Missä ajassa ekaluokkalaisesi oppi kulkemaan koulumatkan itsenäisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ensi kerta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ensi kerta

Vieras
Moi,
kysymys jo otsikossa. Mun esikoinen aloittaa ens syksynä koulun ja mun pitäisi sopia kuinka kauan otan lomaa tuohon koulun alkuun töistä. Eli kauan saatoit lastasi kouluun? Millainen ja kuinka pitkä koulumatka? Mitä muuta kertoisit mulle "ekakertalaiselle?"
Mun eskarilainen on ihan normisti kehittynyt lapsi. Vielä en tiedä mihin kouluun hän menee, tässä on useampia lähellä. Mut matkaksi tulee maks. 2km.

Kiitos jos viitsit vastata! :) T: nim. äitiä jännittää ja lasta ei yhtään....

Samat mietteet täällä.Koulu alkaa keskiviikkona. Olen lomalla vain sen viikon loppuun. Olen anonut seuraavasta viikosta aamuhoitoa. Toivottavasti saadaan paikka. Meillä suunnilleen sama matka, mutta vaarallinen ylitys ja toivon, että ainakaan syksyllä ei tartte kulkea yksin.

Meillä harjoteltiin ennen koulun alkua muutama kerta yhdessä koulureittiä ja sit kerran oli "kenraaliharjotus" eli tyttö käveli itekseen,minä seurasin n.50m päässä. Oltiin ku ei tunnettaiskaan :).Sit ekana koulupäivän saatoin ja menin vastaan mut sen jälkeen en enää saanut saattaa. Meillä matkaa n.2km ja kolme tienylitystä. Hyvin on menny :).

Meillä koulu oli tutun leikkipuiston vieressä noin kilometrin päässä, joten reittiä oli jo vuosia kävelty yhdessä aikuisen kanssa. Ekana aamuna saatettiin, sitten kulki itsenäisesti.

Kesällä kannattaa vaikka ottaa koulunpihasta vakiulkoilupaikka, niin matka tulee tutuksi.

Meillä eskari oli koululla ja aloitimme harjoittelun jo eskarin kevätpuolella. Ja, no, meillä ei tarvitse ylittää yhtään katua, kun olemme koulun kanssa tontit kulmittain, eli asumme ihan koulun vieressä.

Eka , koulumatka n. 1/2 km jalkakäytävää ja kävelytietä, ei katujen ylityksiä. Pyöräilyn kannalta muutama paha tunneli mutta eput ja toput ei saaneet mennä pyörillä kouluun (koulun puolesta oli kiellettyä liikenneturvallisuuden vuoksi). Saatoin ekan viikon aikana koulun pihalle pari-kolme kertaa ja olin vastassa koulun vieressä saman verran. Sitten ilmoitti ettei tarvitse saattaa. Tokan kohdalla koulumatka n400metriä. Saatoin parina päivänä. Satunnaisesti olin vastassa koiraa ulkoiluttaessa.

Aina ovat lapset olleet ilahtuneita jos olen yllättäen ollut koulun pihalla vastassa koulusta palaajaa.

Lapsi osaa kertoa tai sen voi havaita millon saattamiset riittää. Toinen tarvii enemmän saattamisia kuin toinen. Vanhemmat arvioi onko reitti turvallinen yksin kulkea alkuun. Eivät osaa huomioida muuta liikennettä ja pyöräilijöitä varsinkin jos kulkevat kaverin kanssa, huomio on kiinnittynyt kaverin juttuihin.

Meillä koulumatka noin ½ km. Yksi kadunylitys, muuten hiekkatietä. Otin kaksi viikkoa lomaa siihen mutta liian pitkä oli. 3 päivää sai saattaa ja sen jälkeen ilmoitti että haluaa kävellä itse. Arka ja ujo lapsi, luulin että menisi pidempään. Reipastui todella nopeasti ja kasvoi yhtäkkiä omatoimiseksi koululaiseksi.

Meidän tytön luokalla yhden tytön isä kulki viikon tytön kanssa kouluun n. kilometrin matkan. Toisen viikon seurasi tyttöä, kun hän meni yksin kouluun kävellen. Hyvin oli mennyt eikä tyttö huomannut, että isä seurasi perässä.

Mulla oli viime syksynä kaksi viikkoa lomaa kun poika aloitti koulun.Ei suuremmin etukäteen harjoiteltu, ja kolmannesta viikosta eteenpäin kulki tuon kilometrin matkan omineen. Kolmet liikennevalot ja kaksi muuta tien ylitystä. Yhä joka aamu hieman äidin päästä napanuora venyy ja tuntuu hurjalta päästää omineen suureen maailmaan, mutta taitaa olla ihan peruskuvio näin ? :D

Yhteistyössä