Missä menee normaalin ja epänormaalin väsymyksen määrä vuorotyöläisellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mies (30-vuotta ja risat) on aina ihan loppu, aivan sama missä vuorossa sillä viikolla on. Tekee siis kolmivuorotyötä tehtaassa ja on AINA väsynyt. Mitään fyysistä vikaa ei sinänsä ole, paitsi ylipaino.

Tämä alkaa vaikuttamaan liittoomme. Iitsekin olen joskus todella väsynyt..vauvamme on kovin itkuinen öisin, mutta jotenkin pystyn sinnittelemään, keitän vähän tujumpaa kahvia ja koitan ottaa päikkäreitä silloin kun vauva itkee. En kuitenkaan koko ajan jupise siitä että väsyttää, toisin kuin mieheni.

Minä hoidan lähestulkoon kaiken kotona univajeestani huolimatta. Miehestä ei minkäänlaista apua ole kodinhoidossa. Vauvan kanssa joskus leikkii tai käy vaunuilla lykkimässä mutta muuten ei tunnu lapsesta edes pahimmin välittävän :(

Oletko aikaisemminkin kirjoittanut samasta asiasta? Ainakin ihan vastaava tapaus oli täällä käsittelyssä syksyllä. Normaali terve ihminen ei väsy totaalisesti kolmivuorotyöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Oletko aikaisemminkin kirjoittanut samasta asiasta? Ainakin ihan vastaava tapaus oli täällä käsittelyssä syksyllä. Normaali terve ihminen ei väsy totaalisesti kolmivuorotyöstä.

enpä ole kyllä aikaisemmin kirjoitellut..

Alkuperäinen kirjoittaja Hempu86la:
Ehkä miehesi on masentunut jossain määrin? Oletteko puhuneet miehesi väsymyksestä?

olen yrittänyt puhua, mutta eipä se oikein muuta sano kuin että työstä johtuu. Kyllähän minä sen ymmärrän että noin vaihtelevat työajat pistävät kropan ja unirytmin sekaisin. Ihmettelen vain että ei muut tuntemani vuorotyötä tekevät ole noin loppu

Työskenteleekö lyhyessä kierrossa (2a-2i-2y-4v) vai pitkässä (4a-1v-4i-1v-4y-6v)? Miten viettää vapaa päivät? harrastuksissa?
Tuo pitkä kierto sai ainakin itellä ihan nupin sekaisin ja kokemuksesta ylipaino ja varsinkin sokerin puputtaminen vie voimia.

Voisi olla terveyskuuri paikallaan jos kerran on sitä painokin.

Masennustakin voisi olla? onko työpaikalla odotettavissa huonoja uutisia?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ehkä miehesi on masentunut jossain määrin? Oletteko puhuneet miehesi väsymyksestä?

olen yrittänyt puhua, mutta eipä se oikein muuta sano kuin että työstä johtuu. Kyllähän minä sen ymmärrän että noin vaihtelevat työajat pistävät kropan ja unirytmin sekaisin. Ihmettelen vain että ei muut tuntemani vuorotyötä tekevät ole noin loppu

Kaikille kolmivuorotyö ei yksinkertaisesti sovi. Ehkä ne muut, joiden elimistö ei vuorotyötä siedä ovat menneet jo aikaisemmin muihin hommiin.

Mitäs jos miehesi ei viihdykkään työpaikassa.. Jos vaatii kauheasti, että sinne täytyy lähteä ja työpäivän aikana täytyy yrittää skarpata ja hoitaa hommat ja kotona on sitten ihan poikki.. Ite olen ainakin huomannut, että jos töissä menee huonosti, en jaksa yhtään mitään eikä mikään kiinnosta.. Jospa miehesi voisi käydä työterveyshoitajalla ja tarkastuttamassa verikokeet ja muutenkin juttelemassa omasta jaksamisestaan.. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa väsymystä.. Paljon jaksamista sinulle :hug: Toivottavasti asiat selviää! :heart:

No voisko se väsymys olla osittain vaikka henkistäkin, tai stressistä johtuvaa? Kyllähän vuorotyö aika raskasta on loppujen lopuksi, vaikka siihenkin tottuu... tavallaan.
Itse olen aamuvuorojen jälkeen tosi väsynyt, koska en kertakaikkiaan osaa mennä ajoissa nukkumaan, ja tuntuu etten ehdikkään (nytkin mulla on herätys aamulla klo 4, ja vaikka kuinka paljon vielä tekemistä) ja iltavuoroviikoilla vähän sama homma, koska mun täytyy kuitenkin herätä suht ajoissa aamulla vaikka tulen vasta jälkeen 22 kotiin, enkä osaa muutamaan tuntiin käydä nukkumaan. Yövuoroja meillä ei ole, mutta voin kuvitella miten se väsyttää. Toisaalta sekin stressaa kun haluis olla välillä ihan omissa oloissaan, ja jos se ei onnistu niin sekin ahdistaa, töissä kun on hälinää ja kova meteli jatkuvasti.

mulla on kokemusta tuosta että aina väsyttää... miestä siis.. nukkui 12 tuntia ja silti väsytti... tosin teki pelkkää yötä.. itse myöskin teen pelkästään yövuoroja mutta silti en ole veltto ja lonni vaan kaikeka aikaa väsymyksen takia...
joillekkin ihmisille ei sovi alkuunkaan yötyö, tai jatkuva nukkuma-aikojen vaihtelu..
onko miehesi esim. loma-aikoina yhtään virkeämpi?
ylipaino on yksi juttu mikä myös vaikuttaa jaksamiseen... ja ulkoilun määrä..

Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
enpä ole kyllä aikaisemmin kirjoitellut..

Ok. Jollain toisella oli sama ongelma, että mies nukkui vaan ja velttoili työvuorojen välin ja naiselle jäi hankalat lapset ja koti.

ilmeisesti en siis ole ainut jolla samanlaiset ongelmat..lohtu se on pienikin lohtu :) mutta joo..en meinaa enää jaksaa tuota miehen velttoilua. Sitten kyllä jaksaa minulle valittaa jos on sotkuista jos en ole kerinnyt sinä päivänä siivota..vauva on kovin vaativa, joten suurin osa ajastani menee hänen hoitoonsa/nukuttamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Banda:
Työskenteleekö lyhyessä kierrossa (2a-2i-2y-4v) vai pitkässä (4a-1v-4i-1v-4y-6v)? Miten viettää vapaa päivät? harrastuksissa?
Tuo pitkä kierto sai ainakin itellä ihan nupin sekaisin ja kokemuksesta ylipaino ja varsinkin sokerin puputtaminen vie voimia.

Voisi olla terveyskuuri paikallaan jos kerran on sitä painokin.

Masennustakin voisi olla? onko työpaikalla odotettavissa huonoja uutisia?

vapaa päivisin nukkuu tai pelaa pleikkaria. Tekee pitkää vuoroa, mutta on siis viikonloput aina kotona. Työpaikalla pitäisi olla tällä hetkellä ihan hyvä tilanne, eikä ole mitään kovin raskastakaan hommaa. Sinänsä ihan miehelle mieluistakin (kun ei tarvitse paljoa tehdä).

Mitäs jos miehesi ei viihdykkään työpaikassa.. Jos vaatii kauheasti, että sinne täytyy lähteä ja työpäivän aikana täytyy yrittää skarpata ja hoitaa hommat ja kotona on sitten ihan poikki.. Ite olen ainakin huomannut, että jos töissä menee huonosti, en jaksa yhtään mitään eikä mikään kiinnosta.. Jospa miehesi voisi käydä työterveyshoitajalla ja tarkastuttamassa verikokeet ja muutenkin juttelemassa omasta jaksamisestaan.. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa väsymystä.. Paljon jaksamista sinulle :hug: Toivottavasti asiat selviää! :heart:

Kiitos kovasti :) olen koittanut patistaa menemään verikokeisiin, mutta ei ole vielä toistaikseksi saanut aikaiseksi..täytyy varmaan itse varata hänelle aika :P

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Miehesi kannattaisi mennä työterveyshuoltoon puhumaan asiasta. Saattaisi päästä päivätöihin ja ainakin aluksi huilaamaan kotia.

nyt hänellä on pitkä joululoma tiedossa, joten katsotaan paraneeko tämä tilanne ollenkaan. Jostain tuohon pitäisi kyllä virtaa saada ennenkuin menee ihan mahdottomuuksiin...

Tietääkö miehesi kuinka vaativa lapsi teillä on? Ehkä hän olettaa, että jos sinä olet kotona ja hän töissä niin sinä hoidat taloustyöt? Vaikka yhtä lailla hänenkin kuuluu osallistua..

en usko että ymmärtää. Vauvalla on todennäköisesti koliikki ja on siis kovin itkuinen, mies on minulle siitä vihainen kun vauva itkee ja hänen pitäisi nukkua. Näillä pakkasilla ei kovin kauaa viitsi ulkonakaan olla pienen vauvan kanssa, eikä mielestäni sekään ole ihan oikein että minun pitäisi kolmikuisen kanssa lähteä evakkoon että mies saa nukkua :O

nyt hänellä on pitkä joululoma tiedossa, joten katsotaan paraneeko tämä tilanne ollenkaan. Jostain tuohon pitäisi kyllä virtaa saada ennenkuin menee ihan mahdottomuuksiin...

Minä olen itse tehnyt 15 vuotta kolmivuorotyötä. Noita väsyneitä kavereita on tullut vuosien varrella vastaan ja sen voin sanoa ettei ne ongelmat ole itsestään parantuneet. Kannattaa ottaa oikeasti yhteyttä työterveyshuoltoon. Tuo ongelma ei viikon tai kahden huililla parane.

no jos mies päivät kotona ja olet itse siellä itkeskelevän vauvan kanssa niin saako miehes levättyä & nukuttua tarpeeksi?
Mulla ainakin vuorotyö laimein vuoronvaihdoin on aivan yhtä tuskaa jos nukun huonosti yöt esim siksi että mies kuorsaa tv

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:

Minä olen itse tehnyt 15 vuotta kolmivuorotyötä. Noita väsyneitä kavereita on tullut vuosien varrella vastaan ja sen voin sanoa ettei ne ongelmat ole itsestään parantuneet. Kannattaa ottaa oikeasti yhteyttä työterveyshuoltoon. Tuo ongelma ei viikon tai kahden huililla parane.

kyllä tuo varmasti itsekin sen tietää..ongelma onkin siinä kun ei saa itse aikaiseksi niin paljon että menisi sinne työterveyshuoltoon kun on niin jääräpää. Mikä siis avuksi? Aikuista ihmistä on kovin vaikea pakottaa.. minä olen hänelle sanonut ja hänen äitinsä on sanonut mutta ei vaikutusta

Alkuperäinen kirjoittaja v:
no jos mies päivät kotona ja olet itse siellä itkeskelevän vauvan kanssa niin saako miehes levättyä & nukuttua tarpeeksi?
Mulla ainakin vuorotyö laimein vuoronvaihdoin on aivan yhtä tuskaa jos nukun huonosti yöt esim siksi että mies kuorsaa tv

yövuoron jälkeen nukkuu tavalllisesti koko päivän, mutta tuskin uni on kokoaikaa sitä syvää unta. Minun varmaan pitäisi muuttaa vauvan kanssa pois jotta saa nukkua huoh.. :(

Onko teillä muita lapsia? Meillä kotityöongelmia ei sillon ollut kun ei ollut ketään sotekmassakaan, viikkosiivous riitti ja että suunnilleen laittoi tavarat käytön jälkeen paikoilleen. Koliikkivauvat itkevät tuntitolkulla yhtäsoittoa, se on varmasti raskasta teille molemmille. Jos ei saa nukuttua, menee muukin terveys nopeasti. Itse teen kolmivuorotyötä ja jos syönti, lepo tai nukkuminen ei onnistu jostain syystä , olen samantien huonossa kunnossa joko verensokerin tai väsymyksen kanssa. ulkoilu ja harrastukset auttavat. Pahimmillaan univaje johtaa siihen ettei pysty nukkumaan silloinkaan kun siihen olisi mahdollisuus.

Yhteistyössä