Missä ajassa lapsi oppii itse syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi Deisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Apsi Deisi

Aktiivinen jäsen
03.06.2007
7 211
0
36
Ollaan aloitettu itse syömisen harjoittelu. Äsken tyttö "söi" itse iltapuuronsa ja lautanen kyllä tyhjeni, mut kaikkialle muualle kuin suuhun :laugh: Hiffaa kyllä jo että mitä sillä lusikalla pitää tehdä, mut viehän se aikansa ennen kuin lusikkakäsi harjaantuu. Missä iässä olette aloittaneet harjoittelun ja kuinka kauan teillä on mennyt aloituksesta siihen kun syöminen jo jotenkin sujuu?

Harjoittelu on alettu sit ku lusikka kädessä pysyy, toisella lusikalla lapettu avuksi ruokaa suuhunkin. 1,5v ovat syöneet kaikki ruokansa itse, ei oo tarvinnu enää syöttää.

Meillä poika rupes syömään sormin siinä 8 kk -> . Lusikalla vuoden iästä. Mutta toki autoin itse lisäksi.
Itsenäistä syöntiä on jo tehnyt tosi kauan varmaan reilu puoli toista vuotta. Mutta toki tulee hetkiä jolloin täytyy vielä avittaa, jos mielenkiinto on muualla kuin syömisessä.

Pojalla ikää 3 vuotta ja 4 kk.

Sormiruokaa tyttö on kyllä syönyt siitä asti kun pinsettiote on löytynyt, mutta lusikalla aloitettiin harjoittelu nyt kun ikää on 1v. *Miettii et kuin monta kuukautta saan pestä keittiön lattiasta kattoon ja tytön päästä varpaisiin* :whistle:

Poika alkoi harjoitella itse syomaan n.10kk iässä ja reilu vuoden vanhana söi itse, tyttö oli 8-9kk kun alkoi syömaan itse, alussa hieman sotkuisesti, mutta sen jälkeen ei ole antanut enää syöttää :D

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Sormiruokaa tyttö on kyllä syönyt siitä asti kun pinsettiote on löytynyt, mutta lusikalla aloitettiin harjoittelu nyt kun ikää on 1v. *Miettii et kuin monta kuukautta saan pestä keittiön lattiasta kattoon ja tytön päästä varpaisiin* :whistle:

Riippuu niin lapsesta. Toiset oppii nopeammin syömään siististi ja toiset ei.

Meillä ainakin esikoistyttö osaa sotkea oman ruokapaikkansa erittäin hyvin, vaikka on jo ekalla (onneksi ei sotke enää päälleen ).
Ja poika on ollut vauvasta alkaen siisti syömäri , tosi harvoin sotkee suutaan tai vaatteitaan. Tosin silloin alle 2 veenä oli raivostuttava vaihe, jolloin poika pisti käden maito/vesilasiin ja laveerasi sen nesteen pitkin pöytää :laugh: :kieh: :laugh:

No hitto... aloitettiinko me nyt liian myöhään? Mä oon jotenkin unohtanut koko syömisharjoittelun :/ Tajusin asian vasta kun luin noita neuvolasta saatuja lippusia. HÖ :( No parempi myöhään kuin ei milloinkaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
No hitto... aloitettiinko me nyt liian myöhään? Mä oon jotenkin unohtanut koko syömisharjoittelun :/ Tajusin asian vasta kun luin noita neuvolasta saatuja lippusia. HÖ :( No parempi myöhään kuin ei milloinkaan =)

Äläs nyt:) Meidän poika oli aika tarkkaan 1,5 v kun alkoi syödä itse lusikalla. Sitä ennen ei ollut yhtään minkäänlaista kiinnostusta koko asiaan, joten en pitänyt mitään kiirettä sitten turhaan. Ja miten kävi, hän oppi muutamassa päivässä syömään suht siististi, alkuun lusikka kääntyi väärinpäin. Ei nykyään edes antaisi meidän syöttää. Pojalla on nyt ikää 1v10kk, syö jo lasten haarukallakin:)

tytsyä syötettiin yli 2,5v.huomattavasti siistimpää hommaa ku aikunen syöttää.uhmaiän iskiessä äiti tai isä kelpasi syöttäjäksi vain satunnaisesti.siivo oli kamala pari ekaa opettelu viikkoa,mutta sen jälkeen onnistu jo suhteellisen siististi.

Yhteistyössä