Missä menee mielestäsi se raja kuka pystyy elättämään lapsensa?

Horuksen silmä

Aktiivinen jäsen
21.11.2008
10 741
-1
36
Tampere
Toisen ketjun innottamana kysyn mitkä on ne lähtökohdat että vanhemmat kykenevät elättämään itse lapsensa?
Pitäisikö opiskelijoilta kieltää lapsenteko?
Pienipalkkaisilta piuhat poikki?
Sossun asiakkaat pakkosterilisaatioon?
Vai missä SINUN mielestäsi se raja menee?

Alkuperäinen kirjoittaja Menneisyyden aave:
Toisen ketjun innottamana kysyn mitkä on ne lähtökohdat että vanhemmat kykenevät elättämään itse lapsensa?
Pitäisikö opiskelijoilta kieltää lapsenteko?
Pienipalkkaisilta piuhat poikki?
Sossun asiakkaat pakkosterilisaatioon?
Vai missä SINUN mielestäsi se raja menee?

Mun mielestä raja ei mene missään taloudellisessa... Jos pääkoppa on kunnossa, koti kunnossa niin kyllä sitä aina jotenkin pärjää.

Mun mielestä vastaus on jo kysymyksessä.

Silloin kun vanhemmat pystyvät elättämään lapsensa. Hetkellinen tuki on ok mutta perusasiat on oltava jotenkin hallussa ja suunnitelma myös jatkosta miten kaikki hoidetaan, niin taloudellinen puoli kuin henkinen & käytännön asiat.

Mun mielestä kanssa jos nuppi pelittää ja päihdyttävien aineiden kanssa ei ole ongelmia niin ei mitään rajoja. Ehkei nyt 12 - vuotiaalle lasta soisi, jo sen takia että 12- vuotias on itsekin vielä lapsi.

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
En minä ainakaan pysty mitään rajoja asettamaan, etenkin kun elämäntilanteet vaihtuu...

näimpä. että jos vanhemmat jäävätki työttömäksi tai jompi kumpi kuolee ni lapset vaan pois ja piuhat poikki.
jos kuluttaminen ja ansaitseminen on sopivassa suhteessa toistensa kanssa ni ei tuu hirveetä hätää. eikä ihmisiä muutenkaan voi tai saa eriarvoistaa tulojen perusteella. niinku tässä nyt ei jo ilman syntyvyyssäännöstelyäkin olis jo luokkaeroja tai liian vähäistä syntyvyyttä.

Totta on, että pelkällä "pyhällä hengellä" ei kukaan elä.
Mutta, Suomessa on hyvä sosiaaliturva niitä tilanteita varten, jolloin ei kykene palkalliseen työhön. Jopa niin hyvä,että toiset saavat mielikuvan siitä, että töihin ei kannata mennä kun kaikki tuet(ilmainen raha) häviää.
Tässäkin jokainen miettii asiaa omista lähtökohdista ja arvot vaikuttavat vastauksiin paljon.

Kerronpa teille oman "tarinani"
Olin 19 vuotias kun ensimmäinen lapsi syntyi. Koulu jäi kesken kun pillerit petti. Toinen lapsi syntyi kun olin 22 vuotias yksinhuoltaja. Oltiin miehen kanssa jo muutettu erilleen kun vasta sain tietää että odotan lasta (silti abortti ei tullut mieleenkään). Jälleen pillerit petti. Nyt olen 28 vuotias kolmen lapsen äiti. toista kertaa naimisissa. Ja sormilla pystyy laskea sen miten monta kertaa olen joutunut soskusta hakea apua. Eli olisko munkin pitänyt tehdä abortti jokaisen lapsen kohdalla kun ei ole varaa lapsiin? Ja voisin sanoa etten koskaan ole töitä tehnyt. Pari puolen vuoden pätkää vain jos kesätyöt jätetään tässä huomioimatta. Ei se ole niin yksinkertaisesti sanottua että piuhat poikki jos olet köyhä. Minä olen ollut todella köyhä mutta silti lapsilla on ollut ja on edelleen kaikki mitä tarvitsevat. Nälässä eivät ole koskaan olleet.

Mun mielestä raja menee siinä, että toimeentulotuki on vain väliaikainen tulonlälhde. En kuitenkaan ole sitä mieltä, että lapsia ei saisi hankkia, jos ei pysty niitä elättämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Menneisyyden aave:
Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Jos joku teistä katsoi viime 45minuuttia,niin siinä menee raja,piuhat poikki sellaisilta äideiltä!

Kieltämättä olen samaa mieltä.
Pahaa teki katsoa sitä kramppaavaa vauvaa.

teki pahaa, mut narkkarithan ei ole äitejä ennen ku ne on raskaana.. joten, pitäiskö vaan kaikilta addikteilta laittaa piuhat poikki silläkin uhalla että ne joskus pääsee kuiville ja haluaa lapsia? tai toinen vaihtoehto olis pakkoabortoida heti kun paljastuu että additki on raskaana, jos se edes tulee ilmi kun niille ei välttämättä ensimmäisenä tule mieleen hankkiutua neuvolan asiakkaiksi.
mun mielestä ainoa järkevä ja vähiten tän tulevan äidin ihmisarvoa loukkaava vaihtoehto on pakkovierotus raskauden ajaksi laitoksessa, valvovien silmien alla sisältäen tiivistä psykiatrista hoitoa että mahdollisuudet kuivilla pysymiseen ja lapsen itsenäiseen hoitamiseen paranis. synnytyksen jälkeenkin vois ottaa käytännöksi valvonnan. sopis esim perhetyöntekijän ja päihdevierotushoitajan yhteiskäynniksi kotona. jos ei onnistu, ni lapsi huostaanotetaan normaalein toimenpitein.

Kyllä mä hyväksyn sen, että esim tukien varassa olevat ihmiset hankkivat lapsen.
Rahalla ei lapsia kasvateta ja tehdä lapsista onnellisia! Kyllä siihen vaikuttaa niin moni muu asia.

Minusta se raja menee näissä esim:
- alkoholisti vanhempi
- huumeiden käyttäjä vanhempi
(- raskauden aikana tupakoiva, kotona tupakoiva, lasten läsnäollessa tupakoiva vanhempi)
- väkivaltainen vanhempi, henkinen tai fyysinen (ja huom!! jo luunappi on väkivaltaa ja laitonta!)
- kun ei huolehdita lapsesta (tämä tarkoittaa todella montaa asiaa)

tuon kysymyksen olis kait pitäny olla että missä menee raja kuka pystyy kasvattamaan lapsensa.. huonosta tai kokonaan puuttuvasta kasvatuksesta on oletettavasti enemmän vahinkoa lapselle ku rahan puutteesta. tosin totta sekin, että rahapula stressaa vanhempia, joilta oman taakan alla saattaa jäädä lapsi huomaamatta, tai lapsi joutuu jopa kantamaan oman osansa vastuusta joka ei lapselle kuulu.

tätä asiaa rahassa, katsoin äsken sen 45 minuutin jutun huume äitien vauvoista. Kyllä pisti miettimään, mitä näiden äitien päässä liikkuu. Ennenminkin olen sitä mieltä että rahasta "viis" mutta jos tuhoaa lapsen elämän jo sikiö aikana, silloin ei ole valmis kasvattamaan yhtä ainuttakaan lasta. Pakko hoito ja pakko sterilointi heti synnytyksen jälkeen näille hörhö äideille.

Mun mielestä on kyse terveestä järjestä JOS perheellä on tiukkaa ja joka penni pitää laskea tarkkaan ja silti tuntuu että kaikkia mitä tarvitaan ei voi hankkia ja perheessä on vaikka 2 lasta, niin järjen käyttö on sallittua miksi hankkia siihen vielä 1-3 lisää kuluttamaan????

Jos taas tilanne on ihan ok perustarpeet (ruoka, juoma, lepo, terveys) tulee hoidettua niin hankkikoon kuka vaan vaikka 20 lasta

Yhteistyössä