minusta suomi ei ole lapsilähtöinen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hm

Vieras
vai miten ulkosuomalaiset se menee? kun luulen, että muualla kaikki lapset menevät esim. sinne kouluun tai leikkikouluun esim. kello yhdeksäksi, ja sitten haetaan samaa aikaa. näin kaikki toimii siis lasetn parhaaksi. ei niin että koko ajan on rauhatonta, koko ajan on joku mamma hakemassa tai viemässä tai isukki ja kyselemässä miten meidän liisapekalla meni päivä.

vaan kaikki tuodaan samaa aikaa ja kaikki viedään samaa aikaa, ksoka kyseessä on koulu. koulu alkaa 3-vuotiaana tai 4-vuotiaana ja sitä pienemmille ei ole mitään päiväkoteja. tai jos on, ne ovat seimiä, tai sitten lapset hoidetaan mummoilla tai kodissa tai naapurissa.

suomi eroaa muista maista.

Meillä ei onneksi ole niin. Meidän taloudessa kumpikin tekee vuorotyötä (ja lapsilla vuorohoito). Jos ne lapset tarvisi aina viedä ja hakea samaan aikaan niin jomman kumman meistä olisi vaihdettava ammattia tai oltava kotona. En olisi kovin mielissäni.

Asun ulkomailla kahden lapsen kanssa ja Suomi on lapsivihamielisin maa jossa olen käynyt. Lapset eristetään Suomessa omiin ghettoihinsa (päiväkodit), mutta he eivät tunnu olevan tervetulleita ihmisten yleisiin tiloihin, esimerkiksi kahviloihin, ravintoloihin, kauppoihin tai liikennevälineisiin. Suomessa ihmiset myöskään eivät yleensä spontaanisti tule juttelemaan tai kommentoimaan lapsille, eikä Suomessa kovin helposti auteta lasten kanssa rehjuavaa aikuista. Nämä asiat ovat ihan toisin suuressa osassa muuta maailmaa.

Hyviä puolia suomessa on mun mielestäni ihan hyvin rahotettu äitiysloma (ja hyvän pituinen moneen muuhun maahan verrattuna), kotona olemistakin tuetaan, on lapsilisät, hoitopaikasta maksetaan vain murto-osa itse, hoitoa järjestetään kaikille yli 10kk tarvittaessa (joskus voi olla lapsen etu päästä hoitoon pienenä), Suomessa on suht hyvin pelaava lastensuojelu, isille on isyyslomat, koulutus on ilmaista, kouluruoka on ilmaista, jne. En mä kyllä tiedä yhtään miten nuo asiat muualla maailmassa on, mutta varmasti osa huonommin.

Alkuperäinen kirjoittaja ulkosuometar:
Asun ulkomailla kahden lapsen kanssa ja Suomi on lapsivihamielisin maa jossa olen käynyt. Lapset eristetään Suomessa omiin ghettoihinsa (päiväkodit), mutta he eivät tunnu olevan tervetulleita ihmisten yleisiin tiloihin, esimerkiksi kahviloihin, ravintoloihin, kauppoihin tai liikennevälineisiin. Suomessa ihmiset myöskään eivät yleensä spontaanisti tule juttelemaan tai kommentoimaan lapsille, eikä Suomessa kovin helposti auteta lasten kanssa rehjuavaa aikuista. Nämä asiat ovat ihan toisin suuressa osassa muuta maailmaa.

...toisaalta muussa maailmassa (ehkä pohjoismaat poislukien - olen kuullut ruotsia syytettävän samankaltaisesta lapsivihamielisyydestä kuin suomea, vaikka näissä kahdessa maassa yhteiskunta ottaa lapset ja lapsiperheet huomioon ehkä parhaiten maailmassa) lapsille pidetään kotona huomattavasti ankarampaa kuria eikä ruumiillista kuritustakaan paheksuta. Lapsille saa jutella, mutta vieraat saavat myös puuttua heidän kasvatukseensa toisin kuin suomessa. Tällä voi olla jotain tekemistä lasten käytökseen ja siihen, miksi heitä jaksetaan enemmän katsella julkisilla paikoilla.

Lasten antaminen vieraalle hoidettavaksi jo muutaman kuukauden ikäisenä on täysin sallittua ja pitkä imetys hyvin paljon harvinaisempaa kuin suomessa, kiintymyssuhteesta äitiin ei paasaa kukaan.

Lapsilähtöisyyden voi käsittää monella tavalla.

Suomessa valtio on ottanut vanhemmilta roolia lastenkasvatuksesta. Siten sanoisin, että Suomi on erittäin lapsikeskeinen.

Tosin lasten hyvinvoinnissa ykkönen on edelleen Alankomaat. Niillä on siellä jotain muuta. Sitä kutsutaan kansalaisyhteiskunnaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalletar:
Hyviä puolia suomessa on mun mielestäni ihan hyvin rahotettu äitiysloma (ja hyvän pituinen moneen muuhun maahan verrattuna), kotona olemistakin tuetaan, on lapsilisät, hoitopaikasta maksetaan vain murto-osa itse, hoitoa järjestetään kaikille yli 10kk tarvittaessa (joskus voi olla lapsen etu päästä hoitoon pienenä), Suomessa on suht hyvin pelaava lastensuojelu, isille on isyyslomat, koulutus on ilmaista, kouluruoka on ilmaista, jne. En mä kyllä tiedä yhtään miten nuo asiat muualla maailmassa on, mutta varmasti osa huonommin.

äitiysloma on ok suomessa.

kaikki muut mainitsemasi asiat ovat lapsen näkökkulmasta suomessa huonommin kuin muualla.

esim. kotona olemisen tukeminen. jos maksat suomessa veroa 1000 euroa ihan pienestäkin palkasta (esim. 3000 euroa, joka on todella pieni palkka korkeakoulutetulle, missä tahansa muussa maassa paitsi suomessa) ja toinen perheen aikuisista saa 300 kotihoidontukea. olette nettomaksajia eli maksatte paljon enemmän kuin saatte rahaa. ja muualla monessa euroopan maassa palkka kasvaa, jos on puoliso ja lapsia, eli halutaan tukea ja samoin verotus pienenee. eli käteen jää enemmän, kuin suomessa, vaikka suomessa saa muutaman satasen kotihoidontukea, niin muualla palkka on isompi ja siitä lähtee vähemmän veroa keskituloisella. eli saa enemmän kuin suomessa.
lapsen näkökulmasta suuret laitokset suurissa ryhmissä eivät ole hyvä. muualla lapset hoidetaan kodeissa pienenä, naapurin äiti hoitaa naapurinkin lapset, naapurin täti, jonka omat lapset aikuisia, jne. ja niitä lapsia ei ole niin paljo kuin suomessa vaan hoidetaan plekästään yhden perheen lapsi/lapset.

suomen lastensuojelu on häpeäpillkku. suokmessa otetaan enemmän lapsia huostaan kuin missään muualla. ei auteta lapsiperheitä imitenkään muuten

muuallakin on ilmainen koulu. ja kaikkeen muuhun pätee se, että palkat ovat lähtökkohtaisesti isommat ja verhtus lapsiperheillä pienempi niin rahaa jää maksaa kaikki itse. suomessa asuminen vie niin suuren osan tuloista, että ei missän muualla.

Suomessa kasvatus on kuitenkin heikompaa. Muualla pojat osaavat olla toisia kunnioittavasti luokassa ihan kuin tytötkin. suomessa on joku poikageeni, joka aiheuttaa sen, että jostain syystä 9 kymmenestä poikaoppilaasta riehuu ja mölyää ja sotkee luokan. Jos opettaja antaa kotiin palautetta, vastaus on että ei meidän eetu, se on kotona kiltti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Suomessa kasvatus on kuitenkin heikompaa. Muualla pojat osaavat olla toisia kunnioittavasti luokassa ihan kuin tytötkin. suomessa on joku poikageeni, joka aiheuttaa sen, että jostain syystä 9 kymmenestä poikaoppilaasta riehuu ja mölyää ja sotkee luokan. Jos opettaja antaa kotiin palautetta, vastaus on että ei meidän eetu, se on kotona kiltti.

Eiköhän tää oo se avainsana, miksi suomessa tavalliset kansalaiset lapsiystävällisestä valtiosta huolimatta eivät suhtaudu kovin myönteisesti lapsiin.

Kieltäydyn uskomasta, että yhdessäkään muussakaan maassa ihmiset katsoisivat hyvällä esim. lasta, joka on tuotu mukaan teatteriin tai luennolle ja joka siellä kiljahtelee ja juoksentelee ympäri salia esityksen ajan. Muualla niitä lapsia voi pitää mukana, koska ne opetetaan jo pienenä istumaan hiljaa aloillaan. Tosin se voi vaatia keinoja, joita suomen laki ei salli. Joten täytyy tyytyä karsinoimaan käytöstavattomat, riehuvat lapset erilleen yhteiskunnan muista toiminnoista.

Yhteistyössä