Missä menee valkoisten valheiden raja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hieman suruinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hieman suruinen

Vieras
Tuttavani harrastaa "valkoisia valheita" niin paljon, etten oikein tiedä miten reagoida. Hän on valehdellut suuremmistakin asioista, mutta yleensä valheet ovat pikkuisia. Esimerkiksi sängyn ostettuaan hän väitti sen olevan suomisoffasta hyvällä tarjouksella, vaikka oikeasti oli ostanut käytettynä. Tai jos hän ostaa paidan, hän väittää sen olleen oikein hyvä, mutta myöhemmin käy ilmi, ettei paita ole mennyt ollenkaan päälle.
Suurempia valheita on mm. sellainen, että pyysi sukulaiseltaan rahaa erääseen pääsykokeeseen, eikä koskaan mennyt kokeeseen saakka (piti rahat ja huijasi käyneensä kokeessa).

Kuinka paljon te muut päästelette valkoisia valheita? Miten reagoitte, jos teidän läheisenne jää kiinni valheista?

Olen kai outo, mutta minua loukkaa tuollainen jatkuva valehtelu, enkä osaa oikein uskoa enää mitään mitä tämä tuttu sanoo (tai ehkä uskon liikaa, ken tietää).

Nuo nyt ei ole enää mitään valkoisia valheita. Pikemminkin tuntuu siltä, että kyseinen henkilö valehtelee jatkuvasti joka asiasta. En uskoisi mihinkään, mitä henkilö kertoo, koska joka asiassa on todennäköisesti ainakin vähän liioittelua j atoisissa vähän enempi.

Valkoinen valhe on sellainen, jolla säästää muita ikävyyksiltä ja josta ei aiheudu kenellekään harmia.

Samaa mietin, tuntuu että hän aina vääristelee asioita sen mukaan, mikä on hänelle hyödyksi. Ja tämä henkilö jutellessamme kehtaa syytellä minua siitä, kun en usko hänen "muuttuneen ihmisenä paremmaksi" vuosia sitten tapahtuneiden juttujen jälkeen. Eli hän valehtelee ja saa minut tuntemaan syyllisyyttä. Ei kovin kivaa

Henkilöllä voi olla persoonallisuushäiriö tai ainakin sellaisen piirteitä. Pidä mielessä se, että jos hän kertoo sinulle juttuja muista ihmisistä, niin ne ei välttämättä ole totta ollenkaan. Meillä on suvussa tosi mukava henkilö, jolla juttu luistaa ja jonka kanssa on mukava jutella. Mutta tämä henkilö on mestari keksimään kaikenlaisia juoruja. Kertomalla juttujaan tosina hän saa sotkettua ihmisten välit täydellisesti. Itse hän uskoo vakaasti puhuvansa vain totta.

Yhteistyössä