Mirena-hormonikierukka ja runsaat vuodot

  • Viestiketjun aloittaja Enni56
  • Ensimmäinen viesti
sama täällä 72
Mulle laitettiin kierukka (Mirena)joulukuussa 08 ja edelleen vuotoja, Tänään olin lekuriin yhteydessä ja näiden menkkojen jälkeen kierukka pois, jos vuoto ei ole asetu. Vuoto kestää 14-16 vrk ja sitten puolentoistaviikon tauko ja taas sama juttu. Hitaasti lähtevät liikkeelle kun 4 vrk.pientä tiputtelua ja sitten 4 reilua vuotoa ja taas muutama päivä pientä...Kannattaakohan enää toivoa vai otattaisko pois?
 
loppui
Mulle laitettiin kanssa marras-joulukuun vaihteessa 08 Mirena ja nyt yht´äkkiä kesäkuussa jäi kertalaakista vuodot pois. Jippii. Siihen asti pähkäilin kauanko jaksan odottaa elämää ilman siteitä ja pikkuhousunsuojia jatkuvasti vai pitääkö poistattaa kierukka. Kerrottiin, että puolisen vuotta saattaa ainakin mennä ennenkun vuodot tasaantuu.
 
loppuuko tämä koskaan
enni-56:lle

Minulla on ollut myös lähes jatkuvaa vuotoa, tosin melke pientä. Pikkuhousun suojalla pärjää. Olen sinnitellyt tämän kierukan kanssa jo melkein KAKSI VUOTTA. Välillä näytti jo että vuodot jää pois. Muutaman kuukauden ajan oli tuskin mitään ja pisin tauko ilman minkäänlaista vuotoa taisi olla 1,5 kuukautta. Nyt on asiat menneet kuitenkin ihan mahdottomiksi. Ihan kuin olisi kuukautiset kaksi kertaa kuussa. Kummallakin kerralla 2-4 päivää ihan kunnon vuotoa. Siihen sitten kummallakin kerralla viikko tiputtelua päälle. Ei paljon naurata. Tämän takia alkaa olla jo hermotkin riekaleina. Lääkäriltä sain primolut-kuurin. Joku jo mainitsikin kokeillensa sitä. Onko muita kokemuksia? Oliko apua?
 
Tänään laitettu
Kuinka teillä on ollut se laittopäivä, jäin lääkärin puheista käsitykseen että tänään saattaa vähän tiputella mutta vuotoa onkin ihan reilun menkkavuodon verran??? Onko tää ihan normaalia? Menkat itsessään on jo ohi eli menin asetukseen heti menkkojen päätyttyä.
 
-72
Mirenan laitosta on nyt kulunut 8 kuukautta ja juurkaan mitään apua en ole saanut vieläkään, siis mitä vuotoon tulee. Vuoto kestää 8-12 vrk joista 3-4 rajumpaa vuotopäivää. sitten onkin 1,5-2 viikon paussi ja taas mennään. Hermot riekaleina ja yöside housuissa koko ajan. YÄK! Sillointällöin ajattelen et otatan pois, mut sit herää toivo et josko tulis se päivä kun niitä ei tulekaan...
 
1,5v
minulle laitettiin mirena 2/08 eli noin 1,5v sitten. Ensimmäinen 8kk oli yhtä vuotoa, vaihteli runsaasta siihen ruskeaan tuhruun. Sitten onneksi hetkeksi rauhoittui niin että oli parin viikon välein jotain tuhrua.kun kierukka oli ollut vuoden verran, sain vasta normaalit kk.set eli kerran kuussa noin 5 päivän ajan aika niukka vuoto. Nyt viimeinen kk on vuotanut koko ajan!!! Eli puoli vuottako sitä lystiä vaan kesti? Naapurillani samainen kierukka ja silloin tällöin, ehkä kerran kahdesa kuukaudessa vähän näyttäytyy pientä tuhrua. Ei mene tasan aina onnenlahjat! Varasin ajan gynelle ensi viikolle, saa nähdä mitä sanoo, olisin melkein itse jo valmis nipsaseen koko härvelin pois.
 
Vierailija
Laitatin neljä viikkoa sitten mirenan ja kysyin mahdollisista vuodoista niin lääkäri sanoi, että kärsivällinen pitää olla ja vuosikin voi mennä, että vuoto jää pois. Nyt on vuotanut neljä viikkoa putkeen ja rätti aina housuissa ja niljakas olo koko ajan, ja kärsivällisyyskin alkaa jo loppua! Että miten sitä vielä 11kuukautta jaksais odottaa???
 
sinna
On tämä vaan hurjaa; nyt olen taas vuotanut kohta 3 vkoa yhteensoittoon. Ei mitään älyttömän runsasta, mutta sen verran, että sidettä tarvitsee koko ajan.

Siis kierukan laiton jälkeen eli 2,5kk ajan nyt ollut vain pari viikkoa, ettei olisi ollut vuotoa. Nyt 3vkon vuotamisen jälkeen taas lopettelee, on vain ruskeaa pientä vuotoa, mutta silti niin RASITTAVAA!!!

Olisiko muilla viel kokemuksia?
Puoli vuotta kesti vuoto, sen jälkeen ei ole ollut 9 vuoteen kuukautisia. Kannatti kärsiä.
Nyt vaihdoin jo toisen kierukan, pientä tiputtelua on ollut.
 
Viimeksi muokattu:
4. hormonikierukka
pari viikkoa vuoteli vaihdon jälkeen, sitten taas loppui. Miniulla ei käytännössä kuukautisia ole ollut pariinkymmeneen vuoteen lukuunottamatta tuota parin viikon tiputtelua vaihdon yhteydessä. Ensimmäisen laiton yhteydessä vuoti hiukan pitempään, ei nyt kuitenkaan kuukautta.
 
N45w
Mulle laitettiin Mirena heinäkuussa 09. Vuoden verran tihkutteli miten sattuu, sit asettui muutamaksi kuukaudeksi niin että tuli viiden päivän kestävä niukahko vuoto ihan säännöllisellä kierrolla. Sen kanssa oliskin voinut jo elää, kun tää nyt tuli ehkäisytarpeen lisäksi myös runsaiden vuotojen takia - vaikkakin kävin jo heinäkuussa gynen kans juttelemassa mahdollisesta poistosta. Siihen hän suhtautui vähän nihkeästi ja pyysi odottelemaan vielä josko säännöllistyisi. No, viime kierrossa menkat jäi kokonaan pois (ei haittaa) tosin mulla oli niihin aikoihin viikon kestävä helvetillinen pms.

Tässä kierrossa ei ole juurikaan ollut pms-oireita (normisti alkavat viikko ennen vuodon alkamista), kierron mukaan alotuspäivä olis huomenna. Nyt möyrinyt eilisestä lähtien mahassa tosi epämiellyttävästi, tuntuu että kohtu supistelee ja kouristelee koko ajan. Pierun ulospäästäminen vähän sattui jopa aamulla. Olo on sellainen että nyt on sit tosi massiiviset menkat tulossa. Saa nähdä!

Mietin että johtuisko tää oikuttelu mahdollisesti alkamassa olevista vaihdevuosista? Onko vaihdevuosissa olevia naisia joilla olis mirena, kuinka vaikuttaa?
 
Dirlanda
On Mirena ollut elokuusta eli kolme kuukautta ja nyt oli vuotoa yli kolme viikkoa yhtä mittaa. Mutta nyt taisi loppua, ainakin toistaiseksi. Alkoi jo hermostuttaa koko aikainen siteiden kanssa touhuaminen. Ja työvaatteissa vielä valkoiset housut...halleluja! Onneksi olin tarkkana ja vahinkoja ei sattunut. Hermostutti välillä kyllä aika lailla. Neuvolassa sanoi et jos vuotoa on tarpeeksi niin tamponia voi käyttää mutta en uskaltanut ettei satu mitään vahinkoja Mirenan kanssa. Mitta tuli siteidenkin kanssa täyteen kun huomasin että yksi side oli jäänyt vahingossa farkkujen lahkeisiin sisäpuolelle ja minä kun kävin kaupoilla jne..Toivon mukaan kukaan ei nähnyt sitä ja luulen kyllä ettei koska se oli juuttunut mutta mistä sitä tietää. Asia kyllä jaksaa huvittaakin.
 
4. hormonikierukka
Mietin että johtuisko tää oikuttelu mahdollisesti alkamassa olevista vaihdevuosista? Onko vaihdevuosissa olevia naisia joilla olis mirena, kuinka vaikuttaa?
Olen viisikymppinen, joten vaihdevuosien pitäisi olla päällä/alkamassa. Minulla ei ole mitään oireita ja gyne sanoikin, että moni nainen pääsee hormonikierukalla vaihdevuosista vähällä tai jopa huomaamatta. Juuri sen vuoksi minulle vaihdettiin elokuussa uusi, koska edellinen oli jo 6 v. paikoillaan. Gyne kysyi, olenko miettinyt hormonihoitoa, jos vaihdevuosioireet alkavat. Sanoin ehdottomasti ottavani kaiken mahdollisen helpotuksen ja hän totesi, että siinä tapauksessa kannattaa vaihtaa kierukka, jolloin hormonieritys on suurempi kuin vanhalla ja päästään näin sujuvasti mahdollisesti alkamassa olevien oireiden yli ainakin alkuvaiheessa. Muuten olisi vanha saanut olla vielä paikoillaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mamma
Mulla kävi niin, että vuoden päivät kierukan asettamisen jälkeen ei ollu mitään vuotoa mutta nyt sitten alkoi vuotaa epämääräisiä aikoja rusehtavaa vuotoa.. GREAT!
 
n41
Lohduttavaa, että vuodenkin voi vuotaa. Mulle laitettiin toukokuussa Mirena ja viime vuoden puolella tais sen jälkeen olla yhteensä 2 viikkoa ilman vuotoa. Ei tietenkään yhteen soittoon niin pitkään vuodotonta, max 3 pv kerrallaan. Nyt näyttää olevan 21 pv kierto ja 14 pv ihan normaalia vuotoa.

Painoa on tullut vain 5 kg lisää, joten ehkä tässä jaksaa sen 4kk vielä katsoa jos tilanne helpottuisi? Hyvää sentään on se, että vuotoa on alle 1 dl / pv toisin kuin aikaisemmin.
 
plääh
Siis miksi ihmeessä ne tätä Mirena-sontaa edes määrää ihmisille? Tainnut joku saada hyvät massit tämän tuotteen suosimisesta. Tätä ennen minulla oli kupari-kierukka, ja toimi sen oman aikansa moitteettomasti. Nyt pian kuukausi asentamisesta ja yhtä vuotoa. Lääkäri ei edes varoittanut että on mahdollisuus tällaiseen jatkuvaan vuotoon. Ärsyttää niin helkkaristi että sanat ei riitä
 
n41
Lohduttavaa, että vuodenkin voi vuotaa. Mulle laitettiin toukokuussa Mirena ja viime vuoden puolella tais sen jälkeen olla yhteensä 2 viikkoa ilman vuotoa. Ei tietenkään yhteen soittoon niin pitkään vuodotonta, max 3 pv kerrallaan. Nyt näyttää olevan 21 pv kierto ja 14 pv ihan normaalia vuotoa.

Painoa on tullut vain 5 kg lisää, joten ehkä tässä jaksaa sen 4kk vielä katsoa jos tilanne helpottuisi? Hyvää sentään on se, että vuotoa on alle 1 dl / pv toisin kuin aikaisemmin.

Noh, päivitän tilannetta että yhteensä 10 kg nyt on tullut painoa lisää ja edelleenkin lähes jatkuvaa vuotoa, maksimissaan on tänä vuonna ollut 14 pv vuodotta. 1v4kk sitten asennettiin tuo kierukka.
 
Viimeksi muokattu:
Jaana
Minulle asennettiin Mirena 13.7.2011 ja siitä lähtien on ollut vuotoa. Ei siis mitään tiputtelua vaan yöaikaan täytyy edelleen käyttää paksuja siteitä. Hyytymiä tulee entiseen malliin. Uusi aika gynelle 18.10. ja silloin tuo kapistus lähtee minun kehosta!! Ei tätä kestä kenenkään hermot.
 
tissukka
Mulla on ollut Mirena-kierukka kohta 7 vuotta, ja vuotoja ei tänä aikana juuri lainkaan satunnaisia tiputteluja lukuunottamatta. Että näinkin voi käydä. Toisaalta olen miettinyt, menetänkö jotain olennaista kuukautisten myötä, kun en voi valittaa ainaisia kipuja/ohivuotoja/siteiden ja tamponien hintoja yms. ikävää...
kaikki ok. ei mitään ongelmia. eikä vuotoja. Parasta mitä tiedän on hormoonikierukka. Suosittelen kaikille +35 naisille!
 
Viimeksi muokattu:
Martsa50
Hei, löysin vanhan viestiketjun. Olisi mukava kuulla miten kaikki päättyi - vai päättyikö?
Itsellä 1 kk sitten asennettu Mirena osaksi hormonikorvaushoitoa, alkutiputtelun jälkeen runsasta vuotoa viikon ja se vaan jatkuu.....
10 vuoden vuodottoman ajan jälkeen (Cerazette e-pillerit) jo tämä valuminen ottaa pattiin.
Olen jo ihan katumapäällä.

ajattelin nostaa tätä juttua, jos joku vaikka ehtisi kommentoimaan.

puoli vuotta kohta kulunut kierukan laitosta ja vuodot jatkuu. Kuukautisista on tullut viikon kestäviä nyt. Ei mitään runsasta vuotoa, pikkusiteellä pärjää, mutta vuotaa kuitenkin. Ja ainakin sen viikon. Sitten muua aika on -muutamaa hullua pvää lukuunottamatta- sellasta inhottavaa ruskeaa pikkuvuotoa.

Onko nyt muita saman kokeneita. Lääkäri antoi kuukauden aikaa. Sanoi, että jos ei siihen mennessä lopu, niin nyppästään kierukka pois. En kyllä haluaisi..., mutta en jaksa tätäkään!!!!
 
Viimeksi muokattu:
Tsintsu
Mulle laitettiin Mirena hormonikierukka 18.5.2012. Muutaman päivän tiputteli vähän, sitten kaikki meni hyvin 11.6. asti. Silloin alkoi vuoto, joka ei vielä tähän päivään mennessä ole loppunut. Eli melkein kuukauden nyt vuotanut. Vuoto ei ole niin runsasta kuin normaalien kuukautisten yhteydessä, mutta pikkuhousunsuoja ei riitä, vaan sidettä on käytettävä joka ainoa päivä. Välillä on alavatsakipuja, mutta ei niin suuria, kuin silloin laiton yhteydessä. Todella tuskallinen tilanne, ja pelkään jo hemoglobiinini puolesta, koska mulla on hb ollut alhainen, johtuen juuri runsaista kuukautisista ennen tätä kierukan laittoa. En halua luopua kierukasta, koska toivon, että vuodot jossakin kohtaa lakkaavat, mutta on tämä elämä yhtä tuskaa jatkuvan vuodon kanssa. Ei tarvitse ainakaan seksiä ajatella - ilmeisesti seuraavaan vuoteen, jos vuodot kerran niin pitkään jatkuvat!
 
Mitäh???
Mirena laitettiin ihan kesän alussa ja vissiin viikon oli vuotamatta.. Nyt senkun yltyy vaan (heinäkuun loppu) ja kouristelee munasarjoja ja olo on turvonnut koko ajan... Mietin jo lekurille soittoa... Jaa tän pitäis loppuakin vai, ei siltä näytä...
 
Vuotaja
Täällä toinen joka miettii miten aiemmin kuvatut tilanteet päättyivät. Itselläni Mirena 2+ ajan, alkuvuotoa jatkui 7kk jonka jälkeen satunnaisia/kevyitä vuotoja (muutama päivä muutaman kk:n välein, pikkuhousunsuoja riittänyt vallan mainiosti). Nyt sitten kesän aikana lähes jatkuvaa vuotoa, runsaampaa, lievää alavatsakipuilua. Ikää 40 v. Vastaavia kokemuksia? Loppuiko uudelleen runsastunut vuoto jollakin?

minulle laitettiin mirena 2/08 eli noin 1,5v sitten. Ensimmäinen 8kk oli yhtä vuotoa, vaihteli runsaasta siihen ruskeaan tuhruun. Sitten onneksi hetkeksi rauhoittui niin että oli parin viikon välein jotain tuhrua.kun kierukka oli ollut vuoden verran, sain vasta normaalit kk.set eli kerran kuussa noin 5 päivän ajan aika niukka vuoto. Nyt viimeinen kk on vuotanut koko ajan!!! Eli puoli vuottako sitä lystiä vaan kesti? Naapurillani samainen kierukka ja silloin tällöin, ehkä kerran kahdesa kuukaudessa vähän näyttäytyy pientä tuhrua. Ei mene tasan aina onnenlahjat! Varasin ajan gynelle ensi viikolle, saa nähdä mitä sanoo, olisin melkein itse jo valmis nipsaseen koko härvelin pois.
 
käyttäjä xy4
Kysyin itse neuvolasta hormonikierukasta, kun ystäväni kehui että sillä jäi menkatkin kokonaan pois. Neuvolan lääkäri sanoi, että lienee suosituin ehkäisy jota neuvolassa määräävät ja että on hyvä vaihtoehto. Sain reseptin ja ohjeiden mukaan menin sitten menkkojan aikana asennuttamaan väkkärää perhesuunnittelun lääkärille. Hän oli nainen, kehui kierukkaa taivaisiin ja kuinka upeeta onkaan kun se tulee sitten aikanaan auttamaan myös vaihdevuosien kohdallakin jne. Ylistävää, mietin että siinä on joko tyytyväinen käyttäjä tai todella hyvin "voideltu". No, seinällä olikin taulu kasasta naisia ryhmäkuvassa ja alla teksti vierailu Mirenalla vuonna xxxx.

Laiton jälkeen olin noin viikon ilman vuotoa, kunhan menkat loppuivat päivä asenuksen jälkeen. Siitä lähtien onkin sitten neljä viikkoa "vasta" vuotanut joka päivä! Hyvin ehkäisee, sillä eipä kiinnosta miestä vuotavan naisen kanssa touhuilu. Eikä kiva ole itselläkään, rättejä saa käyttää joka päivä. Lääkäri sanoi, että voi aluksi kuukauden/pari vähän tiputella kun värkki hakee paikaansa kohdussa ja sanoi myös, että ei pidä heti siis luovuttaa. Mutta että säästä kuitti, sillä jos ennen 6kk käyttöä haluaa poistattaa niin Mirena palauttaa puolet kierukan hinnasta.

Nyt kun luin teidän kommentteja, nin minä en tosiaan meinaa kuukausitolkulla verta luovuttaa näin. Eli jos tämä vuoto ei tasaannu tässä niin tuo värkki kyllä lähtee minusta ennenkuin tuo 6kk tulee täyteen. Eli otanpa sitten puolet hinnasta takaisin ja mietin vaikka sitä ehkäisykapselia. Ei tule mistään mitään näin - ei voi mennä lasten kanssa uimaan (koska kierukka ja tamponi eivät ole kavereita), hemoglobiinillekaan ei tee hyvää kuukausitolkulla jatkuva vuoto, eikä parisuhteelle eikä nauseudellekaan.
 

Yhteistyössä