Missä iässä olette jättäneet tuttipullon pois?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamukastetta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

aamukastetta

Jäsen
09.07.2007
652
0
16
Mä en käsitä miksi pitää pullo jättää pois jonain tiettynä aikana. Meillä on tyttö parin kk:n päästä 2.v ja saa juoda tuttipullosta päivä ja yöunille mennessään ja välillä muutenkin jos itse pyytää. Ainut mitä ajattelisin tossa on se happohyökkäys ja illalla annammekin hampaidenpesun jälkeen tuttipullosta vain vettä. Tyttö rauhoittuu niin hyväisesti pullon kanssa sänkyyn että en tajua miksi pitäis alkaa tappelemaan pullon poisottamisesta. Mitä haittaa tosta pullosta on jos juominen on noin vähäistä? En kyllä usko että vaikuttaa purentaan tai muuhun jos keskimäärin päivän aikana juo pullosta 10min yhteensä? En aijo vieroittaa. Lopettaa kyllä itse sitten kun kasvaa.

Meillä poika vieroitettiin tuttipullosta reilun vuoden ikäisenä. Ja syynä oli lähinnä se, että hän ei olisi muuta ruokaa syönytkään kuin vain juonut maitoa. Alkoi nimittäin sen ikäisenä jo vaatia tuttipulloaan eikä oikein suostunut syömään muuta ruokaa... :|

Koskaan hän ei saanut juoda tuttipulloa sängyssään, koska sänky on ollut vain nukkumista, ei ruokailua varten. Siksi nukkumiseenkaan ei tuttipullon "riistäminen" vaikuttanut. :)

Meillä jäi tuttipullo pois 1v4kk, ku oltiin reissussa ja pullo unohtui kotiin, eikä poika vaatinut pulloa ja joi maitonsa nätisti nokkamukista.

Ei minusta siinä ole mitään pahaa, että 2v juo muutaman kerran pvässä pullojuomansa.

Meillä käyneet ite vapaaehtoisesti heittämässä pullon harakoille joskus 2,5 vuoden iässä. 1 vuotiaasta ylöspäin kylläkin saaneet vaan nukkumaanmeno maitoa/vettä. En myöskään ymmärrä et minkätakia se pitäisi väkisin ottaa pois jos lapsi (ja äiti) saa siitä helpotusta nukkumaan mennessä.

Purenta kärsiä? Siis oikeesti? Noin vähäisestä juomisesta? Eihän siitä tule kun muutamia minuutteja päivän aikana. Ymmärrän jos jatkuvasti on pullo suussa mut siis että noin vähäinen juominen purentaan...ei kai?

Ihana kuulla että muutkin on jättäny myöhemmin pullon pois. Tuola taapero- puolella melki kaikki on jättäny viim. vuoden ikäisenä. Luulin jo että oon ainut joka antaa vielä näin myöhään pulloa.

meillä toinen vierotettiin vuoden iässä ja toinen 1,5 vuotiaana ja syyt oli ettei ruoka kelvannu.ystävälläni on 2vuotias tyttö joka saa niin paljon maitoa tuttipullosta ettei syö kunnolla tai melkeimpä ollenkaan ruokaa :( nämä on mun mielestä tärkeimpiä syitä erottaa pullosta mutta ei mielestäni enää 2 vuotiaalla ole muutenkaan tarvista pullosta,nokkamukia voi käyttää ja juo tuon ikänen jo lasistakin yleensä hyvin

Kyllä teidän perhe löytää luontevan ajankohdan luopumiselle. Nyrkkisääntönä, joka ei tietenkään päde kaikille lapsille, on se, että mitä myöhemmäksi ns. vieroittamisen tutista/pullosta/uni rievusta jättää, sitä vaikeampaa se lapselle on. Isompi lapsi, kun tuppaa muodostamaan jo tunnesidettä/riippuvuutta ihan eri tavalla kuin pienempi lapsi.

Tuo on hyvä, että olette miettineet noita happohyökkäys asioita ja pullosta tarjotaan illalla vain vettä. Korostan että teette ihan niinkuin itsestä hyvältä tuntuu, mutta ehkä voisi pohtia sitä, että tarvitseeko lapsenne ihan oikeasti vielä pulloa, vai olisiko pullon "tilalle" helppo ujuttaa vaikka "ilta huikka uudesta hienosta lapsen itse valitsemasta ilta mukista".

Meillä pullosta luovuttiin kun poika oli 1v 6kk ja luopumisen tuskaa ei ollut lainkaan. Tutista luovuttiin sitten puolivuotta myöhemmin ja sen perään itkettiin monet itkut ja kolmisen yötä meni valvoessa. Mutta näin meillä.

Muut ei koskaan pulloa nähneetkään, vaan alkovat juoda n. 6kk iässä nokkamukista, jos joivat vettä tai korviketta. Sitä ennen oli vain oma maito. Esikoinen joi pullosta 6kk- 1v iässä.

Tarlertta
Mä kokeilin kaksi yötä tuos n2-3kk sitten että onko vain äiti "riippuvainen" lapsen pullosta, ja meillä nukuttaminen venyi 1,5 h likka ei suostunut millään keinoin pysymään sängyssä ja yöt meni risaisiksi, heräili monta kertaa yössä. Tuo tuntui vähän kummalliselle koska ei kyllä koskaan ole saanut maitoa yöllä. Pääosin vain päivä ja yöunille mentäessä. Seuraavana yönä sama juttu ja seuraavana päivänä ei suostunut päiväunille joita normaalisti nukkuu 1,5-2h. Sen jälkeen tulin siihen tulokseen että meille sopii pullottelu.
Mutta kiitti tosta "kiva muki" vinkistä. Jos tyttö ei itse meinaakkaan jättää pulloa pois ja ikää rupeaa olemaan reilusti enemmän niin kokeilemme varmasti tuota. Nyt meille on tulossa 6vkon päästä vauva ja en aijo järkyttää nyt rutiineja millään tavalla että kaikki saa levätä kunnolla kun pian vauva valvottaa:) Tyttö nukkuu muuten 12h putkeen tosi hyvin eikä heräile öisin oikeastaan koskaan. Nukkumaanmenokin on ton pullon kanssa tosi kivaa:) Eli meillä ei ole koskaan nukkumaanmenosta tapeltu vaikka meillä olisi kuinka ollut silloin kivoja vieraita tai ollut kivat leikit kesken:) Kiitti kaikille paljon vastauksista. Siis en edelleenkään näe mitään haittaa koituvan tuosta pullottelusta...reilusti jatketaan vielä niin kauan kun tyttö pulloa tarvitsee.:)

Yhteistyössä