Mirena-hormonikierukka ja runsaat vuodot

  • Viestiketjun aloittaja Enni56
  • Ensimmäinen viesti
sumutus
Kyllä on tainnut meikäläisen hermot pysyä tiukkaan kasassa verrattuna teidän hermoihin.
Olen kokeillut n:7 eri pilsumerkkiä, laastarit, ja parhaimmillaan olen vuotanut 2kk yhtä putkeen, valittamatta yhtään. Ja kun sanon vuotanut, niin se tarkoittaa että super+-tamponi ja side yhdessä on ok noin 3 tuntia.Sitten meni reippaasti läpi :/
Tänään asennettiin kierukka ja toivotaan et jeesaa runsaisiin vuotoihin :)

Mut olkaa ihmiset maltillisempia, kaikki ei tuu kuin manulle illallinen :)
Nää hommat on todella yksilöllisiä!! :)
 
N53
Juu. Minulla ei ole kuukautisia eikä mitään PMS-oireita ollut kohta 15 vuoteen. On tämä hienoa, miten naisen elämä voi olla helppoa. Ja mikä säästö kun ei ole tarvinnut ostaa mitään suojia.

En edes jaksa muistaa miten alku minulla meni, nyt on toinen kierukka menossa. Vaihdan varmaan vielä kerran uuteen vaikka ikää on 53 enkä ehkäisyä enää tarvitse (kun ei ole miestäkään näkynyt aikoihin ;)) mutta en halua vuotoja enkä vaihdevuosioireitakaan vaan yritän mennä tällä konstilla kaiken sen yli.
 
N52
Juu. Minulla ei ole kuukautisia eikä mitään PMS-oireita ollut kohta 15 vuoteen. On tämä hienoa, miten naisen elämä voi olla helppoa. Ja mikä säästö kun ei ole tarvinnut ostaa mitään suojia.

En edes jaksa muistaa miten alku minulla meni, nyt on toinen kierukka menossa. Vaihdan varmaan vielä kerran uuteen vaikka ikää on 53 enkä ehkäisyä enää tarvitse (kun ei ole miestäkään näkynyt aikoihin ;)) mutta en halua vuotoja enkä vaihdevuosioireitakaan vaan yritän mennä tällä konstilla kaiken sen yli.
Sama täällä, kuukautisia ei yli 20 vuoteen, jo neljäs kierukka menossa eikä mitään ongelmia. Muistaakseni silloin ihan ekalla kerralla tiputteli 2-3 kk, sen jälkeen ei ole vuotanut eikä tiputellut. Eikä muuten ole vaihdevuosioireita täälläkään :) (Enkä niitä aio saadakaan, hyppään yli...)
 
Viimeksi muokattu:
viidenkopla
Itsellä ollut Mirena kohta 3 vuotta. Alussa vuoti varmaan sen 2 kk putkeen ja sen jälkeenkin on vuotanut vähintään kerran kuussa 7-15 pv, välillä väli vain 3 viikkoa eli kuukautiset jopa kahdesti kuussa. :) Tietenkin jos vertaa siihen miten oli ennen Mirenaa niin vuodot on niukemmat/päivä mutta vuotopäiviä on kyllä sitten paljon paljon enemmän. En tykkää..kun se pienikin vuoto on ärsyttävää. Kipujakin on ennen menkkoja ja sit heti menkkojen jälkeen tulee ovulaatio kipu, kun menkat on niin pitkään. Olen menossa lääkäriin ja yritän ehdottaa kohdunpoistoa kun mulle ei sovi mitkään muutkaan ehkäisyt, kaikki on kokeiltu. Ehkäisykin pitää olla ehdottomasti 100% kun olen jo siinä iässä etten enää lapsia halua. Seksi kyllä maistuu edelleen :)
 
Kattis67
Minulle laitettiin Mirena marraskuun -12 viimeisinä päivinä. Siitä saakka ollut tiputteluvuotoa eli kuudes kuukausi menossa. Tai enemmänkin sellaista turhustelua kuin vuotoa. Sidettä en ole tainnut tarvita kertaakaan, ph-suojalla pärjää oikein hyvin. Huhtikuun alussa oli pari viikkoa että mitään ei vuotanut ja ajattelin, että nyt se alkaa, mitä ympärillä kuulee kehuttavan "ei menkkoja, ei mitään vaivoja jne". Mutta lyhyt oli tuo aika. Tuhrustelu jatkui edelleen ja käytännössä on sellaista että joskus näkyy ph-suojassa jotain, mutta aina kun käy pissalla ja pyyhkii niin pientä vuotoa on paperissa.

Yritän nyt ehkä sinnitellä vielä syksyn vuositarkastukseen saakka, vaikka tänään kyllä jo kaivelin esiin gynekologinii yhteystietoja. Vähän rassaa hermoja, että onko kaikki ok. Helpotti hiukka lukee tätä ketjua, näyttää olevan samantyyppistä kokemusta muillakin, kaikki eivät vaan kehu ja hehkuta...
 
Mitta täynnä
Hormonikierukka laitettiin 9/2012. Melkein 9 kuukautta oli päivittäistä vuotoa, joskus runsaampaa, joskus tiputtelua. Nyt pari kuukautta on ollut vuodossa joskus jopa parin päivän tauko. Värkki lähtee seuraavalla lääkärikäynnillä. Eihän tällaista jaksa kukaan.
 
mirenaton tästä päivästä
Mirena oli 4,5 vuotta ja ajattelin olevan tosi hyvä ja helppo juttu kun alkuajan vuodot oli ohi. Ihmettelin kuitenkin kun papassa vähänväliä jotain häikkiä (ei ennen mirenaa) ja kyselin gyneltä, että voiko mirenasta johtua ja hän sanoi, että mirena nimenomaan estää tulehduksia. Nyt sitten oli taas muutoksia (levyepiteeliatypia) papassa ja kontrollissa ja sain lähetteen naistentautien polille kolposkopiaan. Siellä sanottiin, että mirenan langat todennäköisesti aiheuttavat hankausta ja solumuutoksia kohdunkaulaan, joten mirena otettiin samalla pois
 
Jokovaitai
Olen 28-vuotias ja Mirena laitettiin joulukuussa -11, jotta pystyin aloittamaan vaikeaan psoriasikseen metoject-lääkityksen. Ilman varmaa ehkäisyä sitä ei anneta, joten ei ollut vaihtoehtoja kun syksyllä kävin kolme osastojaksoreissua psoriasiksen takia eikä muut hoitomuodot tuoneet apua...
Ekat 7kk jatkuvaa vuotoa, 3vkoa normaalia/runsasta ja viikko välissä niukkaa. Sen verta kuitenki, että koko ajan rätti perseessä sai kulkea. Sitten oli peräti 1,5kk ilman menkkoja ja hetken olin jo riemuissani että nyt ne loppuivat. No, alkoi säännöllisen epäsäännölliset normaalit vuodot, kesto 1-3vkoa ja tauot välillä 1-4vkoa.
Tänä kesänä oli reilu 2kk lähes ilman vuotoa, tiputtelujakso välissä. Taas olin jo onnessani että nyt ne on loppu vihdoin vaan paskan marjat, normaalit menkat palas.
Kk:n päästä, siis viime elokuun puolivälin jälkeen alkoi menkat jotka eivät ole tähän päivään mennessä loppuneet. Välillä mentiin jo päiväsiteillä viikon ajan, mutta nyt ollu viikon jo niin runsasta vuotoa ettei mitkään maailman yösiteet riitä edes päivällä! Jatkuvasti on tunne hetken istahtamisen jälkeen että nyt on housuja myöten menossa tai vastaavasti liikkeelle lähtiessä miettii että lirahtikohan tässä jo pissatki housuun.

Suunnitelmissa on toinen lapsi, mutta hauskaahan tässä on se, etten voisi periaatteessa otattaa kierukkaa pois ennen tammikuuta, koska metoject-lääkkeen käytön lopetuksen jälkeen on vielä varmistettava täydellinen ehkäisy 6kk.!
Kunnalliseen tk:n on turha soittaa, koska sieltä ei saa aikaa tämän vuoden puolelle näissä asioissa. Tarkistuskäyntiki jäi täysin välistä asennuksen jälkeen, kolmesti kävin turhan reissun, koska lääkäri ei ollutkaan paikalla tai oman uskonnollisen kantansa vuoksi ei tämmöisiä ehkäisykeinoja hyväksy, joten ei ottanutkaan vastaan. (!)
Luultavasti otan ensi viikolla puhelimen kätöseen ja alan soittamaan suoraan yksityiselle gynelle että mitä hemmettiä tässä aletaan nyt tekemään, ei tätä kestä enää kukaan! Mielialavaihtelutki ovat mitä ovat nyt, saatikka hb-arvo, joka muutenkin on aina hieman alhainen.

Onkos kenelläkään muulla ollut samanlaista?
 
Kattis67
Kirjoittelinkin tähän ketjuun toukokuun puolessavälissä, kun olin kärsinyt tiputteluvuodosta lähelle 6 kuukautta.

Kesäkuun alussa kävin gyniksellä, kun en enää kestänyt jatkuvaa tiputteluu. Katsoi ultralla ja totesi kaiken olevan ok ja värkki on paikallaan hienosti. Antoi lääkekuurin (puikkoja) siltä varoin että on jotain tulehdusta. Käytin kuurin ja sen jälkeen tilanne asettui niin, että oli kesä-, heinä- ja elokuussa noin 12 pv tiputteluvuotoo per kuukausi ja muu aika "puhdasta". Ton pariviikkoisen tiputtelun keskellä oli 3-4 pv sellaista vähän runsaampaa vuotoa eli menkat. Tuntui luksukselta sen reilun puolen vuoden tuhruttelun jälkeen, että oli vuotamatonta aikaakin.

Mutta nyt syyskuussa taas...nyt on mennyt kolme viikkoo ja on ollut koko ajan sellaista tuhruilua että pyyhkiessä paperiin tulee vuotoa. Gynis kirjoitti reseptille kesäkuussa ylimääräisenkin kuurin, jollei sillä yhdellä ongelmat häivy. Nyt mietin, että käynkö sen kuurin ja aloitan niitten puikkojen tunkemisen taas huomenna vaiko mitä teen. Vuosikontrolli on marraskuun lopussa ja veikkaan että tää härpäke lähtee jollei homma oo muuttunut sitä ennen. En mä enää kohta mitään ehkäisyäkään tarvitse kun tää touhu alkaa syödä jo seksihalujakin...Kypsyttää ja ihan tosissaan...
 
äitix4
Mirena laitettu 11/2015 ja aluksi niukkaa vuotoa sekä kierto 28 vrk. Nyt alkanut pidentymään vuotopäivät ja kovia alaselkäkipuja samalla. Usean päivän tekee vuotoa tuhruttaen ja sitten vuotopäivät 2-4 ja sitten lopettelua, ei kiva. Odotin että loppuisi vuoto kokonaan jo, mutta ei, senkun lisääntyy :( . Vaihdevuosiaika pian alkamassa lisäksi.
 
Maraumamma
Mulle laitettiin mirena 02.06.2017 endometrioosin hoitoon ja runsaisiin kuukautisiin niinsanotusti helpottamaan. Joo-ooh. Helpottihan se nyt siinä mieles,et ei enää tarvii tunnin välein yösidettä ja tamppoonia vaihdella 7vrk ajan putkeen, mutta koko ajan saa rätti persauksis kulkea kylläkin ihan joka päivä. Meinaan sinnitellä vielä kuitenkin. Tätä ennen oli 6kk kokeilussa qlaira pillerit ja niiden kanssa vuosin 23pv putkeen,olin 10pv ns kuivilla ja taas mentiin. Toivottavasti tämä olo alkaisi helpottamaan täs ihan lähikuukausien aikaan,sillä muuten lähtee tuoki härveli ja kykin sen 7vrk/kk saikulla menkkakipujen ja vuotojen takia,kuten aikasemminki.
Tää syö seksielämän,sosiaalisen elämän,kesäloman..KAIKEN...
Pliis,kertokaa hyviä kokemuksia tosta mirenasta et en liian helpolla luovuta?
 

Yhteistyössä