Minun sinun -rahasysteemin en tule koskaan ymmärtämään, varsinkin kun toinen lainailee muilta rahaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "elli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"elli"

Vieras
Naimisissa, kolmen lapsen äiti, kaveri, pyysi lainaksi rahaa. Sanoin, etten voi lainata. Rupesi itkemäänkin kun hänen täytyy ruokkia lapsia eikä rahat riitä palkan asti. Kun kysyin, että miksi ukko ei osta ruokaa lapsille, kuulemaa niillä on toi minun sinun rahat-systeemi. Ja ukko "hoitti" jo oman osuuden ruokaostoksesta.

Jo jokainen omalla tavalla. Mutta en tajua miten on mahdollista jos ne rahat on loppunut puolisolta (pienempi palkka, ylättävää sairaalamaksu ym.), miksi toinen puoliso ei voi tulla vastaan vaan ruvetaan pyytäämään rahaa lainaaksi?

Sanoin kaverille, että voi tulla lasten kanssa meille syömään, mutta rahaa en lainaa. Ei kelvannut.

Oletettavasti kaverisi käyttäisi rahat johonkin ihan muuhun kuin lasten ruokaan. Sen takia mieskään ei hänelle rahaa anna eikä kaverille ilmainen ruoka kelvannut.
Jos oikeasti lapset näkisi nälkää, niin en millään usko että normaali mies jättäisi niitä ruokkimatta.

Oletettavasti kaverisi käyttäisi rahat johonkin ihan muuhun kuin lasten ruokaan. Sen takia mieskään ei hänelle rahaa anna eikä kaverille ilmainen ruoka kelvannut.
Jos oikeasti lapset näkisi nälkää, niin en millään usko että normaali mies jättäisi niitä ruokkimatta.

niimpä

eukko yrittää kusettaa aappeetä

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Kaverisi on varmaan peliriippuvainen tai muuten tuhlaa rahat asiattomiin kohteisiin. Itki siksi, kun hävettää asia eikä kehtaa miehelle tunnustaa mihin rahansa ovat kadonneet. Tai sitten koitti saada sääliä osakseen ja siten rahaa kuitenkin lainaan, siihen viittaa tuo ettei tarjottu ruoka kuitenkaan kelvannut.

Tuollaisissa tapauksissa olisi kylläkin järkevämpää, että se ongelmainen maksaisi heti osan perheen pakollisista kuluista ja luotettavampi osapuoli huolehtisi juoksevista pakollisista kuluista. Tai sitten vaan erotaan. Ei mielestäni sen toisen kuitenkaan tarvitse loputtomasti maksaa kaikkea pakollista, vain siksi, että toinen tuhlaa rahansa peleihin, päihteisiin tai omiin hankintoihin.

Yhdellä miehellä oli 2 lasta edllisestä liitosta ja otti uuden vaimon joka oli lapseton. Uusi vaimo oli vähän aikaa työtön sitten sai työpaikan niin joutui pyytämään mieheltään bensaan rahaa, niin sai sen mutta sepiti maksaa ukolle korkojen kanssa takaisin. Samoin ostavat omat ruokaostokset ja on omat hylölyt jääkaapissa plus laput omissa ruuissa että kyllä jotkut on tosi tarkkoja rahoistaan.

Tämä on kasvava "trendi", että perheessä lainataan tai olla kituutetaan, se pienempipalkkainen, kun kaikki laitetaan sentilleen puoliksi. Onneksi nyt ei noin kärjistetysti vielä mutta monilla ne lasketaan hyvin tarkkaan. Ja asiahan olisi helpompi jos elettäis sen pienempituloisen elintason mukaan. Ei tarvitse päihteitä eikä muita humputuksia jos nettotulot ovat sen alle 2000 ja siitä maksaa puolet kaikista kuluista.
En tosin minäkään jaksa uskoa puolison lapsia ruuatta jättävän sentään :D mutta onhan niitä pihejä tosin olemassa.. ehkä puurolinjaa ei äiti halua pitää ja siksi vollaa lainaan?

Nykyään tuntuu olevan monille ongelma ne ns.yhteiset rahatkin. Eräs tuttava elää normaalisti perhe-elämää, on pienipalkkainen vakityö ja miehellä varmaan n.7 kertainen. Tuttavapiirissä arvostellaan ja ihmetellään miksi toinen maksaa enemmän ja haukut tulee seläntakana kun kaverini saa mieheltään melko hintavia lahjojakin.. en ymmärrä, eihän se ole muilta pois vai onko? Eli ei ole hyvä niinkään tekipä kuinka päin vaan. ;)

Kyllä munkin ystävä joutu lainaamaan äidiltään rahaa, kun oli kotona lasten kanssa. Mies kävi töissä ja kulut laitettiin sentilleen puoliksi. Ystävältä loppui rahat ja lainasi äidiltään ruokaan rahaa ja mies veteli iltaisin yksin sohvalla noutoruokaa, kun oli siihen mainiosti rahaa. No erohan siitä tuli ja onneksi ystävä sitten löysi miehen, jonka kanssa on tasa-arvoisessa suhteessa, vaikka nainen on pienipalkkaisessa työssä ja mies tienaa hyvin.

Ei tarvitse päihteitä eikä muita humputuksia jos nettotulot ovat sen alle 2000 ja siitä maksaa puolet kaikista kuluista.

Mitenkähän isot sun mielestä sitten on "kulut", jos ei kahden tonnin nettopalkasta niistä puolia makseta? Vaikka asumiseen menisi yhteensä tonni ( = paljon) ja muihin pakollisiin kuluihin tonni ( = paljon), niin silti puolet niistä tekisi vasta sen tonnin ja jäljelle jäisi kaikkeen muuhun vielä saman verran. Ei kuulosta mitenkään vaikealta tilanteelta.

* Oletan että alle 2000 ei tarkoita esim. 500 euroa.

No on meilläkin omat rahat, eli omat tilit, mutta silti maksetaan yhteiset menot yhdessä, yhteiseltä taloustililtä. Maailma ei ole mustavalkoinen missään muualla kuin palstalla... ja aina on oletus, että nainen ei tienaa mitään ja mies on se kovapalkkainen jota rokotetaan.

Sitä mäkään en tajua, että omien lasten ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin tms ei anneta rahaa. Mutta kyllä pitäisi melkoinen Batman tai Brad Pitt miehen olla, että antaisin rajattoman käyttöoikeuden pankkitileihini. Eli mulle tämä "minun sinun -rahasysteemi" on ihan selviö, muuhun en edes suostuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;30426525:
Sitä mäkään en tajua, että omien lasten ruokaan, vaatteisiin, lääkkeisiin tms ei anneta rahaa. Mutta kyllä pitäisi melkoinen Batman tai Brad Pitt miehen olla, että antaisin rajattoman käyttöoikeuden pankkitileihini. Eli mulle tämä "minun sinun -rahasysteemi" on ihan selviö, muuhun en edes suostuisi.

Mä olin ja elin neljännesvuosisadan japanilaistyyppisessä liitossa, mis miehen duuni on tuoda tilipussi lyhentämättömänä kotiin.

Kun kaks persaukista rakastuu ja alkavat saada jälkikasvua ja yhteistä asuntolainaa, niin ei siin tu mieleen, että olis sun tai mun rahat. Kyseessä oli "me".

Rouvalla oli täysin vapaa pääsy meidän pankkitilille, eikä mun koskaan tarttenut epäillä, että pennikään olisi mennyt väärään tarkoitukseen.

Asia olis varmasti ollut toinen, jos jommallakummalla olis ollu varjeltavaa perintöä tms, mut yhteiset lapset ja kaikki yhdessä hankittua, niin mitäpä murehtimaan niinkin halvasta asiasta kuin raha.

Minun kannattaisi periaatteessa vaatia tuota minun rahat sinun rahat -systeemiä, kun tienaan miestäni enemmän. Mutta kun minusta se oli niin vaivalloista. Pitäisi sopia, kuka maksaa mitäkin ja siirrellä varmaan rahaakin, koska minä käyn aina ruokakaupassa, mies ei oikeastaan ikinä. Nyt on yksinkertaista, kun rahat tulee yhdelle tilille ja minä maksan sieltä kaikki laskut. Mies aina vaan kysyy, että paljonko on rahaa ja jos tahtoo jotakin ylimääräistä ostaa, niin kysyy, että onko vara.

Minun kannattaisi periaatteessa vaatia tuota minun rahat sinun rahat -systeemiä, kun tienaan miestäni enemmän. Mutta kun minusta se oli niin vaivalloista. Pitäisi sopia, kuka maksaa mitäkin ja siirrellä varmaan rahaakin, koska minä käyn aina ruokakaupassa, mies ei oikeastaan ikinä. Nyt on yksinkertaista, kun rahat tulee yhdelle tilille ja minä maksan sieltä kaikki laskut. Mies aina vaan kysyy, että paljonko on rahaa ja jos tahtoo jotakin ylimääräistä ostaa, niin kysyy, että onko vara.

Hommahan toimii hyvin niin pitkään kunnes paukahtaa ero ja toinen osapuoli huomaa että helvetti tämä parisuhde on maksanut minulle useita satoja tuhansia, ja toinen vielä vie mennessään puolet omaisuudesta.
Ihan jo ero% valossa kannatan että kaikilla olisi omat tilit nykyään jos on isoja tuloeroja.

Oli muuten hieno kirjoitus kaverilla aiheeseen liittyen facebookissa vähän aikaa sitten.
Erosi vaimostaan 12v liiton jälkeen, yhteiset rahat periaatteella oli menty ja tuloerot olivat isot.
Kirosi sitä että ei ollut tajunnut tehdä mitään suojellakseen omaisuuttaan.

Lopputulos oli se että hän joutui maksamaan exälle saman verran nettorahaa asunnosta jonka oli rakentanut hartiapankilla yksin, oli myös maksanut kaikki kulut ja menot asumisesta tuossa asunnossa.
Oli myös maksanut kaikki remontit myös ne sisustus remontit joita vaimo oli halunnut.
Vaimonsa oli lähinnä silloin tällöin ostanut ruokaa ja joitain sisustusjuttuja jotka sitten tietenkin oli vielä vienyt mukanaan..

Kaiken muun tämä ystäväni vielä ymmärsi pitkin hampain mutta se että hänen piti vielä maksaa puolet säästöistäänkin exälle veti ymmärryksen tiukille.

Lopputuloksena oli tilanne, jossa ex puoliso sai hemmetin paljon rahaa itselleen ja kaverini sai ottaa hemmetin paljon lainaa saadakseen pitää rakentamansa ja jo kertaalleen maksetun talonsa.

Yhteistyössä