Missä iässä/milloin nykyään siirrytään kiinteälle ruoalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Muistaakseni suositus on täysimetyksellä 6kk ikään (päteekö korvikevauvoihin?), mutta hedelmäsosepurkeissa lukee, jotta 4kk iässä niitä voisi ruveta antamaan.

Mikä määrittelee sen, jotta milloin lapsi tarvitsee kiinteitä?

Jostain luin, että kun maitoannos menee yli litraan, niin silloin, mutta ei se voi pitää paikkaansa, sillä meillä on mennyt yli litra jo vissiin muutaman viikon ja vauva vasta 7 viikon ikäinen.

Esikolle aloitettiin lastenlääkärin ohjeiden mukaan kiinteät 2 kk iässä ihan muista syistä, joten olen nyt isona kysymysmekkinä tämän toisen kanssa, jotta milloin minun tulisi epäillä ettei maito enää riitä...rupeaako vauva heräilemään yöllä useammin, onko päivisin itkuisempi, vaatiiko maitoa vartin välein vai mikä on se juttu, jolloin pitäisi hälytyskellojen soida ja ruveta opettelemaan kiinteiden syöntiä?

Minun käsityksen mukaan jos paino alkaa laskea tai ei nouse juuri lainkaan, on aika aloittaa vähän tukevampi ruoka jos lapsi on sen alle 6kk tai jos tuntuu syövän maitoa ihan jatkuvasti, eli vaikuttaa tyytymättömältä ilman ruokaa. Jutteleppa seuraavan kerran neuvolassa asiasta.

Jaa-a...ite miettiny ihan samaa..vauva nyt 3,5 kk ja itellä totaalinen väsymys iski ja pientä masennustaki.. Minä mietin, että voiskohan nyt alkaa antaan esim.perunaa, ettei imetykseen ainakaa menis niin paljo omia voimavaroja.. Esikoiselle alotin soseet 6 kk iässä ja tokalle 5 kk.. Olisivat pärjänny rintamaidolla varmasti pidempään, mutta eikö se suositus ole et viimestään tuossa 6 kk iässä olis alotettava..aikasintaan kuitenki 4 kk..kait. Kysy neuvolasta, niin minäkin teen het huomenna.

Minulle eräs ammattilainen sanoi että 4kk on paras aika aloittaa soseiden maistelu. Perustelikin sen oikein hyvin, en vaan muista tarkalleen niitä.. Joten en siis yritä ettei se sanoma vääristy. Olen itsekkin ihan samoilla linjoilla. Se 4kk on ihan hyvä ikä ja meillä jos vasta 6kk olisi aloitettu niin siitä ei ensinnäkään olisi tullut enää mitään. Ei se täysimetys kuitenkaan suojaa sen paremmin niiltä allergioilta kuten on todettu niin miksi täysimettää niin pitkään? Tää oli taas vain mielipide, ei herneitä :kieh:

Minä olen täysimettänyt 6kk. Paino on kehittynyt todella hyvin silläkin, maitoa tullut runsaasti, vauvat nukkuneet silti yönsä hyvin ja eivät päivälläkään ole koko ajan olleet tissillä. Riippuu varmaan paljon vauvastakin.

Neljä kk aloitetaan kiinteiden anto varovasti teelusikallisella. Viikko-2 viikkoa yhtä makua kerrallaan. Aloittaa voi perunalla, maissilla, porkkanalla. Imetystä kuitenkin jatketaan, jos mahdollista tuonne 6 kk ikään.

Yhteistyössä