Mirenan haittavaikutukset,ei puolustelijoille!

  • Viestiketjun aloittaja aurinkoinen
  • Ensimmäinen viesti
*pysyy
Minä tulen pitämään Mirenan, koska sen hyödyt jäävät voiton puolelle oireissa, mutta haluaisin kuitenkin jakaa itselläni ilmenevät ongelmat:
Epäilen että lisääntyneet päänsärkyni johtuvat Mirenasta
Joskus alavatsaa särkee, vaikka vuotoa ei olisikaan. Tämä ei tapahdu edes viikottain, mutta sellaisia "kouraisuja" saattaa tulla pari ja sitten se rauhoittuu. Jonkin ajan kuluttua tästä alkaa tiputteluvuoto.
Tuo vuoto kestää aika pitkään, viisi, jopa seitsemän päivää. Mutta se on niin pientä etten välttämättä käytä edes pikkuhousunsuojaa viimeisinä päivinä.
Halut ei ole menneet, mutta tuo pitkään jatkuva tiputtelu aiheuttaa meillä sen viikon tauon.
Hiukset minulla on pysyneet ihan kunnossa, eikä mitään karvankasvua ole näkynyt, mutta sellaisia isoja syvällä olevia kipeitä näppylöitä tulee silloin tällöin. Ehkä 1-3 kuukaudessa, tai vähemmän. Mutta ne on kyllä kipeitä...
Koska puolustelua tässä ketjussa ei sallita, jätän ne hyvät puolet mainitsematta :)
Nuo migreeninkaltaiset päänsäryt ovat se hankalin. Lisääntyneet aika selvästi, varmuutta ei ole onko kyseessä Mirena, päänsärkyjä oli aiemminkin selkäkipujen takia, mutta nyt vielä enemmän.

Tsemppiä kaikille ehkäisy ja vuotoasioiden kanssa kamppaileville siskoille, ei tätä ole helpoksi meille tehty!
Lisään vielä, että minulla on ollut Mirena nyt kolme vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Huomenna pois
Itse otin Mirenan 2,5 vuotta sitten n 6 kk toisen lapsen syntymän jälkeen. Olin kokeillut ensin minipillereitä sen 6 kk jotta saisi vähän tuntumaa siihen miten kroppa reagoi keltarauhashormoniin. Oli haluttomuutta ja raivareita. Kuittaisin sillä, että on kaksi pientä lasta, ja elämä vaan on sellaista jonkin aikaa. Hiuksia lähti kasapäin kierukan laiton jälkeen ja haluttomuus vain paheni. Lisäksi alkoi todella ärsyttävä hiiva- ja useimmiten myös lääkehoitoa vaativan bakteerivaginoosin kierre. Tällä hetkellä Mirenan ehkäisyvaikutus perustuu siihen, että libido tasan nolla ja emätintulehduksien väli niin pieni ettei seksiä siihen mahdu. Huomenna otan kierukan pois ja jatkamme ilman hormonaalisia ehkäisyvalmisteita, jospa normaalit halut palaisivat, jottei sekä terveys että avioliitto mennyt tämän vekottimen takia. Älkää ottaako vaikka kuinka suomalainen ja vaikka kuinka kivaa on olla ilman menkkoja.
 
Kokemuksia
Kävin muutama viikko sitten poistattamassa Mirenan, syynä oli se, että huolestuin hiusten tippumisesta tukoittain. Kierukka ehti olla noin 1.5 vuotta. Kierukan laittamisen jälkeen huomasin itsetuntoni romahtaneen, erityisesti töissä oli vaikea tehdä päätöksiä ja kaikki tuntui raskaalta. Mikään ei ole myöskään huvittanut, ja ihmissuhteista on tullut vaikeita. Ehdin jopa kokeilla tuloksetta masennuslääkkeitä noin puoli vuotta. Hoitoon hakeuduin melko pian Mirenan laittamisen jälkeen. Syytin silloin vauvan kanssa vietettyä aikaa, ja vaikeaa työhönpaluuta kotonaolon jälkeen. Nyt kun kierukka on otettu pois, hiusten lähtö on selvästi vähentynyt. Myös pää tuntuu vähemmän sumealta, on helpompi ajatella ja tehdä päätöksiä ja luottaa itseeni. En tiedä johtuuko kierukasta tämä, mutta mielenkiinnolla tunnustelen miltä nyt tuntuu. Seksihalut eivät ole vielä palautuneet. Ne katosivat täysin kierukan laiton jälkeen. Seksi ei vaan tuntunut yhtään miltään. Olen toiveikas, että palaan tähän elämään harmaudesta. Hiusten lähtö on vähentynyt selvästi. En tunne mekanismia miten kierukka toimii, mutta voisiko se vahingossa päästää liikaa hormonia?
 
Sittenkin kierukasta?
Itse poistatin Mirenan kaksi päivää sitten. Kierukka oli minulla reilut 5 vuotta. Pääasiassa olin kierukkaan tyytyväinen, koska kuukautiset jäivät pois ja se oli helppo. Myös migreenini jäivät lähes kokonaan pois kierukan myötä. Halusin kuitenkin jättää hormonaalisen ehkäisyn pois, koska olen sekä pillereiden että kierukan muodossa "pumpannut" hormoneja itseeni 16-vuotiaasta asti. Nyt olen 29-v ja koin olevan paikallaan tietää miten kroppa toimii ilman ylimääräisiä hormoneja.
Nyt kun olen googlaillut ihmisten oireita kierukan poiston jälkeen sekä haittavaikutuksia kierukan käytössä, olen todennut, ettei kierukka ehkä sittenkään ole ollut niin hyvä vaihtoehto kuin luulin.
Perusteluja:
- Hiuksia on lähtenyt monta vuotta ihan hirveästi. Jopa siinä määrin, että mieheni on totaalisen kypsynyt siihen, kun karvojani löytyy heti siivoamisen jälkeen joka puolelta. Myös kampaajani huomasi asian pari vuotta sitten.

- Vatsani on todella usein turvoksissa, vaikka juon paljon vettä ja syön pääasiassa terveellisesti sekä liikun.

- Ihoni on ollut aina kuivahko, mutta muutaman viime vuoden aikana ihooni on ajoittain muodostunut kuivia ihottumaläikkiä, joita on todella vaikea saada pois aktiivisellakaan rasvaamisella tai kortisonivoiteen käytöllä. Näiden ihottumaläikkien lisäski on kasvoihini tullut aika ajoin isoja, kipeitä finnejä. Ennen en kärsinyt finneistä koskaan ja niiden tiesin heti johtuvan Mirenasta. En ole kuitenkaan antanut sen haitata.

- Samoin kuin mietin nyt aikaa taaksepäin ja aikaa ennen Mirenaa, oli mielialani kierukan ajan useasti todella alakuloinen ja masentunut. Mielialani myös heittelehti paljon laidasta toiseen ja kiukkuni nousi nollasta sataan hetkessä (tätä tosin oli jo pillereiden aikana). Myös ajoittaista "pään sumuisuutta" on ollut, josta myös "Kokemuksia" mainitsi. Samoin väsymystä on ollut melko paljon.


Kaikki em. oireet ovat olleet selvästi havaittavissa, mutta olen laittanut ne vuorotyön, ajoittaisen stressin yms aiheuttamiksi. Hiusten lähtöön olen suhtaunutunut melko huolettomasti ajatuksella "minulla vain lähtee paljon tukkaa" vaikka se onkin ärsyttävää. Nyt odotankin mielenkiinnolla, poistuvatko nämä oireet kierukan poiston myötä ja itselleni selviää, että kaikki on ollut vain kierukan syytä. Aika näyttää...
 
Väsynyt
Minä otin hormonikierukan runsaitten ja kivuliaitten kuukautisten takia, mut lähtee tänään veke.On ollut pari kuukautta ja nyt riittää.Koko ajan tiputtelua ja väliin kunnon vuotoa.Maha koko ajan enemmän tai vähemmän kipiä.Ja nyt muutamana yönä ihan jäätävän kipeä,pakko ottaa kipulääkettä et selviää.Mieliala maassa ja hermo kireällä koko ajan.Eli en todellakaan ala kattoon yhtään enempää,et alkaako tasaantumaan muutaman kuukauden päästä.Näin mulle vastattiin,et kato ja kuullostele,kun soitin aikaa poistolle.Mut piän oman pääni ja otatan pois.Eikä ikinä enää mitään hormonijuttuja mulle...Ja vielä, ei todellakaan haluta mitään seksiin liittyvääkään.Et toivossa on hyvä elää,et palaisin normiin oloon mahollisemman pian.
 
Joskus Elleissä olleena
Kävin tänään poistattamassa Mirenan. KAUAN jaksoin sivuoireiden kanssa mutta nyt se on vihdoin pois ja olen melko toiveikas josko tästä elämänlaatu paranisi. Tuskin koskaan saan varmuutta johtuuko kaikki ikävät oireet, joita puolitoistavuotta olen kestänyt, Mirenasta. Mutta itse uskon näin.

4kk laiton jälkeen hiuksia alkoi lähteä TODELLA RUNSAASTI.

Lisäksi iho alkoi oireilemaan samaan aikaan alle puoli vuotta kierukan laitosta. Päätin katsoa jonkin aikaa jos "oireet" tasaantuisivat ajan myötä. Erään lääkärikäynnin yhteydessä juttelin näistä oireista ja lääkäri oli samaa mieltä että luultavasti johtuvat mirenasta mutta pyysi odottamaan vielä jonkin aikaa jos tosiaan hiustenlähtö loppuisi ja ihokin alkaisi paranemaan. Niin ei tapahtunut.

hiukset ovat TODELLA huonossa kunnossa ja ohentunut reilusti yli puoleen. Uusia hiuksia toki kasvaa vaikka niitä lähteekin hurjalla tahdilla mutta uusi kasvu on melko säälittävää ja hius hentoa. En ole värjännyt hiuksiani 2 vuoteen, en käytä muotoilutuotteita enkä mitään lämpö- tms käsittelyitä mistä hiukset kärsisivät. Syön päivittäin terveellisesti, syön monivitamiinia, jopa biotiinia. Uskon että johtuu Mirenasta.

Iho on paha, tulee suuria tulehtuneita näppylöitä, ei mitään pikkufinnejä. Mielialani heittelee rajusti, minulla palaa pinna nykyään todella helposti. Olen ollut piiiiitkän aikaa jatkuvasti väsynyt. Aamusta iltaan. Kävin työterveydessä tutkituttamassa veriarvot ja kilppariarvot, ei mitään moitittavaa missään, kaikki kunnossa. Päätä särkee lähes päivittäin ja on ollut kaksi pahaa migreenikohtausta, ei koskaan aikaisemmin ole ollut migreeniä.

Kesällä kävin gynekologilla ja kerroin nämä hänelle, hän ihmetteli miten olen jaksanut näinkin kauan oireiden kanssa. Kerroin että maailmani ei kaadu huonoihin hiuksiin eikä näppylöihin, mutta parisuhdettani en halua menettää ja kukaan ei ikuisuuksia viitsi katsella raivoavaa, tuulella käyvää puolisoa jonka kanssa ei ole intiimielämää. Enhän itsekään halua sellaista.

Gynekologi ultrasi kohdun ja totesi että kierukka ei edes ollut oikealla paikalla. Joko se on siirtynyt tai laitettu alun perinkin väärään paikkaan. Hän koitti poistaa kierukan, eipä onnistunutkaan, se ei hievahtanutkaan. Sattui vietävästi. Hänellä ei ollut muuta vaihtoehtoa kun laittaa lähete sairaalaan ja siellä se saatiin poistettua.

Aika näyttää alkaako hiukset taas normalisoitua ja muutkin oireet hävitä. Uskon kyllä että saan oman itseni kaikin puolin takaisin!
Minulla oli Mirena reilut viisi vuotta. Aluksi toimi oikein hyvin, mutta kuten usealla täällä:
- Hiuksia lähti älyttömästi ja hentoinen laatu kärsi. Hiuksistani tuli vauvan untuvaa muistuttava huonokuntoisen näköinen.
- Aluksi sekselämä toimi, mutta tämän vuoden elokuusta sairastettuani 3 peräkkäistä VTIa, bakteerina Pneumonia Klebsiella, joka ainut kerta, tulimme siihen tulokseen, että nyt on aika sanoa, hyvästi mokomalle härvelille:mad::mad::mad:!
Kävin eilen poistattamassa, miten helpottunut olo tulikaan. Joku mainitsi täällä aineenvaihdunnan hidastuneen, kuin myös minulla.
- Ihottumaa myös, muutoinkin vartalon iho kuivahko. Kasvojen ihon rasvottuvuudesta en osaa sanoa mitän, koska ihoni rasvoittuu luonnostaan.

Tällä hetkellä olotila on hyvin kevyt ja kiitollinen.

Minulle ehdotettiin Mirenaa PMS-oireisiin, jotka tulevat progestronihoidosta.

Eli kokeilen käyttää taas pilleriä. Katsotaan kuinka mun käy:p
 
Viimeksi muokattu:
Aikuisiän atoopikko
Onko muilla ilmaantunut iho-oireita Mirenan myötä?

Olen kärsinyt aikuisiän atooppisesta ihottumasta viimeiset kolme vuotta. Atopiaan liittyy pahaa nokkosihottumaa ja turvotusta silmien alueella. Urtikaria ja ödeema mainitaan myös Mirenan mahdollisten haittavaikutusten luettelossa (harvinaisina, mutta kuitenkin). Olen käyttänyt Mirenaa kauan, nyt on jo toinen kierukka menossa. Atooppinen ihottuma ja selittämättömät iho-oireet alkoivat aikalailla samoihin aikoihin tai hieman Mirenan uusimisen jälkeen.

Puolikas minusta tuntee olonsa hyvin vainoharhaiseksi, mutta toinen puoli yrittää vain etsiä jotain järkevää syytä näillä kiusallisille ja psyykeen päälle käyville iho-oireille. Olen reilu 3-kymppinen, perusterve ihminen, jota ei iho-ongelmat eikä allergiat ole koskaan aiemmin vaivanneet. Noista muista tässä ketjussa mainituista Mirenan sivuvaikutuksista ainoastaan vatsan turvotuksen ja epämääräisen turpeuden tunteen (ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatta) tunnistan omaksi vaivakseni.
 
Smirdis
Otin Mirenan 2014, kivuliaisiin ja runsaisiin kuukautisiin. Synnyttämätön, alle 30 v. silloin. Olen tässä viime aikoina alkanut pohtimaan tätä kierukkaa ja näitä juttuja lukiessa kyllä alkaa menemään sen puolelle, että taidan poistattaa sen ”etuajassa”.
Haluttomuus on ollut ongelma jo pitkään ja nyt kun pohdin asiaa, se on alkanut samoihin aikoihin kuin Mirenan laitto.

Gynen ja pakkausselosteen mainitsemat vatsakivut kestivät PUOLI VUOTTA sen muutaman viikon sijaan, aina gyne sanoi, että odotellaan, anna aikaa.
Vuodot vähenivät huomattavasti, mutta sekin vuoto mitä on, ei ole ihan tavallista.
Masentuneisuudesta ja alakuloisuudesta en osaa ihan hirveästi arviota tehdä, mutta voipi olla, että on edesauttanut niiden lisääntymistä.
Turvotukset erityisesti alaraajoissa ja ajan kanssa koko vartaloon ovat lisääntyneet ja olen laittanut sitä iän tuomien muutosten piikkiin, muttapa mutta...

Ihoni on päinvastoin parantunut, koska olen tunnistanut lehmänmaitotuotteiden ja ihon huonovointisuuden välillä olevan yhteyden. Sitä ennen minullekin oli diagnosoitu ruusufinni ja antibioottia antibiootin perään.

Mutta hyvä lukea muidenkin kokemuksia asiasta, kunpa olisin tajunnut Googletella jo ennen sen ottamista..!

Pysytäänpä tutkalla kuinka käy, jos/kun käyn tuon Mirenan poistattamassa.
 
vierailija
Eksyin tänne lukemaan ketjua koska mirena poistettiin minulta muutama päivä sitten, ehti olla n. 1,5 vuotta. Täysin samat sivuvaikutukset kuin tässä ketjussa muillakin, seksuaalinen haluttomuus, hiuksia lähtee tukoittain, naama ja hiukset rasvaiset ihan koko ajan vaikka kuinka pesee ja akne. Idiootti olin kun ton kierukan sisääni halusin vaikka tiesin että jos se jotain hormoonia sisältää niin ei varmasti vaikuta minuun mitenkään positiivisesti. Nyt pitäisi mennä sterilisaatiokeskusteluun, mutta mitenkähän se sitten taas vaikuttaa hormonitoimintaan!? Kyllä ei oo helppoa tää ehkäisy, pitäiskö siirtyä nunnaluostariin.
 
vierailija
Kuinka nopeasti teillä on oireet helpottaneet poiston jälkeen? Mulla ollut 4 vuotta ja nyt lähtee!! Mun kampaaja joka ihmetteli mun 3 raskaudenin aikana ettei mulla tukkaa lähde, ihmetteli miks mulla nyt lähtee tukka. luulin stressin aiheuttamaksi. Iho on huonontunut, menkat taitaa kestää kauemmin kuin ennen kierukkaa ja tulee myös välivuotoja. Seksihalut, mitä ne on?!? VÄSYMYS, aivan JÄÄTÄVÄ väsymys johon olen hakenut apua ravintolisistä ja käymällä vitamiinitesteissä ym. Nivel- ja lihaskipuja, lihasnykäyksiäkin on ollut. Ja palautuminen liikunnasta loppui 3 v sitten, olin ylikunnossa jonka jälkeen sain keuhkoklamydiankin. En ksokaan päässyt takaisin siihen kuntoon että voisin taas jumppiin ja salille mennä sen 4-5 krt/ vko johon olin tottunut ja TADAA, 15-20 kg lisää tuli :(.
Kerran oli joku outo bakteeri papassa ja se hoidettiin Flagylillä. Ei kuulemma oo kierukan syytä nää oireet gynekologin mukaan. Jatkuva turvotus, kuvotus, en laihdu vaikka syön puolet siitä kuin saisi. Kuumia aaltoja, oon 42... karvan kasvu karannut täysin, nyt kasvaa jo parta ja viikset sekä reisien sisäpuolen karvoitus lisääntynyt!

NYT RIITTÄÄ, VARAAN AJAN HETI HUOMENNA POISTOON!
 
vierailija
Olen 42 v. Mirena on laitettu 1,1 vuotta sitten runsas kuukautisen ja mioman hoitoon. Alussa kuukautiset ollut 3 kk päivitäin, anemia ollut, lisäksi niska ja hartiat särkee usein, 4kk jälkeen alkanut kova migreeni oksennuksen kanssa, 8 kk jälkeen alkanut massenus, maksan kipu, pahoinvointi, virtsan karkailu ja virtsarakkon ja suoliston laskeminen. Lisäksi kehon haju on todella ärsyttävä. Libido laskee, koska ei ole tuntemuksia. Kivut selässä ja alavatsassa niin kova, että lääkkeet ei auttanut. Yskä on kestänyt 4kk ja leukan imusolmukkeet turvoksissa. Hampaat ja kurkku on kunnossa, lääkäri epäille astmaa. Kaikki lihakset ja nivel-kivusta kärsin. Alussa olin terve nainen, nyt ei enää ole. Minä kuva on selvästi muuttunut. Kuukautiset säännöllisesti tullut ja kestävät 14 päivää. Housun suoja käytän päivittäin, koska on virtsan karkailu ja haiseva valkovuotoa, epäilen Gardnerella-disbiosi. Lääkäri ei halua ottaa Mirenan pois, koska ei uskonut näihin sivuvaikutuksiin. Toivoton olo.
 
vierailija
Lukekaa naiset ehkäisypillereissä yms olevasta POLYSORBAATTI 80-myrkystä!!! Tämä syöpähoidoissakin käytetty myrkky aiheuttaa mm.hiustenlähtöä ja lapsettomuutta.
 
vierailija
Mulla oli Mirena 8 kk. Arvasin jo etukäteen ettei se sovi mulle, koska mikään hormonaalinen ehkäisy ei ole sopinut mulle, mutta vaikeiden menkkojen takia suostuin kokeilemaan, koska joka paikassa väitettiin, että ei hormonikierukasta tule sivuoireita samalla tavoin kuin e-pillereistä. ROSKAA! Kierukasta tuli pahemmat sivuoireet kuin pillereistä!

Oireita alkoi tulla kunnolla vasta n. 5 kk:n käytön jälkeen ja ne pahenivat vain koko ajan, kunnes otatin kierukan äskettäin pois. Rajut mielialanvaihtelut, hirveä ärtyneisyys, lievä masentuneisuus, haluttomuus, hiustenlähtö, migreeni... Jotain varmaan unohtui.

Tukka harveni mullakin puolella, on onneksi tuuheat hiukset mutta pelottavaahan tuo silti on. Pahinta oli tuo ärtymys jota ei voinut hallita mitenkään. Normaalisti osaan kontrolloida tunteitani, mutta nyt tuntui kuin jokin pysäyttämätön voima olisi painanut päälle, en kerta kaikkiaan hallinnut itseäni. Miesparkani joutui kuuntelemaan kaikki ärräpäät ja vittuilut. En tosiaankana ollut oma itseni.

Lääkäri ja hoitaja ehdottivat toista kierukkamerkkiä, en todellakaan ota. Mikään hormonaalinen ehkäisy ei selvästikään käy. Kun lapsiluku on täynnä, vaadin kohdunpoistoa helvetillisten menkkojen takia.
 
vierailija
No huh, huh! Harmi etten koskaan ollut tormannyt naihin tietoihin aikaisemmin. Minulla on ollut kaksi Mirenaa ja ovat sopineet hyvin, ei vuotoja ei kipuja MUTTA kaikki tuo muu: hiusten lähtö, niveloireet, painonnousu (melkein 30kg), huimaus, haluttomuus jne. Koskaan ei ole loytynyt syyta, ei ole reumatekijaa vaikka oireet siihen viittaavat. Olen kuin varjokuva siita entisesta minusta eika valitettavasti ole olo parantunut vaikka olen nyt ollut ilman parisen vuotta (olen 55 v.). Kertoisiko joku etta onko kaikki oireet loppuneet poisoton jalkeen?
 
vierailija
Hei, kiitos kommenteista. Itse olenkin ihmetellyt muutamia asioita ja kun jäin opintovapaalle ja on ollut enemmän aikaa pohtia asioita, olen alkanut miettimään josko kierukka voisi olla syypää ongelmiini.... Eli minulla hiusten lähtöä ja rasvoittumista, jatkuvasti pieniä tulehtuneita näppylöitä leuassa, johon olen ostanut jos sun mitä kosmetiikkaa / hoitotuotetta ilman apuja. Nyt ilmestyi paiseita alapäähän. Paino vaan nousee vaikka olen lisännyt liikuntaa ja tarkistanut ruokavalioni va`an ja ravintolaskureiden kera...
Vaikka minulla jäi menkat totaalisesti pois, mikä on tietty käytännöllistä, en minäkään halua olla pullea ja tuntea oloani epämukavaksi omassa kehossani... taidanpa siis ottaa yhteyttä perheneuvolaan.
 
vierailija
Täällä samanlaisia ongelmia. Tosin kierukka ollut jo sen 5v ja oireet alkaneet ilmaantua vasta viimeisen puolen vuoden aikana. Akne, voimakas hiustenlähtö ja tolkuton väsymys/ pään sumuisuus. Myös selvästi seksin kiinnostamattomuutta. Lisäksi samoihin aikoihin oli myös viimeiset menkat. Tämän jälkeen en ole enää tunnistanut kierron vaiheita. Gyne oli sitä mieltä että ovulaatioita ei ole. Ikää 25, ei synnytyksiä. Olen myös miettiny kaikki muut mahdollisuudet oireille mutta jotenkin ahdistaa jos tämä härveli nämä kaikki vaivat aiheuttaa. Onko kellään muulla oireet alkaneet ilmaantua vasta kierukan ”suositusajan” loppuvaiheessa näin yhtäkkisesti? Ja onko poistaminen auttanut ja millä aikajänteellä?
 
Maria Wolf
Hei, kiitos kommenteista. Itse olenkin ihmetellyt muutamia asioita ja kun jäin opintovapaalle ja on ollut enemmän aikaa pohtia asioita, olen alkanut miettimään josko kierukka voisi olla syypää ongelmiini.... Eli minulla hiusten lähtöä ja rasvoittumista, jatkuvasti pieniä tulehtuneita näppylöitä leuassa, johon olen ostanut jos sun mitä kosmetiikkaa / hoitotuotetta ilman apuja. Nyt ilmestyi paiseita alapäähän. Paino vaan nousee vaikka olen lisännyt liikuntaa ja tarkistanut ruokavalioni va`an ja ravintolaskureiden kera...
Vaikka minulla jäi menkat totaalisesti pois, mikä on tietty käytännöllistä, en minäkään halua olla pullea ja tuntea oloani epämukavaksi omassa kehossani... taidanpa siis ottaa yhteyttä perheneuvolaan.

Just joo. On se hyvä näin 12 vuoden samalla Mirena-kierukalla olleenkin nyt tässä vaiheessa saada selitys aivan käsittämättömille, vakavillekin oireille, joita te muutkin olette täällä luetelleet. Toki moni muu, sekä lääkärit voivat olla kanssani eri mieltä.

Olen 50-vuotias nainen. Ensi viikolla 12-vuotta täyttänyt Mirenani poistetaan gynellä. Ja todellakaan uutta EI LAITETA, vaikka kuinka sitä nyt tuputetaan minulle. Olen kärsinyt nyt 3 kk jatkuvista, kovistakin "kuukautiskivuista" ja kuukautisia ei ole ollut 12 vuoteen, Mirenan ansiosta. Yhdynnän jälkeen tuli tässä ihan taannoin valtava verenvuoto, joka loppui sitten samantien. Jotain on siis vialla. Toivottavasti ei mitään vakavaa. Vaihdevuosia minulla ei kuulemma ole vieläkään, verikokeen FSH-arvo oli vain 14 (pitäisi olla kai 40, jos on vaihdevuodet?)Kierukka on yli-ajalla, tiedän. Mutta sitä ei ole poistettu.

Kun Mirena laitettiin 2007, minulle alkoi tulla outoja oireita. Ei tosin kaikki oireet välittömästi, ikävä kyllä. Koska silloin olisin tajunnut oireiden olevan yhteydessä Mirenaan.

- Paino alkoi nousta
- Mielialojen rajut muutokset ja masennus ja väsymys
- Hikoilu, rasvoittuva iho
- Hiusten lähtö (onneksi on aina ollut paksu tukka)
- Sitten puhkesi paha ekseema-ihottuma
- Ruusufinnit
- Erittäin kivuliaita, isoja patteja ja paiseita alkoi ilmestyä alapään tienoille, nivusiin, häpyhuuliin. Ne tulehtuivat ja vuosivat verta ja märkää. Lääkärit eivät löytäneet näille selitystä.
- Käsittämättömät nivelkivut 2012. Jalkojen turpoaminen, nivelkipu ja suonenveto molemmissa jaloissa oli aivan karmean kivuliasta. Sen seurauksena vasen jalkani vain "pamahti rikki" ns. matala-energinen vamma, nostin vain koiranpentua auton takapenkiltä, toinen jalka oli auton takapenkin jalkatilassa, toinen maassa auton ulkopuolella. Jalka meni niin pahasti, että vasemman polven nivel tuhoutui kokonaan ja sääriluu pirstaloitui siinä samassa. Tälle onnettomuudelle eivät ole koskaan osanneet erikoislääkärit eivätkä kirurgitkaan kertoa mitään syytä, koska olen ollut perusterve ihminen. Nyt moni tietysti sanoo tässä kohtaan, että ei liity mitenkään Mirenaan. Mutta minä sanon nyt, että miten niin ei liity?

Ensi viikolla saan tämän hemmetin Mirenan viimenään pois. Ja uutta ei enää koskaan laiteta. Keksiköön gyne jonkun toisen ehkäisykeinon, jos kerran vaihdevuodeton 5-kymppinen kerran ehkäisyä vielä tarvitsee. Toivon vaan pelonsekaisin mielin, ettei minulta löydy jotain vakavampaa tällä lääkärikäynnillä ja kierukka saataisiin vaivattomasti poistettua ja nämä inhottavat oireet loppuisivat.

Kannattaa ottaa vakavasti nämä kaikkien naisten oireet, jotka ilmestyvät yhtäkkiä ja "kuin tyhjästä", kun Mirena on laitettu.
No, toisille se sopii ongelmitta - ja toisille sitten ei.
 
Viimeksi muokattu:
692
Minä vielä punnitsen hyötyjä ja haittoja. Yritän myös selvittää, josko oireisiini voisi olla muu syy kuin Mirena.
Päädyin Mirenaan melkein vuosi sitten lääkärin suosituksesta TODELLA runsaiden kuukautisten ja virtsarakon laskeuman vuoksi. Ehkäisy- ja kuukautissuojavaihtoehtoni ovat vähissä.
Tähän asti olen odottanut sivuvaikutusten helpottavan, mutta ei niin taida enää käydä.
Kuljen kuin sumussa lähes koko ajan, olen jatkuvasti väsynyt, edes 10 tunnin yöunet eivät riitä virkistämään. Mielialani on masentunut enkä innostu tai kiinnostu enää mistään. En muista milloin olisin viimeksi nauranut kunnolla!
Oireettomana pysynyt migreeni on monen vuoden tauon jälkeen alkanut oireilla, kohtausten lisäksi minulla on vähintään viikottain näköhäiriöitä ja sydäntuntemuksia (lisä-/tai välilyöntejä).
Unohtelen asioita ja teen virheitä tutuissa toimissa. Pää toimii kuin "säästöliekillä".
Seksi on edelleen kivaa, jos siihen päästään, mutta omat halut ovat niin kadoksissa, ettei mielessäni edes käy aloitteentekeminen.
Pienempinä murheina ovat epäsäännölliset (mutta niukat) vuodot, vatsakrampit, kuukautisten aikaiset reisiin asti vihlovat supistuskivut, painonnousu, turvotus, ihokarvojen lisääntyminen ja selän akne.

Jään odottamaan verikokeideni tuloksia; toivon vaikka kilpirauhasen vajaatoimintaa...
 
vierailija
Minulla ollut Mirena nyt noin 1,5 vuotta. Se laitettiin vatsan kipujen takia ja ultrassa näkyi jotakin, joka viittasi endometrioosiin, mutta eivät olleet varmoja, että mitä kohdussa ja munasarjoissa on -> diagnoosi endometrioosi epäily. Kierukka laitettiin. Olin samoihin aikoihin saanut diagnoosin vaikea masennus, ahdistuneisuus häiriö, sekä paniikki kohtaukset ja lääkitys tietenkin aloitettiin masennukseen. Masennuksen alkaessa laihduin noin 15 kg, siihen olin tyytyväinen, koska ylipainoa on. Sitten kierukan laiton jälkeen odotin että vihdoin loppuu vatsan kipu ja kuukautiset vähenee. Vaan tulos ei ollut toivottu. Vuotoa oli koko ajan. Välillä enemmän ja välillä vähemmän, mutta sitä riitti. Samoin vatsan kivut jatkuivat. Halusin kuitenkin antaa kierukalle mahdollisuuden. Kun kierukka oli ollut pari kuukautta, jouduin aloittamaan Escitalopramin. Sitä söin noin 3 viikkoa ja lopetin sen käytön itse, koska koin ettei se sopinut minulle. Oireena oli kadonnut halu. Seksielämä oli, masennuksesta huolimatta, ollut erittäin vilkasta (paitsi vuotojen ajan), mutta tämä lääke tuntui vievän halut, joten jätin ne ottamatta ja halut palasivat. Masennuksesta olen onneksi selvinnyt. Kierukan takia kävin tutkimuksissa ja olisin sen halunnut poistaa noin vuosi sitten jatkuvien vuotojen ja kivun takia, mutta lääkäri puhui minut ympäri ja kierukka jäi.
Edelleen minulla on kierukka. Vuodot ovat edelleen 2×kk, ensin tulee kirkkaan punaista vuotoa noin 5 päivää, sen jälkeen noin 8 päivää väliä ja alkaa ruskea vuoto, joka kestää noin 4 päivää. Tätä rumbaa on nyt ollut noin 8 kk ja paino joka lähti on tullut takaisin ja reilusti. Yleensä painoni ei heittele näin paljon. En edes tajunnut että kierukka voisi sen aiheuttaa. Ollaan puolison kanssa ihmetelty, että mistä tämmöinen nousu johtuu, vaikka olen syönyt ihan normaalisti ja vettä juon runsaasti.
Toki on minulla ollut muitakin selittämättömiä kipuja, kuten lantiossa oleva kipu, joka tulee ja menee kuten haluaa, sellaista ei ole ennen ollut. Samoin käsien nivelet ovat jatkuvasti kipeät ja jäykät. Kiitos tämän ketjun olen alkanut ymmärtää näitä kipuja paremmin ja tilaan ajan härvelin poistoon jo tänään.
 
vierailija
Kumma juttu että tätä Mirenaa tyrkytetään automaattisesti, kaikkeen vaivaan naisille. Minulle tätä tyrkytettiin paikallisen keskussairaalan gyne-osastolla, kun löytyi polyyppeja. Samoin yksityinen lääkäri mainosti, että Mirenan keksijälle olisi pitänyt antaa Nobelin palkinto, niin hieno apu se hänen mielestään oli naisille. Ja kun kieltäydyin, lääkäri suorastaan esitti loukkaantunutta. Olin hänen mielestään tyhmä kun en suostunut kokeilemaan. Ei ottanut kuuleviin korviinsa perustelujani, vaan painosti. Onneksi en suostunut, kun tätä ketjua lukee. Saako nämä lääkärit jonkin palkkion jokaisesta asentamastaan Mirenasta?
 
vierailija
Kumpikaan noista ei itsessään lihota, lihominen on seuraus siitä, mitä ja miten paljon laittaa suustaan sisään
Samaa toitotin itse ennen Mirenaa. Olen aina ollut normaalipainoinen, jopa hoikka. Mutta niin vaan Mirenan myötä paino on noussut n.kilo/kuukausi.
Suurin osa kiloista on lääkärin mukaan "vain" turvotusta, mutta osa johtuu ilmeisesti nälänsäätelykeskuksen häiriöistä (jotka sattumalta alkoivat samaan aikaan kuin Mirena).

No nyt jatkan elämää ilman Mirenaa, katsotaan missä vaiheessa pää, kroppa ja parisuhde alkavat selvitä tästä katastrofista.
 
Viimeksi muokattu:
mirena sis. 4vk
Itselläni ollut mirena n.4 viikkoa. Itse en sitä missään nimessä halunnut (olisin halunnut piuhojen katkaisun). 16 vuotiaasta asti erinäisiä ehkäisyhormooni valmisteta syöny / piikillä pistetty / rengasta ollut / edellinen oli implantti joka ei sopinut, otettiin pois 1,5 käyttö vuoden jälkeen (sama hormooni kuin mirenassa). Siitä muutamana haittavaikutus esim: Painon nousu, turvotus, mielialojen vaihtelu, vuotohäiriöt : jatkuva tiputtelu, totaalinen seksuaalinen haluttomuus. Iältäni olen 37 vuotias, onneksi olen saanut kokea myös muutamia vuosia ilman ehkäisyä ja voin sanoa että niinä ulkopuolis hormoonittomina aikoina I FEEL GOOD! Kylläpä miehet kiinnostaa, elämä tuntuu hyvältä ( ei tarvi masennus lääkkeitä), pää on aika terävä ja selkeä, tiiän lähes päivälleen koska menkat tulee ja ovulaatiot tuntee päivälleen. Menkat on aika runsaat kohtuu kivuliaat, ovulaatot kivuliaat, mutta tietääpä olevansa nainen ja koska ne menkat loppuu. ja mikä parasta paino pysyy samana, ei tyhjiä nouse.
No joo mutta tähän mirenaan: Hiuksia on jo alkanu lähtemään, kauheita paiseita taas tullu ja paljon ,(hormooni ehkäsyn aikana usein tullu), alavatsa krampit/kivut, haluttomuus ( olen sitä mieltä että niihin perustuu implantin ja hormoonikierukan ehkäisevä vaikutus, jos ei haluta nii eihän sitten ole seksiäkkään joten sittenhän ei tule lapsiakaan ), sumuinen, poissaoleva ja iloton olotila ja väsymys. Odotan kk ehkä toista ja otatan pois.
Tämä nimittäin muutenkin laitettiin lääkärin liiallisen painostuksen alla peruutus ajalla jollon minulla ei ollut aikaa varautua oikein mihinkään, sterilisaatiosta hän ei oikein alkanut puhumaan, tuputti vain mirenaa, yhtäkkiä olinki ankankaula värkissä ja lekuri kysy että laitetaanko, hämmentyneenä vastasin joo :( Ja sattu muutten aivan saatanasti!
Että siinäpä sitä yhden tarinaa. Ei ole helppo olla nainen. Mie kyllä yritän päästä siihen hormoonittomaan ehkäsyyn mahollisimman pian. Sen sterilisaatiohan ei pitäis naisen omiin hormooneihin vaikuttaa mitenkään kun sulle jää omat värkit tuonne ja ylimääräistä ei mistään tule.
 
vierailija
Mulla puhkesi migreeni niin piti luopua yhdistelmäehkäisypillereistä (estrogeeni+progesteroni siis koko elimistöön). Ja tuntuu, että suurin osa niistä oireista mitä Mirenan laiton (progesteroni paikallisesti) jälkeen tuli johtui ennemmin sen estrogeenin ottamisen loppumisesta kuin itse kierukasta. Että samat oireet olisivat olleet mahdollisia niinkin, että kierukkaa ei olisi lainkaan laitetettukaan. Avaan niitä oireita nyt tänne, ja vähän taustaa.

Alunperin yhdistelmäehkäisy aloitettiin minulle 7 vuotta sitten kun vaihtoehtoina hoidoksi selän kivuliaaseen akneen oli enää se tai antibioottikuuri. Ja oli niillä pillereillä jo se ehkäisytehtäväkin siinä vaiheessa, niin ne valikoitui. Akne loppui, ja tuli muitakin muutoksia, mutta ei mitään ennen migreeniä, jonka takia olisin halunnut pillerit lopettaa. Koska päinvastoin, pillereiden lopettamisen jälkeen (ja heti laitettiin se Mirena) se akne palasi ensin tosi pahana, selkään enmmän ja vähän kasvoihinkin, mutta rauhoittui. Ikä on näemmä vähän auttanut. Iho ja hiukset rasvoittui helposti. Samoin rinnat pieneni kuppikoon verran. Häpykarvoitus alkoi kiivetä napaan. Ja sitten ikävimpänä itselle tippui hirveästi tukkaa. Sekin selittyy sillä, että estrogeeni pilleristä loppui kuin seinään, niin hiusten kasvusykli synkronoitui irtoamisvaiheeseen monella hiustupella yhtä aikaa. Nyt sitten reilu vuosi myöhemmin, kun uusi tukka oli olkapääpituinen, niin leikkasin sen harvan vanhan kasvun pois. Se raja oli selkeästi nähtävissä. Mutta siis sekä tukka että ihon kunto normalisoituivat siinä n. ekan 6kk aikana, kun on kulunut pillereiden lopettamisesta, mitä kierukkaa suositellaankin pitämään ja katselemaan, että loppuuko sivuoireet.

Itse asiassa tuo täsmää myös sen ajan kanssa, mitä tavallisesti voi mennä oman hormonitoiminnan normalisoitumiseen pillereiden jälkeen.

Ja tähän väliin haluankin todeta, että sen sijaan että kierukkaa laitattaessa puhutaan kierukan vaikutus sitä ja kierukan sivuoire tätä, pitäisi enemmän painottaa sitä, mitä tapahtuu kun yhdistelmäpillereiden syömisen lopettaa, koska itseasiassa moni kierukan "sivuoire" taitaa johtua ennemmin siitä. Siis ne yhdistelmäpillerit on kuin naiseusdopingia: iho on parempi, ei kasva niin paljon karvoja, rinnat on suuremmat... ja niin edes päin. Samaa jojoilua tapahtuu raskauden ja imetyksen yhteydessä, kun oma hormonitoiminta heittää.

Yksi oire, minkä rehellisesti olen tutkinut ja hyväksynyt kierukan laiton aiheuttamaksi on se, että kuukautiskivut pahenivat ja pitenivät minulla. Ei mitään sellaista, mitä en kestäisi, mutta vähän harmi. Ja yksi hyvä puoli taas on että kuukautiset on lyhyet ja niukat niin pärjää vähällä säädöllä, eikä tarvitse pillereiden ottamista muistaa. Ai niin ja se migreeni - vikana pillereiden käytön vuotena tuli neljä kohtausta, niiden lopettamisen jälkeisenä vuonna ei enää yhtäkään, ja poissa on pysynyt. Ja sanottakoon vielä, että en tunne, että pillereistä saati kierukasta olisi mitenkään mieliala, seksihalut yms. muuttuneet, fyysisiä näkyviä ja/tai tuntuvia oireita vain.

Eli lopputulemana, kun on juteltu tyttökavereiden kanssa mitä kaikkea "kierukasta aiheutuu", niin etenkin silloin kun olin rasvafinninaama ja harvatukkainen (silleen... ponihäntä oli peukalon paksuinen), niin kauhistelivat hyi yäk en ikinä laita kierukkaa. Mutta sitten kun selitin mistä nuo oireet oikeasti johtuvat, ja muuten suosittelen kierukkaa, niin alkoivat vain pelätä sitä päivää, kun joskus raskautta suunnitellessa tms. lopettavat yhdistelmäehkäisyn käytön...

Ja suosittelin heille samantien myös että eivät tee sitä esim. liian ajoissa ennen häitä ettei se pahin androgeeniepätasapaino osu just siihen, kun olo on enemmän kuin teinipojalla ennemmin kuin naisella. Saman jätän tänne. Ettei tämä kaikki tulisi niin yllätyksenä jollekin toisellekin.
 

Yhteistyössä