaki on sallittu katsottavaksi. Se vaan on vaikae peli, ku pitää niin kamalan monta napia painaa.

Ja tyttö kasoi sununtaian KAUHULEFFAN jossa k15 ja hänon 14v. Ja pikkuvel 13v olis myös sanut katsoa sen jos ois halunnut.

Alkuperäinen kirjoittaja Annette-79:
Mutta hei , kertokaa mulle: oliko näillä kouluampujilla ihan terve kuva maailmasta? Oliko? Onko näiden tapahtumien jälkeen korostettu, että olivat kiinnostuneita väkivaltaisista peleistä tms? Onko?

Mutta hei, eihän sillä ole mitään väliä.. eihän niissäkään tapauksissa kuollut kuin viattomia ihmisiä... mitäs väliä heillä meille on?

Mistäs me tiedetään mitä näiden kouluampujien mielessä on liikkunu ja miksi. Syitä voi hakea ties mistä, mutta yksin media ja väkivaltapelit ei ole syynä tuollaseen käyttäytymiseen.
Syitä löytyy monia. Myös vanhemmista löytynee syytä, kasvatuksesta, kasvuympäristöstä, geeneistä, perimästä.
Suomen MTT:n puoli on aika rappiolla, ikävä kyllä. Ihmisten välinpitämättömyys on huipussaan, kun kukaan ei näe huonosti voivaa ihmistä ja jos näkeekin, niin se avun hakeminen voi olla työlästä tässä nyky-yhteiskunnassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isä -:
Alkuperäinen kirjoittaja elmeri-meri:
näinhän se menee, ei se lapsi yksistään telkkarin tai pelien takia kasva kieroon tai rupea ihmisiä tappamaan, kyllä siinä on silloin PALJON MUUTAKIN vialla :/

Vahva peesi :attn:

Näiden kanssa samaa mieltä.
En yritä kasvattaa muksuani pumpulissa. Yritän kasvattaa maalaisjärjellä. Mä tunnen muksuni. Meillä puhutaan asioista ja käydään läpi asiat, jotka vaivaa mieltä.

Mä tiedän muuten ihan oikeasta elämästä yhden tällaisen perheen, jossa äiti oli aika häiriintynyt (on edelleen), lapsista kaksi taitaa olla ihan kunnollisia, mutta yksi on / oli aikoinaan melkoisen sekopää... että KYLLÄ, geenesitä löytyy ja kasvatustyyleistä myös ;)

Sä oot sitte vissiin täydellinen kasvattaja, perheen äiti yms? Et tee virheitä, vaan tuomitset muut ja ylläpidät mustavalkoista näkemystä asioista.
Miten sä määrittelet häiriintyneen, sekopään yms? Millä kriteereillä?

Ei se pumpulissakaan kasvattaminen ole aina hyväksi. Lapsi, jos on kauan kaikesta suojeltu ja varjeltu kaikelta pahalta, voi napsahtaa kertaalleen siitä, että sattuukin jotain ikävää, mihin hän ei ole ehkä osannukaan varautua.
Ihminen kuin ihminen voi napsahtaa millon tahansa, varsinkin sillon, kun tuntuu, että liika on liikaa. Se syy ei todellakaan aina ole mediassa, pelimaailmassa tai väkivaltaviihteessä.
Ennemmin mä syyttäsin yhteiskuntaa ihmisyyden heitteillejätöstä, välittämisen puutteesta ja terveyden alan palveluiden retuperäisyydestä.
Myös vanhempien rakkaus ja välittäminen tuntuu välistä olevan retuperällä, mitä lukee mediasta. Lapselle annettu aika on liian vähäistä.

Mein 6v muksu saa katsoa Pokemoneja, Code Lyokoa yms. Hän myös tietää sen eron oikeaan maailmaan. Eikä hän niitä yksin katso. Hänen kanssaan on keskusteltu asioista. Muksu uskoo, jos sanon hänelle, että ohjelma ei ole hänelle tarkoitettu. Esim. uutisissa voi olla sellasia pätkiä, että muksun ei tarvi nähdä.

Salkkarit ja Kauniit ja rohkeat kuuluu siihen kastiin, että olen miettiny joskus, millanen ihmismieli tuottaa sellasta kieroutunutta parisuhdepaskaa ettei ole varsin tosikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tasamaan tallaaja:
Toki ikärajat ovat tärkeitä ja niitä kuuluisi noudattaa! Omassa ympäristössäni olen kuitenkin huomannut, ettei se lopulta ole niin vaarallista mitä lapsi on päässyt näkemään tai pelamaan, vaan sillä on suuri merkitys miten koettu asia käsitellään kotona!

Tätä mä peesailen.

Mä tiedän muuten ihan oikeasta elämästä yhden tällaisen perheen, jossa äiti oli aika häiriintynyt (on edelleen), lapsista kaksi taitaa olla ihan kunnollisia, mutta yksi on / oli aikoinaan melkoisen sekopää... että KYLLÄ, geenesitä löytyy ja kasvatustyyleistä myös ;)

Sä oot sitte vissiin täydellinen kasvattaja, perheen äiti yms? Et tee virheitä, vaan tuomitset muut ja ylläpidät mustavalkoista näkemystä asioista.
Miten sä määrittelet häiriintyneen, sekopään yms? Millä kriteereillä?Ei se pumpulissakaan kasvattaminen ole aina hyväksi. Lapsi, jos on kauan kaikesta suojeltu ja varjeltu kaikelta pahalta, voi napsahtaa kertaalleen siitä, että sattuukin jotain ikävää, mihin hän ei ole ehkä osannukaan varautua.
Ihminen kuin ihminen voi napsahtaa millon tahansa, varsinkin sillon, kun tuntuu, että liika on liikaa. Se syy ei todellakaan aina ole mediassa, pelimaailmassa tai väkivaltaviihteessä.
Ennemmin mä syyttäsin yhteiskuntaa ihmisyyden heitteillejätöstä, välittämisen puutteesta ja terveyden alan palveluiden retuperäisyydestä.
Myös vanhempien rakkaus ja välittäminen tuntuu välistä olevan retuperällä, mitä lukee mediasta. Lapselle annettu aika on liian vähäistä.

No en ole täydellinen,mutten kyllä kehtaisi edes tunnustaa, että sallin kaiken maailman ohjelmia lasteni katsoa... ja vielä koittaisin näkemystäni puolustaa sillä, että tunnen lapseni. Moniko agressiiviseen , järjettömään tekoon yltänyt on tehnyt tekonsa sukulaisten (edes lähi-sellaisten) aavistaen?? Moni sanoo ainakin, että luuli tunteneensa, eikä voi ymmärtää miksi joku teki jotain mitä teki... Mä luulen, ettei kovinkaan moni tiedä ihan tarkkaan mitä toisen mielessä liikkuu.

Ja häiriintyneeksi miellän esim. sellaisen ihmisen joka sytyttää lehtikasan makuuhuoneen nurkassa palamaan ja nauraa ivallisesti kun pienet lapset kysyy, että mitä sä äiti oikeen teet... Sekä sellaisen, että lapsi tekee "virheen" niin äiti ottaa nahkavyön ja hakkaa lasta solkipäällä pitkin kehoa. Jotain mielipuolista siinä varmaan on monenkin mielestä, vaan mitäpä tuosta minä 4 vuotiaana en kenties edes tajunnut että se on todellista, että se oikeasti tapahtuu vaikka poika siinä vieressä huusi kuin syötävä.

Joka tapauksessa kaikenlaisen sairaan ja mielipuolisen agression näyttäminen (ja siis luvallinen esittäminen) on aikuiselta kerrassan väärin... ja vain ja ainostaan siksi, ettei sellaisesta voi olla kenellekään LAPSELLE kasvatuksellista tai edes viihteellistä hyötyä.

Mua ällöttää jo se että keskellä päivää tulee kaikenmaailman sairaala-ohjelmia missä ihmiset on ollu onnettomuuksissa ja veret valuu. En yleensä kato itse näitä, mut jos jää tälle kanavalle tai sit tulee mainoksia, yöks!

Alkuperäinen kirjoittaja canislupus:
Mulla on samanikäinen poika ja oli jollain luokka kaverilla kylässä pelannut kyseistä peliä, Onnksi kertoi ja ei ole enää kaverin luo päässyt, kun ei osaa kuitenkaan olla pelaamatta kiellettyjä pelejä.

Minä kielsin myös menemästä enää kyseisen kaverin luo.

Sama täällä, kun pelasivat GTA:ta. Yksi ällöttävä ohjelma sallituista on Bratz, mutta kaverilla saavat kyllä sitä katsoa.

Kaks piippunen juttu. Tiedän monia(itseni mukaanlukien) jotka on saanut kattoo pennusta kaikki(Halloween, bondit, jne) ja ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä on. Jos mun tytär haluaa, kuten haluaakin katsoa Jackass leffan, niin siittä vaan. Ja en mä nää bondissa mitään niin ihmeellistä! Meidän tehtävähän se on selittää, mikä ero on elokuvalla ja tosi elämällä

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
meillä saa pojat 7 ja 8v katsoa k11 leffoja. Esim spiderman on tällainen. mutta k-18 leffaa meillä ei saa katsoa kuin vasta täysi-ikäisenä, eikä myöskään pelata kyseisiä pelejä.

Esim pleikarila on star wars peli jossa on ikäraja k-12, mutta sitä saa pelata jos kiinnosta,koska leffaki on sallittu katsottavaksi. Se vaan on vaikae peli, ku pitää niin kamalan monta napia painaa.

Ja tyttö kasoi sununtaian KAUHULEFFAN jossa k15 ja hänon 14v. Ja pikkuvel 13v olis myös sanut katsoa sen jos ois halunnut.

Meillä menee ihan samoin. K18 on ehdoton, muut harkinnan mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:
Kaks piippunen juttu. Tiedän monia(itseni mukaanlukien) jotka on saanut kattoo pennusta kaikki(Halloween, bondit, jne) ja ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä on. Jos mun tytär haluaa, kuten haluaakin katsoa Jackass leffan, niin siittä vaan. Ja en mä nää bondissa mitään niin ihmeellistä! Meidän tehtävähän se on selittää, mikä ero on elokuvalla ja tosi elämällä

Ainakin minun aikanani nuo olivat harvinaista huvia. Ja elokuvat ovat nykyään paljon paremmin tehtyjä. Meidän 8-vuotias on saanut katsoa Star Warseista kaikki muut paitsi kolmosen. Spiderman 3 on taas sallittujen listalla. Jokainen tuntee lapsensa parhaiten, mutta k18 on kiellettyä lapsilta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ainakin minun aikanani nuo olivat harvinaista huvia. Ja elokuvat ovat nykyään paljon paremmin tehtyjä. Meidän 8-vuotias on saanut katsoa Star Warseista kaikki muut paitsi kolmosen. Spiderman 3 on taas sallittujen listalla. Jokainen tuntee lapsensa parhaiten, mutta k18 on kiellettyä lapsilta.

Toi K-18 on välil vähän hatusta temmattu. Jos joku vetää kokkelia nenään tissit paljaana, niin se on k-18, mut suolenpätkät k-15... makes me wonder

:o

hui mitä kaikkea teidän tenavat saa kattoa telkkarista! mutta itsepä lapsenne tunnette - toivottavasti.

meillä taas ekaluokkalainen näki painajaisia, kun olivat käyneet koulun kanssa kattomassa röllin sydän -elokuvan. sanoi että siinä oli monta pelottavaa kohtaa, jotka tulee vieläkin uniin. että meillä kyllä joudutaan vetämään rajat vielä tiukemmiksi kuin mitä elokuvavalvonta tekee, tyttö on niin herkkä. nalle puhit sopii hänelle loistavasti, katsoi luokkakaverit sitten millasta sontaa hyvänsä.

:attn: mut miksi tästä täytyy tehdä niin hemmetin vaikeeta |O sen näkee ja tietää omasta lapsesta millaisia asioita se osaa ja ymmärtää käsitellä ja ei ole pakko näyttää niitä K-18 tai K-15 pätkiä alaikäiselle mut pokemonit ynnä' muut puuhapetet on ihan normaaleja hiukan erilaisia kuin meidän lapsuuden piirretyt

itsekin katottiin turtlesia moottoripyörähiiriä niin ja hopeanuolta se on se aika mikä kultaa muistot ja jos on jumittanut jonnekkin taotao mailmaan niin ei voi ymmärtää nykyajan piirrettyjä.

ps.ite aikanaan kattonu alle 10v tappajahait ja child's plait tuloksena normaali aikuinen työssäkäyvä äiti jolla ei ole sakkoja :laugh:

Toi K-18 on välil vähän hatusta temmattu. Jos joku vetää kokkelia nenään tissit paljaana, niin se on k-18, mut suolenpätkät k-15... makes me wonder

Blade - Trinity on k18 ilman kokkeleita. Löytyy ihan hyllystä. Elektra on taas k15, jota sitäkään en ole antanut alle kymmenvuotiaan katsoa. Teinit on jo eri asia, mutta minä puhun lapsista.

Alkuperäinen kirjoittaja AnnClaire:

Tätä mä peesailen.

Niin peesaan minäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:o

hui mitä kaikkea teidän tenavat saa kattoa telkkarista! mutta itsepä lapsenne tunnette - toivottavasti.

meillä taas ekaluokkalainen näki painajaisia, kun olivat käyneet koulun kanssa kattomassa röllin sydän -elokuvan. sanoi että siinä oli monta pelottavaa kohtaa, jotka tulee vieläkin uniin. että meillä kyllä joudutaan vetämään rajat vielä tiukemmiksi kuin mitä elokuvavalvonta tekee, tyttö on niin herkkä. nalle puhit sopii hänelle loistavasti, katsoi luokkakaverit sitten millasta sontaa hyvänsä.

Puhuttiinko teillä asiasta? Mikä siinä pelotti ja miksi? Miten asian käsittelitte? Vai oliko se ohi sillä, että silitettiin päästä ja sanottiin ettei enää sellasia elokuvia?

Eiköhän jokainen vanhempi oman lapsensa jotenkin tunne ja tiedä lapsensa herkkyystason. Sen mukaanhan sitä toimitaan.

Tätä en juuri ymmärrä. Niputetaan heti asia samaan kastiin omien kokemuksien mukaan, eikä ajatella sitä, että lapset on tosiaan yksilöitä.
*rölli on kyllä paha, koska _meidän_ lapsi pelkäs sitä'
Jonkun toisen lapsen mielestä se ole paha.

Alkuperäinen kirjoittaja witchi:
sen näkee ja tietää omasta lapsesta millaisia asioita se osaa ja ymmärtää käsitellä

Kaikki eivät näe, tai välitä nähdä. Tai eivät osaa ajatella, että jostain olisi lapselle haittaa.

Enkä tarkoita nyt vain peleja tai leffoja. Vaan myös muuta toimintaa, uutisia, lehtiä, mainoksia, puolison tai muiden kanssa riitelyä, känniääliötoimintaa yms.

Se on niin helppo sanoa, että totta kai jokainen tietää mikä on lapselle hyväksi, ja että mitä lapsi ymmärtää ja osaa käsitellä. No ei tiedä. Ja jotkut tietää, muttei välitä.

Mä yritin kysyä tässä ketjussa, että miten niitä asioita käsitellään lapsen kanssa kenenkin kotona, mutta kukaan ei vastannut :whistle:

Lapsen kanssahan pitäisi keskustella kaikesta, tarinoista mitä luetaan, asioista mitä nähdään tai tehdään.

Itse olen bondeja pikkutyttösenä katsellut ja jopa Poltergeistejä tuli naapurissa 7-8 vanhana katseltua. Ilmeisesti en kovin kieroon ole kasvanut, vaan siitähän voi olla naapurit eri mieltä, kuten Ap jo aiemmin huomautti! Tietokonepelejä ei vielä 80-luvun alussa juurikaan ollut, joten niistä ei "traumoja" jäänyt.

8-vuotias poikani on saanut Bondeja katsoa. Lapseni on kuitenkin ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen eikä asu koneella saati television ääressä. Poikkeuksena tietenkin sadepäivät, kuten eilen...

Tulevaisuuttahan me emme voi ennustaa ja sitä mikä esim. näillä kouluampujilla on napsahtanut päässä, mutta suora rinnastaminen ap:lla, menee jo yli. Lisäksi olet aika hanakka arvostelemaan ja tuomitsemaan, mikä osoittaa aika suppeaa sekä pientä elämänkatsomusta.

Ehkäpä jo kirjoituksestakin huomasit, kuka minä olen, jos et niin...lasketaanpa 1+1...