Mirena-hormonikierukka ja runsaat vuodot

  • Viestiketjun aloittaja Enni56
  • Ensimmäinen viesti
Enni56
Minulle laitettiin loppuvuodesta -08 Mirena. Laiton jälkeen vuoto jatkui muutaman viikon. Sitten hiipui pariksi viikoksi pois, jonka jälkeen on taas jatkunut, nyt taas jo toista viikkoa.

Ennen kuukautiseni kestivät 4-5pvää. Nyt vuotoa on siis enemmän tai vähemmän viikko tolkulla. Kävin lääkärillä uudelleen kun laitosta oli kulunut 3 vkoa eikä vuoto loppunut. Kaikki oli lääkärin mukaan ok ja hän luki ohjeista, että epämääräiset vuodot saattavat kestää 3kk:kin. No, kohta alkaa olla aika täysi - ja mittakin!

Onko muita saman kokeneita? Vuotoni ovat siis lisääntyneet ja pitkittyneet, tilanne paljon huonompi kuin ennen kierukkaa!! Jaksan kyllä vielä odottaa, mutta olisi kiva tietää onko tälle loppua...
 
heips!
Äitini, joka täyttää 50 kärsii samasta vaivasta. Hänellä on ollut Mirena nyt vuoden päivät, ja vähän väliä tulee ylimääräistä vuotoa, on kuulemma ihan normaalia, kun on lääkärille soitellut ja kysynyt asiasta, eikä sille saa oikein mitään tehtyä-ellei otata kierukkaa pois.

Eli varaudu kärsimään ties kuinka pitkästi :)
 
Enni56
On tämä vaan hurjaa; nyt olen taas vuotanut kohta 3 vkoa yhteensoittoon. Ei mitään älyttömän runsasta, mutta sen verran, että sidettä tarvitsee koko ajan.

Siis kierukan laiton jälkeen eli 2,5kk ajan nyt ollut vain pari viikkoa, ettei olisi ollut vuotoa. Nyt 3vkon vuotamisen jälkeen taas lopettelee, on vain ruskeaa pientä vuotoa, mutta silti niin RASITTAVAA!!!

Olisiko muilla viel kokemuksia?
 
mirena minullakin
Vuotoa oli noin kahdeksan kuukauden ajan, sitten loppui. Nyt parin kuukauden välein saattaa tuhruilla yhden päivän ajan. Ehkä olisin valinnut toisen ehkäisyn, jos olisin tiennyt mikä terveysside-pikkuhousunsuoja-show oli tulossa. Nyt ei enää ota päähän :)
 
Enni56
Voi apua - sittenhän tässä saisi kärvistellä vielä seuraavat 5 kk??

Mulla oli taas siis noin 3 vkoa ihan sellasta kunnollista kuukautisvuotoa. Sitten tuntui, että alkaa hiipua, oli 3-4 pvää vain vähäistä ruskeaa vuotoa...kunnes eilen, kun olin luullut, että jo tosiaaan helpottaa (ja vaihtanut ihan vain pienen pikkuhousunsuojan), niin yhtäkkiä olikin tullut oikein kunnon hulahdus tummanruskeaa vuotoa.

Voi itku...neuvokaa, joku viisaampi, pitäisikö käydä toisella lääkärillä näytillä. Vai vain odotella vielä...??!!
 
odottele..
Kannattaa vain odotella. Jos ei vuoden aikana kierukan asentamisesta ole ne vuodot loppuneet, niin sitten ota vaikka yhteyttä siihen lääkäriin, joka sen kierukan asensi ja kysele vähän mitä kannattaisi tehdä.
 
Minulla kesti
3-4 kk epäsäännöllistä vuotoa. Lisäksi rinnat olivat kamalan kipeät. Sen jälkeen loppui, nyt jo kolmas kierukka menossa eikä kuukautisia ole ollut koko aikana. Ainoastaan kierukan vaihdon yhteydessä on vuotanut pari päivää tihkua.
 
Enni56
Muutaman pvän näytti, että vuoto jo vähenisi, kunnes sitten yhtenä iltana oikein hulautti tulemaan sellaista ruskeaa vuotoa - ja reilusti. Sitten muuttui taas normipunaiseksi ja vähenee nyt jälleen.

On tämä ihmeellistä!! Mutta siis kuuulostaako ihan tutulta - että muillakin olisi tällaita ollut????
 
Joopajoo on
Jos sinulla ei ole mitään kipuja, ei kuumetta tms. niin odottele ihan rauhassa ainakin tuo 3-4 kuukautta. Jos sinä aikana tilanne ei ole rauhoittunut, neuvottele lääkärisi kanssa jatkosta.
 
kft
joo... mulla kierukka ollut yli vuoden ja vielä vaan saan kestää jokapäivästä vuotoa... nyt lääkäriin hormooni testeihin ja ultraan. saa nähä mitä löytävät. ihan sama kuhan tää vaan loppus!! onnea vaan sullekkin kierukan kanssa. ;)
 
Enni56
No nyt puhuin lääkärini kanssa; sanoi, että on minusta kiinni otetaanko kierukka pois vai ei?!!!! Voi kuulemma olla jotain kontaktivuotoa, jolle ei sitten voi mitään hormoneilla tai muillakaan...

No huh huh - ei olis arvannut, että tämmöisen riesan pistää yksi kierukka!!
 
Minäpä ´minä
Mulla kierukka nyt neljättä kuukautta. Olen lukenut ulmaisilta saiteilta paljon Mirenan ongelmista. Eihän niistä täällä nii puhuta...

Mulla ollut runsasta vuotoa oikeastaan koko kierukan olon ajan. Alkaa olla hermot lopussa, joten olen kait otattamassa pois. Ja onhan siitä paljon muitakin riskejä...ainakin mitä olen nyt netissä ulkomailta selaillut =(
 
****************
Mulla on ollut Mirena-kierukka kohta 7 vuotta, ja vuotoja ei tänä aikana juuri lainkaan satunnaisia tiputteluja lukuunottamatta. Että näinkin voi käydä. Toisaalta olen miettinyt, menetänkö jotain olennaista kuukautisten myötä, kun en voi valittaa ainaisia kipuja/ohivuotoja/siteiden ja tamponien hintoja yms. ikävää...
 
Enni56
Olen nyt keskustellut tästä tilanteesta kahden lääkärin kanssa. Toinen sanoi, että jos 3kk:n kuluttua vuotaa, niin pitänee sitten ottaa pois. Ei sovi. Toinen taas sanoi, että toisilla vuotaa hyvinkin 5-6kk, eli odotellaan.

No, nyt sitten odottelen. Onhan tietysti aina olemassa se parin prosentin vähemmistö jolle se ei sovi ollenkaan...
 
maarit78
KAIKKEE KANSSA....
mä laitoin tarkalleen mirenan 16.2.09 laitettiin kuukautisten aikana. laitto on ei paljoa tuntunut... mutta vuotoa ollut sieltä lähtien enemmän tai vähemmän mutta koko ajan kumminkin. olen päättänyt kattoo ainakin tämän 4-6kk miten tilanne menee jos ei parane en jaksa tätä enää otan kierukan pois. viime kk kun oli vuotoa kesti 14 päivää ei runsasta mutta oiken veristä ja kipuja oli jonkin verran. nyt pitäis täs kohta puoliin alkaa kk saa kattoo ja jännityksellä odotan miten käy jatkuuko sama putki.... tympii....
 
näinkö on
Tilasin ajan kierukan vaihtoon ja minulle kerrotiin, että viikon ajan ennen vaihtoa tulisi käyttää kondomia yhdynnöissä. Tämä siksi, että mikäli kierukan laitto ei jostain syystä onnistu, on pieni mahdollisuus tulla raskaaksi? Siitiöthän todellakin elävät muutaman päivän.
Enpä olisi ikinä tullut ajatelleeksi moista! Mutta varmaan asia on näin.
Samainen "ajanvaraushenkilö" tosin kehotti minua myös hakemaan vaihtoa varten apteekista 600-800mg Buranaa, jota hänen mukaansa saa ilman resptiä. Tämäkin oli minulle ihan uutta....
 
Enni56
...taitaa vuodot vähän helpottaa?!! On nimittäin ollut peräti 2 pvää vuotamatta - ja se on paljon se! Tullut ehkä vähän sellaista ikäänkuin ruskeaa valkovuotoa, mutta olen nyt jopa ilman pikkuhousun suojaa!

Katsotaan jatkuuko tämä...ja miten kauan. Nythän on jo 4. kk menossa kierukan laitosta. Ihan olisikin kohtuullista, että alkaa vuoto loppua?????!!!!! Mutta ehkä vähän valoa tunnelin päässä nyt...
 
Enni56
ajattelin nostaa tätä juttua, jos joku vaikka ehtisi kommentoimaan.

puoli vuotta kohta kulunut kierukan laitosta ja vuodot jatkuu. Kuukautisista on tullut viikon kestäviä nyt. Ei mitään runsasta vuotoa, pikkusiteellä pärjää, mutta vuotaa kuitenkin. Ja ainakin sen viikon. Sitten muua aika on -muutamaa hullua pvää lukuunottamatta- sellasta inhottavaa ruskeaa pikkuvuotoa.

Onko nyt muita saman kokeneita. Lääkäri antoi kuukauden aikaa. Sanoi, että jos ei siihen mennessä lopu, niin nyppästään kierukka pois. En kyllä haluaisi..., mutta en jaksa tätäkään!!!!
 
Enni56
ajattelin nostaa tätä juttua, jos joku vaikka ehtisi kommentoimaan.

puoli vuotta kohta kulunut kierukan laitosta ja vuodot jatkuu. Kuukautisista on tullut viikon kestäviä nyt. Ei mitään runsasta vuotoa, pikkusiteellä pärjää, mutta vuotaa kuitenkin. Ja ainakin sen viikon. Sitten muua aika on -muutamaa hullua pvää lukuunottamatta- sellasta inhottavaa ruskeaa pikkuvuotoa.

Onko nyt muita saman kokeneita. Lääkäri antoi kuukauden aikaa. Sanoi, että jos ei siihen mennessä lopu, niin nyppästään kierukka pois. En kyllä haluaisi..., mutta en jaksa tätäkään!!!!
 
Tällainen tapaus
En tiedä olenko joku ääritapaus, mutta kun ensimmäisen kierukan asennuksesta oli kulunut 9 kuukautta, eikä vuodoille näkynyt loppua, lääkäri määräsi minulle kaksi Primolut kuuria joista ei ollut minkäänlaista hyötyä. Kaiken kaikkiaan meni puolitoista vuotta ennenkuin vuodot asettuivat ollen 7 päivää kuukaudessa tiputtelua.
 
Primolutin napsija
hormoonikierukkaa, en huolinut. Nuorempana , ajalla miekka & kirves minulla ollut kierukka jätti lähtemättömän kierukkakammon, ja se onkin yksi syy, ja toinen juuri noi vuodot joita monella ystävättärelläni on myös. Ketuttaa ihan suunnattomasti olen 55 v. ja menkat tulevat edelleen. Yritin saada kohdun poiston - en saanut, mutta sain kohotusleikkauksen joten minulla on nyt uusi nuorekas alakerta ! Hihhii. lohduttaahan sekin, leikkauksesta on nyt kaksi viikkoa, ja hyvin olen toipunut.

 

Yhteistyössä