Minut on irtisanottu suoraan hoitovapaalta. Nyt 2 kk irtisanomisaika. Miten lasketaan työttömyyspäiväraha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työttymyyspäiväraha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työttymyyspäiväraha

Vieras
Hoitovapaa loppuu vuodenvaihteessa. Siitä eteen päin minut on irtisanottu. Edesä siis 2 kk irtisanomisaika milloin ei työvelvoitetta.

Olen ollut hoitovapaalla niin kauna kuin se on mahdollista ja heti suoraan vanhempainlomalta sen aloitin.

Mitä työttömyyspäivärahaa saan? Kuulun Nomitin yksityiseen liittoon. Saanko ansiosidonnaista vaiko kelan rahaa ja onko se työmarkkinatukea vaiko mitä?

Miten siis laksetaan tuo työssäoloehdon täyttyminen?

Osoisiko joku sanoa tähän mitään?

Jep. Minustakin kuulostaa siltä, että ei sinua voi irtisanoa. Laiton juttu! Maanantaina heti liiton lakimieheen yhteyttä! Jos päädyt lähtemään, vaadit "kipurahat", etkä tyydy mihinkän kahteen kuukauteen.

Periaatteessa vapaalta palatessa ensimmäisenä työpäivänä voidaan irtisanoa. Ystävällistä työnantajalta kertoa asia etukäteen eikä jättää sitä siihen ekaan työpäivään.
Ota liittoon yhteyttä, niin saat asiaan selvyyden.

Saat ansiosidonnaista jos työssäoloehto täyttyy. Työssäoloaikaan lasketaan oikea työssäoloaika. Googleta työssäoloehto, äitiys ja hoitovapaa pidentää laskentajaksoa, joten tulot katsotaan x vko:a/ kk:ta taaksepäin siitä hetkestä kun olet oikeasti ollut viimeeksi töissä.
Irtisanominen tuotannollisista ja taloudellisista syistä ei ole yo. tapauksessa laiton jos kaikki muutkin samaa työtä tekevät irtisanotaan, mutta jos joku jää niin voitaisiin ajatella että aloittaja irtisanotaan raskauden/hoitovapaan tms. syrjintä-perustein, joten siinä tapauksessa olisi mahdollisesti laiton tai ainakin työnantajan olisi pystyttavä hyvin perustelemaan miksi joku muu saa jäädä ja juuri tämä vapaalla oleva irtisanotaan.

Kirjoitin tästä jo aijem min. Itse olen pyytänyt niin psyykkisen kuin fyysisen kunnon takia vaihtoa työtehtävissä(lääkärikin tämän todennut ja keskustelut on käyty) ja sitä ei ole minulle tarjolla. Joten työnantaja voi irtisanoa minut (sanoi,ett 2kk on irtisanomisaika)

Mietin vain tuota työssäoloehtoa et täyttyykö se minun kohdallani
Olen jäänyt töistä pois 10/10 ensiksi sairauslomalle ja sitten 12/10 äitiyslomalle/vanhempainlomalle ja siitä asti olen olllut hoitovapaalla.
Työ olen aloittanut jo 2006 kyseisessä paikassa

Ahaa, no sitten tilanne riippuu lähinnä siitä mitä siellä papereissa irtisanomissyynä lukee. Tämä kannattaa tarkistaa ihan sieltä liitosta sitten. Jos irtisanomissyy on jotain "työntekijän omasta pyynnöstä" niin saattaa olla että et ole oikeutettu ansiosidonnaisiin päivärahoihin ollenkaan, tai ainakin vasta karenssin jälkeen. Jos syy on joku ikäänkuin työnantajasta johtuva niin silloin saat nuo tietysti normaaliin tapaan.
Ymmärisin että olet ollut kokopäivätyössa 4 vuotta ennen näitä vapaita niin kyllä työssäoloehto täyttyy, eli sillä perusteella olisit oikeutettu ansiosidonnaiseen, ellei tarkastelujakson pidentämisessä ole jotain maksimirajaa. (en googlettamallakaan löytänyt mitään mainintaa sellaisesta että olisi).

Jep. Minustakin kuulostaa siltä, että ei sinua voi irtisanoa. Laiton juttu! Maanantaina heti liiton lakimieheen yhteyttä! Jos päädyt lähtemään, vaadit "kipurahat", etkä tyydy mihinkän kahteen kuukauteen.

Itseasiassa se irtisanomissuoja koskee äitiys- ja vanhenpainvapaata ei hoitovapaata. Näiden kahden ensimmäisen kohdalla katsotaan että kyse on sukupuoleen kohdistuvasta syrjinnästä, jos raskaana oleva tai äitiyslomalainen irtisanotaan. Paitsi siinä tapauksessa, jos yksikön muutkin työntekijät joutuvat lähtemään eli raskaana olevaa/perhevapailla olijaa ei ole poimitti yt:n piiriin erikseen.

Mutta kesken hoitovapaan voi kyllä irtisanoa, vaikka monesti se irtisanomislappu odottaakin siihen asti kunnes hoitovapaa päättyy.

Päivärahan suuruudesta kannattaa kysyä omasta kassasta, täällä harva osaa sitä laskea oikein vaikka olisi kaikki tiedot olemassa sun työsuhteista ja palkoistasi.

Ahaa, no sitten tilanne riippuu lähinnä siitä mitä siellä papereissa irtisanomissyynä lukee. Tämä kannattaa tarkistaa ihan sieltä liitosta sitten. Jos irtisanomissyy on jotain "työntekijän omasta pyynnöstä" niin saattaa olla että et ole oikeutettu ansiosidonnaisiin päivärahoihin ollenkaan, tai ainakin vasta karenssin jälkeen. Jos syy on joku ikäänkuin työnantajasta johtuva niin silloin saat nuo tietysti normaaliin tapaan.
Ymmärisin että olet ollut kokopäivätyössa 4 vuotta ennen näitä vapaita niin kyllä työssäoloehto täyttyy, eli sillä perusteella olisit oikeutettu ansiosidonnaiseen, ellei tarkastelujakson pidentämisessä ole jotain maksimirajaa. (en googlettamallakaan löytänyt mitään mainintaa sellaisesta että olisi).

No kaiken järjen ukaan ei voi syy olla "työntekijän omasta pyynnöstä" koska en sitä ole pyytänyt itse vaan siirtoa toisiin tehtäviin. Työkyvyn aleneminen on se syy miksi alunperin otin tc yhteyttä tästä asiasta.
Me kävimme työhyvinvointineuvottelun ja työtereyslääkäri ainkin siellä sanoi,että sinullehan on edullisinta,että ta irtisanoo sinut niin ei tule karensseja ym ja työnantaja puolen edustjat myös nyökyttelivät että näin on. Esi viikolla meillä vielä neuvottelu tästä irtisanomiseta.
Työhyvinvointipäällikkö kyllä heitti,että irtisanomisaikaa ei tarvitse pitää ollenkaan jos et sitä itse halua ja noepamminhan pääset sitten päivärahoillle.
Joo olen aloittanut itseasiassa 2003 jo mutta vakiutuisena olen ollut 2006. Työssä olen ollut niin,että 11/2008 jäin äitiyslomille loppuvuodesta ja ikävän sattuman vuoksi jouduin sitten sairauslomille 01/2009. Sairauslomilla olin 8/2009 asti ja siitä sitten n 1,5kk töissä kunnes jäin taas sairauslomille 08/10 asti. Sen pari kk olin työsä ja jäin äitiyslomille mistä nyt siis hoitovapaalla olen ollut.
Yhtäjaksoisesti olen ollut työssä 2003-2008 lmarraskuun loppuun

Yhteistyössä